Menskoppstråden!

MiniLi

Trådstartare
Jag har äntligen tagit tag i saken och skaffat en menskopp. Känner plötsligt ett stort behov av en menskoppstråd :up:
Sökte snabbt och såg ingen lämplig generell tråd att uppdatera.

Det är ju en hel vetenskap!
Jag kämpar med tekniken. Idag på morgonen satte jag om den tre gånger för jag blev så osäker på om det blev rätt. För att inte tala om att få ut den! Känns ju som att man får gräva runt rejält när man ska lyckas släppa vakum och få grepp :o

Så fritt fram för alla funderingar, tips och råd!

Jag har googlat massor för att försöka reda ut hur långt in den ska sitta. Fattar fortfarande inte, mer än att det kan vara olika och det inte ska läcka.
Min läckte första gången, då kom den nog för långt in. Igår blev det perfa men idag var det lurigt..
Känns som att den liksom hamnar lite snett ibland?

Jag har nog inte haft så stora problem att få in eller ut den eller att få den att sitta rätt. Känns som att det bara finns ett sätt den kan sitta på hos mig. Men alla är ju formade olika. T.ex. är livmodertappen olika långt ner/upp. Jag har nog bara satt den där det kändes naturligt och enkelt att sätta den och det har funkat. Ibland kommer den lite på snedden vid insättning men det rättar jag bara till sen sitter den som den ska. Min livmodertapp är låg så jag har inte så många alternativ på hur långt inne den kan sitta.

Mitt problem med den det första året var att den gled ner under dagen så jag fick putta upp den igen. Men det försvann efter ungefär ett år. Min gissning är att musklerna som håller upp den var svaga i början men tränades av att ha koppen där och efter ett tag så var de starka nog att hålla den på plats ordentligt. Ett tag innan den lösts sig så provade jag en kopp som var en storlek större men den funkade inte för mig. Trots att jag fött barn och var över 30 år. Jag har den minsta koppen ändå.

Men jag älskar min kopp och hoppas att jag aldrig mer behöver använda nåt annat mensskydd!

Menskopp har avhandlats i omgångar, tror jag, här på buke så testa att söka här? Jag önskar att jag upptäckte menskopp långt tidigare, vilken välsignelse den varit för mig som tidigare kunde vara tvungen att använda både binda och tampong de första dagarna pga riklig mens. :bow::bow::bow:

Det tog ett tag för mig att få in snitsen men sen har den funkat klockrent.

Jag har två olika och den ena hamnar rätt direkt och den andra glider in för långt och läcker. Jag tror den andra är för liten eller typ har fel form eller något. Så om du inte får det att funka kan det hjälpa att testa en annan modell. :)

Jag har två olika och den ena hamnar rätt direkt och den andra glider in för långt och läcker. Jag tror den andra är för liten eller typ har fel form eller något. Så om du inte får det att funka kan det hjälpa att testa en annan modell. :)
Samma här.
Verkar vara viktigt att hitta rätt modell för sig.

Håll ut mins tre mensperioder innan du ger upp/byter sort. Det tog ungefär så många gånger för mig innan jag verkligen fick in snitsen för i och ursättning och hade även läst att man bör försöka ungefär så länge.
Jag var också osäker på hur långt inne den skulle sitta, ville gärna trycka in den så långt som en tampong men det ska man inte! Den ska i princip sitta så långt fram som möjligt men inte så att du känner den. Självklart finns det dock individuella skillnader.

Jag har den lilla från Organicup och är nöjd. Har klippt av tappen i omgångar då den störde mig. Ville inte klippa för mycket i början men nu har jag bara en liten pigg kvar.
Skulle jag köpa en ny nu skulle jag välja en med en rund plupp i botten och en som är färgad typ lila eller rosa. De genomskinliga blir fula och missfärgade efter ett tag. Antar att det syns mindre på dom färgade.

Samma här.
Verkar vara viktigt att hitta rätt modell för sig.
Det här är bara tredje dagen jag testar, men den satt så bra igår så jag tror koppen passar bra bara jag sätter in den rätt 😊

Har klippt piggen iaf, det underlättade massor!

Håll ut mins tre mensperioder innan du ger upp/byter sort. Det tog ungefär så många gånger för mig innan jag verkligen fick in snitsen för i och ursättning och hade även läst att man bör försöka ungefär så länge.
Jag var också osäker på hur långt inne den skulle sitta, ville gärna trycka in den så långt som en tampong men det ska man inte! Den ska i princip sitta så långt fram som möjligt men inte så att du känner den. Självklart finns det dock individuella skillnader.

