I och för sig, men ska man se det så kan alla människor bli sjuka och dö. Jag anser inte att det är så stor skillnad på häst och människor (nu pratar jag om sjukdomar med dödlig utgång), det är lika illa vilket som, men vad jag förstått överreagerar en del, många gånger går det inte ens så långt. Huvudsaken är att den får rätt behandling istället för att ta ut något i förskott,
Okej? Du ser ingen skillnad på en människa som kan berätta hur hen mår och en häst som är utelämnad till människans förmåga att se? Du ser ingen skillnad på en människa som kan lägga sig i sängen, bli inlagd på sjukhus vid behov och få dropp mot en häst som ändå måste stå på sina ben, ofta inte vågar lägga sig ner av rädsla att inte komma upp igen och riskera att få kolik för att hen inte kan äta och dricka? Kan du ens tänka dig in i ångesten ett flyktdjur har när hen är så sjuk och vet att hen inte kan fly?
Jag blir vansinnig på människor som träffar gamla, sjuka och nedsatta när de själva är sjuka också. Vad tror de att de har för rätt att utsätta någon för den smitta som de själva bara blir dåliga av men som kan döda någon annan? Egoister kallas sådana och ska man ha ansvaret över ett djur så kan man inte vara så egoistisk att man tänker så.
Behandling för kvarka? Vad tänker du på då? Det finns ingen behandling för själva kvarkan utan den får läka ut av sig självt. I vissa fall behöver hästen antibiotika för att bölderna blir så inflammerade och i vissa fall behövs febernedsättande men det finns ingen medicin som botar kvarka. Det är bra mycket bättre att förebygga så mycket man kan!
Jag har aldrig träffat någon eller ens hört talas om någon som överreagerar när de får höra att det finns kvarka i ett stall. Däremot har jag hört många som resonerar som du.