Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hur kan du tala om vad som är naturligt beteende för en valack???
PL
Håller med om att det är sära på hästarna som gäller.
Men hur kan du tala om vad som är naturligt beteende för en valack???
PL
Fast skuggi, ta det rätt nu, men det du beskriver för mig är ej fungerande konstellationer/individer som helt ärligt inte verkar må bra - alls?
Javisst, det var lite det jag menade. Att det är inte riskfritt bara för att man håller ston och valackar delade.
Visst gillar många (inte alla) valacker att 'brottas', lekgnabbas osv. Men därifrån till skador är det ganska långt? Jag har som sagt haft fullbroddat, och inte en skråma vid brottning och lekgnabb.
Javisst, för det mesta går det bra ju, men när de står på bakbenen, kastar sig ner på knä, springer och busar över stock och sten så kan de skada sig. Jag har sett både ston och valackar klättra på varann, och kan man få skador av att bli klättrad på vid betäckning kan man garanterat få samma skador om det inte är betäckning som avses.
Det där dessutom naturligt för ett sto att 'slå ifrån', det finns en anledning att inte alla hingstar funkar med fribetäckning, och att man vid handbetäckning ofta (inte alltid) har linor på stoet (glömt vad de heter) eller 'tofflor' på stoets bakfossingar - just för om hon slår. Då talar vi ändå om betäckningar där stoet med 'vägg emellan' testats med hingst och verkat redo att betäckas.
ÄR det verkligen naturligt för ett sto att slå ifrån? Varför? Jag kan bara se det som ett tecken på att hon inte är redo att bli bestigen. Vid fribetäckning uppvaktar hingsten stoet tills hon inte vill annat vid handbetäckning blir det ju något heelt annat, hingsten är så överhetsad att han kliver på innan de haft möjlighet att prata ordentlig om saken klart hon kan slå då.
Men hästar som krubbiter på varandra, lekgnabbas så de får skador, slår mot varandra (för det är där skaderisken är för en betäckande valack), blivit nedtryckta så de blir deprimerade - det tyder för mig på fel flocksammansättning och/eller individer som inte alls trivs med sitt liv/sin miljö?
Ja, jag vill mena att en dålig flocksammansättning är farligare än en bra flock där det ev betäcks ibland. Och jag tycker jag ser mindre bra flocksammansättningar oftare än jag skulle önska... Ah, svamligt.. Vill väl bara säga att det uppstår skador när hästar går ihop, viktigast är en bra flock.
Javisst, för det mesta går det bra ju, men när de står på bakbenen, kastar sig ner på knä, springer och busar över stock och sten så kan de skada sig. Jag har sett både ston och valackar klättra på varann, och kan man få skador av att bli klättrad på vid betäckning kan man garanterat få samma skador om det inte är betäckning som avses.
ÄR det verkligen naturligt för ett sto att slå ifrån? Varför? Jag kan bara se det som ett tecken på att hon inte är redo att bli bestigen. Vid fribetäckning uppvaktar hingsten stoet tills hon inte vill annat vid handbetäckning blir det ju något heelt annat, hingsten är så överhetsad att han kliver på innan de haft möjlighet att prata ordentlig om saken klart hon kan slå då.
Varför? Hur skulle det vara onaturligt?Ja vi kan väl enas om att det inte är att betäcka åtminstånde.