Mexikansk nosgrimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hæst
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 696
Sv: Mexikansk nosgrimma

Tror jag kom på själv varför den där remmen finns.. ibland har den undre nosremmen lossat från mulen eftersom jag drat åt den för löst, med den extra remmen kommer inte detta ske:idea:
Bra om man inte vill dra åt hårt, tror inte den blir mindre bra sittande för det.

Jag står fortfarande fast vid att lossnar nedre remmen så har du passat in den fel eller köpt en nosgrimma som inte passar din häst.

Min pullar så får jag in en stor knuten näven bredvid näsborren på nedre remmen och den har aldrig någonsin lossnat.

De jag har sett att nedre remmen lossnat på så har nosgrimman varit totalt FEL inpassad. Passa in nosgrimman rätt så lossnar den inte oavsett om den sitter löst eller ej.

Kan ju förvisso stämma men det vore lite konstigt eftersom dom som kom på hela iden i mexiko hade en sådan rem, visste dom inte hur deras egen uppfining skulle sitta?

Men det att allt onödigt slopas är ju inte helt sant, käkremmen har jag fått lära mig sitter där enbart av tradionella skäl.. och pannband, jag rider ibland utan och tycker inte den behövs men ändå sitter den på nästan alla träns.

Skulle aldrig tänka mig att rida in på en terrängbana utan pannband och käkrem. Just för att tränset ska sitta där det ska. Käkremmen framförallt för att du inte ska riva av tränset om du flyger över huvudet på hästen och håller fast i tyglarna eller råkar riva tag i tränset i fallet. Sitter inte käkremmen åt då så finns risk att tränset åker av. Så den käkremmen skulle inte jag plocka bort om man inte sitter i skogen och lullar ensam, då behöver man inte ens träns. ;)

Pannband man man ju diskutera, men jag skulle aldrig ta bort det för att det är fruktansvärt fult utan. Och tycker folk att det är snygg, ja då fyller det ju en funktion ;) Pannbandet är ju knappast i vägen.. Det är en snygg utsmyckning.

Kan ju förvisso stämma men det vore lite konstigt eftersom dom som kom på hela iden i mexiko hade en sådan rem, visste dom inte hur deras egen uppfining skulle sitta?

Var första trähjulet bättre än våra gummidäck idag?? Utvecklingen går framåt.

Skulle aldrig tänka mig att rida in på en terrängbana utan pannband och käkrem. Just för att tränset ska sitta där det ska. Käkremmen framförallt för att du inte ska riva av tränset om du flyger över huvudet på hästen och håller fast i tyglarna eller råkar riva tag i tränset i fallet. Sitter inte käkremmen åt då så finns risk att tränset åker av.

QUOTE]

träns åker ofta av ändå.. gör det inte det har man dragit åt för hårt åtminstonde om man tänkt rida hästen samlat och inte bara lulla, det stör andningen i sånna fall annars kan man dra åt den för att det ska sitta kvar.

Var första trähjulet bättre än våra gummidäck idag?? Utvecklingen går framåt.

men att gämföra en nosgrimma med ett hjul:confused:
Tycker då inte grimman ser annorlun da ut nu som då, skulle väl vara ringarna på sidorna men inte alla som har det idag heller.

Men käkremmen gör oddsen bra betydligt större att det sitter kvar. Tro mig. Och man kan faktiskt spänna käkremmen korrekt utan att det stör andningen. Många spänner den för löst.

Hjulet var runt då, det är det nu å.

Eller så spändes inte originalvarianten åt på samma sätt som man gör i Sverige? Som jag sett den användas här sitter den ju åt även när hästen har munnen stängd. Den kanske var tänkt vara lös och endast verka när hästen gapar och drar på? Då behövs ju den remmen för att inte den undre ska halka runt underläppen ( hände mig en gång när jag bara skulle prova för syns skull och hade den lite lösare).

Men nosgrimman är gjord av läder nu som då.
Du gämför trä med gummi.

Verkligen inte!!

Du ser ingen skillnad i utvecklingen förutom material?? :o

traehjul03.jpg

Big_000011126645735_.jpg

Fast en nosgrimma ska aldrig spännas åt!!! De ska endast verka när hästen just gapar.. Om det är det du har nosgrimman till.

Som jag skrev ovan, jag har min pullar väldigt löst så jag får in hela knytnävar under remmarna. Ändå lossnar ingenting. För den sitter bra.

Just det det är betydligt större skillnad på nya och gammla hjul än vad det är på nya och gammla nosgrimmor.
Dåligt att gämföra med.

Verkligen inte!! Ser du verkligen inte skillnad på nyare mer utvecklade utrustningsdetaljer och på de äldre föregångarna som man idag gått ifrån?

Alla proportioner på en bra sydd nosgrimma idag hur de är sydd för att passa ett hästhuvud är helt annorlunda än föregångarna. Varför tror du det finns träns, sadlar, skydd, täcken med mera som sitter bättre än billigt skräp eller tex äldre grejor som inte är fullt lika utvecklade som idag tex?? För att de lägger tid på att sy sakerna fördelaktigt för en häst och att de ska passa eller att grejorna använts en tid och man märkt att utvecklar vi dem såhär kan man slopa dittan och dattan. Passar grejorna behöver man inte massa saker som håller allt på plats överallt.

Det är det här som kallas utveckling!

Senast ändrad:

Men det förklarar ju inte varför vissa har användning av remmen på ett modernt träns med ringar och allt.
De äldre modellerna utan ringar (som även tillverkas idag) går ju att justera mer efter var enskilld häst, det tycker jag är bättre så för mig har utvecklingen backat.

Men jag respekterar din åsikt.. har jag förstått det riktigt?
Du tycker den med remmen är underutvecklad och de som använder den är det samma och inte vet hur den ska sitta korrekt?
Här i sverige är vi så utvecklade så vi behöver den inte?

"KL"
Där är en till intressant fråga varför tycker vi generellt de med ringar är bättre än utan i sverige?
I England södra europa samt usa finns fler utan ringar att tillgå än här..

Och jag tycker att de med ringar är bra mycket enklare att ställa in så de passar bra på hästen. :) Smaken är som baken... Man gillar olika helt enkelt. :) Jag skulle aldrig släpa in en utan ringar i mitt stall, så jag tycker att de utan ringar är ruskigt gamla och förlegade, eftersom de med ringar alltid sitter bättre för mig. Så jag skulle absolut inte uttrycka mig att utvecklingen har gått bakåt med ringarna, utan tvärt om, framåt med råge.

DE med ringar kan man sätta så som en pullar ska sitta, alltså ovanpå kindbenen. Det blir jäkligt knöligt utan ringar. Då måste man sätta den lägre ner oftast och blir mer som en aachen tycker jag. Så då tycker jag den tappar sin funktion.

Senast ändrad:

Men då säger vi så:) Jag kommer använda min rem så nosbandet inte åker av, vet ej fasen vad jag gör fel, fick lära mig att passa in träns på en folkhögskola med väldigt duktig lärare men finns dom som kan bättre såklart.

DE med ringar kan man sätta så som en pullar ska sitta, alltså ovanpå kindbenen. Det blir jäkligt knöligt utan ringar. Då måste man sätta den lägre ner oftast och blir mer som en aachen tycker jag. Så då tycker jag den tappar sin funktion.

Dom som blir mer som ett aachen är den engelska varianten av mexikansk nosgrimma de från mexiko sitter över kindbenen även utan ringar.

Kanske beror lite på hästtyp också? Min häst har tex väldigt bred panna och överdel av noseyggen, kort huvud och nätt nertill mot nosen. Då svänger ju remmen fram lättare. Går inte att sätta nosgrimman så högt att den inte åker över nosen om den är lite lös. Ett halvblod har ju generellt rätt långt huvud om du förstår hur jag menar. Kanske Nosgrimman är utvecklad på mexikanska rancher där de har en viss hästtyp, och dessutom en betsling som gör att man vill ha den extra lös?

Jag vet inte, men jag upplever att alla hästar jag sett att nedre remmen lossnat så har de placerat plattan alldeles för lågt på nosryggen. Plattan skall sitta högt. Då hålls remmen kvar iomed vinkeln. Sitter plattan lågt so blir nedre remmen bara som en öggla och då är klart att den lossnar om den sitter för löst. Så har jag iafl sett och det har aldrig slagit fel. Överlag tycker jag många är dåliga på att passa in dessa nosgrimmor rätt. De sätter dem för lågt. Och vill man ha nosgrimman så lågt så kankse man måste ha en rem som håller fast remmen, men då tappar man ju som vitsen med pullargrimman om man inte passar in den rätt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
14
· Visningar
546
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka