mentalbeskrivning - hur pass bra?

Sv: mentalbeskrivning - hur pass bra?

Finns ingen större mening o göra ett skärpeprov eller dolt överfall på en räddningshund :D. För jag hoppas att dom inte säger som en polis sa åt en som gått vilse som blev biten av polishunden, polisen sa " bättre o bli biten o hittad, än inte hittad alls"

Ska man tro på makarna Sjösten så säger dom "Byt gren" till en sökhund som biter figurant.

Hellre biten och funnen än DÖD!!! mohaaa:bump:

alltså, jag måste gnälla lite i alla fall. som du skrev har vanliga hundar inget som helst behov av att göra något L-test. det är för polis och väktare, och dem som gärna vill veta att de har ett "ämne" hemma i stugan.

och det går att läsa ut åtminstone vissa drag på både MH och MT. det viktigaste, oavsett vad man ska ha hunden till är ju att den kan avreagera och inte är skotträdd. för vissa raser ska man dra öronen åt sig när de inte är intresserade av social kontakt, eller flyr fältet vid överraskningar. det är inga sanningar, visst, men det är fingervisningar.

Dom utforma MH för o främja aveln så det är visst tänkt att det ska vara en mall. Men nämn en enda ras som blivit bättre efter Mh´t kom till.

Mh fYller ingen fuktion överhuvudtaget. Hunden kan ju göra katastrof o vad händer den får ändå tävla gå i avel o.s.v.. inte Korning heller har nån större funktion, det är för pappers folk som gillar o samla protokoll o skryta om vilka höga poäng ens hund fått.

Nej kolla L-test där får man se vad man har för hund. Mh blir ju på en sån löjlig nivå att får man ut starka reaktioner där är det ju katastrof. Allt slutar ju 5m innan hunden det är ju från 5m o in till föraren man vill se hur hunden beter sig.

Ett MH-test är för att ge en hint om hur hunden reagerar i olika situationer och den funktionen tycker jag att den fyller bra.

Visst har MH-testet spelat en roll för uppfödarna. Men självklart beror det på hur seriös uppfödaren är. Min uppfödare valde tex att sterilisera en av sina tikar som gjort väldigt bra ifrån sig på utställningar för att hon var alldelles för vek enligt MH-t. Så det är inte MH-t det är fel på det är snarare fel på vad ägarna till hundarna gör när de får resultatet av testet.

Testet i sig är det inte fel på. Men vad man skulle kunna önska är att tex hundar som visar mycket aggresivetet inte får avlas på eller tävlas med.

Varför i hela friden skulle jag göra ett L-test? Det är ju för hundar som skall bli tjänstehundar hos tex polisen. Nog vill jag att han skall kunna skälla lite när det kommer en främling till gården men det räcker faktiskt med det.

Mvh

Tora

Ingen frisk människa vill väl ha stora reaktioner på ett Mh det innehåller ju inga igentliga hot och dom små hot som finns är väl knappast nåt man vill ha stora reaktioner på.Allt stannar ju 5m i från hunden om den blir så upprörd o visar känslor redan där vad tror du det blir resten in ju förmodligen en flykt eller totalt galen.

Sen är du hundra på att det är Mh´t som gjort Pinchern bättre då? Det tror inte jag...

Nu sa jag ju visserligen att det inte blir katastrof om hunden visar stora reaktioner på ett MH - sedan vad man vill ha är en annan sak om vi nu ska vara petiga med orden. För mig är det ingen katastrof om hunden tex. sätter sig i skrevet på overallen (som en underbar hund jag känner gjorde) - vilket är en ganska stark reaktion enligt mig. Matte till den hunden såg inte det beteendet som något negativt.
Ett annat exempel är min förra hund som morrade när testledaren skulle klappa och hälsa - ingen katastrof då jag visste att risken fanns - men önskvärt var det ju inte. I och med att hon fick en etta på mh:t där så hade jag inte fått registrera valpar efter henne så visst finns det begränsningar i aveln även efter hur ett MH ser ut. Begränsningar på tävligar finns det däremot inte vad jag vet, men en hund som reagerar för starkt på ett mh brukar reagera liknande på tävlig. Hon hade fått rapporteringskod A eller tävlingsförbud på en gång. Jag ville inte utsätta henne för något hon inte klarade av och dessutom riskera domare och figuranter, så tävlingsplanerna blev det inget av och jag valde att omplacera henne.

Det beror ju på hunden om det är egentliga hot eller inte, men meningen med MH är ju trots allt bara att göra en bedömning av mentaliteten i stort - inte att skrämma den och se vad den pallar. Hot är ändå en ganska liten del av ett MH och det är så det ska vara. Vill man se mer av vad hunden klarar av så håller jag med om att L-testet är bättre. På ett Mh kollar man ju främst hundens förmånga att klara lite mer vardagliga situationer och framförallt om den släpper det som hände nyss när det händer något annat.

Faktiskt så tror jag att MH-protokollen på pinschern har haft en hel del att göra med det. Många fler har gått Mh med sina pinschrar och fått "svart på vitt" att de rädslor och annat som folk pratat om faktiskt finns i deras hundar också. Ägare till avelshundar tar större hänsyn till mentaliteten om Mh finns och det är lättare att gallra bort skotträdsla etc. Självklart är det inte bara tack vare MH utan även uppfödarnas tänk som har förbättrat rasen.

Visst håller jag med om att Mh-protokollen är ganska begränsade, väljer hunden att som min lägga sig och tugga på en pinne istället för att kolla in ljudkällan vid skramlet så blir ju bocken i papprena ganska missvisande då jag fick kalla in henne för att hon skulle nosa på den. Å andra sidan måste man ju begränsa det på något sätt. Föraren känner ju sin hund bäst själv och även om MH inte ser helt tokigt ut kan man visst med all rätt välja att ta den hunden ur avel precis som man kan välja att avla på en hund som enligt protokollet ser ganska vek ut - däremot får man nog vara beredd på att få förklara hur man tänker och framförallt vara beredd på att tappa en del intressenter.

Alla som har gått MH vet att risken för feltolkningar finns och att det blir konstigt om hunden gör något udda - därför kollar jag alltid av med föraren om det är något jag undrar. Ska man stirra sig blind på sifforna så får man bara ett litet hum om hunden.

Senast ändrad:

Eftersom ingen har sagt något kan jag avslöja att detta var en 1½-årig rottweilertik efter Fortezza's Ossian. Inte direkt ett önskvärt Mh för en rottis.
För er som inte kan läsa protokollet med bara siffror finns protokollet med lite kommentarer här

1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 2
1c.Kontakt hantering: 1
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 2
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 4
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 2
5d.Avst.lek leklust: 3
5e.Avst.lek samarb.: 3
6a.Överr. rädsla: 4
6b.Överr. hot/agg: 2
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 4
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt: 3
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 1

Senast ändrad:

Du fattar ju noll vad jag menar så att du skriver som du gör förstår jag nu.

Den tiken hade man även utan ett Mh kunnat dömt ut, totalt övertygad om. Aldrig sagt att man ska göra ett L-test med sin hund men det är mer ett test av värde för där får där går man verkligen till sin spets o testar hundens mentalitet i alla bitar.Så om man gjorde om Mh´t lite grann så skulle det kunna vara betydligt mycket bättre. Sen dom hundar som drar åt det extrema hållet som jag skrev om nedanför de fick tävlingsförbud o avelsförbud så skulle vi komma mycket längre. Kolla på Collie det finns få som ens tar sig igenom ett Mh men lika förbannat avlas det på superveka individer det tror fan att dom inte kommer nån vart med dom o att varje år innan 31dec sitter o svär på Buke o andra ställen att påsksmällar ska förbjudas och liknande ting. Eller att tandvisning ska tas bort i bruks för dom har en så dålig hund att ingen får stöta i den.

Många bruks folk tycker Mh´t inte fyller nån funktion alls för man måste göra det för o få tävla men det spelar ingen roll hur kass hunden är, den får vara folkilsken och den får vara supervek o ändå vara med, så vad fyller det för funktion då?
Sen att det ger ett hum ja ytterst litet hum de som avlar efter Mh dom är ju ute o cyklar rejält. Att man får fram lite grann det vet ju jag med men det skrapas ju bara på ytan.

Lewellyn:
Att hunden går på i skrevet på overallen är väl inte så märkvärdigt tänker mer på de hundar som sticker åt helvete vid dumpen,spökena, skrammlet det är extrema eller att dom visar stor aggression på dumpen, spökena eller inte är öppna o tillgängliga o ska bita testledaren.

Senast ändrad:

Lewellyn:
Att hunden går på i skrevet på overallen är väl inte så märkvärdigt tänker mer på de hundar som sticker åt helvete vid dumpen,spökena, skrammlet det är extrema eller att dom visar stor aggression på dumpen, spökena eller inte är öppna o tillgängliga o ska bita testledaren.

Jag sa inte att det var så märkvärdigt, jag sa att det var en "stor reaktion" med tanke på diskussionen innan om att det var "katastrof med stora reaktioner". Jag tycker inte heller det är något märkvärdigt med de exempel du ger, däremot högst oönskvärt.

Mh och korning kan absolut förbättras men jag tycker inte det är meningslöst och utan värde. Bättre en fingervisning och ett litet hum än inget alls. Om det inte fanns alls så skulle ju alla hundar absolut få vara med, så jag struntar lite i vad många bruksfolk tycker och har mina egna åsikter. Om inte annat så är det roligare att diskutera då ;)

Däremot kan jag gott tycka att tex med ett sånt resultat på kontakt/hantering som min tik hade så ska det vara tävlingsförbud - tydligen kan man ju inte lita på att föraren tar sitt ansvar och själv kan avgöra om hunden är ok att tävla med eller inte. Att tandvisningen var helt borttagen visste jag inte, det håller jag också med om är synd.

Om den översta raden också var till mig så förstår jag visst vad du menar, men jag håller inte med - därav att jag argumenterar emot. Visst visade sig tex ohanterbarheten utan MH och mycket annat också - men det hade aldrig uppfödare, ägare till syskon och pappan osv fått reda på (Nej jag hade ingen kontakt med uppfödaren - inte mitt val). Utdömd blev hon inte - däremot passade hon inte mig i och med att jag ville tävla och dessutom bor i stan med mycket trafik, folk och andra hundar. Hon är en helt annan hund i dag när hon bor på en stor gård långt ut i skogen.

Vad gäller collien så håller jag med dig, men åter igen är det ju uppfödarnas ansvar där. Tar de sig inte igenom ett Mh utan att flippa ur så är det inga bra hundar mentalt och ska enligt mig inte avlas på. Att de gör det ändå, tja det finns inom alla raser även om en del är mer extrema än andra. Dock finns det även bra uppfödare inom de raserna också, som faktiskt tar hänsyn till MH och annat.

Jag tror helt enkelt vi får enas om att vara oeniga i den här frågan.

Övre delen var menat till Tora.

Sen tandvisningen finns kvar men en del vill få bort den för det är ett moment som vissa hundar har svårt med för det krävs en viss säkerhet o hanterbarhet i hunden vilket långt ifrån alla har.

Sen tandvisningen finns kvar men en del vill få bort den för det är ett moment som vissa hundar har svårt med för det krävs en viss säkerhet o hanterbarhet i hunden vilket långt ifrån alla har.

Men det är väl inte i bruks klasserna utan i lydnad klass 1?
Eller har jag helt fel nu?

aha, jag blev lite förrvirrad där.

ja att folk vill få bort det tvivlar jag inte på - det är så mycket underligt som folk vill få bort och som de vill tillåta. Se bara på utställning där dubbelhandling inte är tillåtet - domarsekreterarna står och kastar tillbaka leksakerna till folk vid ringarna :mad: Tandvisningen finns ju där just för det som en del hundar inte klarar av - därav också att du inte får fortsätta om hunden inte klarar det.

Du fattar ju noll vad jag menar så att du skriver som du gör förstår jag nu.

Den tiken hade man även utan ett Mh kunnat dömt ut, totalt övertygad om. Aldrig sagt att man ska göra ett L-test med sin hund men det är mer ett test av värde för där får där går man verkligen till sin spets o testar hundens mentalitet i alla bitar.Så om man gjorde om Mh´t lite grann så skulle det kunna vara betydligt mycket bättre. Sen dom hundar som drar åt det extrema hållet som jag skrev om nedanför de fick tävlingsförbud o avelsförbud så skulle vi komma mycket längre. Kolla på Collie det finns få som ens tar sig igenom ett Mh men lika förbannat avlas det på superveka individer det tror fan att dom inte kommer nån vart med dom o att varje år innan 31dec sitter o svär på Buke o andra ställen att påsksmällar ska förbjudas och liknande ting. Eller att tandvisning ska tas bort i bruks för dom har en så dålig hund att ingen får stöta i den.

Många bruks folk tycker Mh´t inte fyller nån funktion alls för man måste göra det för o få tävla men det spelar ingen roll hur kass hunden är, den får vara folkilsken och den får vara supervek o ändå vara med, så vad fyller det för funktion då?
Sen att det ger ett hum ja ytterst litet hum de som avlar efter Mh dom är ju ute o cyklar rejält. Att man får fram lite grann det vet ju jag med men det skrapas ju bara på ytan.

Lewellyn:

Dina personangrepp betackar jag mig från. Det säger mer om dig än om mig.

MH-tester är fortfarande en alldelles utmärkt indikering av hur hunden reagerar i olika situationer. För en "vanlig" hund räcker det utmärkt. Skulle jag däremot ha en tjänstehund så behöver jag en grundligare test men varför i hela friden behövs det på en vanlig hund?

Den rädsla och agressivitet som MH-t påvisar räcker mer än väl för att veta om hunden är lämplig att tex avla på eller inte. När det kommer till tävling ser jag inte riktigt hur tex en väldigt rädd hund skulle kunna diskvalificera sig från tävling. Men något avelsmaterial är den inte.

Mh-t är bara ett sätt för att beskriva hunden mentalt. Det som är fel är hur ägaren efter MH-testet agerar med sina hundar.

Nej det är tveksamt om man hade låtit bli att avla på den tiken utan MH-t.

För en uppfödare kan MH-t vara en indikering på om aveln är påväg åt rätt håll. Bla min uppfödare arbetar så. Detta har även givit resultat.

Mvh

Tora

Eftersom ingen har sagt något kan jag avslöja att detta var en 1½-årig rottweilertik efter Fortezza's Ossian. Inte direkt ett önskvärt Mh för en rottis.
För er som inte kan läsa protokollet med bara siffror finns protokollet med lite kommentarer här

Kan du skriva vad det inte som var önskvärt och vad man skulle velat ha för reaktioner istället? Det är alltid kul att höra vad man vill ha när det kommer till andra raser.

Min kommentar från testledaren angående min hund var: En riktigt trevlig hund. Har stort förtroende för människor och är stabil mentalt utan att vara för tuff.

Hittade nu länken med dina komentarer. Varför var inte det testresultatet önskvärt för en rottis? Vad hade man velat ha för reaktioner istället?

Det där med att lukta på trissorna gjorde min hund också. Det var mycket mer intressant att sniffa på det än att jaga "haren".

Kontakt hade han inga som helst problem med och inte heller att gå med några meter med en främmande människa men han hade väldigt bråttom tillbaks till mig.

När man skulle stå stilla två minuter så tyckte han däremot att det var väldigt tråkigt han hade hellre gått fram till de roliga människorna som stod och tittade på honom (det var en grupp på ca 10 personer som var åskådare).

Spökena tog det väldigt lång tid innan han reagerade på. Han låg vid mina fötter och bara tittade på de där konstiga sakerna. Till sist så hoppade han upp och började skälla lite. Men när jag gick fram till spöket så gick han med direkt och nosade på spökets hand. Då förstod han att det var en människa och då hoppade han upp och gav spöket en puss på näsan medan spöket fortfarande hade luvan på sig.

Overallen skällde han en hel del på men han attackerade den inte. Sen blängde han en del på den när vi gick förbi första gången.

När det var ljudet så hoppade han till men gick sedan alldelles själv fram direkt och kollade vad det var för något.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jisses nu fick jag upp ögonen lite till varför hund Sverige ser ut som det gör om folk verligen avlar på bara ett Mh resultat.

Inga vanliga hundar gör ju Mh det är ju ytterst sällan agda 65 åker Mh med sin tax. Utan det är ju faktiskt folk som ska Ställa ut o bruksfolk o faktiskt många som önskar parningar på sina hundar.

Alla hot bilder är långt ifrån tillräckligt för o avla på.

Ex Jääkäri på spökena han agera fullt koppel en bra stund sen satte han sig ner o bara titta lugnt på dom inga rädslor ingen aggression visades nånsans i testet men klev in på han o hota så vill han äta upp den som gör det.

Så Mh´t duger inte vare sig till avel eller för bruks.

För man kan mer eller mindre aldrig bli portad o deltaga i bruksprov.

Fick man så att det kunde stoppas hundar redan på Mh´t då skulle grädden få mer tid o tävla o visa sina hundar än vad det är i dag. För tittar man på många tävlingar så är det 50/50 med hyffsat material o kräk som inte ens har där o göra.
Fick man bort det dåliga då skulle folk helt plötsligt få mer chans o visa bra hundmaterial o då kunna få en bättre stam med hundar i Sverige.

Senast ändrad:

Nu måste jag säga att jag förstår inte mycket av vad du skriver. Du får nog försöka skriva med lite bättre gramatik.

Jag MH-testar mina hundar. Min uppfödare gör det (hon vill även att de som köper hund av henne gör det). Flera andra uppfödare jag känner till gör det.

Anledningen till att tex min uppfödare gör det är för att se hur individer i en kull har blivit. Hon MH-testar även alla sina avelshundar och till det fungerar MH-t alldelles utmärkt. Hon väljer även avelshundar utifrån som är MH-testade.

