Mer energi till överviktiga hästar?

norpan

Trådstartare
Har nu hört flera hästägare som har problem med överviktiga hästar men ändå ger dem kraftfoder för att de ska ha energi att arbeta, de blir alltså för slöa utan kraften menar de.
Jag funderade då på andra alternativ som inte gör att hästen lägger på hullet, kan tex olja isf för kraftfoder ge samma energi utan att de blir för tjocka?
Tacksam för tankar och förslag...

Sv: Mer energi till överviktiga hästar?

Nej så funkar det inte.

Att ge extra energi till en fet häst är att skjuta sig själv i foten. Energi är energi, oavsett källa. Det är skillnad på "pigghetsenergi" och begreppet energi inom fodersammanhang.

Så alltså, nej inget extra energifoder eller kraftfoder till en fet häst.

Precis som sthu säger.
En stor anledning till att folk tror att överviktiga hästar behöver mer energi är att de är slöa för att de är överviktiga... :angel:
De ska ha MINDRE energi i fodret och mer motion.

Låter logiskt. Kanske man kan jämföra det med en överviktig människa som ska träna, äter denne en chokladkaka innan träning så känner den sig piggare men det vore bättre om den lagrade energin i kroppen (fettet) hade brukats i stället.
Vettig jämförelse?

Jag håller med de andra som har svarat. Det enda sättet är att banta hästen och motionera den. Men om den är mkt överviktig kan det ta tid. Min häst har varit för tjock och är nu mkt piggare när hon är smal.

Dessutom så tas energin i olja upp på ett annat sätt i kroppen. Den ökar inte blodsockerhalten vilket kan vara bra i andra sammanhang.

Hej!

Bästa sättet att banta är mer motion, men om hästen får för mycket energi mot vad den gör av med (oavsett källa!) går den fortfarande inte ner! Alltså- att ge kraftfoder till häst som ska banta är precis som att äta choklad när du ska banta;-). (Och det verkar ju funka perfekt för sååå många människor)

/Lavinia, vars pålla inte behöver banta i år pga 1 veckas feber:-)

Som regel orkar de inte pga övervikten, men...de hästar som får en kick av havre kan det vara rätt för- att orka mer motion.
Men då talar vi om små givor o med det menar jag under 1 kg o ännu mindre på ponnies.

Precis, en liten havrekick kan ge god utdelning i och med att det blir mer sprutt = mer motion. Och är de mottagliga för havrekickar så brukar det räcka med lite.

En sak som jag har funderat på är om inte proteinnivån i foderstaten påverkar piggheten. Jag tycker att jag har märkt på vissa hästar att om proteinhalten är för låg så blir de lite loja även om de får tillräckligt med energi i fodret. Jag har märkt detta på ett par av mina hästar. Så när jag försöker få dem att gå ner i vikt så drar jag ner på energin, men inte proteinet i foderstaten.

Min häst hade ingen energi när han var fet. Detta berodde väl dels på att han var så tung att han inte orkade bära sig själv i kombination med mycket dålig kondition.

Jag var tyvärr tvungen att banta honom den hårda vägen (dra ner på fodret utan möjlighet att öka motionen). Men jag tycker att det ganska fort märktes skillnad på att han fick mer energi bara av att man drog ner fodret. Det är ju såklart lite brutalt, men jag tror att det blir lite som att dom blir lite "understimulerade" om dom inte går o äter precis jämnt och då, blir dom glada när det väl händer något, t.ex. att man ska ut och rida.

Fast det beror ju på vad man har för häst också. Min är en sån som gärna tycker om att jobba och att lära sig nya saker. Samt nyfiken och mycket social. Om han inte får tillräckligt med mat och motion blir han odräglig i stället.

Precis, en liten havrekick kan ge god utdelning i och med att det blir mer sprutt = mer motion. Och är de mottagliga för havrekickar så brukar det räcka med lite.

En sak som jag har funderat på är om inte proteinnivån i foderstaten påverkar piggheten. Jag tycker att jag har märkt på vissa hästar att om proteinhalten är för låg så blir de lite loja även om de får tillräckligt med energi i fodret. Jag har märkt detta på ett par av mina hästar. Så när jag försöker få dem att gå ner i vikt så drar jag ner på energin, men inte proteinet i foderstaten.

Precis tvärtom är min erfarenhet på tävlinghästar för hög proteinnivå ger slöa hästar, de blir lite jästa och dästa så att säga. Sänker man ner kvoten på protein piggar många sådana till sig. Jag har tex en som absolut inte klarar att följa med upp i protein i samma förhållande som det träningstillägg som behövs.
Den funkar bäst om man ligger kvar strax över grundbehovet av protein och nästan enbart höjer energin vid större träningstillägg.

Fast du tänker väl på normalviktiga hästar i kondition:confused:

Dessutom tar det ju energi att bryta ner proteinet vilket gör att en överviktig häst går ner snabbare.

Dessutom tar det ju energi att bryta ner proteinet vilket gör att en överviktig häst går ner snabbare.

Min fjording är överviktig men han får en näve betfor (en näve torr som blötlägges såklart). Är betfor kraftfoder el grovfoder? Han får lite bara för att alla andra får!

Betfor är lite på gränsen mellan kraftfoder och grovfoder, eftersom det är så fiberrikt. Oftast räknar man det som kraftfoder. Det är inte särskilt proteinrikt. En näve är dock så lite att det inte gör så mycket till och från.

Om man ger för mkt mat i kombination till för lite motion så går såklart hästen inte ner i vikt - precis som så många andra säger.

Men samtidigt är det ju inte så enkelt som att "sänk maten, höj motionen", för om hästen motioneras mer kommer ju hästen behöva lite mer mat.
Det gäller ju att hitta rätt balansgång för sin häst.
Att ge den minimigiva mat fungerar ju inte om man rider ett hårt träningspass - hur ska den då (både i kroppen och knoppen) orka?
Att jobba på tom mage mår ingen bra av.

Det bästa är ju att börja i en ände sas. Exv lättare motion (exv långa skritturer) samtidigt som man ger hästen mindre mat.

Jag skulle satsa på ett proteinrikt grovfoder med rätt lågt energivärde till en överviktig häst, eftersom det är energiöverskott som gör hästen överviktig, inte proteinet. Orken och konditionen får man ju bygga upp sakta men säkert med träning, det finns väl ingen otränad människa som orkar mer, även om man äter energirikt heller. Framför allt inte en överviktig. Nyttig kost, så man får i sig det man behöver, sen får man ju träna upp orken, det tar ju tid. Oavsett om det gäller människa eller häst...

Jag skulle satsa på ett proteinrikt grovfoder med rätt lågt energivärde till en överviktig häst, eftersom det är energiöverskott som gör hästen överviktig, inte proteinet. Orken och konditionen får man ju bygga upp sakta men säkert med träning, det finns väl ingen otränad människa som orkar mer, även om man äter energirikt heller. Framför allt inte en överviktig. Nyttig kost, så man får i sig det man behöver, sen får man ju träna upp orken, det tar ju tid. Oavsett om det gäller människa eller häst...

Så enkelt och så rätt!:idea::bow:
Dom flesta hästarna som är både feta och lata, är nog "lata" just för att de inte har kondition och ork att bära sin stora kropp.

Så enkelt och så rätt!:idea::bow:
Dom flesta hästarna som är både feta och lata, är nog "lata" just för att de inte har kondition och ork att bära sin stora kropp.

Jamen exakt. Det ser man ju hos människor också, en överviktig har ju inte alls samma ork som en vältränad, eller "bara" normalviktig. Orken kommer ju mer och mer när kilona försvinner.

Intressant tråd då jag har en överviktig häst.

Han går på magert bete, rids nu 5 dagar i veckan á minste en timme (mycket trav och galopp). Brukar få 1dl mineraler + 3-4dl kornkross/havreblandning innan ridturen.

Hur mycket påverkar den givan en häst på 460kg? (Bör väga runt 425kg)
För jag tycker då inte han har gått ner ett gram sedan jag satte igång honom i början av juli...?

Och är det ens möjligt att räkna ut en foderstat åt en häst som går på fri tillgång till hösilage (som han ska göra i vinter)? man vet ju inte hur mycket de stoppar i sig..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 661
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 881
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 085
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 622
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka