landsbygdsbo
Trådstartare
Man skulle ha varit på plats, med gamla Bettan och IR siktet när nästan 30 får fick sätta livet till i Sörmland
.
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför då?
Då hade man kunnat avge ett antal verksamma varningsskott.Varför då?
En feministisk konspiration med Stalin i spetsen? den va goEn feministisk konspiration med Stalin i spetsen och vargar i handväskorna hade baccanal på får. Troligen var Stalinisterna för jämställdhet och gillade allemansrätten.
Man skulle ha varit på plats, med gamla Bettan och IR siktet när nästan 30 får fick sätta livet till i Sörmland
.
Du vet vem som får bekosta "stadsungarnas" vurm för varg.Jag var där, en av de första som var på plats och sedan tillbringade hela midsommaraftonen I pissväder till att eftersöka döda och skadade djur. Det absolut värsta jag har varit med om, någonsin. Det går inte att med ord beskriva den vanmakt, panik och smärta som utspelade sig.
Jag är I princip inte emot varg, tycker att det ska kunna gå att leva jämte. MEN, absolut inte så här nära boskapssättningar. Just den här vargen lever I par, alltså 2 st och nu har det konstaterats att de fått valpar. Statisktiskt sett 4 st, vilket betyder 6 st vargar för oss. Helt j-a orimligt.
Oavsett om man har 10 eller 400 får så innebär ett vargangrepp en traumatisk upplevelse.@FreSus: Men fy all heder åt dig dock att du hjälpte dina grannar
Jag tror inte många fattar hur mycket bönderna bryr sig om sina djur, ÄVEN i stora besättningar (inte för att det här verkade vara en stor besättning). Det är inte bara produktionsenheter, det är levande djur och den bonde som inte bryr sig kommer inte att få bra resultat. Jag kan fö aldrig komma ihåg att någon bonde jag träffat (och jag har träffat rätt många genom åren) uttryckt något annat än omtanke om sina djur.
@FreSus: Men fy all heder åt dig dock att du hjälpte dina grannar
Jag tror inte många fattar hur mycket bönderna bryr sig om sina djur, ÄVEN i stora besättningar (inte för att det här verkade vara en stor besättning). Det är inte bara produktionsenheter, det är levande djur och den bonde som inte bryr sig kommer inte att få bra resultat. Jag kan fö aldrig komma ihåg att någon bonde jag träffat (och jag har träffat rätt många genom åren) uttryckt något annat än omtanke om sina djur.
Oavsett om man har 10 eller 400 får så innebär ett vargangrepp en traumatisk upplevelse.
Sönderrivna djur, Men ser under vilken panisk skräck de har dött. Till detta kommer den ekonomiska belastningen i form av förstört avelsarbete, "vargsäkra hägn"
Låt staten hålla med hägn, både uppsättning och underhåll.
Redovisa sedan den kostnaden och se hur många personer man kan anställa i vården för dessa miljoner
1 Jag raljerar inte, bara pekar på fakta.Jag tycker inte det är ett dugg roligt att raljera över vargdödade får ELLER antyda att jaktbrott är en bra idé. Det måste vara så fruktansvärt för ägarna att förlora sina djur på det sättet.
Vi har problem med rovdjursförvaltningen i det här landet. Extremisterna på båda sidor har för länge ägt debatten, det behövs sansade krafter för att nå en vettig kompromiss.
Faktum är att de flesta i det här landet vill ha kvar öppna landskap och gärna småskalig matproduktion. Det är inte möjligt i många områden idag pga lönsamheten generellt men dessutom inte pga rovdjurstrycket.
Fonderna för vargstängsel räcker väl inte till om alla som har djur på bete kräver det.Staten betalar idag för "vargsäkra" hägn samt ersätter dödade djur samt merkostnader.
Men samtidigt skall tid tas från den dagliga skötseln och allt annat blir eftersatt.
Skattepengarna som går till detta är enorma, pengar som kan användas 1000 ganger bättre!!! Blir så fruktansvärt arg för att vargkramare som sett varg på bild tycker de är såååå fina djur inte en endaste av dessa varggullare var på plats och hjälpte till med misären efter vargens kalas. Hyckleri är vad det är!!!
Vart tog du vägen? Eller inser du hur hånfullt gentemot de drabbade ditt inlägg var?En feministisk konspiration med Stalin i spetsen och vargar i handväskorna hade baccanal på får. Troligen var Stalinisterna för jämställdhet och gillade allemansrätten.
Fonderna för vargstängsel räcker väl inte till om alla som har djur på bete kräver det.
Bara på min fastighet blir det över en mil med staket.
Och så går det åt en gubbe som 14 dagar varje år går över staketen + röjer med röjsåg för att hålla gräs o sly borta....
Hä ble durt sa stämman
Varför den river så många?Precis. Läste någonstans att ansökningarna för stängsel har ökat med 2000 procent, undrar hur länge regeringen kan gå med på att "skänka" pengar till detta. Inventeringen I Sverige vintern 14/15 landade på 415 djur, det är långt mer än de kom överens om från början.
Alla skriker om djurens rätt, kräver ekologisk uppfödning osv osv, men vurmar ändå för att ha vargen brevid. Hur fan går det ihop?
Jag frågade Länsstyrelsen som var på plats, VARFÖR väljer vargen att riva så manga, varför tar den inte ett djur I taget och nöjer sig med det?
- För att den kan blev svaret. Vargen jagar normalt inte I ett hägn med 200 djur, det är inte så det ser ut I det riktiga livet. Det blir ett smörgasbord utan dess like...
Vart tog du vägen? Eller inser du hur hånfullt gentemot de drabbade ditt inlägg var?
Så ditt hånfulla tonfall berodde på ett utmattningssyndrom? Tja var och en efter sin egen troO, jag är fullt upptagen med att vårda mitt inre får.
Självklart är det synd om de som drabbas, framför allt fåren, men jag orkade bara inte ännu en tråd på temat.