MIn 6 år gamla tik tjuvparad !

Jag prata inte om hennes hundar överhuvudtaget , utan hennes dryga kommentar om varför min hane är eftertraktad.
Saksamma alla här på forumet har superhundar .
Irl är det inte,som här.

Nu invänder jag. Alla har verkligen inte superhundar. Många på forumet talar öppet om div problem och hur de tränar osv. En del har tom tagit bort sina hundar pga deras tillkortakomanden. Men nu handlar det om avel. Avel är något extra. Jag kan inte säga idag att våra två unghundar kommer gå hela vägen till avel. Men de är jäkligt bra hundar, det kan jag se redan nu. Som träningskamrater, familjemedlemmar, linjerna, ögongodis....absolut superhundar. Men om det kommer att räcka till avel är något helt annat.

Förstår mig inte på dig migo, du har verkat mina hästar jag har träffat dina äldre hundar, du verkade helt normal, men du har fått storhetsvansinne här på internet .
INGEN jag någonsin hört talas om tar 13tusen i språngavgift !
Men visste absolut mina hane är en billig slampa ,vi säger så . Tack och hej du hamnar på ignorera.
Jag har ingen aning om vem du är. Ett valppris i språngavgift är fullt normalt.

Ja man kan ju alltid fråga , men jag vet inte om någon går med på det som betalning :) de säljs ju för 13 tusen :D
Jag har sett flera personer som i Facebookgrupper frågat vad det brukar kosta med en parning, alltså vad tikägaren ska betala till hanhundsägaren. Den frågan ställs ofta i tex grupper för olika raser där många uppfödare skriver. De allra flesta jag sett har svarat att hanhundsägaren får en valp ur kullen som betalning. Att en valp kostar 12-15 tusenlappar får nog ses som normalpris inom de allra flesta raser idag.

Jag har sett flera personer som i Facebookgrupper frågat vad det brukar kosta med en parning, alltså vad tikägaren ska betala till hanhundsägaren. Den frågan ställs ofta i tex grupper för olika raser där många uppfödare skriver. De allra flesta jag sett har svarat att hanhundsägaren får en valp ur kullen som betalning. Att en valp kostar 12-15 tusenlappar får nog ses som normalpris inom de allra flesta raser idag.

Halvt OT, om man inte vill vara en fysisk valp, får man pengarna då?

Mvh tolksele som ser ett helt hunddagis fram för sig hemma hos personer med fina hanar.

I raser där kullstorleken generellt är liten är inte parningsvalp det vanligaste. Lånar jag in hane så är parningsvalp endast aktuellt om det blir fler än x antal valpar. Färre än så = 10% i språng och 10% per levande valp och det har hittills ingen hanhundsägare haft några som helst problem med att acceptera.

Våra säljs för samma, ibland mer...och det är inte ovanligt alls.
Inte vanligt i min ras. Här är parningsavgiften oftast 10% av valppriset och sen samma summa per född valp. Vår ras skiftar väldigt i antal i kullarna, men ofta 3-4 - vissa linjer upp till 5-7 valpar. Men något valppris blir det inte :)

Hos wachtlarna är det standard med en valp eller priset av en valp, dvs ca 12-15 000, åtminstone om de ligger på A-listan.
Tror kullsnittet ligger på ca 6,4 valpar, men det händer att tikar får både 10 och 12.

Nu är jag inte insatt i avel men eftersom ts har en vanlig sällskapsras så finns säkert en hel del som bjuder ut sina hanar till lågt pris. De som avlar är kanske inte så intresserade av att hanen har tävlingsmeriter utan väljer hellre isåfall en billig hane.
Vet en bekant som har en högst medioker hane av sällskapsras (dock väldigt trevligt psyke för rasen) som tar bara 1500 för parning och 500 levande valp han har parat en del tikar.

Vi har fått betala olika.
A-kullen. Valppris. Det blev 11 st.
B-kullen. Fysisk valp. Det blev 9 st
C- kullen. Parningsavgift+ pris per levande valp. Det blev 3 st.
D-kullen. Vi hade hanen hos oss på avelsstation. Fritt användande. Det blev 2 st.
Kommande kull (ej parad ännu) vet ej, de har gjort olika.
Vi har också en parning där tiken gick tom. Då var dealen avgift+ pris per valp vilket resulterade i 2000:- i utgifter bla.

Jag har ingen aning om vem du är. Ett valppris i språngavgift är fullt normalt.
Nej då behöver du inte skriva en dryg kommentar om min hane heller !
Vad är det nödvändigt att skriva för om du inte ens vet vem jag är eller min hane är överhuvudtaget ?
Så jävla trött på den där stilen , är därför jag gång på gång lämnar detta forum.
Man blir så ledsen på hur vissa tar chansen att vara elaka ur tomma intet .
Min ras får små kullar och vi får språngavgift plus en viss procent per valp !

Senast ändrad:
I min ras vet jag ingen som tar priset av en valp. Vanligen ligger språng på 2000-3000kr och sedan detsamma per valp. Valparna säljs för ca 15000kr och kullsnittet i rasen ligger på 4,3.
Så är det i min ras med, aldrig hört officiellt att någon får en valp betald,
Ofta föds bara 2-4.

Nu är jag inte insatt i avel men eftersom ts har en vanlig sällskapsras så finns säkert en hel del som bjuder ut sina hanar till lågt pris. De som avlar är kanske inte så intresserade av att hanen har tävlingsmeriter utan väljer hellre isåfall en billig hane.
Vet en bekant som har en högst medioker hane av sällskapsras (dock väldigt trevligt psyke för rasen) som tar bara 1500 för parning och 500 levande valp han har parat en del tikar.
I min värld har hanhundsägare lika stort ansvar för aveln som tikägarna.

Vad är det nödvändigt att skriva för om du inte ens vet vem jag är eller min hane är överhuvudtaget ?
För att det är ett diskussionsforum? Poängen vore försvinnande liten om man bara fick svara folk man känner sen innan?

Jag lade in en blinksmiley i inlägget som du tog illa vid dig av, hoppades att det skulle räcka för att föra fram att jag inte var allvarlig. Var inte min avsikt att få dig att ta illa åt dig, ber om ursäkt om jag var klumpig.

Däremot blir jag jäkligt irriterad på den kassa nettiquetten det är att ha anonymt användarnamn och sen komma med personangrep och "jag känner faktiskt dig i verkligheten!". Jaha, så vem är du då?

I min ras är det oftast ungefär samma pris oavsett om hanen är multichampion, har massor av andra tävlingsmeriter eller är en icke meriterad bonnlurk på landet som aldrig äntrat en tävlingsbana av något slag :D Alla bra individer är så viktiga, att meriter är minst viktigt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka