Mexikansk nosgrimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hæst
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 696
H

Hæst

Jag funderar över varför det inte finns något rem mellan övre och undre nosremmen på undersidan på en mexakinsk nosgrimma om man köper den i sverige.. Varför har vi valt att slopa den här?

Sv: Mexikansk nosgrimma

Varför skulle den behövas?? Har använt många mexicanska nosgrimmor och aldrig saknat eller ens tyckt behöva någon rem som håller ihop nosremmarna. Överflödigt i mitt tycke. En välsittande nosggrimma klarar sig utan. :)

Jo för visso klarar man sig utan men den måste ju ändå fylla nån funktion då den ändå finns där på en del ut av dom. Nyfiken på vad bara.

Vad är skillnaden på mexikansk och pullar? Eller är det bara olika namn för samma nosgrimma? :confused:

Senast ändrad:

Så där man kan köpa med rem är dom inte utvecklade?

De kanske bara hänger för att en tillverkare inte brytt sig om att ta bort dem. Har dock aldrig i mitt liv sett en nosgrimma med en sådan på så det kan inte vara allt för vanligt. Så nej, jag skulle säga att de inte hängt med i utvecklingen då jag aldrig sett en ny nosgrimma med den remmen.

isåfall kan man ju undra varför den förbannade snokremmen är obligatorisk på varenda engelska nosgrimma. Som om den skulle vara så himla nödvändig alla gånger

För att mååånga vill ha den! Framför allt för det estetiska, alltså att man tycker det är snyggt. Och vill folk ha den så är det klart att den fortsätter tillverkas. Marknaden gör ju saker som vi konsumenter vill köpa, konstigt vore det ju annars!
Jag har då kollat på hur många träns som helst som har avtagbart fäste till snokremmen eller utan. Så man kan ju välja ;)

De tillverkas sådana idag jag köpte ny precis och den hade sådan rem, köpte dock i spanien där dom finns i de flesta ridsportsbutiker. Aldrig sett sådan i sverige men det tråden handlar om ju.

Finns nog ingen i Sverige som har behov av den så då finns det ju ingen marknad för dem.

Varför tycker du att remmen behövs?

Min åsikt är att om man behöver ytterligare en rem (för att stabilisera???) så har man köpt fel nosgrimma till just sin häst. DVS den passar inte eller så har man inte kunnat passa in den korrekt. En korrekt anpassad nosgrimma behöver inte den där remmen. Har själv en mexicansk/pullar och skulle aldrig komma på tanken att behöva en rem under hakan. Till vilken nytta? Min nosgrimma sitter perfekt utan.

Senast ändrad:

Finns nog ingen i Sverige som har behov av den så då finns det ju ingen marknad för dem.

Varför tycker du att remmen behövs?

Min åsikt är att om man behöver ytterligare en rem (för att stabilisera???) så har man köpt fel nosgrimma till just sin häst. DVS den passar inte eller så har man inte kunnat passa in den korrekt. En korrekt anpassad nosgrimma behöver inte den där remmen. Har själv en mexicansk/pullar och skulle aldrig komma på tanken att behöva en rem under hakan. Till vilken nytta? Min nosgrimma sitter perfekt utan.

Jag har inte sagt att jag tycker den behövs men det måste ju finnas dom som tycker det eftersom de finns, det jag undrar över.. och varför vi valt att ta bort den men det har ju du svarat på nu.

Men det att allt onödigt slopas är ju inte helt sant, käkremmen har jag fått lära mig sitter där enbart av tradionella skäl.. och pannband, jag rider ibland utan och tycker inte den behövs men ändå sitter den på nästan alla träns.

Tror jag kom på själv varför den där remmen finns.. ibland har den undre nosremmen lossat från mulen eftersom jag drat åt den för löst, med den extra remmen kommer inte detta ske:idea:
Bra om man inte vill dra åt hårt, tror inte den blir mindre bra sittande för det.

Senast ändrad av en moderator:

AHA!:idea:
Nu var jag lite klokare på detta:D
Tack :bump:

kl*
Kan det inte vara som så att den är där endast som stabilisering om man inte vill spänna nosgrimman så hårt? :)

AHA!:idea:
Nu var jag lite klokare på detta:D
Tack :bump:

kl*
Kan det inte vara som så att den är där endast som stabilisering om man inte vill spänna nosgrimman så hårt? :)

Jo det var det jag själv kom att tänka på lite längre upp i tråden.
Verkar ju vara det mest logiska!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
14
· Visningar
546
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka