mentalbeskrivning - hur pass bra?

Nominous

Trådstartare
jag vet verkligen inte hur man läser en mentalbeskrivning. är denna bra eller dålig?? eller snarare hur skulle man kunna säga att denna hund är??

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 4
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 2
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 1
6b.Överr. hot/agg: 2
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 2
6e.Överr. kv. intr.: 3
7a.Ljud rädsla: 1
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 3
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 5
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 2
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 4
10.Skott: 3

:bump:

Sv: mentalbeskrivning - hur pass bra?

Bra eller dålig beror på vad det är för hund och vad man ska ha den till - hur man vill att hunden ska bete sig i vissa situationer.

Jag läser protokollet så här:
Det är en social och öppen hund som gärna hälsar och engagerar sig i människor den träffar. Leker gärna med okända men lite försiktig med att kampa med dem. Bra jaktlust men inte så intresserad av att fånga det den jagar.

Den tar det ganska lungt när det inte händer nåt, men håller ändå koll på omgivningen. Märker om det händer nåt på håll men har ingen lust att undersöka det närmare eller skälla ut det som händer. Reagerar inte nämnvärt på plötsliga ljud och undersöker gärna var det kom ifrån, men släpper det inte utan reagerar lite när man går förbi det som lät innan.

Hunden har reagerat ganska starkt på "spökena" - den visar hotbeteenden först och försöker sedan fly från platsen. Den går inte fram till spökena förrän de har tagit av sig förklädnaderna och inte hjälp från föraren. Även om den accepterar att bli hälsad på så gör den själv inga initiativ till det. Den leker dock glatt därefter, så kvarvarande rädslor verkar inte finnas där. Däremot reagerar den på skotten.

Kortfattat skulle jag gissa att hunden är glad och social, men behöver ganska mycket stöd av föraren när det händer saker runt omkring. Den är ljudkänslig men kan hantera situationen om den får stöd. Jag skulle socialträna hunden och uppsöka alla möjliga konstiga platser med den för att stärka självförtroendet och nerverna lite.
Om det är en bra eller "dålig" hund beror som sagt helt på vad det är för en hund. En hund av en lugnare och stabilare ras som lever som familjehund med det här MH:t är nog en rätt ok hund, medan en skarpare hund som bor i stan skulle behöva en hel del mer social träning.

Vad gäller spökena tex. så ser jag hellre att min hund håller sig lite bakom mig och lämnar över ansvaret på hur situationen ska hanteras - medan en hund som ska tränas i skydd tex. verkligen ska reda ut det hela själv.

Hunden det gäller är ingen hund jag skulle tävla bruks med, utan att först ha jobbat med bristerna som visas på MH:t eller köpa valpar efter för den delen - oavsett ras. Den visar lite för mycket osäkerhet och rädslor för min smak.

Senast ändrad:

Social liten fegis. Ganska liten nyfikenhet också. Rätt tråkig på papper om jag ska vara helt ärlig.

Säger detsamma, det beror på ras och vad man ska ha hunden till.
Som sällskaps hund OK som bruks hund nja..
Som avelshund nej.

Jag skulle nog säga att det börjar bra, hunden verkar trygg och glad i "normala" situationer, men när det händer något oförutsätt så bangar den ur, vilket märks redan på att den engagerar sig i testledaren, men totalt dissar avståndsleken, sedan blir den riktigt besvärad med ganska rejäla hotbeteenden och ev flykt som följd vid spökena...

Sen är det alltid svårt att säga... jag har gått mentaltest med en hund som inte var min och på pappret har den inga vidare resultat fast det stämmer inte med hans egentliga beteende eftersom det bara finns fem alternativ och den här hundens något udda reaktion på saken fanns helt enkelt inte som alternativ...

Min egen hund gjorde ett bra mentaltest på pappret, men domaren sa efteråt att det nog var bättre än på pappret eftersom det inte finns utrymme för tolkningar av hunden, där påpekade domaren att de kvarstående rädsla mer hade sett ut som kvarstående intresse/ska den göra sådär kul igen?, men dokumentet ger ingen utrymme för den tolkningen. Dessutom så på nyfikenheten så har min hund en förmåga av att bestämma sig på avstånd, mentaltesten är utformade så att hunden ska gå fram, domaren sa här att min hund verkade bestämma sig redan halvvägs fram att det inte var farligt, varför jag behövde gå hela vägen fram innan han följde med, han hade ju rdan bestämt sig... Så mentaltest kan luras...

Därför skulle jag nog inte fundera mer över detta om det redan var min egen hund och jag var nöjd med den men...

Det är dock ingen hund jag skulle vilja köpa valpar efter, när man inte själv sett mentaltestet ser inte resultatet särskilt "bra" ut. Så jag skulle nog aldrig satsa på avel på denna hund.

*kl*

Nu när det ändå är en MH-tråd uppe så lånar jag den lite; hade gärna fått lite kommentarer på följande:

1a. 4
1b. 3
1c. 4
2a. 4
2b. 4
2c. 3
3a. 4
3b. 5
4. 3
5a. 5
5b. 1
5c. 3
5d. 3
5e. 2
6a. 3
6b. 2
6c. 3
6d. 1
6e. 1
7a. 3
7b. 4
7c. 1
7d. 1
8a. 2
8b. 3
8c. 5
8d. 5
8e. 4
9a. 4
9b. 3
10. 1

Det här tycker jag ser ganska bra ut, hunden reagerar på det mesta, visar små hotbeteenden på några ställen, men borde inte vara något att bekymra sig över, den är snabb på att ändra inställning och det är fantastiskt att den själv går fram till spökena trots att den reagerat så starkt på dem från början. Spökena är ju tänkt att hundarna ska reagera på och få hundar är framme så snabbt. De hundar jag har sett som reagerat mindre på spökena än din är helt enkelt inte intresserade istället. Det ä en fin egenskap att den verkligen tar initiativet att gå fram till det som den reagerar på.

Hunden verkar gå lite efter reagera först, tänk sen dvs, den verkar inte så rädd egentligen, men verkar reagera för säkerhets skull... Den verkar inte heller bli trött av alla konstiga grejer, den leker ju nästa lika glatt efteråt.

Förvånar mig inte ett dugg att du tycker det men det ger en bra hint om hur hunden reagerar. Det är ju ingen 100% sanning men det har det aldrig utgett sig för att vara heller.

Mvh

Tora

Varför ens bry sig om ett MH det är ju ett test utan värde.

Mh är inget test utan en beskrivning. Inget prov som visar på en bra eller dålig hund, däremot är det ett sätt att försöka beskriva hur hundens reaktioner ser ut och finns det ljudrädsla, misstänksamhet mot främligar osv så kommer det oftast fram där. Om hunden är bra eller dålig beror ju som sagt helt på vad man vill ha. Det enda jag kan se gemensamt "dåligt" med är att få etta på första "momentet", dvs 1a - c, och en fyra/femma på skott. Resten kan variera - även om jag själv för min del vet hur jag vill att den ultimata hunden för mig ska se ut på MHprotokollet.

För ens egen del som hundägare spelar det sällan någon roll, däremot för uppfödaren som vill utvärdera sin kull. Dessutom tittar jag alltid på föräldrarnas och ev. tidigare valpars MH när jag letar ny hund. Jag vet att det inte är "svart och vitt så här fungerar hunden" - men det ger en bra vink i alla fall.

Dessutom finns ju korningens mentaldel också - som däremot är ett test. Är det också helt utan värde eller är det mer "på riktigt" då? ;)
Många visar stolt upp sina snudd på 300p - hundar från korningen och brukar bli ganska ställda när jag säger "ojdå, då har du att göra då" istället för at bli imponerad.

Senast ändrad:

förresten... hade varit spännande att höra vad ni läser ur min förra hunds MH. Jag vet ju hur hunden var - men vad ser ni?

1b.Kontakt samarb.: 2
1c.Kontakt hantering: 1
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 2
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 4
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5c.Avst.lek nyfiken: 2
5d.Avst.lek leklust: 3
5e.Avst.lek samarb.: 3
6a.Överr. rädsla: 4
6b.Överr. hot/agg: 2
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 4
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt: 3
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 1

*knapplån*

Det hade varit lite kul om man kunde skriva ras, ålder och kön.

Min:
Dalmatiner
1,5 år vid testtillfället
Hane

1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 4
2b.Lek 1 gripande: 5
2c.Lek 1 grip/dragk: 2
3a 1.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 3
4.Aktivitet: 4
5a.Avst.lek intresse: 2
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 2
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 3
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7d.Ljud kv. intresse: 3
8a.Spöken hot/agg: 2
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 3
8e.Spöken kontakt: 4
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 1

Senast ändrad:

jag har utelämnat info om hunden avsiktiligt, men meddelar senare. Vill först se vad ni kan ha för tankar om den.

Midälvalandares mentaltest F-kullen

Mentaltest på F-kullen FREJS RESULTAT inom parantes

Moment Frick Fixa Fara Farrax Frej Fakir Fliza
1a KONTAKT,hälsning 4 3 4 3 (4) 4 4
1b KONTAKT, samarbete 3
3
3 3 (3) 3 3
1c KONTAKT,hantering 3 3 4 2 (3) 4 3
2a LEK, leklust 4 4 4 4 (5) 4 4
2b LEK,gripande 3 3 5 4 (5) 4 3
2c LEK,dragkamp 5 3 5 5 (5) 4 5
3a JAKT,förföljande 3,4 4,3 4,4 1,3( 3,4) 1,4 4,4
3b JAKT,gripande 2,5 3,4 5,5 1,2 (5,5) 1,3 2,3
4 AKTIVITET 2 3 4 4 (4) 4 5
5a AVSTÅNDSLEK,intresse 2 2 4 2 (4) 2 4
5b AVSTÅNDSLEK,hot/agg. 1 1 1 1 (1) 1 1
5c AVSTÅNDSLEK,nyfikenhet 5 4 5 4 (5 ) 4 5
5d AVSTÅNDSLEK,leklust 5 5 5 4 (5) 4 4
5e AVSTÅNDSLEK,samarbete 3 3 3 3 (3) 3 3
6a ÖVERRASKNING,rädsla 2 1 1 2 (1) 3 2
6b ÖVERRASKNING,hot/agg. 1 1 1 2 (1) 3 2
6c ÖVERRASKNING,nyfikenhet 5 5 5 2 (5) 2 4
6d ÖVERRASKNING, kvarstående rädsla 1 1 1 1 (1) 2 3
6e ÖVERRASKNING,
kvarstående intresse 3 1 3 1( 2 )1 1
7a LJUDKÄNSLIGHET,rädsla 2 5 1 1 (1) 1 5
7b LJUDKÄNSLIGHET,nyfikenhet 2 1 5 3 (5) 5 1
7c LJUDKÄNSLIGHET
kvarstående rädsla 1 1 1 1 (1) 1 1
7d LJUDKÄNSLIGHET
kvarstående intresse 1 1 2 1 (1) 1 1
8a SPÖKEN,hot/agg. 1 1 1 3 (3) 3 4
8b SPÖKEN, kontroll 5 5 5 4 (4 )4 1
8c SPÖKEN,rädsla 1 1 2 2 (3) 2 1
8d SPÖKEN,nyfikenhet 4 5 2 4 (4) 2 5
8e SPÖKEN,kontakt 4 4 4 4( 4 )3 4
9a LEK,leklust 4 4 4 4 (5) 4 4
9b LEK,gripande 3 3 5 4 (5) 4 3
10 SKOTT 1 1 1 1 (1) 3 1

Min hund är Frej (hans resultat inom parantes)
Schäfer,och han var drygt 13 månader när testet gjordes.

MH-resultatet som jag lade in rör en VGS-hane som var 14,5 mån. vid testtillfället.

Det var väldigt intressant när man hade hela kullen. De var ganska så lika i sina reaktioner. Det var bara i några enstaka saker som någon individ utmärkte sig med annat resultat än sina kullsyskon.

Mvh

Tora

Dom utforma MH för o främja aveln så det är visst tänkt att det ska vara en mall. Men nämn en enda ras som blivit bättre efter Mh´t kom till.

Mh fYller ingen fuktion överhuvudtaget. Hunden kan ju göra katastrof o vad händer den får ändå tävla gå i avel o.s.v.. inte Korning heller har nån större funktion, det är för pappers folk som gillar o samla protokoll o skryta om vilka höga poäng ens hund fått.

Nej kolla L-test där får man se vad man har för hund. Mh blir ju på en sån löjlig nivå att får man ut starka reaktioner där är det ju katastrof. Allt slutar ju 5m innan hunden det är ju från 5m o in till föraren man vill se hur hunden beter sig.

Jag bryr mig faktiskt inte särskillt mycket om resultatet heller,utan det är mest för att uppfödarna vill att man ska göra det,sen kan det vara kul att träffa kullsyskonen oxå:)
L-test skulle vara kul,men det har inte blivit av ännu.Just nu är fokuset på att bli godkänd Försvarsmaktshund.:bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 314
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Roar mig med att kolla avelsdata lite. Vad säger ni om MH:t på den här hunden? Vilken ras tror ni? Känd mental status...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka