Mer om en betäckande valack

Sv: Mer om en betäckande valack

*halvt knapplån, samt halv OT*

Du säger att det är flera av valackerna i ditt stall som betäcker och även stona. Hur kan detta komma sig? För såvitt jag vet så är det INTE normalt att ett sto "betäcker" ett annat sto, och inte heller att valacker betäcker.

Jag har haft ganska många hästar och dessutom träffat en hel del utöver mina egna, men har bara träffat två som betäckt. En valack som kastrerades väldigt sent, och han fick helt sonika inte gå med ston. Den andra var ett sto som hade en cysta i livmodern som utlöste testosteron och därför gjorde att hon betedde sig, och blev allt mer lik utseendemässigt, en hingst. Den är nu utopererad och hon är ett normalt sto igen.

Därför blir jag förvånad när så många känner massor med ston och valacker som betäcker. Det är inte normalt beteende?! :S

Att man inte ser/hör sååå mycket om betäckande valacker är väl för att man på de allra flesta ställena(som jag sett) har dem åtskilda. Tror jag.

Vad gäller våra killar så tror jag det har med åldern att göra, den äldsta är 7 i år, och har märkbart mognat sista året. I våras har han betäckt lite när vi flyttade till nya stallet och alla stona började vrålbrunsta i ren förtjusning :crazy:
Han har dock taggat ner märkbart jämför med hur han var för några år sedan.

Den yngsta är 4 i år, han lärde sig av den äldre förra året då de var på sommarkollo och hade en flickvän tillsammans. Han "håller på" rätt mycket mer, går runt och vaktar och donar, men med munkpepparn har det alltså minskat.
Om han skulle blivit kvar i stallet i höst så hade han fått bytt till en annan flock med bara pojkar.

I övrigt var det två äldre valacker som nog inte brukat betäcka förut, men som började när de kom till det här stallet, och innan de kom så var det typ bara ett gäng ston och en medelålders valack som är chefen och som faktiskt inte betäcker(vad vi vet) trots att han använts i avel som ung och kastrerades sent.

Att stona klättrar på varann tror jag beror på de övrigas hormoner. I stallet bredvid har de två ston(också i blandflock) och när den ena stoet blev dräktig vart hon jättehingstig och betäckte det andra stoet ganska mycket :crazy:

Vi stökar ju till det för hästarna en hel del, när vi väljer vilka som ska vara i vilken flock, när vi tillför och tar bort medlemmar samt håller vissa kastrerade och andra (stona) naturell. Klart det kan bli vimsigt :cool:

Det är väl inte jättemånga som enkelt kan se på sin hästhållning/sina djur eller andra aspekter av livet helt objektivt? Då vore ju många problem ur världen.

Om jag stod i ett stall med enbart möjlighet till en enda flock, och det av någon anledning blev så att min häst skulle vara tvungen att gå själv, för att en annan hästägare "hade problem" med min häst, så skulle jag förståss byta stall. MEN, om det av olika anledningar var så att jag verkligen inte ville byta stall, så skulle jag kanske bli kinkig och försöka övertala den andra hästägaren att acceptera min häst i flocken.

Men i TS fall finns det ju INGA skäl till att valackägaren ska tjata på att stoet ska gå med valacken.
Var min poäng.

Jag tycker det är praxis att man har den objektiva förmågan, om man är insatt och seriös, så nej, jag tycker inte det är sällsynt, vore det det så är det tragiskt.
Jag skulle aldrig försöka hitta på olika anledningar för att slippa en sån situation, när argumentet bakom situationen är så pass legitimt och seriöst som det är i detta fallet. Aldrig.

ang. din tolkning av er hästflocks beteende så har det inget med ålder att göra att dina betäcker. Vissa har hingst tendenser efter kastrering, de flesta har det inte.
snarare så är det så att i en blandflock med fler valacker och färre ston, skapas en flock som inte är harmonisk i det att valackerna ofta känner konkurrens runt stoet/stona i fråga som är i minoritet, och det spär på ev. hingstbeteenden. Ska man ha blandflock över huvud taget, så rekommenderas aldrig fler valacker än ston, och framför inte allt 2 eller fler valacker med ETT sto, det är bäddat för bråk och problem i flocken. Betäcknings syndromet är även ett dominans handlande, inte enbart sexuellt.

Senast ändrad:

Nu har jag inte läst igenom riktigt hela tråden så det kan ju ha varit någon annan som skrivit liknade :o
Ston ska inte gå ihop med valacker som gör på detta vis. Det kan lätt ge infektioner hos stoet.
Om ägaren till valacken är rädd om sin häst så kanske hon också bör fundera på om hon vill ha sin häst "hoppandes" på märrar. Skaderisk! Varför använder man "språnglinor" till vid naturlig betäckning tror hon? För att piffa till det och binda stoet lite eller :devil: ?(OBS skämt)

Jag tycker det är praxis att man har den objektiva förmågan, om man är insatt och seriös, så nej, jag tycker inte det är sällsynt, vore det det så är det tragiskt.
Då har jag kanske haft otur, men jag har nog träffat fler som INTE klarat att vara objektiva angående sina djur.
Jag skulle aldrig försöka hitta på olika anledningar för att slippa en sån situation, när argumentet bakom situationen är så pass legitimt och seriöst som det är i detta fallet. Aldrig.

ang. din tolkning av er hästflocks beteende så har det inget med ålder att göra att dina betäcker. Vissa har hingst tendenser efter kastrering, de flesta har det inte.
Vad gäller just mina två, eller iaf den äldre, så är jag ganska säker på att det har med åldern att göra då han märkbart taggat ner på uppvaktandet sedan han fick sin "mognadsspurt" och nästan börjar verka vuxen i sättet. Sedan tror jag också att det ( i mitt fall) beror på att den yngre är understimulerad i övrigt.
snarare så är det så att i en blandflock med fler valacker och färre ston, skapas en flock som inte är harmonisk i det att valackerna ofta känner konkurrens runt stoet/stona i fråga som är i minoritet, och det spär på ev. hingstbeteenden. Ska man ha blandflock över huvud taget, så rekommenderas aldrig fler valacker än ston, och framför inte allt 2 eller fler valacker med ETT sto, det är bäddat för bråk och problem i flocken. Betäcknings syndromet är även ett dominans handlande, inte enbart sexuellt.

Angående balansen ston och valacker så har vi både haft flest ston, och flest valackar. Jag tycker inte att det varit några konkurrensbeteenden oavsett, men det är väl beroende på individerna i flocken. Enda gången jag sett valackarna vara oense, var när min yngsta skulle hålla på och vakta ett av stona när vi skulle ta henne ur hagen, då vart min andra valack irriterad och jagade bort den yngre. Det tolereras tydligen inte att man beter sig hursom :angel:

Jag tycker det bllir mycket märkligt att man skulle förbli subjektiv som ägare av en valack som klättrar, och tycka synd om den för att den ska gå själv, som det primära problemet. Förstår man ö.h.t något av riskerna med att låta den gå kvar, blir det rätt lätt att vara mera objektiv i sin bedömning.

Jag håller inte med ett enda dyft ang. din tolkning att dina valacker betäcker av uttråkning osv. Det är befängt att tro att ett sånt beteende skulle komma pga det. Åldern spelar heller ingen roll ö.h.t. Finns äldre valacker som aldrig betäckt tidigare som kan börja göra det precis lika mycket.
Hos valacker som har detta hingstbeteende är det som sagt, en oerhört ökad skaderisk att ha fler valacker än ston, då det ofta blir bråk och osämja med skador som följd.

MEN nu är det så att ägaren till den bet. val. tycker att "det som sker, det sker" Det betyder att om mitt sto sparkar sönder hans ben så är det så. Hon vill INTE sära på hästarna pga skaderisken - och det vill jag. Så egentligen spelar det ingen roll vem som startar "flörten", för skaderisken finns ju där oavsett.

Din häst kan ju också bli skadad. Vi hade för flera år sedan ett sto och en valack i stallet. De släpptes ut på bete tillsammans och det visade sig att han betäckte.
Och när hon inte släppte till längre så blev han förbannad och sparkade på henne för fullt. Turligt nog blev hon inte skadad.
De togs från varandra (besvärligt med så få hästar) och stoet blev trots allt dräktig direkt.

Det beror väl på omständigheterna i flocken, jag har både sett betäckande valackar orsaka oro och bråk, samt andra flockar där det varit harmoni trots en del flirtande.

Grundorsaken till hur mina killar beter sig kan jag nog gissa bättre än du, men det spelar mindre roll kan jag känna. Särskilt i den här tråden, då jag inte har problem angående detta.

Är man ens basic insatt i hästars liv och beteende gör man ingen tolkning att de betäcker brunstande ston pga. uttråkning eller understimulans, så oavsett vad du säger anser jag nog att jag kan stå för den åsikten.

Jag kanske har råkat ut för en överrepresentativ grupp (ägt ett otal hästar och arbetat med många) men träffat på ganska många valacker som pysslar "sånt". Vi har 2 herrar i stallet som hemskt gärna gör det om de hade fått chansen. Vi försökte med ett sto (nödlösning) till att gå med dem, då fick vi veta vad de gick för :crazy:, det blir inga tjejer hos dem mer. Så för min del håller jag ston och valacker för sig i största möjliga utsträckning.
Det finns förstås många exempel jag har där det aldrig funnits dessa problem, oftast faktist, och då är det ju toppen. Men en del hästar blir ju som förbytta när något sådant kört igång hos dem. Märrar kan ibland bli "pissmärrar" dvs visa brunst jämt då de gått med en hoppande valack, hände nyligen hos oss :( Ena valacken tokade till det rejält efter separationen och forcerade stängslet, han visste vad han ville :love::love::love:

Det kan ju vara så att jag varit "förskonad" (eller vad det nu heter..?) mot sådant med. :P

*kl*
Finns det någon "gemensam nämnare" hos dessa hoppande valacker då? Eller är det helt slumpen? Den enda jag har haft som hoppade var som sagt kastrerad sent och visste redan gott och väl vad han skulle göra.

De jag har erfarit har ingen sån länk alls, de har varit tidigt kastrerade.

Den ena hästen är sent kasterad och den andra tidigt, så njae, det är svårt att dra tvärsäkra paralleller kring det men om jag tänker tillbaka på de tidigare "hoppe-gossarna" så går det kanske att tänka i de banorna... med att det mest är sent kasterade valacker som kan bli sådana. Jag har nog själv trott att det kan vara så, men är det på det viset?

Ni som känt till valacker som gör så här, har det varit tidig eller sen kastrering?
(Vi kan ju köra en icke-validerad forskning kring ämnet :D)

Jag har redan svarat i ämnet, och nej, det kan inte relateras till sen kastrering. Hur hormon halter är, varierar från individ till individ, och så gör även effekten av kastrering dvs hur mkt kasteringen påverkar dessa hormoner. Konstigare än så är det inte.

Den ena hästen är sent kasterad och den andra tidigt, så njae, det är svårt att dra tvärsäkra paralleller kring det men om jag tänker tillbaka på de tidigare "hoppe-gossarna" så går det kanske att tänka i de banorna... med att det mest är sent kasterade valacker som kan bli sådana. Jag har nog själv trott att det kan vara så, men är det på det viset?

Ni som känt till valacker som gör så här, har det varit tidig eller sen kastrering?
(Vi kan ju köra en icke-validerad forskning kring ämnet :D)

Nej, jag tror inte man kan dra 'bestämda likhetstecken', att sent kastrerad = betäcker, tidigt kastrerad = betäcker inte. Jag vet hingstar som gått i avel som inte betäcker efter kastrering, och småknattar som kastrerats som åringar som glatt betäcker.

Mitt svar var bara att enda just mina 3 haft gemensamt är att de varit sent kastrerade, men det ligger säkerligen 'mer' i det än just det, iom att det finns ex på som sagt de som fått betäcka och kastrerats och fullt skötsamma, och tidigt kastrerade och helt hopplösa.

*kl*
Även om det är valacken som är problemet, så har jag fått uppfattningen att munkpeppar biter bättre på ston än det gör på valacker. Så vill man som stoägare skydda sin egen häst utan att sära på hästarna (om det mer är en risk snarare än något man redan sett hända t ex) är det väl rätt logiskt att man vill prova ge stoet munkpeppar?

Nej det är inte ett dugg logiskt. Har man ett sto man är rädd om och valacker som betäcker, så ser man till att inte ha blandflock. Som redan diskuterats, det är inte stoet som behöver prepareras, det är ett icke naturligt beteende för en kastrerad valack att betäcka, och gör den det är det den som är problemet, så hur skulle man åtgärda genom att försöka preparera stoet? ge mig ett enda exempel där stoet fått munkpeppar och en redan betäcknings benägen valack slutat betäcka. Finns inte : )

KL
Jag fattar bara inte.... både ni som har ston som blir betäckta och ni som har valacker som betäcker.... hur kan blandflock ens vara ett ALTERNATIV för er, med tanke på skaderisken på både sto och valack? Munkpeppar är som sagt inget mirakelmedel, det hjälper inte ett dyft på väldigt många hästar. och framför allt är det inte en officiellt etablerad fungerande medicinering mot pilskhet i någon form.

Håller med om att det är sära på hästarna som gäller.
Men hur kan du tala om vad som är naturligt beteende för en valack???
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästhantering Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o) Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen...
Svar
8
· Visningar
1 317
Senast: fonzia
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 918
Senast: Lavinia
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama