Migrän, hortonshuvudvärk, dessa helveten. Vad har hjälpt er?

TinyWiny

Trådstartare
Nu tänker jag i förebyggande syfte i första hand, inte när anfallet är ett faktum.

Om du har fått hjälp med förebyggande behandling, vilken var din anfallsfrekvens före behandlingens början? Om behandlingen hjälpte, vad är din anfallsfrekvens nu? Biverkningar? Andra tips och råd?

Så trött på det här :yuck:

Hortons har jag inte, däremot migrän. Det enda som gett mig någorlunda lindring är botoxinjektioner. Anfallsfrekvensen är fortfarande hög men anfallen är lindrigare. Alltid något. Och jag hoppas att även frekvensen ska glesas ut, jag tror den gjort det något lite hittills.

Botox läste jag om för längesedan och hörde med min dåvarande smärtläkare (du vet vem) men hen menade att med de nervsmärtor jag har så är det ingen vettig som vågar ge sig på att ge mig sådant. Kändes ju lagom kul. Har du märkt av några biverkningar? Bestående känslobortfall? Hur ofta får du injektionerna? Jag är ju trots allt så mycket bättre i övrigt nu så kanske vågar man prova nu men självklart krävs det ju isåfall att läkaren inser vad övriga sjukdomar handlar om.

Lindrigare anfall, var är de då på en skala om 10 är ligga på golvet och kräla, darra, fundera på om det är en stroke på gång, oförmåga att ta sig fram, ljud, ljus, ja allt försvinner och huvudet är det enda som finns och den erbarmliga smärtan, spy konstant, ja du vet och 1 är jobbig huvudvärk men går att fungera med.

Jag har inget av det men en kompis hade fruktansvärd migrän innan. Det var så illa så han fick ligga på golvet i helt mörka rum med öronproppar när det var som värst. Han slutade med allt vad heter socker och gluten nu har han inte haft ett migrän anfall på tre år :up: Kanske inget som funkar för alla men ett tips iaf.

Jag har inget av det men en kompis hade fruktansvärd migrän innan. Det var så illa så han fick ligga på golvet i helt mörka rum med öronproppar när det var som värst. Han slutade med allt vad heter socker och gluten nu har han inte haft ett migrän anfall på tre år :up: Kanske inget som funkar för alla men ett tips iaf.

Det är redan testat. Tyvärr fungerade inte det för min del. Skönt för din vän att han hittade något som fungerade!

Var tredje månad, inga biverkningar. Men det är ju inte så kul att få 35 stick åt gången.

Innan botox kräktes jag alltid och ett anfall kunde vara i tre dagar, i värsta fall ännu längre. Nu kräks jag bara sällan och anfallen varar i högst två dygn. Ofta har anfallen helt ny karaktär, inte så mycket huvudvärk men en vidrig stickande känsla i hela kroppen och jag kan bara sova, sova, sova.

Men det är fortfarande sällan jag kan jobba en hel vecka utan en sjukdag så något mirakel har inte inträffat. Men det är skönt att attackerna är både lindrigare och kortare.

Var tredje månad, inga biverkningar. Men det är ju inte så kul att få 35 stick åt gången.

Innan botox kräktes jag alltid och ett anfall kunde vara i tre dagar, i värsta fall ännu längre. Nu kräks jag bara sällan och anfallen varar i högst två dygn. Ofta har anfallen helt ny karaktär, inte så mycket huvudvärk men en vidrig stickande känsla i hela kroppen och jag kan bara sova, sova, sova.

Men det är fortfarande sällan jag kan jobba en hel vecka utan en sjukdag så något mirakel har inte inträffat. Men det är skönt att attackerna är både lindrigare och kortare.

Nej fy tusan :crazy: Jag gissar att de gör ont? Kanske var det det läkaren tänkte på när han sa tvärnej för min del och då är det nog inget jag ens ska fundera på. Nervsmärtor av det slag jag har triggas även av annan smärta.

Vad skönt att det har blivit såpass mycket bättre. Det där spyandet är ju helt sinnessjukt när man har migrän. Kombon är obeskrivbar.

Har du fått injektioner länge? Hoppas att det fortsätter åt rätt håll.

Min syster får bland annat topimax mot sin hortons och hon säger att den hjälper, men biverkningarna kan vara jobbiga

Min syster får bland annat topimax mot sin hortons och hon säger att den hjälper, men biverkningarna kan vara jobbiga

Topimax fungerar tyvärr inte heller för mig. Läkaren ansåg att de fungerade tillfredsställande när anfallen minskade från 15 till 10 i veckan men eftersom anfallen blev svårare, blev nästan omöjliga att häva och jag verkligen mådde uselt av dem däremellan, såpass att det lilla jag kunde göra försvann helt så slutade jag med dem.

Topimax fungerar tyvärr inte heller för mig. Läkaren ansåg att de fungerade tillfredsställande när anfallen minskade från 15 till 10 i veckan men eftersom anfallen blev svårare, blev nästan omöjliga att häva och jag verkligen mådde uselt av dem däremellan, såpass att det lilla jag kunde göra försvann helt så slutade jag med dem.
Usch då :(

Nej fy tusan :crazy: Jag gissar att de gör ont? Kanske var det det läkaren tänkte på när han sa tvärnej för min del och då är det nog inget jag ens ska fundera på. Nervsmärtor av det slag jag har triggas även av annan smärta.

Vad skönt att det har blivit såpass mycket bättre. Det där spyandet är ju helt sinnessjukt när man har migrän. Kombon är obeskrivbar.

Har du fått injektioner länge? Hoppas att det fortsätter åt rätt håll.
Tack! Har fått dem i två år.

Det gör olika ont olika gånger, och olika ont på olika ställen. Jag tar en ipren och en alvedon en timme innan varje gång, det kapar det värsta. Och nålarna är väldigt fina, det är inte som när man t ex vaccinerar sig. Då hade jag inte pallat så många stick.

Ja, kräkningarna är gräsliga. Jag kunde spy 1-2 ggr/tim i 12-15 timmar när det var som värst.

Är det Hortons du har?

Tack! Har fått dem i två år.

Det gör olika ont olika gånger, och olika ont på olika ställen. Jag tar en ipren och en alvedon en timme innan varje gång, det kapar det värsta. Och nålarna är väldigt fina, det är inte som när man t ex vaccinerar sig. Då hade jag inte pallat så många stick.

Ja, kräkningarna är gräsliga. Jag kunde spy 1-2 ggr/tim i 12-15 timmar när det var som värst.

Är det Hortons du har?

Jag har både horton och migrän :meh: och daglig "vanlig" huvudvärk. Variation förnöjer eller hur var det nu :cautious: Jag vet att jag har ett huvud iallafall :wtf:

Jag har både horton och migrän :meh: och daglig "vanlig" huvudvärk. Variation förnöjer eller hur var det nu :cautious: Jag vet att jag har ett huvud iallafall :wtf:
Ja, jag har också daglig huvudvärk, spänningstyp antagligen. Det är sjukt jävla tröttsamt. Men jag lider verkligen med dig om du har Hortons.

Jag har provat en massa saker. Topimax, citlopram och liknande funkar inte alls.

Just nu har jag gått från injektioner och spray till Treo. Håller nere medicinintaget så gott det går för att undvika kronisk huvudvärk.

Som värst hade jag 10-15 anfall i månaden. Nu då jag slutat med alla hormoner, jobbar regelbundna tider samt har lärt mig u svika vissa tigger ligger det väl på 5-7 anfall vilket jag fixar utan problem.

Jag har haft migrän i 25 år så jag är van. Det är väl den enda orsaken till varför jag inte orkar ta itu med någon annan behandlingsform.

Ja, jag har också daglig huvudvärk, spänningstyp antagligen. Det är sjukt jävla tröttsamt. Men jag lider verkligen med dig om du har Hortons.

Jag har någon märklig huvudvärk som först avfärdades som spänningshuvudvärk men där fick de ge sig. Jag har en cysta i bakhuvudet och de lärde tvistar om huvudvärken kan bero på den men den är i vilket fall inoperabel så det går ändå inte att lösa. Huvudvärken kan också komma från en whiplashskada jag fick i tonåren men det är ju nästintill omöjligt att reda ut orsaken. Spänningshuvudvärk får jag ofta vid stress och efter större migränanfall. Bettskenan är en gudagåva i det läget och jag har numera lärt mig att stoppa in bettskenan snarast vid migränanfall. Den gör att den den värsta spänningshuvudvärken aldrig uppstår.

Visst är det tröttsamt. Så störande att eländet inte bara kan gå och gräva ner sig någonstans. Jag funderar ibland på hur livet hade varit utan, hade jag varit en duracellkanin då? Det går åt så sjuka mängder energi på eländet.

Ärligt talat så kan hortons och migrän vara lika illa. Ibland är hortonanfallen värre och ibland är migränanfallen värre. Ibland är hortonanfallen så "enkla" att det räcker att ta zomignasal vid första "bisticket" och de går över ganska snart förutom "bisticken" i ögat, nästäppan och det hängande röda ögat som är kvar ett tag men det glödande spettet i ögat kommer inte och ibland är de så dödande att jag blir helt utslagen i dagar. Kombinationen horton och migrän är ingen höjdare. Jag missar lätt auran från migränen då hortonanfallet redan håller på och tror att yrseln beror på hortonanfallet (jag får alltid hortons först i de lägena) och tar jag då inte triptaner igen omgående och lägger mig så startar det ett atomkrig i huvudet och då kan jag avboka allt en vecka framåt.

För hortonen har jag börjat ta melatonin. Jag kan inte utvärdera än då jag har tagit dem så kort tid men än sålänge är skillnaden märkbar. Jag läste av en slump i en läkartidning att man kan ha en störd melatoninutsöndring när man har horton. La ihop det med min livslånga sömnstörning och beslöt mig för att testa förutsättningslöst.

Jag har provat en massa saker. Topimax, citlopram och liknande funkar inte alls.

Just nu har jag gått från injektioner och spray till Treo. Håller nere medicinintaget så gott det går för att undvika kronisk huvudvärk.

Som värst hade jag 10-15 anfall i månaden. Nu då jag slutat med alla hormoner, jobbar regelbundna tider samt har lärt mig u svika vissa tigger ligger det väl på 5-7 anfall vilket jag fixar utan problem.

Jag har haft migrän i 25 år så jag är van. Det är väl den enda orsaken till varför jag inte orkar ta itu med någon annan behandlingsform.

Jag har fått vara helt utan både triptaner och acetylsalicylsyra under långa perioder både inför och efter operationer (acetylsalicylsyran) och för att läkare ska vara förvissade om att det inte är det som ger huvudvärken. Enda skillnaden för min del är att jag blir totalt utslagen. Huvudvärken, hortonen och migränen är konstant.

Jag har känt lite likadant. Den har funnits där sålänge (huvudvärken sedan -85 med ett kort uppehåll i något år -99 då jag ibland var utan huvudvärk hela dagar för att sedan komma åter dagligen -00, migrän sedan -93 och horton sedan -02) och jag har provat så mycket men migränen och hortonen har ändrat karaktär nu. Förr hade jag några migränanfall runt mens men nu är de hela tiden. Hortons kunde jag då undvika till största delen om jag inte åt choklad men nu kvittar det vad jag gör, anfallen kommer ändå. För varje anfall blir det värre och värre och med tanke på att 15 år av mitt liv redan är borta av andra sjukdomar så vill jag verkligen inte vara med längre. På en vecka har jag i snitt sju hortons och sju migränanfall. Det tar för mycket helt enkelt så jag måste hitta en lösning. Min förhoppning med tråden var att det kanske har kommit nya lösningar sedan jag var hos läkare med det senast.

Tar du mycket triptaner? Min migrän är lindrigare sedan jag slutade med dem.

Utan triptaner är jag utslagen så ja, jag tar ofta full dagsdos. Det räcker att jag inte har med och kan ta direkt så är jag borta i en vecka. Det tog lång tid innan jag ens fick prova triptaner (de ansåg ju att det var spänningshuvudvärk) och då när jag väl fick prova så fanns det bara i tablettform vilka jag genast spydde upp så det gav ju ingen verkan. När jag fick prova imigransprutorna fanns det iallafall hjälp men min kropp gillade inte alla injektionerna så när zomig och imigran nasal kom så var jag glad. Som jag skrev ovan så har jag varit utan allt i långa perioder men det har inte gjort varken till eller ifrån.

En bekant har svårt Hortons, och jag minns att hen beställde någon sorts svamp från usa som intogs som the, och det hjälpte. Annars är det bästa för hen att vistas vid havet, då blir det mest "skuggor", som hen kallar det, och inte regelrätta anfall.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar