Metall"tvålarna" som tar bort lukt

Magi=kemi!

Metallen binder in svavelföreningar, det skapas en svavelbrygga mellan den luktande "lökmolekylen" och metallen. Annan smuts binder inte in, så man får tvätta händerna som vanligt med tvål. Men doften som inte går bort med tvål fastnar i metallen.

//Stinaelin dr i kemi
Klart jag vet att det är kemi, jag länkade ju till en sådan förklaring. ;)

Huh. Det förklarar en hel del mysterier jag upplevde i min barndom i skärgården med att moster gömde besticken i köket och att vi barn alltid hittade en massa bestick i vattnet under bryggan, där öns fiskare hade sin beredningsbänk.

...med andra ord så funkar det lika bra att gnugga fingrar och händer mot diskbänken eller kranen med lite vatten, som att tvätta händerna med metalltvålen?
Ja, jag skrev ju det också: Visserligen kan man lika gärna ta med händerna på diskbänken ;) men en tvål är en trevlig present. Ska ta med till Grekland till folk som inte känner till dem.

De har en rolig effekt för folk som inte sett dem förut. Jag hade med en till en god vän som lagar mat hela dagarna på sin taverna på Santorini. Hon såg skeptisk ut när jag förklarade vad det var, så tog hon tvålen och gick in i köket. Efter ungefär 20 sekunder kom hon utrusande igen och ropade "Magiko!" :D

Liknande trådar

Hemmet Jag flyttar in i min nya lägenhet idag, och kylskåpet luktar illa 😖 finns det några fler knep än ättika för att få bort det? Är...
2
Svar
24
· Visningar
1 350
Senast: hastflicka
·
Hemmet Någon av grannarna har dumpat en ganska dyr tv-bänk som ser helt okej ut och som hade passat perfekt under min marsvinsbur. Problemet är...
Svar
9
· Visningar
362
Senast: Lyan
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 377
Senast: Septicemia
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 177
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar