Mer Tranemo...

Sv: Mer Tranemo...

*raderat*

Skit samma....

Tro vad ni vill, ni kommer garanterat säga att det går för fort när ni sett filmen också, ni har ju redan bestämt er.

http://www.youtube.com/watch?v=dsl5rdM7JvU

Mitt personliga tyckande är att du rider för fort för att vara första gången.

Ponnyn ser inte helt balanserad ut i galoppen och då hade jag iaf inte ridit på så mkt på en orutinerad ponny/häst.

Här kan du se hur fort jag rider på min stora häst som debuterade i helgen:

http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/?action=view&current=lagoonevent4.flv

På slutet när galoppen kändes bättre så fick han öka lite.

http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/?action=view&current=lagoonevent3.flv

Terräng handlar om säkerhet och innan man är helt balanserad så bör man inte jaga tid utan försöka få det att flyta på. Man måste även vara väldigt observant på underlaget och anpassa farten efter det, så visste du att det var gropigt eller att du startade sent så borde du kanske ridit lite mer försiktigt

Tror faktiskt de allra flesta kan skriva under på detta som tävlat fälttävlan under många år!

ta inte detta som personlig kritik utan använd det som gott råd för framtiden så kommer det att bli jättebra

Näe inget...

Hon sa de att de känndes inte så snabbt när hon red och hon brassade på lite sa hon för de var många dagen innan på ponny som kom in med tidsfel så hon red på lite :)

Klart vi gör! :)
Jag ligger hemma och är sjuk nu, skulle egentligen ha varit i Kinda. Så det verkar som att Bollnäs blir årsdebuten istället. Jag ska både rida och funktionära så jag hoppas verkligen vi hinner ses.

Skämtar du???:eek: Har du världens mesta otur eller vad??? Jag hoppas verkligen att du kryar på dig snart igen, stackars lilla dig...

kramis

Det är ju upp till var och en, men jag red på emellan hindren, det är ju som att rida fort när som helst.
Jag rätade upp mig och fångade upp galoppen innan hindren.

Det är ju också olika från häst till häst, men Babe går alltid med ganska mycket tempo, krånglar man för mycket blir det bara sämre.
Du kanske tycker hon ser obalanserad ut, men jag tyckte inte hon kändes ett dugg obalanserad.

En debutantbana för ponny är inte mycket svårare än det vi gör hemma i skogen, dfär rider vi både fortare och hoppar högre hinder.
Jag tycker personligen inte att det var något fel på tempot, vi hade jämn rytm och kom bra på alla hinder utom de två första då vi ännu inte riktigt kommit igång (men då tog vi det ju också en aning lugnare).

Gropen efter hindret syns ju till och med på bilderna, men har ni bestämt er så har ni ju...

Jag har inte lagt mig i det tidigare men jag tycker att du måste lära dig att ta åt dig av kritiken.
Det är skillnad att rida fälttävlan jämfört med att rida en terrängbana hemma. Jag antar nämligen att du inte rider ett dressyrprogram och hoppar en bana innan du tar en sväng på terrängbanan hemma?
Jag tycker personligen att du jagar för mycket. Om hon ska bli en ännu bättre hopponny måste hon lära sig att lyssna på dig och gå i det tempo du bestämmer, inte det tempo hon själv vill.
Om jag minns bilderna rätt från tävlingen hoppade hon med lite halvdåliga framben vilket kan tolkas som att hon helt enkelt inte hinner med.
Du såg väl gropen när du gick banan? Isf, varför gick du inte vid sidan av den eller mesred på det hindret?

Hästens och ryttarens säkerhet måste trots allt vara viktigare än en eventuell placering.

du är inte så bra på att ta kritik. är det inte roligt längre när inte alla skriver åååå vad söt ponny du har?
ingen annan än du kan säga hur det kändes men det ser ut som ponnyn inte hinner få upp benen. om den är trött eller om det går för fort är inte själva huvudproblemet. problemet är att du får tips från många duktiga fältävlansryttare men vägrar ta åt dig av deras kritik.
inse att du inte anpassat tempot efter underlaget och efter er utbildningsnivå och försök jobba på bristerna istället för att slå i från dig direkt.
så fort någon skrivit en komentar i någon av dina trådar som inte riktigt är vad du vill höra så kommer du med en konstig bortförklaring. för att bli bättre måste man kunna ta åt sig kritk och inse att det finns saker i ens ridning som är mindre bra. annars kommer man aldrig att utvecklas.

Jag kan visst ta kritik, men när den är misriktad eller otrevligt skriven så orkar jag inte. Sen kan jag tröttna fullständigt om det bara maler på.

Jag struntar fullkomligt i om folk skrivet "ååå söt ponny" eller inte, men i detta fallet tycker jag att jag blev dömd på förhand.

Nej, jag tänkte faktiskt inte på den gropen när jag gick banan, det var ju ingen liten grop, jag letade mer efter hålor. Och det kan jag skylle på min orutin, det var ju första gången jag gick en bana. jag förutsatte att de inte ställde hindren där det var riktigt dåligt underlag eller gropar som kunde vara farliga. Att det blir mjukt/ojämnt när folk hoppar, det är ju inget nytt, men denna gropen var ju inte direkt något som föregående ryttare rivit upp.
Att vi lyckades landa precis så hon trampade i kanten på gropen och föll var ju ren otur. Jag fokuserade på att fånga upåp henne och rida på en rak linje mitt i hindret.

Och jag tycker inte hon var dålig med frambenen, även om ni tycker det.

Orutinen på att jag inte uppmärksammade att jordgropen kunde vara farlig, otur på att vi lyckades ramla.

Hästens och ryttarens säkerhet måste trots allt vara viktigare än en eventuell placering.

Tror du ens jag tänkte på placeringar första gången jag var ute på en fälttävlan?

Det är som jag skrev tidigare, alla tror jämt att jag är en prisjagande bortskämd ponnyunge som skiter i om hur hästen går och vad hästen gör bara det går fort och felfritt?
Javisst, det är ju preciiiiis sådan jag är....

Och jo, faktiskt så har jag provat med henne att först rida dressyr, sedan hoppa lite och sedan ut i skogen och rida tempoträning eller hoppa.

Jag har faktiskt inte sett någon som som har gett dig otrevligt skriven kritik. Var hittar du det någonstans?
Jag tycker fortfarande att det är konstigt att de inte uppmärksammat gropen efter hindret och flyttat hindret innan klassen. Kanske var det inte en så stor grop. Men det vet ju inte jag.

Otur kan vi alla ha och om du tar det lite lugnare nästa gång så går det säkert bra.

Nej, just i denna tråden nej men jag tyckte jag blev dömd på förhand och det är något jag också fått nog av för tillfället.

De flyttade ju hgindret såsmåningom efter att jag ridit, de kanske inte själva heller tänkte på att en så stor ojämnhet kunde vara farlig.
Det var ju en stor, ojämn grop, inte någon liten håla eller mjukhet...

Det syns på bilderna när de flyttar/flyttat hindret.

Nu gick det ju bra med Babe, vilket är det viktigaste för mig, men hade det inte gjort det hade jag inte varit mycket glad på klubben eller på mig själv heller för den delen.
Men visst, hade jag tänkt på den hade jag kanske hoppat till höger i hindret, landat brevid gropen, men nu fokuserade jag på de tipsen jag fick; rakt mot och mitt i hindret.

JAg tycker iallafall inte det såg varken obalanserat eller särskilt för fort ut, jag förstår faktiskt inte allt det här påhoppet på dig och din ponny , har sett betydligt värre ridning och annat i högre klasser med rutinerade ryttare hade du inte trillat omkull hade det inte kommit några kommentarer om det här överhuvudtaget.

Tror du ens jag tänkte på placeringar första gången jag var ute på en fälttävlan?

Det är som jag skrev tidigare, alla tror jämt att jag är en prisjagande bortskämd ponnyunge som skiter i om hur hästen går och vad hästen gör bara det går fort och felfritt?
Javisst, det är ju preciiiiis sådan jag är....

Och jo, faktiskt så har jag provat med henne att först rida dressyr, sedan hoppa lite och sedan ut i skogen och rida tempoträning eller hoppa.

Halifaxen skrev såhär om dig(?):"Hon sa de att de känndes inte så snabbt när hon red och hon brassade på lite sa hon för de var många dagen innan på ponny som kom in med tidsfel så hon red på lite :) "
Varför inte rida en bra runda och skita i tidsfelen då?
För övrigt ser jag inget fel i att försöka få en placering i sin debut. Jennifer och Cinna placerade sig i sin debut i söndags, utan att jaga på så våldsamt mycket att hopptekniken försvann.

Vem tror att du en "prisjagande bortskämd ponnyunge som skiter i om hur hästen går och vad hästen gör bara det går fort och felfritt?"? Jag kan inte minnas att jag sett någon skriva så till dig.
Däremot tycker jag att du måste lära ponnyn att gå i ett lagom tempo för övningen, både i terrängen och på hoppbanan. Det skulle troligen göra hennes frambensteknik bättre genom att hon då hinner med bättre.

Jag anser fortfarande att det är skillnad på att rida hemma och att rida på tävling, både för häst och ryttare men visst visst.

attans vilken otur du hade , men det var ju lite stenigt och knöligt både före och efter hindret...min dotter kom direkt efter dig, då de flyttat hindret men ej infångarna:crazy: det upptäckte våran listiga ungponny direkt....Förutom detta passade hon på att hoppa snett utåt vänster i vattenhindret och gyttjebadade där en stund, men vi är så nöjda med henne ändå!!:love:

Jag kan visst ta kritik, men när den är misriktad eller otrevligt skriven så orkar jag inte. Sen kan jag tröttna fullständigt om det bara maler på.

Jag struntar fullkomligt i om folk skrivet "ååå söt ponny" eller inte, men i detta fallet tycker jag att jag blev dömd på förhand.

Nej, jag tänkte faktiskt inte på den gropen när jag gick banan, det var ju ingen liten grop, jag letade mer efter hålor. Och det kan jag skylle på min orutin, det var ju första gången jag gick en bana. jag förutsatte att de inte ställde hindren där det var riktigt dåligt underlag eller gropar som kunde vara farliga. Att det blir mjukt/ojämnt när folk hoppar, det är ju inget nytt, men denna gropen var ju inte direkt något som föregående ryttare rivit upp.
Att vi lyckades landa precis så hon trampade i kanten på gropen och föll var ju ren otur. Jag fokuserade på att fånga upåp henne och rida på en rak linje mitt i hindret.

Och jag tycker inte hon var dålig med frambenen, även om ni tycker det.

Orutinen på att jag inte uppmärksammade att jordgropen kunde vara farlig, otur på att vi lyckades ramla.

Jag har inte givit dig någon missriktad eller otrevlig kritik överhuvudtaget, utan bara ren vanlig kritik vilken jag även skulle ge mina elever. Jag har dock ridit och tävlat fälttävlan sedan 1986 både på ponny och stor häst så jag anser mig veta om det ser obalanserat eller balanserat ut när någon rider.

Och jo jag anser fullt ut det jag gav dig kritik för. Sedan om du vill ta kritiken för att bli bättre eller skita i det är upp till dig själv. Jag hade lyssnat på vad många säger för jag skulle aldrig riskera min häst bara för att jaga lite tid oavsett om jag hemma rider i 1000m/min tempo på träning :crazy:

attans vilken otur du hade , men det var ju lite stenigt och knöligt både före och efter hindret...min dotter kom direkt efter dig, då de flyttat hindret men ej infångarna:crazy: det upptäckte våran listiga ungponny direkt....Förutom detta passade hon på att hoppa snett utåt vänster i vattenhindret och gyttjebadade där en stund, men vi är så nöjda med henne ändå!!:love:

Nä men hej, det var ett tag sen :)

Som jag sa tidigare så stod jag och såg din ritt. Vad som inte syns eller kommer fram riktigt på videon är att det faktiskt gick i ett sanslöst tempo efter coffin. Eftersom jag såg hela klassen från samma position är det ganska lätt att jämföra olika ekipage och vilket tempo de kom i.

Jag håller med Olga-Klara helt och fullt, det gick för fort och var obalanserat och därför klarade din ponny inte att stå på benen. Vad jag inte förstår är varför du inte kan ta detta som sakligt framställd kritik och inga påhopp? Vi har alla gjort misstag i terrängen och en sak är jag helt klar över och det är att det sällan upplevs på samma sätt som det ser ut från marken.

Jag tror säkert inte att du tyckte att det gick jättefort men jag är övertygad om att hejaropen från stenmuren gjorde att du ökade lite till och DÅ gick det jättefort helt plötsligt. Även efter vattnet gjorde du en liknande ökning så det var ju inte bara efter coffin.

Släpp detta nu och lägg det bakom dig, var glad över att du och ponnyn mår bra, det kan jag lova dig att vi alla är som stod och tittade när du gick omkull.

Liknande trådar

Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