Men..............

Rea

Trådstartare
Men..............Deppig och desperat!

Som så många av er vet åkte jag av min häst i slutet av Januari och är portad från ridningen tom Maj/Juni.

Efter att hästens förra ägare erbjudit sig att köpa tillbaka honom började läget att kännas hoppfullt för han mår INTE bra av att bara stå. Från marken KAN jag inte rasta honom det han behöver.
Well, dagen efter besiktningen inför försäljning så ringer köparen upp och säger att hon tyvärr inte kan ta tillbaka hästen för att, ja säg det. Detta har nu resulterat i att hästen stått utan ryttare fram tills för ett par veckor sedan då jag hittade en tjej som rider honom 5 dagar i veckan.

Tanken är att han ska komma igång så han kan få bli såld och komma till ett nytt hem, jag kommer inte att kunna rida honom igen, har sviter kvar från olyckan som jag aldrig kommer att bli helt bra från, som det verkar idag i alla fall. Därför ser jag ingen som helst anledning till att behålla honom. Han måste bort :cry: !

PROBLEMET DÅ?
Jo det är helt enkelt som så att idag har han fått lite "utbrott" under ridningen och nästan kastat av ryttaren, sidokast följt av seriebockning och full rulle fram. Inte bara 1 eller 2 gånger utan fler :crazy: .

Givetvis blir man lite skraj när man sitter där, nästan 180 cm upp i luften, och hon vill inte rida ut mer utan kommer att hålla sig på banan i fortsättningen. Vilket jag stöder och förstår till 100%.
Vad gör man? Vad finns det för alternativ? Tillridning och uppfostran?

VEM TÖRS RIDA KRÄKET?

Jag vet varken ut eller in och när jag hörde detta idag riktigt kände jag att jag skiter i försäljningspengarna och ger honom till förste bäste som vill ha honom... Men finns det någon som vill ha en häst som honom?

Jag misströstar och jag vet inte vad jag ska hitta på för en snabb lösning för alla inblandades bästa.
Han är ju en supermysig, trevlig go häst som jag absolut inte tänkte sälja ens när jag låg på sjukhuset och mådde som sämst. Nu inser jag att det inte räcker med vilja, det måste finnas en fungerande fysik i god form också.

Snälla, hjälp, vad ska jag göra...........

//kristel, desperat, ledsen, uppgiven och lite till :cry:

Senast ändrad:
Sv: Men..............

Usch..låter inte alls skoj, önskar att jag hade kunnat hjälpa dig.

Men om jag hade varit i dina skor och min ekonomi hade tillåtit det så hade jag skickat iväg på typ tillridning/försäljning, tyvärr kostar det ju en hel del, men förhoppningsvis kan de kanske betala sig i slutändan.

Lider verkligen med dig!!

Kramar från Becky & Barre

Sv: Men..............Deppig och desperat!

Jag älskar såna där kräk :D Synd bara att du givetvis ska bo så lång bort det bara går... :( Håller tummarna för att det löser sig till det bästa, till slut!

Det är inte lätt att veta vad man ska göra vid sådana tillfällen....skulle gärna ha hjälpt dig!

Stackars dig! Och hemskt tråkigt att det sket sig med försäljningen!

Har han alltid varit bockig på det där viset, eller är det bara en reaktion på att han fått stå? Tror du att han lugnar ned sig om han blir aktiverad en tid?

SUCK!
Jag vet inte. Vet ingenting längre. Känns hopplöst att inte själv få hoppa upp och dra en repa i skogen för att känna efter varför han gör så. Han har gått två veckor nu med denna ryttaren och hon rider honom väldigt trevligt tycker jag, lugn och mjuk med stilla hand, som han gillar. Lagom igångsättning. Han får inget kraftfoder mer än kanske 2 dl Lusern som krubbskrammel så det är ju inte som att han är superladdad av energi precis.
Just nu önskar jag att han var hos någon med jättemycket tålamod och engagemang som hade ett ridhus där han fick JOBBA riktigt mycket utan att bli distraherad av allt möjligt.
Han är ju så stor att "normala" människor drar sig för att ge sig i klinch med honom, vilket är synd, för han är en riktig mes som inte allt tycker om att "bråka".

Enligt förra ägaren har han aldrig bockat förr, men jag vet inte om jag kan lita på det riktigt. Den enda gången han bockat under tiden jag haft honom var den 24 januari i år och det vet vi ju alla hur det gick :crazy: .
Sen vet jag inte riktigt varför en längre vila skulle motivera bockningarna? Det är ju inte så att han inte kommit ut under den tiden, tömkörts och arbetats från marken har han fått göra i alla fall. Nästa skräckscenarie är att han faktiskt har ont ngn stans och att han gör såhär pga det. Kan riktigt se framför mig alla turer vi ska åka innan han är färdig undersökt :crazy: Har haft funderingar åt det hållet just för att när jag åkte av så kom det som en blixt från klar himmel och det fanns liksom inget externt som jag kan tycka vara motiverat till en sådan reaktion. Vi var på kända marker och ingenting konstigt hände, gick i skritt på en volt och PANG :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: . Och Kristel till sjukhuset.

Tänkte faktiskt inte på att han kunde ha ont någonstans... :o

Har du haft medryttare innan din olycka? Betedde han sig i så fall annorlunda mot dem än mot dig? Tänkte att hans beteende kunde vara en reaktion på en ny ryttare? Det kan inte vara så att han testar henne?

Har funderar i de banorna också men han är riden av en annan ryttare parallelt med mig sen i sommras och han har ALDRIG gjort en sån här grej förut :crazy: . Herregud han har ju varit stallets "reservhäst", den som som andra hästägares kompisar fått låna för ta sig en tur på i skogen tillsammans. Nu känner jag att ALDRIG i livet jag släpper ut honom med någon som inte är skicklig och kunnig.

För inte kan väl han nu "tänka" att " Aha, om jag gör såhär så åker dom av!" och varför skulle han vilja ha av ryttaren?
Jag vet inte om jag hoppas att det är så att han faktiskt har ont någonstans eller om jag hoppas på brister i hanteringen och en uppfostrans pryl.
Det onda är lättare att få ordning på, ridmässigt kan jag verkligen inte göra ett smack. Jag riskerar inte min kropp mot läkar inrådan

Jag vet inte vad som hände vid din olycka,men det låter väldans otäckt.Har själv en familjemedlem som blev förlamad från midjan och ner efter en rid olycka.Jag läste att din häst har varit stallets "reserv häst" och blivit flitigt utlånad och riden,sen händer det bara nåt hux flux..Jag åkte av min connemara i höstas,ingen allvarlig vurpa men visst blev jag rädd,ansvaret tar jag på mig själv(vi busade på en åker i riktigt laddar väder).Min häst är/var oxå en häst som flitigt utlånades,barn red,kompisar red,alla kunde rida henne.Men det hände något med henne när jag flög av...efter det så är hon sig inte lik när man rider,jag skulle inte drömma om att ta en galopp med henne på en åker igen och nu för tiden är det inte precis en kö utanför hennes box om jag säger så.Hon verkar inte tåla något längre,minsta lilla anledning för henne att reagera när man rider tar hon och blir tokig.Idag rider vi mest i paddocken och jag rider bara ut när jag har sällskap...så trist.

Visst känns det för :devil: att det blir så. Tycker synd om dig, man vill ju kunna rida obehindrat utan att behövavara på helspänn hela tiden :crazy: .

OM du ska sälja hästen så tycker jag du ska vara ärlig och berätta exakt hur han är o.s.v., får som för mig att det är större chans att han hamnar hos rätt människa då...

hoppas det ordnar sig till det bästa för dig och din häst!

Tycker så synd om dig! Det är inte kul när ens häst visar någon slags "personlighetsförändring" till det sämre...Kanske du ska få hästen genomgången först och främst, hittar vet inget fel så skulle nog jag skicka hästen till någon duktig, välrenommerad person på tillridning. Sedan är ju det en ekonomisk fråga, är det värt att lägga pengar på tillridning, det kanske inte gör så stor skillnad på försäljningspriset? (Vad krass jag låter, men så är det ju tyvärr).

Jag håller med de som skrivit att OM du har råd (det är ju det där med pengar) så skicka på tillridning.

Sen, en liten spinoff. 23 aug 99 så fick jag ju mig en resa som skickade mig rakt in i morfindimmorna på ortopedakuten, och som jag aldrig kommer kunna glömma eftersom jag aldrig kommer bli bra av sviterna. I skritt (men på en nervig unghäst och det var MITT fel som satt och sov och inte var beredd). Men iaf, efter olyckan stod han ju bara i hagen ett tag innan de släppte ut mig från sjukhuset igen, och jag kunde gå och sådana elementära saker. Men såfort jag kunde hasa mig fram medelst kryckor så var jag ju där och skulle sitta upp, och kastade mig av för att slippa en ny resa. Sen var det ett ÅRS idogt kämpande för att övht få komma upp på ryggen på honom..

Han tappde HELT självförtroendet och koncepterna när jag for av, och det satt i LÄNGE, tog soms agt ett års idogt jobb och kämpande (och jag tvivlad epå att jag skulle fixa det mer än en gång och var beredd att ge upp många gånger) för att komma tillbaka dit vi var innan. För som någon annans krev, NÅGONTING hände med hästen i samband med att han kastade av mig, han tappade tron på det mesta, inklusive sig själv och ryttare. Och blev väldigt snar till 'panikreaktioner' osv.

Bodbäckspålle skrev:
OM du ska sälja hästen så tycker jag du ska vara ärlig och berätta exakt hur han är o.s.v...
Det har jag ju tänkt att göra givetvis, men frågan kvarstår. Ska jag "döma" honom som en :devil: bockhäst eller är det bara ett tillfäligt "ryck".
Säljas, DET ska han, ingen tvivel om det. Kan inte ha kvar en häst som tycker att det är astråkigt att inte få visa vad han faktiskt kan.

Ja, det är ju synd att du bor så långt borta. Jag har ju en förkärlek för lite speciella hästar...men så är han lite stor för mig tror jag (är bara 160 cm lång...).
Men jag skulle nog börja med att kolla upp hästen på klinik, för att kunna utesluta det helt och hållet. Det är kanske ingenting, kanske har han bara kommit av sig lite iom din avtrillning och avbräck i ridningen. Min nuvarande häst fungerar tex så att även om man jobbar honom från backen men inte rider så kan man få problem med humöret när man rider efter ett uppehåll.
Sen kanske den nya tjejen har spänt sig omedvetet när hon rider eftersom hon vet vad som hände dig? Och att hästen känner det och det blir en ond cirkel? I det fallet är det förmodligen bättre att lämna iväg honom till en professionell tillridare utan fördomar om hästen. Om inte annat kan du ju få ett oberoende uttalande om hästens humör.

Trist situation du har hamnat i. :( Men tror du inte det var glädjebockningar? Nu är det ju vår, och han kanske helt enkelt tyckte det var kul med ryttare på ryggen.
Och jag som står här med en skadad häst och inte hellre vill något än att rida, visst är världen orättvis!? :mad:

Jag har redan varit iväg på klinik ett par gånger med honom och på onsdag ska vi dit igen för att utesluta detenda som kvarstår. Dvs knäna bak.

Han är idag klassad som en kärnfrisk häst i tipptopp form, ja rent hälsomässig då alltså. Han har en otrolig grund kondis och det enda som saknas är lite muskler. Ja och sen var det det där med uppfostran :angel:

Självklart ska du meddela en intresserad köpare att han kan bocka - å andra sidan så är det väl ganska normalt att en häst gör det då och då. Hade jag varit i min glans dagar hade det inte fått mig att tveka om jag tyckte hästen var intressant och frisk.
(Idag sitter jag nog inte kvar på en gunghäst)

Hur är det, kommer du inte ha en chans i framtiden när du läkt ihop att rida honom igen? Är så fallet kan du ju alltid sätta ut honom som foderhäst ett år eller två till någon som är kunnig och har tid.

Jobbig situation annars, hoppas verkligen det löser sig!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 156
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.