Man misstänker att tex skotträddhet kan gå i arv. Just skotträdsla vill hon inte ha. Ingen av hennes hundar de senaste 10 åren har varit skotträdda. Osv.

Det är inte frågan om att avla på ett MH-test men MH-testet fungerar som en oberoende beskrivning av en hunds mentalitet.

Jag tror att du mest hakar upp dig på att man inte kan förbjuda någon att avla eller tävla på en hund som inte uppvisar ett korrekt MH-för just den rasen.

Som det är nu så är det upp till den enskilda ägaren att välja vad man skall göra med resultatet av MH-t.

Men MH-testet är fortfarande en bra oberoende beskrivning av hundens mentalitet. Något som en utomstående som inte har en aning om hundens kvaliter kan titta på för att få en hum om hur hunden är.

Mvh

Tora

Vad hade du problem o läsa?? kan erkänna att jag inte skriver speciellt bra men ser inget större prolem med texten.

Skotträdsla måste man ju inte gå ett MH för det kan du ju be en jägare trycka av nåt skott så är det klart om det är det enda man vill se.

Givetis testar man sin hund för det är obligatoriskt både för o tävla o avel. Vilket jag ser som rent patetiskt. Skillnad vore om det fanns ett riktmärke ATT följa, att hunden inte blev godk av det då kan jag förstå¨detta med MH.

Jag hade bla lite svårt att exakt förstå vad hunden gjorde/inte gjorde i detta stycke:

Ex Jääkäri på spökena han agera fullt koppel en bra stund sen satte han sig ner o bara titta lugnt på dom inga rädslor ingen aggression visades nånsans i testet men klev in på han o hota så vill han äta upp den som gör det.

Visst kan man be en jägare skjuta av ett skott. Men det finns en anledning till att skottet ligger där det ligger i själva testet. Sen är det så att testet går till på precis samma sätt hela tiden på alla platser. Alltså är det jämförbart med de testresultat som andra hundar har fått.

Du har helt enkelt ett standardiserat oberoende test. Det är ju det som är själva poängen.

Och återigen det som retar dig är att det är upp till ägaren sjäv att avgöra vad man vill göra med resultatet.

Men jag som köpare av tex en hundvalp kan gå in på nätet och kolla vad valpens föräldrar och eventuella tidigare syskon har gjort för MH-test.

Mvh

Tora

Så ni går in seriöst o kollar vad föräldrarna gjort på ett Mh o bestämmer om det är en bra hund ut efter det o förlitar er på ett protokoll som nån annan skivit utan o sett provet själva?

Väljer jag ut föräldrar djur då åker jag o tittar på dom. jag var till Tyskland i våras o titta på min nästa hunds fader samt mor har jag sett massor av. o sett valpar ur samma kombination o gillade de jag såg inte ens tittat på SKK hur deras Mh ser ut för det spelar mig ingen roll.

Då skulle inte min unghund få nån parning alls men ändå har flera stora kennlar o även flera små hört av sig o tycker jag ska skynda mig o få klart röntgen o.s.v. För dom har sett hur han är av plan o på plan.

Jääkäri: dumpen när dom gick i början så gick han fram i sträckt koppel o agera inte visa nån rädsla eller aggression efter en stund in i momentet satte han sig brevid mig o undra vad vi skulle göra efter en stund lägger han sig o ser inte dom som nåt hot eller speciellt roliga. Men om du gör likadant men fortsätter närmare då kommer han garanterat bli förbannad o hugga det som kommer närmare.

Några sa på Mh´t att det var dåligt att man inte fick se nåt på hunden i momenten. Dom hade velat sett aggression på dumpen och spökena.det vill inte jag, För dom momenten slutar alldeles för tidigt för o få ut reaktioner på en stabil hund...

Senast ändrad:

Okej nu förstår jag lite bättre vad din hund gjorde. Fast man skall väl släppa kopplet så fort hunden reagerar på spökena?

MH-t är ju bara en hjälp som man kan använda sig av när man väljer valp. Men återigen så ger det en oberoende standardiserad staus på hundens mentalitet.

För dig är det kanske inte av intresse med MH-t men för andra så kan det faktiskt vara intressant.

Men själva testet i sig är fortfarande en beskrivning av hundens mentala status. Den är standardiserad och inte färgad av ägarens egna känslor och upplevelser av hur hunden är. Alltså ger det en grund för att jämföra olika hundar.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 314
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Roar mig med att kolla avelsdata lite. Vad säger ni om MH:t på den här hunden? Vilken ras tror ni? Känd mental status...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka