Miljöträning

U

ullis25

Brukar ni träna era hästar med olika saker så de inte ska bli så rädda för nya grejer?
Vad har ni för övningar? grejer?
Hur trafik tränar ni?

Sv: Miljöträning

jag använder allt jag kan hitta. plastpåsar, presenningar i olika färger, band som låter/fladdrar i vinden, släpar saker i rep efter dem, rider i villaområde (barn som hoppar studsmattor, tvätt som fladdrar osv)

det e bara fantasin som sätter gränser ;)

Jag håller med föregående talare, men jag brukar också vänja dom vid tut-ljud, köra med bilen bakom och rusa motorn och tuta naturligtvis. Dessutom att man vänder hästens båda sidor mot det otäcka eftersom överföringen mellan hjärnhalvorna inte är så bra hos hästen. Sen är det viktigt med repetition hela tiden.

Det är som sagt bara fantasin som sätter stopp, lycka till med din miljöträning.

MVH Ann

Jag kan inte påstå att jag gör det nej... Jag tar saker och ting som dom kommer. I första hand ska hästen vara lugn i min närvaro och lita på mig. Skulle det dyka upp något som ter sig skrämmande tar jag itu med det där och då på en gång...men jag söker inte upp saker att träna på ute i miljön direkt. Ett par gånger kan jag testa att gå på pressänning men håller inte på och nöter med det...likaså att jag bollar med plastsäckar ibland o.s.v... men inte någon regelrätt träning i förebyggande syfte. Det brukar komma av sig själv i och med hanteringen.

Min häst tycker det är otäckt med traktorer,mc, och lastbilar. Funderar på om det kanske är bra om jag leder honom på vägen, (jag känner mig säkrare och blir inte lika nervös som när jag sitter på ryggen), kanske är så att jag tycker det är läskigt med dessa fordon:angel: och för över det till honom...

Om du finner obehag och förväntar dig att hästen ska bli rädd så blir den det. Sätt dig på lagom avstånd och fika, ät goda bullar och så låter du någon köra traktor på håll. Sen kan du låta traktorn komma närmare medan du fikar vidare. Koncentrera dig på fikat så du inte lägger någon oro på hästen.

Ett annat sätt är att låta någon ställa upp en traktor, avstängd, och så går du fram och åter förbi den. Närmre varje gång. Sen startar man traktorn och gör samma när den står stilla och så ökar man svårigheten. Viktigast är dock att man själv är lugn och inte gör någon affär av varken häst, hästens reaktioner eller traktorn o.s.v.

Kan man inte få bort sitt egna obehag får man låta någon annan göra jobbet eller så undviker man att hamna i närheten av traktorer och lastbilar. Min förra häst slog över och landade på mig i samband med tradare...och det sitter i, vill jag lova. Undviker därför att rida på vägar helt och hållet numer.:cool:

Med min jag det mesta, mest för att hitta något han reagerar för..:p

Smälla ballonger, plastpåsar med colaburkar+sten på ett rep, presseningar, stora flaggor, paraplyn, hör musik/ljud, plastband på pinne, långpiskor osv. Mycket för att visa honom att allt som händer nära mig är lungt, det tar jag han om = han ska lita på mig.

Lycka till!

//Gilly

Hade idag ett rep med hinkar fastsatta, släpandes efter honom när jag ledde honom i paddocken. Det gick bra. Jag ska träna mer på att gå runt med honom när de kör omkring med traktorerna på gården. Lite otäckt med lastbilarna de kör som dårar och det är väldigt många på våran väg. Typiskt så leder den vägen till många bättre rid vägar..:mad:

Något som jag verkligen måste träna är mig själv. Försöker att inte stressa upp mig och tänker på att jag ska slappna av och andas lugnt, men det blir hjärn stillestånd när något händer. Är fullt medveten om att hästen känner minsta lilla spänning från mig. Och kanske är det därför jag har svårt att slappna av?
Skulle vilja gå någon avslappnings kurs på häst ryggen:idea:...undra om det finns..

Vi har Yoga för ryttare men den tränaren kan säker ha "yoga" på hästryggen med då jag tror hon rider själv

i sundsvallstrakten

Lina Olsson på Tricornranch jobbar jättemycket med rädselhantering/obehag hos både ryttare och häst.

Lycka till!

//Gilly

Lina Olsson på Tricornranch jobbar jättemycket med rädselhantering/obehag hos både ryttare och häst.

Lycka till!

