Mer försäkringsfrågor.

T

Tokmaja

Fick halvårspremien på min tant nu idag, ska ju ta bort henne till veckan så jag började fundera lite.
Ska ju då alltså säga upp hennes försäkring, måste jag betala ändå?
Det går ju på helår och det är inte förens till våren... Det är är ju som sagt var bara halvårspremien.

Nu är det ju som sagt var slut på halvåret, men funkar det på hästar som på bilar? Att om man säger upp försäkringen får man "tillbaka" inbetald premie? (vilket självklart inte blir något för min del oavsett i o m att perioden ändå är slut nu)

Kan man ringa i förväg och säga till om när en försäkring ska börja gälla?
Ska ju om några veckor hämta nya stjärnan, och vill ju ha henne försäkrad från det hon kliver in i transporten (då hon enl kontraktet är min), kan jag ringa och fixa det dagarna innan då att försäkringen ska börja gälla några dagar senare eller måste jag göra det samma dag??

Sv: Mer försäkringsfrågor.

Enklast och säkrast för dig är ju om du tar kontakt med ditt försäkringsbolag och får reda på vad som gäller.
Så att du inte t ex riskerar att bli utan ersättning för att premien inte är betald.

Hej!

Om din häst redan är utdömd och du "bara" ska ta bort henne så räknas skadan på din förra period. Då behöver du inte betala.
Annars så är det så att när den nya FAL (försäkringsavtalslagen) kom så tolkades den på lite olika sätt. Två av bolagen, vad jag vet, tolkar den så att man får restpremien tillbaka från den dagen hästen är borta.

Säkrast är i alla fall att ringa ditt bolag och fråga.

A

Kommer inte att "få ut" nått av min försäkring, tar bort henne pga ålder.
Så det är bara premiefrågan just för försäkringens skull vad som gäller, om man måste betala för hela året trots att man inte har hästen kvar alltså.

Jag har sålt (samt i ett fall tagit bort) hästar som varit försäkrade i Sveland och alltid fått resterande premie tillbaka. Du kan ringa upp ditt försäkringsbolag och teckna en försäkring i "förväg", dvs tala om från vilken dag den ska gälla. Om hästen redan är försäkrad kan det vara fördelaktigt att ta över den försäkring som redan finns, bl a med tanke på karenstiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka