Sv: Milky Way GF
Intressant det där med Rheinland för jag kan svära på att det stått på hans hemsida innan att han var godkänd där.
Dock har jag för mig att det bara var i palomino registret och inte i "ridhäst" registret.
Om jag minns rätt så är han också godkänd i Pferdestambuch S-H men även där bara i palomino registret (dom har inget varmblod/ridhäst register).
Så vill man ha avkomman i huvudregister så är det ZfDP som gäller.
Det stämmer som KickiH skriver, hur du än vänder och vrider dig får du inte en MM avkomma på gröna papper i ASVH, jag har pratat med dom flera ggr, han faller på att han inte har "rent blod" s.a.s
Vad gäller ECHA så står det för European Coloured Horse Associoation, det roliga med det är ju att coloured i normala fall är en skäck... Inte en gul. Deras undertext är dessutom ESV - Europäische scheckenzuchtverband = Europeiska skäckavelsförbundet.
Hittar ingen sida på engelska och ingen info om varför palominos är godkända, men både Blue Pearl och hans ena son ligger med som godkända.
Dock är mig veterligen inte ECHA godkänt av nåt annat förbund, möjligen att palomino föreningarna godtar dom men knappast några andra. Eftersom dom inte finns med på WBFSH lista så går det ej att regga i Zangershiede heller.
Om du vill avla gröna papper så har du bara Ravell o Bernstein att välja på, då har du 50% chans på gul avkomma och du får en ordentligt godkänd hingst.
Struntar man i ASVH papper eller som i mitt fall, även har ett sto som är besläktat med dessa båda herrar så anser jag att MM är det bästa alternativet av cremellona eller ja av alla palominosar i Europa.
Sure, jag sticker inte under stolen med att det finns betydligt mycket bättre hingstar än honom, MEN av de gula så är han det bästa alternativet, han har ändå gjort ett 70 dagars med helt OK resultat (finns ASVH godk hingstar med sämre snitt..) han har varit hel, lämnat snygga korrekta avkommor som blivit premieföl etc.
Men vill man inte krångla så kan man lika gärna regga i SH, det är billigt och man slipper krångla med några tyskar, om du får ett stoföl och i framtiden vill betäcka henne och regga i ASVH så går det utmärkt i allafall. Bara tilläggsregistrera stoet i ASVH precis som man gör med utländska/ox/xx/x hästar.
För lets face it, stoet hamnar ändå på gråa papper med 56 eller 59 som raskod oavsett om det står SH, ZfDP eller PSA på första sidan...