Jag har den lilla från Organicup och är nöjd. Har klippt av tappen i omgångar då den störde mig. Ville inte klippa för mycket i början men nu har jag bara en liten pigg kvar.
Skulle jag köpa en ny nu skulle jag välja en med en rund plupp i botten och en som är färgad typ lila eller rosa. De genomskinliga blir fula och missfärgade efter ett tag. Antar att det syns mindre på dom färgade.
Jag hade piggen kvar första dagen, men klippte av den helt igår och då blev det mycket bättre :up:

Jag har två olika. Ingen håller tätt och jag svär ve och förbannelse över dem med jämna mellanrum. Men använder dem ändå. Det lir åtminstone betydligt mindre i bindan och jag behöver bara ha binda första och ev andra dagen på mensen. Jag tycker att det är lite meckigt när jag är ute och reser dock. Att slabba med det på tåg/flyg, riskera att få blod på sig osv. Men helt klart bra grej!

Jag har två olika. Ingen håller tätt och jag svär ve och förbannelse över dem med jämna mellanrum. Men använder dem ändå. Det lir åtminstone betydligt mindre i bindan och jag behöver bara ha binda första och ev andra dagen på mensen. Jag tycker att det är lite meckigt när jag är ute och reser dock. Att slabba med det på tåg/flyg, riskera att få blod på sig osv. Men helt klart bra grej!
Jag hade läst innan att en del upplever det som slabbigt, men just det har inte varit problematiskt för mig.
Förutom första dagen när jag skulle få ut den och hade jättesvårt, då blev jag rejält kletig av att gräva runt :o:D

Köpte en menskopp för ett tag sedan och är lite halvnöjd med den. Det är det enda mensskyddet jag kunnat ha inne mer än 2-3 h utan att det läckt, och jag lyckades sätta in den rätt redan på första försöket. :love:
Däremot gör det så :arghh: :rage: att försöka få ut den sen! Det känns som att hela jag ska trasas sönder där nere! Detta trots att jag släppt vacuumet och försökt "knögla" ihop den så gott som möjligt. Vad gör man? Jag vill så gärna att menskoppen ska fungera, och allt utom urtagningen fungerar ju uppenbarligen väldigt bra, men just den detaljen gör att jag inte vill använda den...:cry:

Jag har gnuggat rent min organicup med lactacyd och mjuk nagelborste och på så sätt blivit av med missfärgningar. Vet inte om koppen egentligen tål skrubbandet men den ser och känns fräschare IAF än när den är missfärgad. Har några gånger bara gnussat med händerna och lactacyd och det hjälper rätt bra också.

Köpte en menskopp för ett tag sedan och är lite halvnöjd med den. Det är det enda mensskyddet jag kunnat ha inne mer än 2-3 h utan att det läckt, och jag lyckades sätta in den rätt redan på första försöket. :love:
Däremot gör det så :arghh::rage: att försöka få ut den sen! Det känns som att hela jag ska trasas sönder där nere! Detta trots att jag släppt vacuumet och försökt "knögla" ihop den så gott som möjligt. Vad gör man? Jag vill så gärna att menskoppen ska fungera, och allt utom urtagningen fungerar ju uppenbarligen väldigt bra, men just den detaljen gör att jag inte vill använda den...:cry:
Jag tycker också det är obehagligt att ta ut den, men märkt att det gör jättestor skillnad att krysta först så den sänks rejält.

Jag har min inne hela dagarna, så lite blödning så det blir ändå bara lite på botten efter en hel dag 😊

Ett annat problem jag har med koppen är att jag gärna vill vara själv när den ska tömmas, och som småbarnsförälder är det ytterst ytterst sällan jag kan vara själv i badrummet :rofl: Oftast har jag i princip någon i knäet eller åtminstone någon som studerar/recenserar vad jag pysslar med. :love::cautious:

Jag tycker också det är obehagligt att ta ut den, men märkt att det gör jättestor skillnad att krysta först så den sänks rejält.

Jag har min inne hela dagarna, så lite blödning så det blir ändå bara lite på botten efter en hel dag 😊

Jag gör det redan, + som sagt knöglar ihop och släpper vacuumet, men det hjälper ändå inte :(
Och jag behöver ta ut den ca. 4-6 gånger/dag dessutom...

Jag gör det redan, + som sagt knöglar ihop och släpper vacuumet, men det hjälper ändå inte :(
Och jag behöver ta ut den ca. 4-6 gånger/dag dessutom...
Oj, du kanske skulle komplettera m något som minskar dina blödningar?
Jag blir lite öm efter uttaget men gör det ju bara en gång per dag. Förstår att det är jobbigt när du måste tömma så ofta!

Har du en hård eller mjuk?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30