Mer och mer kvarka

I och för sig, men ska man se det så kan alla människor bli sjuka och dö. Jag anser inte att det är så stor skillnad på häst och människor (nu pratar jag om sjukdomar med dödlig utgång), det är lika illa vilket som, men vad jag förstått överreagerar en del, många gånger går det inte ens så långt. Huvudsaken är att den får rätt behandling istället för att ta ut något i förskott,

Okej? Du ser ingen skillnad på en människa som kan berätta hur hen mår och en häst som är utelämnad till människans förmåga att se? Du ser ingen skillnad på en människa som kan lägga sig i sängen, bli inlagd på sjukhus vid behov och få dropp mot en häst som ändå måste stå på sina ben, ofta inte vågar lägga sig ner av rädsla att inte komma upp igen och riskera att få kolik för att hen inte kan äta och dricka? Kan du ens tänka dig in i ångesten ett flyktdjur har när hen är så sjuk och vet att hen inte kan fly?

Jag blir vansinnig på människor som träffar gamla, sjuka och nedsatta när de själva är sjuka också. Vad tror de att de har för rätt att utsätta någon för den smitta som de själva bara blir dåliga av men som kan döda någon annan? Egoister kallas sådana och ska man ha ansvaret över ett djur så kan man inte vara så egoistisk att man tänker så.

Behandling för kvarka? Vad tänker du på då? Det finns ingen behandling för själva kvarkan utan den får läka ut av sig självt. I vissa fall behöver hästen antibiotika för att bölderna blir så inflammerade och i vissa fall behövs febernedsättande men det finns ingen medicin som botar kvarka. Det är bra mycket bättre att förebygga så mycket man kan!

Jag har aldrig träffat någon eller ens hört talas om någon som överreagerar när de får höra att det finns kvarka i ett stall. Däremot har jag hört många som resonerar som du.

Oavsett om det är mer kvarka idag än tidigare så tror jag att en stor bov i det hela är att det inte finns några rutiner för nyinflyttade hästar och karantän. Jag står i ett stort stall (ca. 50 hästar) där det inte finns en isoleringsbox, inget måste att tvätta sin box särskilt noga om man flyttar ut osv. Vi hade en häst med febertopp i måndags som veterinären ville isolera men då gick inte det för att det inte fanns någonstans för hästen att ta vägen.

Jag skulle tro att det beror mest på att resandet med hästarna har ökat betydligt snabbare än kunskapen om hur man motverkar smittspridning.

Oavsett om det är mer kvarka idag än tidigare så tror jag att en stor bov i det hela är att det inte finns några rutiner för nyinflyttade hästar och karantän. Jag står i ett stort stall (ca. 50 hästar) där det inte finns en isoleringsbox, inget måste att tvätta sin box särskilt noga om man flyttar ut osv. Vi hade en häst med febertopp i måndags som veterinären ville isolera men då gick inte det för att det inte fanns någonstans för hästen att ta vägen.
Rengöring av boxen när man flyttar ut påverkar inte kvarkaförekomsten nämnvärt.

Du har förövrigt en gång valt stallet och dess rutiner för nyanlända hästar, det är klart önskvärt med bättre men ett sätt att påverka är att välja att stalla in hästar i stall med karantänsrutiner och möjligheter till isolering.

Rengöring av boxen när man flyttar ut påverkar inte kvarkaförekomsten nämnvärt.

Du har förövrigt en gång valt stallet och dess rutiner för nyanlända hästar, det är klart önskvärt med bättre men ett sätt att påverka är att välja att stalla in hästar i stall med karantänsrutiner och möjligheter till isolering.
Jag menade mer överlag att det inte finns rutiner för att minska smittrisk, inte enbart kvarka. Självklart kan det finnas smitta i en box som inte är rengjord ordentligt. Jag skrev att jag tycker att det är märkligt att det inte finns isoleringsmöjligheter i ett så stort stall och det tycker jag verkligen, sen skulle jag inte välja bort stall på grund av det men det är väl upp till var och en.

Jag upplever också att jag läser om kvarka varje vecka. Om det är för att det rapporteras mer eller om det finns andra orsaker vet jag inte.

Jag upplever dock att många är alldeles för slarviga/struntar i att förebygga smittspridning, springer omkring i olika stall i samma kläder, blandar ihop utrustning osv. :mad:

Jag har haft häst sedan ´84 och kan nog säga att det inte är någon skillnad på hur i gjorde då och gör nu.

Vi åkte alltid runt som tokar och tävlade och då även på småtävlingar hos alla grannar på nära avstånd. Då fick man ju det för ridsportförbundet.

Vi slussade aldrig in hästar på varken stall eller bete och det flyttades runt mycket flitigt från stall till stall. Av alla stall vi bott i har endast ett enda krävt veterinärintyg, vilket ju inte skyddar från dold kvarka men kanske ifall den är sjuk just nu.

Hästar skickades på beten med hästar de inte kände och träffat förr. Ägare åkte runt till ridhus, ridskolor och varandra i samma utsträckning som nu, vad jag vet.

Man åker fortfarande runt och klappar föl och hästar hos bekanta.

Importer fanns det ju mycket på ridskolorna även då. Är det verkligen så många fler?

På den tiden var ju nästan inga hästar vaccinerade mot A2 heller.

Däremot tror jag mängden hästar ökat per capita och att, som någon skrev, mycket JAG-fixering och att man inte bryr sig.

Nyfiken fråga, är det någon som vet hur pass vanligt det är att stall får in kvarka via att man varit iväg och tränat/tävlat?

Jag har nog bara hört om fall där smittan kommit in med nyinflyttad häst/ponny som blir sjuk kort efter inflytt och sedan för smittan vidare. Men då är det ju även lättare att spåra orsaken än om någon "bara" blir sjuk.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag menade mer överlag att det inte finns rutiner för att minska smittrisk, inte enbart kvarka. Självklart kan det finnas smitta i en box som inte är rengjord ordentligt. Jag skrev att jag tycker att det är märkligt att det inte finns isoleringsmöjligheter i ett så stort stall och det tycker jag verkligen, sen skulle jag inte välja bort stall på grund av det men det är väl upp till var och en.
Så länge hästen som ska stå i boxen inte kommer att vara isolerad så kommer de vara betydligt större risk för smitta från andra hästar i stallet än från boxen. Givetvis ska man om uppstallningsavtalet säger det mocka ut och göra rent ordentligt, men smittrisken kommer inte främst från boxen om det inte varit en sjuk/medicinerad häst där utan från kontakt med andra hästar.

Du har valt stallet så som det är så lite konstigt att klaga på det.

Nyfiken fråga, är det någon som vet hur pass vanligt det är att stall får in kvarka via att man varit iväg och tränat/tävlat?

Jag har nog bara hört om fall där smittan kommit in med nyinflyttad häst/ponny som blir sjuk kort efter inflytt och sedan för smittan vidare. Men då är det ju även lättare att spåra orsaken än om någon "bara" blir sjuk.
Samma här. Har aldrig hört talas om kvarka när man inte kan peka på någon smittbärare.

Mitt intryck oxå.
Vilket gör att det är otroligt viktigt just med någon slags isolering och extra koll av nya hästar. Särskilt hästar som kommer från handelsstall med stor omsättning och har transporterats med andra hästar.

Tysta smittbärare låter som ett stort problem eftersom man inte ser symptomen. Det finns idag inget krav att en häst som haft kvarka ska ha felfria prover (3 st rekommenderas) innan de är fria från isolering. Det är upp till hästägare och man kan gissa att många slarvar med det.

Jag började med hästar på 80-talet och gick fort över till travhästar och där var det inte direkt ovanligt att det förekom kvarka.

När det kommer till hästinfluensa så dör hästar även av den. Vet att när travstallet bredvid oss fick in A2 så var det två unghästar som strök med (ovaccinerade båda två).

Byta kläder/skor mellan olika stall gjorde man bara om man visste att det fanns smitta i någon av stallet.

