Mentalbeskriva kastrerad hanhund???

Sv: Mentalbeskriva kastrerad hanhund???

Eeehh, jag hänger inte riktigt med nu... Min hunds uppfödare vill alltså att alla valparna i hans kull ska göra (bl.a.) sitt MH för att hon ska se om detta var en bra kombination eller ej. Om sen min hund inte är Karl längre och aldrig kan avlas med, spelar ingen roll.
Sen tycker jag också att det ska bli himla kul att se hans resultat! Jag tycker han är tuff, orädd, framåt, kämpaglad till max, står framför mig i alla lägen - sen kanske MH:t visar en massa som jag inte visste om, positivt eller - negativt... Jag undrade också vilka hundar som sedan gör Mentalbeskrivningen? Är det nåt för kreti och pleti eller bara något hundar går igenom som ska användas till allvarligare arbeten?

Ja jag säger ju det.

Om de vill se vad det blev av valparna så har väl det med avel o göra.

jag skrev avel o bruks gör man MH för.

Ja ja. Ursäkta den totala förvirringen på hjärnkontoret! :angel: Vad jag i inledningen undrade över var, att när jag skulle anmäla min hund till MH:t i april hos den närmsta Brukshundsklubben (fast årets anmälningsblankett fanns inte ute än så jag får vänta), kikade jag lite på Bestämmelserna för MH. OCH där stod det, till min förvåning, att om en hanhund genomgått operativ kastrering, måste man visa veterinärintyg på att hunden innan kastreringen hade normala testiklar, korrekt belägna! Det var detta jag tyckte var så märkligt! För även om min hund ju inte kan avlas på, vill ju hans uppfödare(och jag!:)) veta mer om den mentala statusen på kullen! Så jag undrar om jag missuppfattat formuleringen något, eller om det varierar inom olika klubbar, fast det låter ju orimligt!

Vilka hundar som gör MH har nog mer med ägarnas intresse att göra oavsett vad man sen ska använda hunden till. Jag har gjort MH på min ena Labrador och mentaltestat min andra Labrador. För att jag tycker att det är intressant. Uppfödaren skiter käpprätt i det. Hon tror inte på sånt humbug.

MT gjordes i Ludvika. Medans MHt gjordes här i Säffle :bow:

Försök kolla om Beauceronklubben ska ha ett gemensamt eller så? Eller hör med din uppfödare om inte hon fixar till ett kullmh!

Undrar jag också! Har precis betalt avgiften o har en kastrerad tik..... Ingen har sagt ett pip om detta.

Men kastrerade tikar får man väl ställa ut? :confused:

Operativt eller kemiskt kastrerad tik medges generell dispens för deltagande
vid utställning, prov eller tävling.

:)

Eh. Betyder alltså att den kan ställas och tävlas och MH:as och allt möjligt utan problem? :p
Måste man vid t ex utställning nämna att tiken är kastrerad?

"För hund född efter 2000-06-30 och som uppnått 18 månaders ålder föreligger krav på genomgången MH för deltagande i SBKs prov och tävlingar.

Såsom genomgången MH gäller för prov/tävling:
Med genomgången MH menas att beskrivningen är helt genomförd, kryss i alla rutor, alternativt har avbrutits av beskrivaren.

Såsom ”känd mental status” gäller för avel:
Från och med 2002-01-01 föreligger för hund av ras för vilken SBK har avelsansvar krav på ”känd mental status” för registrering av avkomma. Detta gäller tilltänkta avelsdjur av SBKs raser födda efter 2000-01-01.
Med känd mental status menas att beskrivningen är helt genomförd, kryss i alla rutor, eller att beskrivaren avbrutit hundens deltagande."

Man får t.o.m ställa ut hanar som är kastrerade. Det som krävs är att man har ett testikelintyg på att hunden inte var krypt innan kastrationen.

Jag är fullt medveten om det, det var tikar jag undrade om eftersom jag aldrig tänkt att det skulle bli ett problem :).

Kastrerade tikar medges alltså alltid en generell dispens, och får göra allt precis som vanligt. Och man behöver inte uppge att tiken är kastrerad inför utställning/tävling i alla fall. MH/MT vet jag dock ingenting om kastrerade tikar, vi har bara haft hanar som gjort sådant :p

Vad skönt! Blev lite förundrad över detta.. Ett MH ska väl ändå, så som sagts i tråden, vara en utvärdering av aveln. Då ska det ju egentligen kvitta om hunden är kastrerad lr ej.

Min kastrerade hanne har gjort både MH och MT! Korningens Mentaldel alltså. Han kan givetvis inte koras pga kastreringen, (han var krypt) men han har gjort sitt prov, blivit godkänd med sina 478 poäng - och vi hade buskul och uppfödaren blev nöjd! :-)

Senast ändrad:

Får en kastrerad hund alltså aldrig titeln korad även om han blir godkänd på båda delarna (mental + exteriör? ) bara nyfniken :)
Grattis! Vad roligt att det gick så bra med din hund :D

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 045
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 087
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 498
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka