Mer och mer kvarka

Annars tror jag rent krasst att smittan sprids ffa för att hästföretagare nonchalerar eller rentav mörkar ev smitta just för att inte direkt få ekonomika problem. Tragiskt.

Det tror inte jag eller erfar alls. Jag tycker det är en jättemärklig tes och undrar vad du menar exakt och på vilket sätt du anser att hästföretagare skulle gå med vinst genom att strunta i /"mörka" smitta.

Jag fick in zooepidemicus (kusin till kvarka men inte alls lika allvarligt) vid årsskiftet. Enda tänkbara smittkällan är oavsiktlig smitta via hovslagaren. Nån häst som kliat sig på honom och varit snorig typ.

Det tog 3-4 veckor innan först insjuknade hästen var symptomfri. Hon var aldrig särskilt sjuk, men hade bölder vid ganaschen, aningens feber och efter en dryg vecka kom snoret.

Kompisen började snora ca två veckor efteråt men fick aldrig mer än lite snor.

Vi var isolerade i sju veckor (tills sista hästen varit symptomfri i 3 v) och hästen stod i 9 v. Dvs det pajade "allt" vad gällde träning, tävlingssäsong osv.

Och zooepidemicus och kvarka har samma smitväg men zooepidemicus är inte lika smittsamt.

Så att klappa och hålla på med andras hästar och särskilt låta dem nosa och buffa på kläder kan absolut sprida smitta. Det är välkänt att det är en av de vanligaste smittvägarna att ha samma kläder när man är i olika stall. Och till och med stall med kvarka som vidtar åtgärder har oavsiktligt efter vidtagna åtgärder lyckats smitta tex "isolerade" friska lösdriftshästar.

Mina hästar får inte nosa på andra hästar och inte klia sig mot saker när vi är på bortaplan. Jag undviker även att hänga täcken etc på ridhussargar etc. Det känns för mig självklart att göra allt men kan för att minska risken även om den är låg. För det förstör så enormt med att få in smitta.

Och med kvarka i stallet kan man få oanade problem med veterinärvård, hovvård osv.

Det tror inte jag eller erfar alls. Jag tycker det är en jättemärklig tes och undrar vad du menar exakt och på vilket sätt du anser att hästföretagare skulle gå med vinst genom att strunta i /"mörka" smitta.

Jag vet ett par olika hästägare som mörkat smitta (ej kvarka) och dessutom försökt sprida runt det till andra. Nej, de är förmodligen inte riktigt friska, men det finns tyvärr sådana.

Jag vet ett par olika hästägare som mörkat smitta (ej kvarka) och dessutom försökt sprida runt det till andra. Nej, de är förmodligen inte riktigt friska, men det finns tyvärr sådana.

Troligtvis vill de att andra ska lida bara för att de gjort det eller så är det "by proxy".

Frisk är man nog inte iallafall.

Det är fortfarande inte vare sig norm eller praxis .
Min fråga kvarstår utifrån inlägget jag svarade på .

Det är fortfarande inte vare sig norm eller praxis .
Min fråga kvarstår utifrån inlägget jag svarade på .

Nej, men det förekommer. Givetvis kan de inte gå med vinst på att mörka sjukdom. Men de kan smitta ned andra och gotta sig i att det inte bara är de själva som har problem, givetvis kan de som gör så inte vara fullt friska, men jag vet med säkerhet tre st hästägare som håller på med sådant.

Det fanns ju två hästägare som glatt åkte till varsin tävling trots att stallet de var inackorderade i var isolerat pga misstänkt kvarka. Så...

Vissa ansåg jag kunde åka och träna och att jag var fjantig som avbokade allt och lydde vets råd om isolering för övrigt. Det var ju bara ett råd, det var inte kvarka och - ja ni fattar...

Ser mig själv inte som jobbigt rädd för smitta men låna utrustning från någon som kommer från ett annat stall gör jag inte och undviker* även att hantera hästar från annat stall (så långt det går när jag fortfarande skor lite hästar), det ända jag lånar ut är transporten och endast till en person.

*självklar hjälper jag till om något händer men inte för att ryttaren behöver gå på tex dass.

Nej, men det förekommer. Givetvis kan de inte gå med vinst på att mörka sjukdom. Men de kan smitta ned andra och gotta sig i att det inte bara är de själva som har problem, givetvis kan de som gör så inte vara fullt friska, men jag vet med säkerhet tre st hästägare som håller på med sådant.

Som sagt. Vare sig norm eller praxis .

Det var ett stall här i närheten som fick kvarka och jag pratade med en av dom som hade sina hästar i stallet. Hon sa det att folk ojar upp sig lite för mycket. De vågade inte ens rida förbi gården som var drabbad. Det var som hon sa att många inte vet att det endast smittar nos mot nos och inte via luften, samt att det kunde i princip jämföras med en rejäl influensa.

Jag tycker att det är illa att ta så lätt på kvarka. Det är en mycket allvarlig sjukdom där hästen faktiskt kan dö. Och för t ex verksamheter kan det leda till avbrott i evinnerlig tid som i värsta fall t o m leder till konkurs. Så att säga att folk "ojar upp sig" tycker jag är väldigt dumt. Det är väl snarare så att om folk tog det mer på allvar skulle spridningen minska.

Tror du jag ska skriva ut det i en tråd på bukefalos? Helt klart ekonomisk vinning (som i mindre förluster) hos det främsta fallet jag tänker på iaf oavsett vad du känner för att tro. Alla veterinärer är inte heller så petiga om man säger så... Välkommen till Skåne :(

Det finns ju förvisso mer än ett försäljningsstall som mörkat. Av just ekonomiska skäl. Isolering skulle inneburit minst en månads ekonomiskt avbräck (troligen mer).

Sen finns ju slamkryparna, de som inte mörkar smitta men heller inte gör något för att minska den. Hästar tas in och säljs efter några dagar. Hästar blandas osv. inget fel rent strikt, men riskerar att smitta sprids - särskilt om köparen inte isolerar (vilket man alltid borde förvisso men)

på vilket sätt du anser att hästföretagare skulle gå med vinst genom att strunta i /"mörka" smitta.

Exempel ur verkligheten på kvarkadrabbade verksamheter som mörkat att de haft smitta för egen vinnings skull:
- Ridklubben som kunde hålla tävlingar.
- Uppfödaren/tävlingsryttaren som kunde visa sin hingst på Bruksprovet.
- Försäljningsstallet som kunde fortsätta sälja hästar, träna och tävla.

Ingen har påstått att det skulle vara praxis eller norm, men absolut så förekommer det. Alldeles för ofta.

precis, det är ju inte så mkt att de "tjänar på att mörka" som att de slipper förlora pengar på att vara tydliga. Vem köper hästar från hästhandlare som har kvarka, även om hen (säger sig) isolerat hästarna som varit sjuka? Vem åker till klubb man vet har smitta? det blir ju förlorad inkomst jmf med att tänka att går det så går det så länge det går.

Visst har det blivit mer o mer kvarka. Vartenda stall jag har varit i och/eller har anknytning till har varit drabbade senaste åren. För några år sedan visste jag inte någon som varit drabbad
Tror inte folk fattar konsekvenserna av att inte ta det på allvar och isolera sjuka hästar från de friska med en gång.
Låter man det gå några dagar/någon vecka innan man vidtar åtgärder så kan man tvingas hålla stängt i flera månader, upp till ett år för större anläggningar.

Exempel ur verkligheten på kvarkadrabbade verksamheter som mörkat att de haft smitta för egen vinnings skull:
- Ridklubben som kunde hålla tävlingar.
- Uppfödaren/tävlingsryttaren som kunde visa sin hingst på Bruksprovet.
- Försäljningsstallet som kunde fortsätta sälja hästar, träna och tävla.

Ingen har påstått att det skulle vara praxis eller norm, men absolut så förekommer det. Alldeles för ofta.

Absolut !

Jag reflekterar mycket utifrån hur påståenden är formulerade , och ffa @hoppeloppe s inlägg med påstående att "folk gottar sig" att sprida smitta föranledde en hel del min respons .
Det påståendet är absurt i sammanhanget om kvarka som ett stort frekvent förekommande problem.

Som även tidigare kommenterat känner även jag och de flesta till några enskilda verksamheter även på "proffsnivå" som har en oerhört lättsam inställning till smitta .

Det fanns ju två hästägare som glatt åkte till varsin tävling trots att stallet de var inackorderade i var isolerat pga misstänkt kvarka. Så...

Vissa ansåg jag kunde åka och träna och att jag var fjantig som avbokade allt och lydde vets råd om isolering för övrigt. Det var ju bara ett råd, det var inte kvarka och - ja ni fattar...

Jag råkade också ut för zooepidemicus för ett par år sedan (vet precis var smittan kom ifrån -men det är en annan -stendum- historia :banghead:), hos oss var det däremot en veterinär som gav väldigt luddig info om smittan, vilket tolkades väldigt liberalt. .....tills jag hade skrivit ut och gulmarkerat viktig text från SVA. Då stängdes anläggningen och man följde rekommendationerna. Jag själv flyttade hem mina två hästar till föräldrarnas stall och isolerade dem där (de stod själva) till den sjuka var frisk och den som inte blev (synligt) sjuk hade varit symptomfri i ett antal veckor. Drygt 2 mån höll vi på med mina (medicinering av den sjuka och vila).

Jag råkade också ut för zooepidemicus för ett par år sedan (vet precis var smittan kom ifrån -men det är en annan -stendum- historia :banghead:), hos oss var det däremot en veterinär som gav väldigt luddig info om smittan, vilket tolkades väldigt liberalt. .....tills jag hade skrivit ut och gulmarkerat viktig text från SVA. Då stängdes anläggningen och man följde rekommendationerna. Jag själv flyttade hem mina två hästar till föräldrarnas stall och isolerade dem där (de stod själva) till den sjuka var frisk och den som inte blev (synligt) sjuk hade varit symptomfri i ett antal veckor. Drygt 2 mån höll vi på med mina (medicinering av den sjuka och vila).

Jag har ju bara mina två och eget stall så var ju väldigt enkelt isolera. Hade dessutom sån tur att de var nyskodda (det var ju därifrån de fick zooepidemicusen mest största sannolikhet). Så var "bara" att avboka sadelmakare, massör osv. Och alla träningar ;(

Tog tid här med trots att mina inte blev särskilt sjuka. Och sen ännu längre tid för hon som blev sjuk först fick ganska mkt vitt snor vid ansträngning. Så vet rek väldigt långsam igångsättning. Det var i mars...

Vi är inte igång än, men det beror på oväntad snö och mycket för matte. Men även om inget sånt kommit emellan så halva tävlingssäsongen försvann ju i ett nafs. Från fullt igång till vilat helt i åtskilliga veckor och skrittat i ännu fler. Hon och jag skulle styrketräna oss genom vintern - nu vilade vi och blev småfeta båda två istället ;P

Men jag var glad jag hade eget stall. Dels för att kunna bestämma själv, dels för att slippa att andra drabbades också av att inte kunna träna osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar