En människa behöver inte vara psykiskt sjuk för att jävlas. Det finns många människor som är dumma och taskiga och fullt friska. Vi kan inte dela upp oss i friska/inte friska när det kommer till sådana saker, för så enkelt är det inte. En människa ska vara ganska allvarligt psykiskt sjuk för att inte alls kunna ta ansvar för sina handlingar, t ex i psykos. Sedan finns det mellanting också, där det inte är lätt att avgöra, som vid drag av personlighetsstörningar. Men överlag är vi medvetna om vad vi gör, medvetna om etik och moral och väljer ändå många gånger att handla omoraliskt. Sådana bedömningar gör inte djur.
Exemplet på din häst i grimskaft är klockrent för att förtydliga det jag skrivit ovan. Hästen är lärd att gå på ett visst sätt och för förstås medveten om de direkt konsekvenserna som blir om den skulle stanna eller bråka (då blir den korrigerad). Den har också lärt sig att samma konsekvenser kommer inte när det är ett barn som leder. Då väljer hästen istället att göra något som den har mer lust till just då. Det beror självklart inte på att den är dum, utan snarare smart som anpassar beteende till situationens möjligheter.
Det hela beror ju på att hästen gör det den VILL göra när den får möjlighet, inte på att den skulle vilja "visa att den kan"! OM hästen hade tänkt ur ett mänskligt perspektiv hade den gjort skillnad mellan barn och vuxen och lagt in en värdering i situationen, "åh, ett litet barn leder mig, bäst att jag... antingen 1)"är extra snäll trots att jag kan göra vad jag vill" elle 2)"passar på att visa att barn har jag minsann ingen respekt för". Självklart gör den inget av det, den följer bara impulser efter vad den har lärt sig fungerar.
Jag tycker att det låter så bittert och negativt med de här "hästen ska visa att den kan"-perspektivet. Det kan inte vara så trevligt att umgås med djur om man har den synvinkeln? För djur "jävlas" ju mest hela tiden enligt samma retorik, det är ju sällan de gör precis som vi vill utan att vi får jobba på det! Tänker ni likadant med barn eller psykiskt sjuka som inte kan ta ansvar för sina handlingar?