Migrän, hortonshuvudvärk, dessa helveten. Vad har hjälpt er?

Hortons har jag också en släkting som blivit hjälpt av kiropraktor av så synd att du inte kan gå till det.

Migrän har jag själv och blivit nästan helt av med. Vet dock inte om det är att jag slutat med alla hormoner, smörjer med naturligt progesteron (blev dock värre i början innan det stabiliserande sig), o jag har uteslutit gluten o socker. Allt detta i första hand för att hålla min endometrios o schack men migränen försvann också o den har jag haft flera gånger i månaden sen jag var liten.
Här läst att flera fått bort den med ganska höga intag av magnesium i kombination med thiamin (b1)

Jag hade stora brister av bland annat magnesium efter gastroparesens härjningar men upplever nu när depåerna är fyllda att magnesium istället triggar. Ska kolla upp thiaminet!

Jag blir provocerad då nån rekommenderar kiropraktik mig migrän. Seriöst.

Jag har provat det och akupunktur, massvis med mediciner, koständringar, motion, träning, massage, mineraler och vitaminer och andra kosttillskott samt örter.

Jag har gett upp och provar nåt nytt först då det finns någon ny medicin för förebyggande

Nu tänker jag i förebyggande syfte i första hand, inte när anfallet är ett faktum.

Om du har fått hjälp med förebyggande behandling, vilken var din anfallsfrekvens före behandlingens början? Om behandlingen hjälpte, vad är din anfallsfrekvens nu? Biverkningar? Andra tips och råd?

Så trött på det här :yuck:

Från att ha haft migrän och hortons har minskat sen jag slutat äta mejeriprodukter( inget med mjölk) och gå på massage o akupunktur.

Ungefär så sa min svägerska. "Det växer bort" när du kommer i klimakteriet. Dvs. när de egna hormonerna går ner. Jag tål inga tillsatta hormoner tyvärr men annars hade det varit en lösning.
Jag håller inte med din svägerska. Man kan bli sämre också i klimakteriet, jag blev kraftigt sämre. Tror det hänger ihop med om ens migrän varit väldigt hormonrelaterad tidigare.

Många blir dock av med sin migrän, eller blir mycket bättre, efter klimkateriet. Så jag hoppas att jag inte är "efter" än.

Jag håller inte med din svägerska. Man kan bli sämre också i klimakteriet, jag blev kraftigt sämre. Tror det hänger ihop med om ens migrän varit väldigt hormonrelaterad tidigare.

Många blir dock av med sin migrän, eller blir mycket bättre, efter klimkateriet. Så jag hoppas att jag inte är "efter" än.

Inte jag heller. Jag uttryckte mig otydligt. Den jag har verkar inte vara hormonberoende men blev värre av hormonella preventivmedel. Hade den varit hormonberoende så borde den försvunnit under de åren jag var så sjuk att jag inte hade mens alls. Alla utgick ifrån att det handlade om ett tidigt klimakterium (jag var 36 eller så när den försvann) men så var det bevisligen inte eftersom den kom igång igen när det fanns energi till sådant igen. Då var jag 43. Hon sa det väl som tröst kanske men det var det inte för mig.

Inte jag heller. Jag uttryckte mig otydligt. Den jag har verkar inte vara hormonberoende men blev värre av hormonella preventivmedel. Hade den varit hormonberoende så borde den försvunnit under de åren jag var så sjuk att jag inte hade mens alls. Alla utgick ifrån att det handlade om ett tidigt klimakterium (jag var 36 eller så när den försvann) men så var det bevisligen inte eftersom den kom igång igen när det fanns energi till sådant igen. Då var jag 43. Hon sa det väl som tröst kanske men det var det inte för mig.
Aha. Ja, hormonella preventivmedel kan vara en rysare. Men det där slår så olika - enligt en tidigare neurolog jag gick hos blir x procent bättre av p-medel, x procent sämre och x procent märker ingen skillnad alls.

Det är så jäkla tröttsamt att migrän är så individuellt! Det som hjälper för en triggar hos en annan. Därför är tips och råd oftast så lite värda. :(

Intressant! Jag har ju redan en dosa och jag vet att det går att koppla mer till den än vad som redan finns. Det ska jag kolla upp!

Gör det. Jag har fått min dosa insatt ganska nyligen enligt en ny metod på Akademiska sjukhuset. Förr behövde man sätta in "sladdar " i nacken mellan dosa och huvudet, vilket inte var en bra metod för mig med nack- och nervskador. Nu testar man med att bara sätta in något som liknar ett chip i huvudet, plus en dosa. Det har fungerat väldigt bra för mig.

Jag har också haft stor hjälp av mina besök på migränkliniken i Värnamo, som bara jobbar med patienter med migrän.

Det där är så knepigt. Gissa om folk tröstat mig med "man brukat bli bättre under och efter graviditet". O_o Jomen gud så bra. Ska bara bli gravid först:banghead:

Det där är så knepigt. Gissa om folk tröstat mig med "man brukat bli bättre under och efter graviditet". O_o Jomen gud så bra. Ska bara bli gravid först:banghead:
Efter är inte ens säkert. En kollegas fru blev helt migränfri under graviditeten, dagen efter förlossningen var migränen tillbaka. Så strunta du i att bli gravid! (OBS - nattsvart ironi).

Efter är inte ens säkert. En kollegas fru blev helt migränfri under graviditeten, dagen efter förlossningen var migränen tillbaka. Så strunta du i att bli gravid! (OBS - nattsvart ironi).
Ja precis. Men ärligt talat hade det varit himmelriket att vara migrän fri i flera månader. Jag är mitt inne i en period nu då är allmänt bitter och sur på allt just nu. Extra cynisk. :devil:

Jag har också hormonell migrän, blir enormt mycket bättre med spiral! Så det är synd att något sånt inte funkar för dig @TinyWiny :heart Har du hittat något mönster? Någon trigger? Starkt ljus är en enorm trigger för mig. Jag har glasögon och sen såna flugliknande suncovers över. Används året runt. Jag ser ut som en mupp :D men det spelar ingen roll för det funkar! :up:

@Breen är occipital neuralgi detsamma som trigeminusneuralgi?
Nej, det är smärta från "nacken", typ området runt nackrosetten och ut längs "skallkanten"mot öronen. Eller, det är där man bedövar iaf. Aj, kan jag meddela. Har provat en kur (3 behandlingar i veckan i 2 veckor) och för mig hjälpte det tyvärr inte som det var tänkt. Spänningshuvudvärken blev mindre och ändrade karaktär i några veckor, men jag upptäckte också hur jävla ont jag har i övriga kroppen när smärtan från nacken försvann... drygt. Och lika mycket migrän.

@TinyWiny Det som funkat för mig (har "fri tillgång" till läkemedel iom att jag är läkare) är Inderal Retard (betablockare, propranolol) i två-dos: samma anfallsfrekvens, men mycket mildare anfall. Lite svimningskänsla om jag reste mig hastigt (mer än vanligt) och mjölksyra vid ansträngning (dvs fler än två trappor *suck*). Fick dock sluta när Inderal Retard slutade tillverkas.
Andra betablockare: tråkiga biverkningar och inte så mycket effekt.
Antidepressiva (tricykliska och SSRI): jag blev gladare. Men hade lika mycket migrän
Gabapentin: underbart mot ångesten, men ingen effekt på migränen.
Akupunktur: tog spänningsvärken men inte migränen
Kör just nu på Gabapentin, Fluoxetin (SSRI) och Cardizem (Calciumblockare). Njä.
En del i min migrän är stressrelaterad (läs en stor del). Provar därför olika metoder att slappna av. Går hos en "alternativ" kvinna som kör bioenergi-behandling, oljeterapi och reiki. Jag luktar gott när jag går därifrån och mår bättre ett tag. Faktiskt mindre migrän dagarna efter behandling.
Kvar att testa: yoga i smärtlindrande och rogivande syfte. Topimax. Lyrica. (Cymbalta såg jag ovan att jag kan lägga till på "att prova"-listan.)
Det är planerna för hösten/vintern. Får se hur det går.

Jag har också hormonell migrän, blir enormt mycket bättre med spiral! Så det är synd att något sånt inte funkar för dig @TinyWiny :heart Har du hittat något mönster? Någon trigger? Starkt ljus är en enorm trigger för mig. Jag har glasögon och sen såna flugliknande suncovers över. Används året runt. Jag ser ut som en mupp :D men det spelar ingen roll för det funkar! :up:
Jag tror att folk med så svår migrän som @mandalaki och mej sällan har bara en eller två triggers. Der är nog i princip omöjligt att slippa migränen genom att undvika triggers i såna fall, då det finns så otroligt många saker som påverkar.

Jag tror att folk med så svår migrän som @mandalaki och mej sällan har bara en eller två triggers. Der är nog i princip omöjligt att slippa migränen genom att undvika triggers i såna fall, då det finns så otroligt många saker som påverkar.
Det är jag fullt medveten om, men hittar man några så kan man ju iaf försöka undvika dem, eller hur? Jag får ju migrän ändå, även om jag undviker mina största triggers. Men det kan ju ändå hjälpa att minska anfallen. Jag är liksom glad om jag slipper ligga och spy i ett mörkt rum i tre dygn, det var såna anfall jag hade. Nu kan jag klara mig med ett dygn totaldäckad och två-tre dygns återhämtning.

Nej, det är smärta från "nacken", typ området runt nackrosetten och ut längs "skallkanten"mot öronen. Eller, det är där man bedövar iaf. Aj, kan jag meddela. Har provat en kur (3 behandlingar i veckan i 2 veckor) och för mig hjälpte det tyvärr inte som det var tänkt. Spänningshuvudvärken blev mindre och ändrade karaktär i några veckor, men jag upptäckte också hur jävla ont jag har i övriga kroppen när smärtan från nacken försvann... drygt. Och lika mycket migrän.

@TinyWiny Det som funkat för mig (har "fri tillgång" till läkemedel iom att jag är läkare) är Inderal Retard (betablockare, propranolol) i två-dos: samma anfallsfrekvens, men mycket mildare anfall. Lite svimningskänsla om jag reste mig hastigt (mer än vanligt) och mjölksyra vid ansträngning (dvs fler än två trappor *suck*). Fick dock sluta när Inderal Retard slutade tillverkas.
Andra betablockare: tråkiga biverkningar och inte så mycket effekt.
Antidepressiva (tricykliska och SSRI): jag blev gladare. Men hade lika mycket migrän
Gabapentin: underbart mot ångesten, men ingen effekt på migränen.
Akupunktur: tog spänningsvärken men inte migränen
Kör just nu på Gabapentin, Fluoxetin (SSRI) och Cardizem (Calciumblockare). Njä.
En del i min migrän är stressrelaterad (läs en stor del). Provar därför olika metoder att slappna av. Går hos en "alternativ" kvinna som kör bioenergi-behandling, oljeterapi och reiki. Jag luktar gott när jag går därifrån och mår bättre ett tag. Faktiskt mindre migrän dagarna efter behandling.
Kvar att testa: yoga i smärtlindrande och rogivande syfte. Topimax. Lyrica. (Cymbalta såg jag ovan att jag kan lägga till på "att prova"-listan.)
Det är planerna för hösten/vintern. Får se hur det går.
Tack för infon!

Men gud vad du kämpar med att testa. :(

Har du inte funderat på botox?

Är det någon här som testat daith-piercing?
c4be26fb1150edeb04fb5d602d4582e1.jpg

Det ska tydligen vara ett akupunkturställe som lindrar migrän, och en piercing där ska räcka att pilla på när man får symtom. Jag är lite sugen på det, men har headset på mig på jobbet dagligen och är orolig att den ska vara i vägen då.

Är det någon här som testat daith-piercing?
c4be26fb1150edeb04fb5d602d4582e1.jpg

Det ska tydligen vara ett akupunkturställe som lindrar migrän, och en piercing där ska räcka att pilla på när man får symtom. Jag är lite sugen på det, men har headset på mig på jobbet dagligen och är orolig att den ska vara i vägen då.
Har testat akupunktur och akupressur där men det har inte hjälpt.

Och gällande triggers har jag bl.a. följande:
Kyla, värme, stress, träning, vila, ljus, mörker, olika födoämnen, spänning, drag o.s.v.

Helt omöjligt att undvika och även om jag gör det så är det 0 garanti. Jag tror att det är ganska vanligt att ha det så.

Tack för infon!

Men gud vad du kämpar med att testa. :(

Har du inte funderat på botox?
Har funderat, men blev avrådd när jag föreslog det (på den tiden jag inte experimenterade själv :D ).
Men små tankar på botox dyker upp då och då. Vet bara inte om någon som utför det i närheten, men det borde gå att få till vid behov.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar