M
mooi
Jag har ju bara mina två och eget stall så var ju väldigt enkelt isolera. Hade dessutom sån tur att de var nyskodda (det var ju därifrån de fick zooepidemicusen mest största sannolikhet). Så var "bara" att avboka sadelmakare, massör osv. Och alla träningar ;(
Tog tid här med trots att mina inte blev särskilt sjuka. Och sen ännu längre tid för hon som blev sjuk först fick ganska mkt vitt snor vid ansträngning. Så vet rek väldigt långsam igångsättning. Det var i mars...
Vi är inte igång än, men det beror på oväntad snö och mycket för matte. Men även om inget sånt kommit emellan så halva tävlingssäsongen försvann ju i ett nafs. Från fullt igång till vilat helt i åtskilliga veckor och skrittat i ännu fler. Hon och jag skulle styrketräna oss genom vintern - nu vilade vi och blev småfeta båda två istället ;P
Men jag var glad jag hade eget stall. Dels för att kunna bestämma själv, dels för att slippa att andra drabbades också av att inte kunna träna osv.
Jag stod på anläggning med 15 hästar och en del "trafik" med hästar fram och tillbaka. Smittan kom från ny häst, boxgranne med min (hade bara granne på en sida). Nya grannen anlände med stor lastbil och ställdes rakt in i stallet intill min, det gröna snoret som rann och hostan var det ingen som brydde sig om, men det blev ett jäkla liv när jag kom dit och såg det. Ägaren till den var inte heller så sugen på att ta ut veterinär "unghästförkylning" hette det. My ass liksom....
Min blev inte jättedålig som tur var, men han hostade vid ansträngning länge efter detta. Dyrt blev det dock för mig, medicin till hästen i flera omgångar och sedan dubbla stallhyror för två hästar. Jag var precis på väg att byta stall och hästen blev smittad precis när jag skulle flytta.