Sv: mentalbeskrivning - hur pass bra?
Lewellyn:
Att hunden går på i skrevet på overallen är väl inte så märkvärdigt tänker mer på de hundar som sticker åt helvete vid dumpen,spökena, skrammlet det är extrema eller att dom visar stor aggression på dumpen, spökena eller inte är öppna o tillgängliga o ska bita testledaren.
Jag sa inte att det var så märkvärdigt, jag sa att det var en "stor reaktion" med tanke på diskussionen innan om att det var "katastrof med stora reaktioner". Jag tycker inte heller det är något märkvärdigt med de exempel du ger, däremot högst oönskvärt.
Mh och korning kan absolut förbättras men jag tycker inte det är meningslöst och utan värde. Bättre en fingervisning och ett litet hum än inget alls. Om det inte fanns alls så skulle ju alla hundar absolut få vara med, så jag struntar lite i vad många bruksfolk tycker och har mina egna åsikter. Om inte annat så är det roligare att diskutera då
Däremot kan jag gott tycka att tex med ett sånt resultat på kontakt/hantering som min tik hade så ska det vara tävlingsförbud - tydligen kan man ju inte lita på att föraren tar sitt ansvar och själv kan avgöra om hunden är ok att tävla med eller inte. Att tandvisningen var helt borttagen visste jag inte, det håller jag också med om är synd.
Om den översta raden också var till mig så förstår jag visst vad du menar, men jag håller inte med - därav att jag argumenterar emot. Visst visade sig tex ohanterbarheten utan MH och mycket annat också - men det hade aldrig uppfödare, ägare till syskon och pappan osv fått reda på (Nej jag hade ingen kontakt med uppfödaren - inte mitt val). Utdömd blev hon inte - däremot passade hon inte mig i och med att jag ville tävla och dessutom bor i stan med mycket trafik, folk och andra hundar. Hon är en helt annan hund i dag när hon bor på en stor gård långt ut i skogen.
Vad gäller collien så håller jag med dig, men åter igen är det ju uppfödarnas ansvar där. Tar de sig inte igenom ett Mh utan att flippa ur så är det inga bra hundar mentalt och ska enligt mig inte avlas på. Att de gör det ändå, tja det finns inom alla raser även om en del är mer extrema än andra. Dock finns det även bra uppfödare inom de raserna också, som faktiskt tar hänsyn till MH och annat.
Jag tror helt enkelt vi får enas om att vara oeniga i den här frågan.