//Gilly

Kollade på hemsidan, verkar vara ett mycket bra ställe! typiskt bara att det ligger liiiite långt bort...

Jo, jag vet:mad: Dom bodde 15 min från mig förut, men sen skulle de flytta..Men det hindrar inte mig;) Finns många kurser/läger.

//Gilly

Jag utsätter min unghäst för allt jag kan komma på.
Trafikträning;
Jag lät morsan köra förbi oss väntat och oväntat med stereon på högsta och ruterna nere. Ibland tutade hon innan, brevid eller efter. Men han brydde sig aldrig:smirk:

Brukar ni träna era hästar med olika saker så de inte ska bli så rädda för nya grejer?
Vad har ni för övningar? grejer?
Hur trafik tränar ni?

Jag tränar inte alls på det sättet. Allt handlar om ledarskap. Har du ett bra ledarskap så behöver inte hästen hålla utkik efter faror och bli rädd för allt möjligt. Då checkar han med dig, ledaren, och "säger" inte du att det är farligt, så bryr sig inte hästen.

Jag har en 3-åring som jag haft sedan föl. Fram till i våras bodde vi mitt ute i skogen. Sen flyttade vi och han står nu inackorderad i ett stall i utkanten av ett villaområde. Första dagen stod vi på trottoaren och skulle över gatan till paddocken hos grannen. Då fick vi invänta nio crosshojar som kom smattrande på vår sida, mitt framför näsan på oss, han stod med sänkt huvud bredvid mig och brydde sig inte alls.

Då blir man glad, man förstår att man har gjort något rätt och att man lyckats få ett bra ledarskap.

Han är nu riden i 6 månader och vi har under de senaste 3 månaderna ridit ut, både själva och med stallkompisar. Vi brukar då få gå först, för då blir de andra hästarna lika lugna och coola.
De andra hästarna är mellan 13-20 år gamla!

Skulle han reagera för något, då "ryter" jag till och säger typ "skärp dig". Detta för att tala om att det är jag som är ledaren. Jag säger till om något är farligt.

Så ett gott ledarskap är A och O.

:bow:
Det är så jag tänker också.
Dock mixar jag det med att utsätta honom för saker, och när han märker att jag inte bryr mig, gör inte han det heller.

Precis, det gör jag också. Men det blir liksom i den dagliga vardagen. När folk som håller på med saker undrar om de ska sluta för att hästen kanske blir rädd, så säger jag bara "fortsätt du, han ska härdas" :-) och sen gör jag ingen affär av det, utan struntar helt enkelt i det - och då brukar hästen göra detsamma.

Yes, exakt samma här.
Folk i stallet undviker problem istället för att ta itu med dem.
Det dummaste jag hört någon någonsin säga är (Dessutom kom det från en VÄLDIGT känd ryttare):
"Hantering har inget med ridning att göra"

Jag säger samma som du till de andra när hästen skyggar för nått "Gör det en gång till, och igen, och igen, varför ska den vara rädd om inte du är det?"

De flesta kollar bara på mig som om jag vore knäpp.
Men vi vet ju att det är jag inte:D

Jag utsätter min unghäst för allt jag kan komma på.
Trafikträning;
Jag lät morsan köra förbi oss väntat och oväntat med stereon på högsta och ruterna nere. Ibland tutade hon innan, brevid eller efter. Men han brydde sig aldrig:smirk:

:rofl:Vilken härlig syn! Undra på att "vanliga" människor garvar läppen av sig åt oss "hästmänniskor". Jag hade velat se er! Tänk om fler kunde träna sina hästar lite mer (finns en del som behöver om man säger så) på detta sätt, då skulle det kanske inte ske så mycket olyckor? Nej jag säger bara "GO MAMA":D

Haha jo, dressyrtanterna och hoppryttarna tyckte jag va knäpp i huvudet och ville att jag skulle sluta för att det var synd om min häst.
Jag frågade varför det var synd om in häst, när jag lär honom att han inte behöver vara rädd för något, vilket gör honom till en mer tillfredställd individ att ha och göra med. Då vart dom tysta och några har tillochmed bett mig om hjälp med vissa saker.

Kan ju tillägga att alla övningar där bil ingår har alltid gått till på ett säkert sätt, även om min mamma har fått spela vild och galen.

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
508
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Dressyr Jo apropå ideella insatser och att ragga hederspriser till tävling, ska vi köra en snabb ”hederspriser jag har gillat att få” fråga...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 617
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar