Sv: MH-test
Nope. Det är INTE utvecklat för vissa raser. Det är upp till varje rasklubb att själva ta fram en önskvärd profil. Tyvärr är det få rasklubbar som gör det. Jag känner inte till nån... Det enda de säger är att testet bara visar hur en brukshund ska vara. Vilket avslöjar att de inte vet ett dugg...
Ett MH beskriver hur en hund reagerar i en situation. Typ:
1a Kontakt - Hälsning
1. Avvisar kontakt
2. Undviker kontakt
3. Accepterar kontakt
4. Tar kontakt själv
5. Intrensivt kontaktbeteende
6d Överraskning - Hot/agg
1. Visar inga hotbeteenden
2. Visar enstaka hotbeteenden
3. Visar flera hotbet.
4. Visar flera hotbet. och någon attack
5. Visar hotbet. och attacker som kan avslutas med bett
osv. Jag har förkortat texten lite ska jag tillägga
Sen är det upp till varje rasklubb att själv skapa en profil på vilka siffror hunden "ska" (bör/önskvärt) hamna på.
Ett MT (Korning) ger ju poäng. Där är det inte säkert att 300 p är en idealisk Labrador, men väl en idealisk Schäfer. Dock man man även där som rasklubb räkna om det till ett eget poängsystem om intresse skulle finnas. Egenskaperna är ju de samma, man bara värdesätter det olika.
Men det är ju lite tradition att alla rasklubbar som inte är brukshundar ska spotta lite på dessa system. Det är som praxis
Jag tycker inte att alla hundar behöver MH-testas. Men känner man att man vill, så varför inte? Men är man inte så insatt så säger ett MH kanske inte så mycket för en enskild hundägare, om man inte får hjälp att tolka det senare av någon som kan mycket om det. Främst ger det väl en uppfattning för uppfödaren hur en kull slagit ut om många valpar ur samma kull testas.