Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Har en liten pålla som nu snart varit halt i en månad. Veterinären var ute för några veckor sedan. Har jag tur har hon bara en ordentlig vrickning i sitt bakknä. Har jag otur är det menisken.
Någon som har erfarenhet av liknande?
Du har inte möjlighet att åka till en klinik med henne och göra en ordentlig utredning av vad det är?
Min häst hade vrickat sig och fått en inflammation i leden. I bästa fall hade hon kunna bli bra av sig själv, men då hade det tagit minst sex månader. Med ordentlig behandling med cortison och tuppkam tog det två veckor.
dessutom är det väl skönare att veta vad det är i stället för att undra. För att inte tala om det viktigaste av allt - att hästen slipper ha ont i onödan.
Jag är också nyfiken, har en dam (travare) med mystisk "mjukdelshälta" i höger bakknä. Mystisk och mystisk förresten, hästskrället brukar roa sig med spiralhopp i hagen och har problem med musklerna i rygg och bäckenregionerna. På fakturan från ATG-klinik står det mycket beskrivande Hälta UNS. Vad sjutton betyder det????
Det syntes en skugga på röntgenbilden som vet. påpekade ej var i benet så han trodde att det kanske var ett ledband "eller något".
Hon fick ordination boxvila och Fenylbuthazon i två veckor, sedan åtrterbesök.
Jasg har som jag skrev haft en hästveterinär ute. Hon fick vila samt "butta" i tre veckor. Ska på återbesök nästa vecka.
Undrade bara om någon hade haft liknande erfarenheter av bakknä.
Kommer givetvis att åka till klinik om inte återbesöket ger bnågot.
Min pålla är inte heller ovillig till att röra sig. Visst haltar hon men har ingenting emot att trava när man springer med henne.
De flesta halta hästar jag träffat på vill ju helst inte röra sig då det gör ont.
Min är också travare om det nu gör ngon skillnad
Min var på återbesök på ATG-klinik i dag, ytterligare en månads vila. Om hon blir sämre får hon mer medicin annars låter vi det vara. Nu får hon gå med kompisarna så att hon inte blir heltokig.
Hälta UNS betyder på något mer vårdad svenska än veterinären använde: "odefinierad hälta", kul diagnos va???
UNS betyder 'Utan Närmare Specifikation' och är som redan påpekats ett finare sätt att säga 'vi har inte en aning, odefinierbar anledning'. Dvs hästen är halt, men de kan inte hitta orsaken.
UNS används även av humanläkare, och även om annat än hälta, t ex 'ryggbesvär UNS' 'magtarmbesvär UNS'.
Hundavel & Ras Då hundarna är ca 100 mil ifrån oss så skulle vi endå köra förbi. Uppfödaren fick akut förhinder men sa vi kan komma endå för hans mamma...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.