Kalaspinglan

Trådstartare
Anser ni att alla hundar bör MH-testas?

Jag har hört att testen är utformade för vissa typer av raser, vilket innebär att det inte blir ett bra test för andra - ex RR (kan inte utveckla detta mer).

Vad säger ni?

Sv: MH-test

Nope. Det är INTE utvecklat för vissa raser. Det är upp till varje rasklubb att själva ta fram en önskvärd profil. Tyvärr är det få rasklubbar som gör det. Jag känner inte till nån... Det enda de säger är att testet bara visar hur en brukshund ska vara. Vilket avslöjar att de inte vet ett dugg...

Ett MH beskriver hur en hund reagerar i en situation. Typ:

1a Kontakt - Hälsning

1. Avvisar kontakt
2. Undviker kontakt
3. Accepterar kontakt
4. Tar kontakt själv
5. Intrensivt kontaktbeteende

6d Överraskning - Hot/agg

1. Visar inga hotbeteenden
2. Visar enstaka hotbeteenden
3. Visar flera hotbet.
4. Visar flera hotbet. och någon attack
5. Visar hotbet. och attacker som kan avslutas med bett

osv. Jag har förkortat texten lite ska jag tillägga

Sen är det upp till varje rasklubb att själv skapa en profil på vilka siffror hunden "ska" (bör/önskvärt) hamna på.

Ett MT (Korning) ger ju poäng. Där är det inte säkert att 300 p är en idealisk Labrador, men väl en idealisk Schäfer. Dock man man även där som rasklubb räkna om det till ett eget poängsystem om intresse skulle finnas. Egenskaperna är ju de samma, man bara värdesätter det olika.

Men det är ju lite tradition att alla rasklubbar som inte är brukshundar ska spotta lite på dessa system. Det är som praxis ;)

Jag tycker inte att alla hundar behöver MH-testas. Men känner man att man vill, så varför inte? Men är man inte så insatt så säger ett MH kanske inte så mycket för en enskild hundägare, om man inte får hjälp att tolka det senare av någon som kan mycket om det. Främst ger det väl en uppfattning för uppfödaren hur en kull slagit ut om många valpar ur samma kull testas.

Jag ser ingen anledning att MH-beskriva en blandras. (förresten är det nog inte säkert att man kommer med)
Min hund ska aldrig avlas på, och resultatet kommer aldrig att ha betydelse, utom för mig själv men jag anser mig veta vad jag har i kopplet.
När jag skaffar renrasig kommer jag MH-beskriva tex uppfödaren vill det.

Visst skulle det vara intressant att få svart på vitt hur ens hund bedömts vara i psyket, men inte så intressant att jag skulle ödsla pengar eller energi på att komma med med min nuvarande blandras.

Fast det kan vara väldigt givande, när jag gick unghundskurs så gjorde våran tränare ett förenklat MH test bara för att vi skulle lära oss att läsa av hundar och även kolla var vi hade våra. En husse var hel säker på att hans hund var tuffast i världen och inte rädd för något men det visade sig att hans hund lät mycket pga rädsla... Vilket var väldigt nyttigt för honom att se. Och tvärs om en liten "sällskapshund" visade sig vara väldigt skarp...

Håller med, det skulle vara intressant att få en bedömning, men jag själv skulle inte lägga ner pengar och energi (för att komma in med en blandras) bara för att det är "skoj". ;) Min hund ska aldrig avlas på eller föras in i några papper.
Jag anser mig ändå veta vad jag har för hund, även om vi inte utsatts för så extrema situationer som på ett MH...

Nej, jag anser inte att alla hundar behöver testas. Men det är väldigt nyttigt och roligt att få se vad det är man har i kopplet. De som inte vet hur man hanterar en rädd hund, lär sig detta också. Då man ska hjälpa hunden fram till det läskiga om de varit väldigt rädda i just det momentet.
Det är många som gör fel och det lär man sig på MH om inte annars.

Men jag lägger faktiskt inte så stor vikt på vare sig MH eller Korning. Det är så mkt som påverkar en hund och då hela saken är upplagd på hur hunden reagerar just i den situationen på just den dagen. Det räcker med att hunden mår lite dåligt eller har lite ont någonstans så blir resultatet ett helt annat.

Vhorsteklubben har en egen variant (vi tillhör vhorsteklubben). jag kan inte det exakt och orkar inte let upp det nu (tidigt på morronen :crazy: ), men det är mer fokuserat på jaktbitarna och helt enkelt utformat för jakt/fågelhundar. Dock är det ju inte officiellt.

Personligen skulle jag aldrig köpa valp där föräldrarna inte är MH-testade, jag vill ha ngt att kika på. För mig är ex skottsäkerhet viktigt, jag tror inte så mkt på att det går i arv, men skulle det göra det så vill jag inte ha det. Och det står svart på vitt om hunden är skotträdd där i...
Dessutom kan man börja fundera på varför en uppfödare av bruks/jakt ras INTE testar. Inbitna jägare bryr sig inte (då tänker jag på de med ex drever jämte osv), men de andra som lika mycket föder upp brukjakthundar.

//E

Goldenklubben har ju JUM. Jaktligt unghundstest eller nått sånt. Då gör man först ett off MH och sen en jaktlig funktionsbeskrivning.

Men... De pratar om tester hit och dit och anlagen här och där. Men vad säger det EGENTLIGEN? Hunden har viljan att hämta nått. Bra. Men sen då? Stress? Uthållighet? Hur kan de tyst sitta och titta när en annan hund jobbar? Hur mycket lyssnar de på sina ägare?

De kan ju vara hur glada i att apportera, men det är aldeles för låg nivå för att man eg. ska veta om man har nytta av hunden eller inte. Min hund skulle genomföra det provet med bravur, men sätt henne passivmedans en annan hund jobbar... Det är ingen rolig sak. Då skriker hon och drar direkt om hon inte är kopplad. Grattis liksom...

Så på nått sätt så tycker jag att de lurar sig lite med att säga att hunden har 1:a ukl och därmed en duglig hund. Eller så försår de helt enkelt inte sambandet mellan flera olika egenskaper. Jag vet inte. Jag blir ständigt förvånad över "erfarna" uppfödares syn på mantalitet. Trots 30 år med hunden så är de totalt opålästa. De tror också fortfarande att hunden hund blir knäpp av att gå MH :-s

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 559
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka