Nej, det är smärta från "nacken", typ området runt nackrosetten och ut längs "skallkanten"mot öronen. Eller, det är där man bedövar iaf. Aj, kan jag meddela. Har provat en kur (3 behandlingar i veckan i 2 veckor) och för mig hjälpte det tyvärr inte som det var tänkt. Spänningshuvudvärken blev mindre och ändrade karaktär i några veckor, men jag upptäckte också hur jävla ont jag har i övriga kroppen när smärtan från nacken försvann... drygt. Och lika mycket migrän.
@TinyWiny Det som funkat för mig (har "fri tillgång" till läkemedel iom att jag är läkare) är Inderal Retard (betablockare, propranolol) i två-dos: samma anfallsfrekvens, men mycket mildare anfall. Lite svimningskänsla om jag reste mig hastigt (mer än vanligt) och mjölksyra vid ansträngning (dvs fler än två trappor *suck*). Fick dock sluta när Inderal Retard slutade tillverkas.
Andra betablockare: tråkiga biverkningar och inte så mycket effekt.
Antidepressiva (tricykliska och SSRI): jag blev gladare. Men hade lika mycket migrän
Gabapentin: underbart mot ångesten, men ingen effekt på migränen.
Akupunktur: tog spänningsvärken men inte migränen
Kör just nu på Gabapentin, Fluoxetin (SSRI) och Cardizem (Calciumblockare). Njä.
En del i min migrän är stressrelaterad (läs en stor del). Provar därför olika metoder att slappna av. Går hos en "alternativ" kvinna som kör bioenergi-behandling, oljeterapi och reiki. Jag luktar gott när jag går därifrån och mår bättre ett tag. Faktiskt mindre migrän dagarna efter behandling.
Kvar att testa: yoga i smärtlindrande och rogivande syfte. Topimax. Lyrica. (Cymbalta såg jag ovan att jag kan lägga till på "att prova"-listan.)
Det är planerna för hösten/vintern. Får se hur det går.