Sv: Miljöträning(?)
Nu kan inte jag något om barn, men jag tycker att du ska tänka efter noga hurpass barn klarar av att ta ansvar för att träna en rädd häst. Undervisningen får nog rikta in sej på att antingen träna barnen på hur man tänker häst, men med en redan trygg häst, eller att träna de osäkra hästarna och då ska vuxna göra det.
Så: de saker hästarna utsätts för ska vara såpass normala att hästarna inte blir rädda, men att det ändå är lite klurigt för barnen. Då kan det vara kul med trail-liknande hinderbana, att du bygger en bana med lite stationer. Slalom mellan pinnar, en bom de ska rida under i skritt och trav, backa mellan bommar, en liten labyrint de ska skritta genom, en liten bro, pressenning (om hästarna inte är rädda), sträcka sej ut och plocka upp en sak som sedan bärs en viss sträcka och sedan läggs på annan plats (ringar, bollar e.d.). Kanske kan barnen även få träna lite på att styra sina hästar från marken, att visa att de kan sitta upp, ner på andra sidan och krypa under magen tillbaka till utgångsläget utan att tappa hästen, att backa den från marken, leda den medan de passerar hinderstöd mellan sej, låta hästen stå still i en cirkel medan ryttaren backar ett par meter mm. Kanske kan du sätta poäng så att man får poäng för varje avklarat hinder utav miss, så det blir en liten annorlunda tävling, men som ändå visar att de är trygga med sina hästar.
Om du absolut måste ha temat "rädda hästar" så tycker jag att du ska ta en häst du känner och vet hur den fungerar, och demonstrera för barnen medan du berättar och de sitter på säkert avstånd (t ex läktaren). Då kan du berätta och visa hur man arbetar med en hästs rädslor och vänjer den. Du kan också berätta vilka föremål och situationer hästar brukar vara osäkra, så de tänker på det i framtiden. Det är stort nog för ett barn!!! De kommer att häpna och fundera!
Lycka till och hoppas att dagen blir rolig och ger mersmak!!!