Nu menade inte den jag pratade bokstavligen talat nos mot nos, mer precis som du skriver där om att de nosar på något där smittan finns, dvs det smittar inte via luften. Det var ju så den där ridskolan gjorde som smittade ner alla sina hästar medvetet, tog lite smitta på en duk och sen lät alla hästarna lukta på det.
Hon sa inte att det var exakt som influensa, mer en liknelse för att det är lättare för vissa att förstå vad kvarka är för något då. Vissa tror ju att det är domedagen och jorden går under, men riktigt så illa är det inte även om det är illa.
Där har du fel. Kvarka kan vara dödligt om det blir kastad kvarka eller andra komplikationer.

Sen är det extremt kostsamt.

Så för många företag ÄR kvarka nästan domedagen. Kolla tex ridskolan i Jönköping.

Enligt SVA och Jordbruksverket kan kvarka inte vedertaget anses ha ökat senaste åren, även om antal rapporterade fall ökat sen 2014.
Anledning som flera redan skrivit - att provtagning blivit mer precis och sker oftare ....

Så länge hästen som ska stå i boxen inte kommer att vara isolerad så kommer de vara betydligt större risk för smitta från andra hästar i stallet än från boxen. Givetvis ska man om uppstallningsavtalet säger det mocka ut och göra rent ordentligt, men smittrisken kommer inte främst från boxen om det inte varit en sjuk/medicinerad häst där utan från kontakt med andra hästar.

Du har valt stallet så som det är så lite konstigt att klaga på det.
Varför är det konstigt att påpeka någonting som kan förbättras?

Att klappa andras hästar i onödan försöker jag verkligen undvika.

Annars tror jag rent krasst att smittan sprids ffa för att hästföretagare nonchalerar eller rentav mörkar ev smitta just för att inte direkt få ekonomika problem. Tragiskt.

Att klappa andras hästar i onödan försöker jag verkligen undvika.

Annars tror jag rent krasst att smittan sprids ffa för att hästföretagare nonchalerar eller rentav mörkar ev smitta just för att inte direkt få ekonomika problem. Tragiskt.

Men jag undrar om det verkligen är så stor smittrisk på det viset.

Det känns ju helt onaturligt och omänskligt att inte kunna hälsa på en häst när man ställs inför den liksom.
Vi åker också på träningar och håller varandras hästar när vi spänner för (körning) och det är ju alltid framtill.

Att vara sjukligt rädd blir ju också ett problem. Det fungerar liksom inte i praktiken.

Jag tror som du, att folk tänker ekonomiskt eller vill vinna till varje pris, samt att de som tar in importerade hästar inte isolerar och/eller ridskolor som inte gör det heller.

Men jag undrar om det verkligen är så stor smittrisk på det viset.

Det känns ju helt onaturligt och omänskligt att inte kunna hälsa på en häst när man ställs inför den liksom.
Vi åker också på träningar och håller varandras hästar när vi spänner för (körning) och det är ju alltid framtill.

Att vara sjukligt rädd blir ju också ett problem. Det fungerar liksom inte i praktiken.

Jag tror som du, att folk tänker ekonomiskt eller vill vinna till varje pris, samt att de som tar in importerade hästar inte isolerar och/eller ridskolor som inte gör det heller.

Tja, det var typ det första jag fick lära mig när jag började rida hos min hästs uppfödare och jag tycker det är ett vettigt sätt att inte vara o kladda "i en massa andra stall". Liksom att inte dela hinkar osv. Jag tycker bara det är väldigt onödigt helt enkelt men är själv en sådan som hjälper till när det behövs och har mycket kontakt med ett större stall.

Jag tycker inte alls det är onaturligt och omänskligt att låta bli att hälsa på en häst man ställs inför. Min gräns för onaturligt och omänskligt gör nog snarare vid att stå 10 meter ifrån konstant, vägra hjälpa till vid behov eller liknande.

Tillägg. Men nej, jag tror alltså inte att "inte hälsa grejen" skulle minska smittspridningen, för som du tror jag den stora boven är folk som satt i system att inte begränsa medveten smitta eller öht vidta försiktighetsåtgärder vid risker som import osv. Men jag vill gärna slippa dra hem smittan till mitt egna stall och är också (i princip) den enda som är utanför mitt stall så smittovägen är ju uppenbar (och vi har en inackordering).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17