Miljöträning/polishäst-träning

E

eternalsunshine

Vet inte om detta är rätt plats för inlägget men men:´.
Läste i en Häst&Ryttare tidning nån gång att man kunde träna med sin häst på kurs så som man tränar polishästarna.
Vet någon var man kan göra detta och vad de kostar o var det finns mer info?
Jag vill rida till balen med min häst och så vill jag träna ´mkt miljöträning (ska nog besöka den lilla saten/bygden och gå bakom en väns häst som är med o drar vagn vid tillställningar som marknader etc.) Men jag vill träna polishästigt.

Någon som har en kluring om detta?:)
:bow:

Sv: Miljöträning/polishäst-träning

Har själv varit med på en liknande kurs, men kanske inte så som polishästarna tränas. Det var klubben som anordnade, så det var ingen speciell som kom och lärde oss. En av tjejerna som höll i det, hade tydligen varit i telefonkontakt med ngn som höll sådana här kurser, men som tyvärr inte hade ngn möjlighet att åka så långt som till oss. Men från henne hade tjejen fått bra tips, och tyckte vi lugnt och försiktigt kunde köra en helg själva.
Det vi gjorde var iaf:
*Oljud, skrammel av kastrullock
*Prassel, flaxande saker, framför, bredvid och bakom hästen. Började med en lite filt, ökade till prasslig plastpåse, och sist en presenning.
*Dra en presenning. Ryttaren fick hålla i hörnet av presenningen, så den släpades med. Mkt bra övning, hästen fick hålla koll, så den inte trampade på den, och skulle trassla in sej.
*Toa-papper mellan två hinderstöd. Höjden högre än hästen, men för att komma under, så skulle ryttaren få huka sej. Många hästar ville absolut inte göra denna övning.
*Samma sak, toa-papper mellan hinderstöd, men i lägre höjd, som hästen skulle gå rakt igenom. Samma här, inte många som ville.
*Avspärrningsband som fladdra, på, runt och över hästen.

Ja det är vad jag kan minnas så där exakt, vi gjorde en himla massa saker, var en dag var annanhelg, sammanlagt tre dagar med detta blev det.
Hade en filt, först över rumpan, sen över ryttaren, sen över hästens hals, och slutligen över hästens huvud. Hästen skulle då långsamt gå fram, lr bara stå still. Detta för att totalt lita på sin ryttare. I samband med detta visades det upp en bild av en polishäst som fått ngt slags tyg/flagga över huvudet i samband med ngt slags upplopp.
Sen var det slalom, trixiga banor, ryggning genom en labyrint av bommar, kliva över olika saker, sittskydd som kom flygandes från läktaren, osv osv osv.
Kan försöka leta reda på dagboken från det året, så kan jag skriva mera exakt.

Det jag menar är att är man ett gäng som vill göra detta, så kan man hjälpas åt. Bara man tar det lugnt och försiktigt, och tänker noga igenom vilka saker som ska användas, och i vilka material. Allt ska lätt kunna avbrytas om ngt går fel.
Detta var bland det roligaste jag gjort, och hästen hade verkligen roligt också tror jag. Först var han skeptisk, men sen riktigt "sträckte" han upp sej, och visade vad otroligt modig han var. Har facktist haft otroligt mkt nytta av denna träning. T ex för ett tag sedan, kom en stor plastbit fladdrandes emot oss, från en sådan där rundbal. Innan kurserna hade han dragit all världens väg, plast som prasslar var innan det värsta som fanns. Men då den kom flygande, stannade han helt enkelt och kollade vart den tog vägen. Tog ett steg bakåt då den flög förbi strax framför honom. Så ja, verkligen nyttigt.

Men tråkigt att jag inte kunde hjälpa dej med mera information om vart sådana kurser håll, lr tränare som håller i dom finns. Lägger denna tråden på minnet, så hör jag ngt, så berättar jag. Är själv sugen på att vara med på e riktig sådan här träning, så jag håller ögonen öppna.

hej! Vår ridklubb (www.ryttarsallskap.se) samlade ihop ett gäng och tog kontakt med Ulla-Carin (Polishästen Utter). Hon kom hit och hade polishästträning med oss:) Ta kontakt med henne!

Jag var på träning för Linus Andler (som tränar polishästarna/ryttarna) med 3-åringen nyinriden. Jättenyttigt. R.I.P.

Ooooh tack för alla tips!! Ska försöka gadda ihop ett gäng :D

Linus har haft många kurser, men tyvärr har han gått bort. Hade jag vart som du hade jag kollat med närmsta polisrytteri och hört där om de kan tipsa dig om någon.

Jo jag förstod detta.
Svårt att veta var jag ska söka eftersom vi bor på en liten ort.
:crazy:

hör dig för, någon ridskola i närheten kanske har anordnat? Hör hos närmsta polisrytteri, där bör du kunna få tips eller hjälp.

Det är bara att kolla upp!
Jag har fått all info från Ulla-Carin o hört av mig till närmsta ridcenter (inget svar ännu dock)
Får se om det händer något :)

Hann också gå en kurs för LA. Det var så himla roligt :D Fast vi hamnade på lite låg nivå, ponnyn gäspade :rofl:

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 220
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 493
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 809
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar