LadySara

Trådstartare
vad görs egentligen på ett MH .. berätta gärna för en som är totalt ovetandes om sådana saker..

Sv: Mh

Jag har gjort MH med min då 12 mån (precis) Rottis & hon gick ett skolboksex av MH
så nära idealet man kan komma, de finns de som tagit bilder på varje moment genom Mh´t
som man kan se på nätet på deras hemsidor.Så ett Tips leta runt lite på hund hemsidor !

Jag gjorde MH med min dalmatiner i April.
Det var mycket roligt. Det är definitivt någonting jag kommer göra med alla mina framtida hundar! Jag gissade lite innan hur det skulle gå för min tjej, men det gick faktiskt bättre. Till min nackdel hade jag rest i 4 timmar till MH-testet då jag bor hemifrån utan körkort, men jag tyckte att hon gjorde det bra.
Funderar du på att MH-testa din hund tycker jag definitivt att du ska ta chansen!

Jag har gjort MH med min då 12 mån (precis) Rottis & hon gick ett skolboksex av MH
så nära idealet man kan komma, de finns de som tagit bilder på varje moment genom Mh´t
som man kan se på nätet på deras hemsidor.Så ett Tips leta runt lite på hund hemsidor !

Finns det nåt ideal på Mh kan du inte säga hur det ser ut då´?

Det undrar jag med?
Alla hundraser är olika och min hund gjorde ett väldigt bra test för att vara dalmis. Samma egenskaper som är önskvärda hos en rottis kanske inte är önskvärda hos en dalmatiner eller en collie.
Tipsar för övrigt om genetica.se där man kan titta på olika rasers Mh-test.

Jo då jag kan leta upp det så ni kan ta del av det dom som vill , såg det på nätet att det fanns:) sen är det om jag nu inte är ute & snurrar helt så man kan oxså för varje ras oxså jämföra sin hund inom just den rasen hur hunden ligger till jämte andra inom rasen....hmm vart det där snurrigt tro fattar ni vad jag menar ??!

Jo då jag kan leta upp det så ni kan ta del av det dom som vill , såg det på nätet att det fanns:) sen är det om jag nu inte är ute & snurrar helt så man kan oxså för varje ras oxså jämföra sin hund inom just den rasen hur hunden ligger till jämte andra inom rasen....hmm vart det där snurrigt tro fattar ni vad jag menar ??!

Sen vad du anser vara ett mönster Mh kanske inte är det för mig eller hur?

Eller vad Rottweiler klubben anser vara ett mönster Mh. Dom vill säkert inte ha in nån aggression vilket jag vill ha måttligt av. Så det blir dumt o säga att det finns ett mönster MH hur hunden skall vara,

Jag kan förstå den som kör räddning att man bara vill ha en social glad hund med stor motor utan nån som helst aggression. Men jag som kör skydd vill kanske inte ha det så. är du med hur jag menar?

Fast på schäferklubbsidan finns det ett generellt ideal för hur en schäfers mh ska se ut...så visst finns det! Även på andra rassidor finns ett generellt mh som är "idealiskt" för specifik ras.

Fast på schäferklubbsidan finns det ett generellt ideal för hur en schäfers mh ska se ut...så visst finns det! Även på andra rassidor finns ett generellt mh som är "idealiskt" för specifik ras.

Jag har väl inte sagt nåt annat heller att det finns vet mycket väl hur dom ser ut men tycker inte att man kan säga si o så här ska det vara för denna ras. Som jag sa både Rottweiler och Schäfer är raser med brett arbetsområde dom ideal dom fått fram är ju för en allround hund inte en hund man kör special dressyr på som ex räddning eller skydd.

men ta det testet så får du en kanon hund till det du ska ha den till :smirk:

Du läste givetvis inte detta som jag upprepade mer än en gång.

Citerar mig själv:
det ett generellt ideal
Generellt sett om man kollar på antalet hundar av låt säga rottweiler och schäfer så är majoriteten inte skyddshundar eller ligger åt det hållet. Generellt finns det alltså en standard för hur rasen ska vara minimum för att man ska ha en mall att gå efter. Har man en hund som gått exemplariskt efter mallen kan man åtminstone vara nöjd. Vill man ha mer av vissa bitar väljer man såklart en hund som man tror är mer åt det hållet.

Du vet lika mycket som jag att jag inte är ute efter standarden, så smirket gör inte ett jota. Men visst : :smirk:

Mja nu missuppfatta du mig nu & drog lite snabba kopplingar el ? Det är INTE vad JAG anser vara mönster el ideal MH & jag pratar INTE för mig personligen utan som MrsScabtree sa generellt Ideal som tagits fram & vad som finns som offentliga handlingar att ta del av utan någon som helst personlig inblandning el åsikt av mig om det var det jag mena som fanns att se på nätet sen det jag forsatte svammla om & som jag trodde & som MrsScabtree bekräfta var att alla raser har ngt som de anser ska vara ideal för just inom den rasen & anser vara ett Ideal MH, men jag är med hur DU menar ja bara du ej tror att JAG anser det vara ett ideal MH så e vi på det gröna igen serru grabben ;):D

Sen så JA det är olika vad man vill jobba & olika vad man personligen vill jobba fram hos hunden & leter efter hos individer till hundar, för ALLA är vi individer, människa som hund & alla lika unika med spännande förutsättningar det är det som gör samarbetet mellan förare & hund till det roligaste som finns ! Alla vill vi väl ha den speciella unika individen som vi anser passa för oss & det sättet vi jobbar på & det vi vill eller hur ?!

Är du med på hur jag menar ?

Men tbx till det tråden handla om & som sagt ett tips titta in & sökpå hundsidor så kommer du se de som gjor MH & ev gjort bilder av det att följa moment för moment, jag är en av dem som gjort det ;)

Ha det bäst alla hundlovers & lycka till med kommande MH´n :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 558
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg