mentalbeskrivning - hur pass bra?

Sv: mentalbeskrivning - hur pass bra?

Dom utforma MH för o främja aveln så det är visst tänkt att det ska vara en mall. Men nämn en enda ras som blivit bättre efter Mh´t kom till.

Mh fYller ingen fuktion överhuvudtaget. Hunden kan ju göra katastrof o vad händer den får ändå tävla gå i avel o.s.v.. inte Korning heller har nån större funktion, det är för pappers folk som gillar o samla protokoll o skryta om vilka höga poäng ens hund fått.

Nej kolla L-test där får man se vad man har för hund. Mh blir ju på en sån löjlig nivå att får man ut starka reaktioner där är det ju katastrof. Allt slutar ju 5m innan hunden det är ju från 5m o in till föraren man vill se hur hunden beter sig.

mja vissa raser har begränsningar på MH, bland annat kontakt/hantering. Bland annat pinschern har blivit bättre mentalt tycker jag, alldeles säkert fler raser också.
Vem säger att det är katastrof om det blir starka reaktioner på ett MH? Det beror ju på vad man vill ha för hund - ingen säger att det ska vara höga eller låga poäng. Visst är L-testet bra - för tjänstehundar.

Sen undrar jag lite bara... om nu MH och korning är så kasst och L-test är så bra - varför L-testar du inte dina hundar istället för MH och korning som du har gjort/planerar att göra? ;)

Senast ändrad:

Sen undrar jag lite bara... om nu MH och korning är så kasst och L-test är så bra - varför L-testar du inte dina hundar istället för MH och korning som du har gjort/planerar att göra? ;)

Jo det ska jag meddela dig.Mh gör jag enbart för jag tävlar med dom skulle inte göra det. Korning är inte ens bestämt att jag ska göra med Schäfern.

för det första har jag en unghund som ej är mogen för ett L-test än.
sen rottweilern har gjort L-test mred bravur men har det inte officiellt.
Rottweilern gjorde en mycket stark miljödel sen bra kamp och han var öppen lite mindre på aggressionen men det fanns så det räckte till där också.

mja vissa raser har begränsningar på MH, bland annat kontakt/hantering. Bland annat pinschern har blivit bättre mentalt tycker jag, alldeles säkert fler raser också.
Vem säger att det är katastrof om det blir starka reaktioner på ett MH? Det beror ju på vad man vill ha för hund - ingen säger att det ska vara höga eller låga poäng. Visst är L-testet bra - för tjänstehundar.

Ingen frisk människa vill väl ha stora reaktioner på ett Mh det innehåller ju inga igentliga hot och dom små hot som finns är väl knappast nåt man vill ha stora reaktioner på.Allt stannar ju 5m i från hunden om den blir så upprörd o visar känslor redan där vad tror du det blir resten in ju förmodligen en flykt eller totalt galen.

Sen är du hundra på att det är Mh´t som gjort Pinchern bättre då? Det tror inte jag...

Lite nyfiken på vad det är för skilnad mellan L-test och Korning?
Har alltid trott att det var ganska lika?

Lite nyfiken på vad det är för skilnad mellan L-test och Korning?
Har alltid trott att det var ganska lika?

Korning finns det ett schema hur det ska se ut o alla moment slutar inom nån M från hunden.

L-test kan dom välja o göra separat skärpeprov eller göra ett dolt överfall. Större miljödel är det med. L-test finns det bara riktmärken vad som ska vara med.Sen väljer polisen hur dom gör. De kanske ser en svag del då kanske man vill testa det mer.

Därför får man en bättre bild av hunden där än nåt annat prov vi har. Vissa hundar visar ju inga känslor för dom är inom bevaknings avstånd som oftast är mellan 5-3m.

Det är därför stabila hundar oftast inte ens visar nåt på Mh för där slutar allt 5m innan hunden.

Aha! Som Korningen var tidigare då!
Synd att de ändrade den, och nu är den vist ändrad igen

Aha! Som Korningen var tidigare då!
Synd att de ändrade den, och nu är den vist ändrad igen

Ja det är trist nu är det ju värre än någonsin, bara en massa lek moment. Nu kan man lära in massa av momenten dessutom...

Får vem som helst göra L-testet?? Jag har inte tidigare hört talas om det utan bara haft koll på resultat från MH och korning.

Får vem som helst göra L-testet?? Jag har inte tidigare hört talas om det utan bara haft koll på resultat från MH och korning.

Nej bara om hunden ska bli TJH eller säljas till väktare eller Polis.
Men har lite kontakter så kan man få komma med med rätt ras men det kostar 2700:- har jag för mig det var ganska dyrt för testa bara.

ok! Då är det fortfarande MH test eller korning som gäller för de flesta. Många vill ju veta ex hur en viss valpkull blir och då är det väl MH test som man vanligtvis använder sig av.

Ja det är trist nu är det ju värre än någonsin, bara en massa lek moment. Nu kan man lära in massa av momenten dessutom...

Såg i sista brukshunden att Fandago inte korar längre i protest (står i deras annons)

Räknas en räddningshund ( på väg att bli ) in till de tjänstehundar som får genomföra L-testet?

Jo det vet jag, tänkte bara om man fick halka in på ett bananskal om man utbildade sin hund till räddningshund..

Men tji fick jag ....

Finns ingen större mening o göra ett skärpeprov eller dolt överfall på en räddningshund :D. För jag hoppas att dom inte säger som en polis sa åt en som gått vilse som blev biten av polishunden, polisen sa " bättre o bli biten o hittad, än inte hittad alls"

För jag hoppas att dom inte säger som en polis sa åt en som gått vilse som blev biten av polishunden, polisen sa " bättre o bli biten o hittad, än inte hittad alls"

:rofl:

Det har du rätt i, MH blir det i vilket fall ( töntigt eller ej )

Töntigt o töntigt det är en beskrivning utan värde.Man måste ju dessutom göra den för att få tävla bruks.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 314
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 381
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Roar mig med att kolla avelsdata lite. Vad säger ni om MH:t på den här hunden? Vilken ras tror ni? Känd mental status...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka