Metacam till människa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, doseringen är anpassad till häst, sas det. Jag räknade ut dosering till människa via meloxikamets egen Fass-sida samt Wikipedia.
Har du läst på om läkemedel som innehåller Meloxikam för människor? Tog en titt nu, det är inte speciellt roliga biverkningar som listas där heller. Var rädd om levern, njurarna och magen! Indikationen är inte heller vad du använder läkemedlet för nu.

Jag trodde att det skulle dämpa en så akut/kraftig inflammation ganska direkt även om det bara var tillfälligt. Som sagt, utgår från vilken nästan omedelbart smärtstillande effekt det haft på de hästar jag sett. Men jag förstår nu att det inte är så på människa så jag har väl inga skäl att försöka ta det igen. :)

Fast du säger det själv: smärtstillande. I inlägg längre upp skriver du att svulnaden är kvar en timme efter intag och det är det jag menar. Din hästs inflammation blir inte heller bättre på en dos. Sen låter jag det vara osagt om hästar och människor svara lika på smärtstillande.

Men gjort är gjort och jag lever, tyvärr utan lindrad svullnad också. Som jag sa i ett tidigare inlägg precis ovanför förstår jag nu att Metacam funkar precis som Alvedon/Ipren, bara i annan styrka, och hade jag vetat det hade det känts onödigt att ta från första början. Men ingen skada skedd.
Ska försöka få en jourtid på VC imorgon när de öppnar för bokning vid 7. Till dess blir det fortsatt sidoläge, för där funkar det fint att andas, det är bara när jag sitter, pratar eller ligger på rygg det blir jobbigt.
Tack för de svar som höll sig till ämnet och till fakta! :)
Fast det går inte att säga ingen skada skedd sådär. Du har ingen aning om vad detta har gjort med din lever och njurar.

Ville veta om Metacam var farligt för människa. Fick till svar att det inte var det eftersom det såldes till människa under annat namn. Det var det jag behövde för att vilja testa det. Hade någon istället sagt att det verksamma medlem var farligt för människa hade jag såklart inte provat det.

Nu är det ju bara alla andra som fortsätter få hjärnblödningar och skriva hånfulla inlägg för att jag tagit vad som nu sagts är Alvedon/Ipren i annan koncentration, dvs. inte farligt alls, bara inte effektivt. Kan inte riktigt styra över det, bara svara på inläggen. Hade dock inte heller tagit Metacam om jag vetat att det inte var så starkt som jag faktiskt trodde att det var, men jag antog att det hade större effekt med tanke på hur smärtfria och bra hästarna blir på det vid diverse åkommor. Nu vet jag att det inte funkar så på mig till nästa gång!

Jag är ingen läkemedelsexpert, men bara det att du jämför metacam, ipren och alvedon som likvärdiga, när de alla har olika verksamma ämnen, är ju bara det i sig en stark indikation att du kanske inte har så bra koll att du borde laborera själv med sånt där :crazy:
Samma ämne kan ju ha olika effekt på olika djurslag.
Jag hoppas ju att du trollar mest egentligen.

Håller med alla som säger att det är vansinnigt. Dessutom, om problemen kommer från en tand, så känns det väl troligt att det snarare är en infektion än en inflammation.
Precis. En infektion så nära hjärnan är ju fint. Tandinfektioner kan ju också sätta sig på hjärtmuskeln. Men det är klart, det är ju en baggis jämfört med att få lov att vänta på akuten.

Men gråt mer, det är min hälsa och mitt problem. :p Jag utgick ifrån att Metacam är starkare än en Alvedon som ju möjligen hjälper med lätta förkylningssymtom, men inget annat. Metacam ges ju till smådjur, hade det varit så livsfarligt till människa hade knappast katt eller gnagare fått det.

Men nej, en timme senare har svullnaden inte gått ner, så det var visst inte så mycket starkare som jag hade hoppats på. Har därmed inte dött heller ;) Hade dock hoppats på lindring men får hålla tummarna för att det går ner med vila och bakteriedödande munskölj.

Man använder Metacam till katter, men däremot dör katten av en halv Alvedon eftersom de inte kan bryta ner paracetamol. Olika djurslag bryter ner läkemedel olika, det är liksom därför man har olika mediciner till hästar (katter) och människor.

Låt din läkare ordinera medicin till dig och veterinären till din häst.

/leg vet

Ville veta om Metacam var farligt för människa. Fick till svar att det inte var det eftersom det såldes till människa under annat namn. Det var det jag behövde för att vilja testa det. Hade någon istället sagt att det verksamma medlem var farligt för människa hade jag såklart inte provat det.

Nu är det ju bara alla andra som fortsätter få hjärnblödningar och skriva hånfulla inlägg för att jag tagit vad som nu sagts är Alvedon/Ipren i annan koncentration, dvs. inte farligt alls, bara inte effektivt. Kan inte riktigt styra över det, bara svara på inläggen. Hade dock inte heller tagit Metacam om jag vetat att det inte var så starkt som jag faktiskt trodde att det var, men jag antog att det hade större effekt med tanke på hur smärtfria och bra hästarna blir på det vid diverse åkommor. Nu vet jag att det inte funkar så på mig till nästa gång!

Nej du har inte tagit Alvedon i en annan styrka. Du har tagit ett NSAID preparat (diklofenak, voltaren, naproxen, ipren...) i en styrka som underlättar administrering till häst. Maxdosen meloxicam till människa är 15 mg per dag. Det är 1 ml av Metacam till häst. Alvedon och NSAID har vitt skilda vägar de lindrar smärta och inflammation rent farmakologiskt för övrigt. Vet du varför Alvedon numera säljs á förpackning på max 20 tabletter? För att överdoserar du riskerar du sån leversvikt att du måste levertransplanteras.

Inser du att personen riskerar njur och leverskada samt om det vill sig riktigt illa kramper, koma och tjaa... Död? Hen måste till akuten och säga vad hen tagit och i vilken mängd så de kan omgående kontakta giftinfocentralen.Det här är potentiellt jätteallvarligt.
Är liksom inte läge att vara trevlig, utan det är bara brutal ärlighet som gäller.
Det handlar inte ett dugg om vad jag inser eller ej och brutal ärlighet kan framföras på ett trevligare sätt.

Jag vågar påstå att ingen av er når fram till @glömtmittkontonamn på det sätt ni önskar ändå.

/mod

Precis. En infektion så nära hjärnan är ju fint. Tandinfektioner kan ju också sätta sig på hjärtmuskeln. Men det är klart, det är ju en baggis jämfört med att få lov att vänta på akuten.
TS kanske skulle läsa min tråd om ont i pannan, det kom från tänderna blev inlagd o opererad, ända som hjälpte mot smärtan var morfin. Fick två olika antibiotika intravenöst.

Jag trodde att det skulle dämpa en så akut/kraftig inflammation ganska direkt även om det bara var tillfälligt. Som sagt, utgår från vilken nästan omedelbart smärtstillande effekt det haft på de hästar jag sett. Men jag förstår nu att det inte är så på människa så jag har väl inga skäl att försöka ta det igen. :)
Det verkar inte direkt på häst häller det får inte full effekt förrän efter några timmar. Dessutom på människa används det inflammation som reumatism inte akuta infektioner. Vilket du troligen drabbats av i din tand. Du kommer att behöva någon typ av antibiotika och kanske även få det öppnat för att bli av med svullnad och värk.

Jag kan dra ett exempel på hur det kan gå... För många år sedan hade vi ett mycket trevligt par i stallet som hade en häst. Denna häst skulle avmaskas. Maskmedel köptes in och man gav medicin för 600 kg häst. Det blev en liten liten slatt kvar i sprutan och då kom stallkatten gående. Mannen i det trevliga paret tänkte att det vore ju dumt att låta denna lilla lilla slatt maskmedel förfaras. Katten kunde ju få det då det var samma medicin, dvs. det var samma namn på hästens och kattens maskmedel. Och det var ju så lite lite kvar i sprutan. Så katten hivades upp och medlet sprutades in i kattens mun.

10 minuter tog det. Om ens det. Sedan var katten stendöd. 😢

Iofs inte så långsökt att försöka dämpa inflammation med inflammationsdämpande. Men i vilket fall finns det ju ingen anledning för alla att bli sura och kalla mig korkad eftersom jag tydligen bara tagit Alvedon i en annan styrka. Inget att uppröras över. :)
Alvedon är inte NSAID, eller inflammationsdämpande. På akuten ordnas ju kön efter hur akut sjuk man är, i olika kategorier. Blir man akut sämre flyttas man fram i kön. Jag har provat, kom in till akuten lite smådålig, och satt och väntade. Efter ett tag kollapsade jag av smärta, då flyttades jag fram i kön och fick hjälp på en gång. Så om man sitter på akuten och drabbas av andningssvårigheter så att man inte kan andas och riskerar att dö, så flyttas man fram i kön och får genast hjälp. Det är ju så akuten funkar, de mest akut sjuka får hjälp snabbast. Vilken ju verkar vettigt. De gånger jag kommit in med ambulans har det ju inte varit väntetid alls, jämfört med många timmar om jag varit piggare.

Haft samma som du med mina visdomständer, inte kul!!! :O Det enda som hjälper är att borsta så att det hålls rent och använda hexident o rengöra med. Funkar skitbra!!!

https://www.apotea.se/hexident-1-mg...paHx16cZCZ_qFvqd3XmEk8kasyR-EcBcaAlKCEALw_wcB
Visdomständer är ett jävla skit. Det enda som är hållbart i längden är att dra ut möget. Har haft 4 visdomständer, en är kvar och ska dras ut om ett par veckor. Så himla skönt att slippa alla problem, de tillför inget gott öht.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka bukefalister! Tacka vet jag trådlöst internet och laptops... Var inte meningen att jag skulle ha utsläpp i stallet...
Svar
2
· Visningar
1 086
Senast: BlackRose
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 229
Senast: Summerwind
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 472
Senast: Gunnar
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 849
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar