Mer och mer kvarka

Jag har ju bara mina två och eget stall så var ju väldigt enkelt isolera. Hade dessutom sån tur att de var nyskodda (det var ju därifrån de fick zooepidemicusen mest största sannolikhet). Så var "bara" att avboka sadelmakare, massör osv. Och alla träningar ;(

Tog tid här med trots att mina inte blev särskilt sjuka. Och sen ännu längre tid för hon som blev sjuk först fick ganska mkt vitt snor vid ansträngning. Så vet rek väldigt långsam igångsättning. Det var i mars...

Vi är inte igång än, men det beror på oväntad snö och mycket för matte. Men även om inget sånt kommit emellan så halva tävlingssäsongen försvann ju i ett nafs. Från fullt igång till vilat helt i åtskilliga veckor och skrittat i ännu fler. Hon och jag skulle styrketräna oss genom vintern - nu vilade vi och blev småfeta båda två istället ;P

Men jag var glad jag hade eget stall. Dels för att kunna bestämma själv, dels för att slippa att andra drabbades också av att inte kunna träna osv.

Jag stod på anläggning med 15 hästar och en del "trafik" med hästar fram och tillbaka. Smittan kom från ny häst, boxgranne med min (hade bara granne på en sida). Nya grannen anlände med stor lastbil och ställdes rakt in i stallet intill min, det gröna snoret som rann och hostan var det ingen som brydde sig om, men det blev ett jäkla liv när jag kom dit och såg det. Ägaren till den var inte heller så sugen på att ta ut veterinär "unghästförkylning" hette det. My ass liksom....
Min blev inte jättedålig som tur var, men han hostade vid ansträngning länge efter detta. Dyrt blev det dock för mig, medicin till hästen i flera omgångar och sedan dubbla stallhyror för två hästar. Jag var precis på väg att byta stall och hästen blev smittad precis när jag skulle flytta.

Absolut !

Jag reflekterar mycket utifrån hur påståenden är formulerade , och ffa @hoppeloppe s inlägg med påstående att "folk gottar sig" att sprida smitta föranledde en hel del min respons .
Det påståendet är absurt i sammanhanget om kvarka som ett stort frekvent förekommande problem.

Jag påstår inte att folk i allmänhet gottar sig, men jag har erfarenhet av några hästägare som gjort mycket för att sprida smitta så att fler får problem. Det i sig är absurt, inte påståendet.

Kvarka smittas inte genom luften utan genom kontakt och utrustning.

Hästar kan nosa på hinder, sarg eller man hänger ex täcken mm på samma ställen o då ökar ju risken att smittas. Så kommer nästa häst nosar på indret man hänger täcket över sargen osv. Många vill klappa o hälsa på hästarna o hellst ska deras häst hälsa också...

Har inte skrivit att det smittar i luften!!!

Vill bara inflika att Strep. zoo finns I hastens normala bakteriflora så hästarna där denna bakterie bryter ut behöver inte smittats från någon speciell källa. Det är en sk. opportunistisk patogen som kan ta tillfället I akt att bryta ut hos hästen om immunförsvaret är nedsatt på något sätt. Den infekterar inte bara luftvägarna utan även sår och livmodern samt andra däggdjur. Vi vet nu att kvarkabakterien kommer ursprungligen från en stam av zooepidemikus.

Gå gärna in och läs vad vi forskar på om kvarka på;
http://www.hastsverige.se/kvarka-vad-gor-man.html

//Qbaby

Hästar kan nosa på hinder, sarg eller man hänger ex täcken mm på samma ställen o då ökar ju risken att smittas. Så kommer nästa häst nosar på indret man hänger täcket över sargen osv. Många vill klappa o hälsa på hästarna o hellst ska deras häst hälsa också...

Frågan är väll om det gör någon nytta för hästen att lukta på inredning/utrustning i annat stall, hälsa på främmande hästar eller bli klappad på av främmande folk, personligen ser jag ingen nytta av det alls utan bara nackdelar.

Kvarka är inte luftnuren men smittar genom kroppsvätskor. Teoretiskt kan kvarka smitta på så långt avstånd den som droppar kan spridas exempelvis genom hostningar, nysningar ( nyser hästar)och frustande.

Det är mindre sannolikt (men möjligt) via hinder och säreget om man nu inte rider synligt sjuka hästar. De smittar framförallt när sjukdomen brutit ut så så länge man håller sig från sjuka hästar så är risken ganska liten att överföra smitta den vägen.

Vill bara inflika att Strep. zoo finns I hastens normala bakteriflora så hästarna där denna bakterie bryter ut behöver inte smittats från någon speciell källa. Det är en sk. opportunistisk patogen som kan ta tillfället I akt att bryta ut hos hästen om immunförsvaret är nedsatt på något sätt. Den infekterar inte bara luftvägarna utan även sår och livmodern samt andra däggdjur. Vi vet nu att kvarkabakterien kommer ursprungligen från en stam av zooepidemikus.

Gå gärna in och läs vad vi forskar på om kvarka på;
http://www.hastsverige.se/kvarka-vad-gor-man.html

//Qbaby

Absolut kan det det. Men tidigare frisk häst, väl inboad och inte mött andra eller nedsatt. Pågående zooepidemicus-utbrott i kommunen där ett antal hästar reagerat just med kvarka-liknande bölder. Och häst sjuk spot on mitt i inlubationstiden. Var inte så långsökt att gissa var det kom ifrån.

Teoretiskt kan givetvis ett spontant uppblossande skett men det tror ingen riktigt på.

Att klappa andras hästar i onödan försöker jag verkligen undvika.

Annars tror jag rent krasst att smittan sprids ffa för att hästföretagare nonchalerar eller rentav mörkar ev smitta just för att inte direkt få ekonomika problem. Tragiskt.

I skåne har vi en hästhandlare som tagit det hela till nya nivåer... (kanske den du syftar på?). Häst efter häst lämnar dennes stall och kvarka utbryter i hästens nya boende, inte slumpen där inte. Personen har även fortsatt att tävla och åka till andra anläggningar trots smitta. Personen i fråga tycker att det bedrivs häxjakt på denne, men faktum kvarstår att ett stort antal hästar som lämnat dennes stall har haft kvarka. Myndigheter kan göra typ noll och ingenting.

• Gilla
Reactions: Ray
I skåne har vi en hästhandlare som tagit det hela till nya nivåer... (kanske den du syftar på?). Häst efter häst lämnar dennes stall och kvarka utbryter i hästens nya boende, inte slumpen där inte. Personen har även fortsatt att tävla och åka till andra anläggningar trots smitta. Personen i fråga tycker att det bedrivs häxjakt på denne, men faktum kvarstår att ett stort antal hästar som lämnat dennes stall har haft kvarka. Myndigheter kan göra typ noll och ingenting.

Juste. Nej det var ett annat fall som var lite mildare men ja, imo klart kritiserbart om man säger så.... Men jo, det känns som lite Välkommen till Skåne om ni vill ha kvarka....

Kvarka är inte luftnuren men smittar genom kroppsvätskor. Teoretiskt kan kvarka smitta på så långt avstånd den som droppar kan spridas exempelvis genom hostningar, nysningar ( nyser hästar)och frustande.

Det är mindre sannolikt (men möjligt) via hinder och säreget om man nu inte rider synligt sjuka hästar. De smittar framförallt när sjukdomen brutit ut så så länge man håller sig från sjuka hästar så är risken ganska liten att överföra smitta den vägen.

Nu är det inte så att alla håller sina sjuka hästar hemma o innan de förstår vad de är hästen har. De byter inte kläder o skor eller lånar transport.
Med hinder menar jag att mina nosar gärna om de står uppställda o vem har nosat där innan.

Frågan är väll om det gör någon nytta för hästen att lukta på inredning/utrustning i annat stall, hälsa på främmande hästar eller bli klappad på av främmande folk, personligen ser jag ingen nytta av det alls utan bara nackdelar.

Nytta? Men om jag är i ridhuset o man lägger ofta täcken mm på samma ställe. Hinder är uppstälda o mina nosar gärna på dessa innan vi löshoppar dpm exempel. Ogillar att alla vill hälsa o gosa men smitto risken finns.

Nu är det inte så att alla håller sina sjuka hästar hemma o innan de förstår vad de är hästen har. De byter inte kläder o skor eller lånar transport.
Med hinder menar jag att mina nosar gärna om de står uppställda o vem har nosat där innan.
Idioter kan man inte försäkra sig mot, men de flesta håller sig hemma om hästen är sjuk.

Jag vet gott om hästföretagare som åker runt och håller på med olika hästar som inte vet särskilt mycket om smittskydd. De kladdar på hästar hej vilt och åker vidare till nästa stall.
När en av dem insåg att den jobbat med kvarkasmittad häst hade den redan jobbat med en massa andra hästar. Och visste inte hur eller vad man skulle sanera prylar med.

Jag rör aldrig hästar i onödan. Och tvättar mig mellan stall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar