"... men aldrig dum"

Svår reklam för hästen är jag van vid ...

Min första foderhäst hade en ägare som tydligen inte kunde läsa sina hästar rätt.

Första instrukserna då jag skulle provrida henne var; Binda upp kort i boxen då hon ogillade ryktning och sadling, samt passa mig noga vid kratsning av hovarna för hon hade tendens att sparka ...

Damen stod blickstilla mitt i boxen utan uppbindning under hela proceduren, och gick två steg fram och tillbaka samt lyfte på hovarna för att kratsas utan antydan till spark.

Sedan när vi red ut fick jag besked om att hålla jäkligt strama tyglar för annars skulle damen sticka iväg ...

Nämda dam fick gå med lösa tyglar hela ritten, alltid tre steg bakom ägaren och dennes häst oberoende av gångart.

Så att ägare känner sin häst tillfredsställande för att rådgöra spekulant/köpare köper jag inte fören jag själv provridit :)
Det är ju ett klockrent exempel på rätt matchning, Antagligen var säljaren /ägaten rädd för hästen, ( kanske utan att erkänna för sig själv dock)

Det är ju ett klockrent exempel på rätt matchning, Antagligen var säljaren /ägaten rädd för hästen, ( kanske utan att erkänna för sig själv dock)

Kan tryggt säga att ägarinnan var mer inriktad på pengar än hästarnas välmående, vilket visade sig några år senare då några "tama" elever i hennes skola skvallrade om att jag inte fick hovslagare exakt på 8 veckor dagen från förra skoning (pga avundsjuka av att jag var enda placerade från klubben i en lok dressyr tävling (LB och LA) vi arrangerade, trots ingen träning för dressyr "Eliten"s tränare) ... Hovslagaren var bokad till samma dag som Ägaren var där men jag fick besked att avboka samt att hästen återgick till ägaren.
Veckan innan hade ägaren utan min vetskap som fodervärd lagt ut Damen på säljannons ...

Senast ändrad:
Fast i en annons försöker man ju förmedla något om den häst man försöker sälja för att locka rätt köpare. Det handlar ju snarast om språkbruk och ordval, än hur man ser på hästars beteende och orsaken till detta tycker jag. Mina hästar har helt klart olika personligt och reagerar olika i samma situation - vissa har en mer 'Easy going' personlighet och andra en mer komplex och 'svår' - precis som vi människor. Jag skulle om min unghäst i en annons kunna säga att hon är pigg och lite hoppig studsig, men aldrig dum ...Med det menar jag att hon är ganska 'East going' , tar en rättelse utan att protestera och att ett oönskat beteendet är lätt för ryttaren att bryta om man bara är van vid unghästar ....Hade hon varit en individ som var 'svårare' ,satte emot och kanske hade en liten tendens till istadighet i sin personlighet ( vilket jag lägger i ordet 'dum') så hade jag väl snarare skrivit att hästen kräver en unghästvan och rutinerad ryttare eller ngt liknande ...

Det här tycker jag var en intressant synpunkt. Gör man som ett "matchningsförsök" låter det åtminstone lite trevligare.

Sen tycker jag ändå att just ordet "dum" är väldigt dumt i sammanhanget. Om motsatsen till "inte dum" innebär att hästen är svårare, så borde det finnas bättre ord för en lätt häst än att den inte är dum.

Jag har också haft en häst som var mycket svår. Sto med extremt stor integritet, mycket känslig för signaler, blev enormt irriterad på folk som gjorde "fel" och visade detta väldigt tydligt. Det fanns inget större utrymme för misstag vare sig från marken eller på hennes rygg. Förmodligen en häst som inte passar på "inte dum" då, för hon var inte lätt. Men jag skulle aldrig drömt om att kalla henne dum eller elak. Visst har hästar personligheter och ingen är lik den andra. Är hästen okomplicerad och lätt att rida även för en orutinerad så vore det rimligt att skriva just det och inte omvända konstigheter.

Vidare tror jag att @Gotthard har rätt i att det ofta är "intelligenta" hästar som protesterar. Det bli komplicerat att beskriva hästar med mänskliga termer, men vi kan tänka oss en häst som är uppmärksam, känslig och lyhörd och inte accepterar att bli illa riden. Motsatsen blir väl då en häst som finner sig i det mesta och tassar snällt på ändå, och då borde snarare den hästen beskrivas som "gla' o dum" (utläses helst på värmländska) tänker jag :D

Vilka hästar gör då motsatsen undrar jag; vilka hästar "gör illa med flit"?
Finns fall. Vi hade en ponny som gärna trampade ner folk hur som helst. Det uppfattade jag som en dum/elak häst även om beteendet kom av felhantering osv så är det inte normalt att en häst attackerar och trampar ner folk med vilje.

Finns fall. Vi hade en ponny som gärna trampade ner folk hur som helst. Det uppfattade jag som en dum/elak häst även om beteendet kom av felhantering osv så är det inte normalt att en häst attackerar och trampar ner folk med vilje.

Trampade hästen även ner andra hästar och attackerade dem omotiverat?

Jag har stött på många hästar som inte uppfört sig önskvärt mot människor. Jag har också sett ett mindre antal som beter sig oförklarligt och omotiverat aggressivt mot hästar. I de fallen har hästarna inte haft en normal uppväxt med andra hästar och sysselsättning.

Det är extremt ovanligt att hästar som vuxit upp i friska hästmiljöer inte kan uppföra sig not andra hästar. Hästar som inte beter sig mot oss människor som vi skulle önska finns det ju en hel del. Det är nästan alltid vi som väljer att umgås med hästar, inte de med oss. Om de då inte har fått lära sig av människor hur de ska bete sig mot människor, är det rimligt att kalla dem dumma och elaka?

Inte läst hela tråden men har använt "gör inget dumt/inga dumheter" om min egen. Idag använde jag "inga galenskaper".

Jag menar samma sak med alla tre. Att även om hästen vilat och är überpigg/blir rädd/är spänd/etc så visst kan den vara pigg/stark/skvättig/etc - men den håller inte på med saker som att bocka, pipa iväg, hoppa ner i diket av "rädsla" för ett löv etc. Inte heller står den på bakbenen för att ryttaren säger bromsa och hästen tycker gas, eller väntar på första bästa tillfälle att bocka/vända/pipa iväg.

För jo jag har mött mer än en häst som blivit rätt "dumma"/galna när de varit överpigga tex. Som pipit och lagt av fem bockar i första traven som pigga, eller våldsamt överdrivit "skräcken" för ett löv osv.

De är ju såklart per definition inte dumma - men där är för mig innebörden av "gör inget dumt". Hästen tar helt enkelt inte första bästa chans att ta över situationen. Varken genom att vägra något, eller genom att inte alls lyssna på ryttaren

Vidare tror jag att @Gotthard har rätt i att det ofta är "intelligenta" hästar som protesterar. Det bli komplicerat att beskriva hästar med mänskliga termer, men vi kan tänka oss en häst som är uppmärksam, känslig och lyhörd och inte accepterar att bli illa riden. Motsatsen blir väl då en häst som finner sig i det mesta och tassar snällt på ändå, och då borde snarare den hästen beskrivas som "gla' o dum" (utläses helst på värmländska) tänker jag :D

Jag har en sån häst som finner sig i det mesta och jag använder helt enkelt order snäll om henne. :)

Jag har en sån häst som finner sig i det mesta och jag använder helt enkelt order snäll om henne. :)

Det tycker jag att du gör rätt i!

Det är ju så viktigt att ha en häst som verkligen passar till det man önskar. Det blir så mycket lättare om man har möjlighet att låta hästen vara sig själv och göra det den gillar så långt det går. Jag menar inte alls att hästen ska få göra hur den vill, man måste ju sätta vissa ramar för de flesta, men det finns många som kämpar för att få sina hästar till något hästen egentligen inte är/vill. Sen är väl ingen perfekt, men man får ju prioritera det man sätter främst.

Inte läst hela tråden men har använt "gör inget dumt/inga dumheter" om min egen. Idag använde jag "inga galenskaper".

Jag menar samma sak med alla tre. Att även om hästen vilat och är überpigg/blir rädd/är spänd/etc så visst kan den vara pigg/stark/skvättig/etc - men den håller inte på med saker som att bocka, pipa iväg, hoppa ner i diket av "rädsla" för ett löv etc. Inte heller står den på bakbenen för att ryttaren säger bromsa och hästen tycker gas, eller väntar på första bästa tillfälle att bocka/vända/pipa iväg.

För jo jag har mött mer än en häst som blivit rätt "dumma"/galna när de varit överpigga tex. Som pipit och lagt av fem bockar i första traven som pigga, eller våldsamt överdrivit "skräcken" för ett löv osv.

De är ju såklart per definition inte dumma - men där är för mig innebörden av "gör inget dumt". Hästen tar helt enkelt inte första bästa chans att ta över situationen. Varken genom att vägra något, eller genom att inte alls lyssna på ryttaren

Jag tycker att det mesta du skriver är väldigt logiskt och rätt. Bara med den skillnaden att jag tycker att "dum" är ett väldigt olämpligt ord att sammanfatta alla de sakerna.

Som jag skrivit tidigare har ju hästar alltid en anledning till sitt beteende. Den kan vara överpigg, laddad, dåligt tränad, rädd, ha ont mm mm. Väljer man att klumpa ihop alla sakerna till "dum" så inbjuder det resonemanget lite till att man inte tar hänsyn till hästen. Kanske blir man irriterad och arg för att hästen bara "dummar sig" och då ligger det närmare till hands att lappa till med spöet eller ge hårda hjälper utan att tänka efter. Alla gör nödvändigtvis inte så, men det är en ganska logisk tankeföljd.

@Bambi Jag tycker att du skriver många kloka saker. Ansvaret för hästens fysiska och psykiska välmående ligger alltid i våra händer.
På ett sätt gillar jag hästar som har åsikter för dom talar om när det inte känns bra. Det gäller att vara lyhörd som :devil: så att hästen slipper skrika (läs stegra, sparka, bitas o s v) för att vi ska fatta. Vi människor är ju tyvärr oftast mycket dummare än våra djur. :angel:

Jag tycker att det mesta du skriver är väldigt logiskt och rätt. Bara med den skillnaden att jag tycker att "dum" är ett väldigt olämpligt ord att sammanfatta alla de sakerna.

Som jag skrivit tidigare har ju hästar alltid en anledning till sitt beteende. Den kan vara överpigg, laddad, dåligt tränad, rädd, ha ont mm mm. Väljer man att klumpa ihop alla sakerna till "dum" så inbjuder det resonemanget lite till att man inte tar hänsyn till hästen. Kanske blir man irriterad och arg för att hästen bara "dummar sig" och då ligger det närmare till hands att lappa till med spöet eller ge hårda hjälper utan att tänka efter. Alla gör nödvändigtvis inte så, men det är en ganska logisk tankeföljd.

Jo jag håller helt med i sak. Att, som även någon annan skrev, använda "snäll" eller tex "bussig" blir bättre. Jag har dock aldrig i de här sammanhangen tolkat dum bokstavligt - men det kan ju i någon annans öron/ögon låta annorlunda. Och tolkas annorlunda.

Det finns ju alltid en anledning att en häst gör något, och "dum" är eg aldrig anledningen att ett djur gör något. Inte i den korrekta eller för all del "mänskliga" varianten. Så i sak är dum fel ord, absolut.

Som motvikt använde jag "snäll" idag med - för att beskriva samma sak som med "aldrig dum". Hovis frågade hur det gick med nya och jag svarade "det går bra, hon är snäll". Och jag menade ju exakt samma sak som bär jag senare - efter första ridturen efter 2.5 v vila, använde "inga galenskaper/inte dum". Kunde använt snäll där med. "Pigg, trutig, lite ohörsam och kaxig, överkänslig och tittig - men snäll"

Jo jag håller helt med i sak. Att, som även någon annan skrev, använda "snäll" eller tex "bussig" blir bättre. Jag har dock aldrig i de här sammanhangen tolkat dum bokstavligt - men det kan ju i någon annans öron/ögon låta annorlunda. Och tolkas annorlunda.

Det finns ju alltid en anledning att en häst gör något, och "dum" är eg aldrig anledningen att ett djur gör något. Inte i den korrekta eller för all del "mänskliga" varianten. Så i sak är dum fel ord, absolut.

Som motvikt använde jag "snäll" idag med - för att beskriva samma sak som med "aldrig dum". Hovis frågade hur det gick med nya och jag svarade "det går bra, hon är snäll". Och jag menade ju exakt samma sak som bär jag senare - efter första ridturen efter 2.5 v vila, använde "inga galenskaper/inte dum". Kunde använt snäll där med. "Pigg, trutig, lite ohörsam och kaxig, överkänslig och tittig - men snäll"

Fram för mer "snäll"! :up: :up:

Hästarna är ju (precis som du skrev) aldrig dumma, så vi borde beskriva dem som de hjältar de är; inte dum --> snäll, bussig, förlåtande, lugn, trygg, modig...

Och när hästen uppför sig "dumt" så ska vi fundera på vad vi gjort för fel, vi dumma människor. Vi själva är ju inte elaka och dumma hela tiden heller, tack och lov, ibland får vi förlåta oss själva för att vi är för långsamma, för okunniga, har för dålig balans, för kass tajming, är för otrygga osv osv, och hoppas att våra hästar också förlåter oss!

Jag håller med om det mesta dom skrivs här, men när grannens häst bockande rusar utmed staketet och ställer sig på bakbenen rätt upp så jag tror hon ska landa rätt ner över tråden och min häst blir vettskrämd och bara vill fly och slår bakut i halv panik när hon inte får dra iväg ... Då svär jag över grannens häst och tycker den är en dum djävla häst fast beteendet säkert är helt naturligt ...

De kan alltså inte vara elaka eller "jävlas".

Jo, då!

Hemma hos mig bor det en fjording. Han har flera rävar bakom varje öra. Han ser till att testa i de flesta situationer. Mig testar han inte så mycket numera för han har märkt att det inte hjälper utan det blir som jag har tänkt mig i alla fall, i slutändan.

Men sin ägare jäklas han med på flit.
Elak, nej, kanske inte det.
Men visst jäklas han med avsikt. Vill hon skritta så galopperar han iväg åt ett håll, gör tvärvändningar så hon tappar balansen och åker av.
Vill hon galoppera så kan han möjligen tänka sig att trava långsamt. Vill hon åt höger så springer han åt vänster.
Vill hon stå stilla så går han - till närmsta grästuva där han rycker åt sig tyglarna.
Bockar för att slänga av henne - bara för att.

Visst jäklas han, för att visa att han är starkare än ägaren.

Jag håller med om det mesta dom skrivs här, men när grannens häst bockande rusar utmed staketet och ställer sig på bakbenen rätt upp så jag tror hon ska landa rätt ner över tråden och min häst blir vettskrämd och bara vill fly och slår bakut i halv panik när hon inte får dra iväg ... Då svär jag över grannens häst och tycker den är en dum djävla häst fast beteendet säkert är helt naturligt ...

Haha, jovisst kan man tänka både det ena och det andra i en sån situation... Heder åt dig som inte tyckte att din egen häst vad dum då, i alla fall ;)

För mig är det en stor skillnad vad jag känner om olika hästar i olika lägen. När min islandshäst sparkade mitt halvblodssto, som aldrig någonsin sparkat en annan häst - dock kunde hon lappa till människor vid behov - så att den stackaren fick stå med dränage mitt i sommaren... då kände jag såklart att det var synd om den stora och att det var taskigt gjort. Men jag tyckte inte på allvar att islandshästen var elak. De trivdes inte riktigt ihop men fick ju ändå gå ihop just då, pga att de råkade ägas av mig båda två. Eller när storhästen kastade sig runt för tusende gången för samma sten, då kunde jag också bli väldigt trött och känna att hon var fånig, men jag insåg ju samtidigt att hon var en känslig och reaktionssnabb häst och det var ju inte hennes fel att hon fötts med de egenskaperna. Hon var ju även kvick i hoppningen och otroligt modig där.

Jo, då!

Hemma hos mig bor det en fjording. Han har flera rävar bakom varje öra. Han ser till att testa i de flesta situationer. Mig testar han inte så mycket numera för han har märkt att det inte hjälper utan det blir som jag har tänkt mig i alla fall, i slutändan.

Men sin ägare jäklas han med på flit.
Elak, nej, kanske inte det.
Men visst jäklas han med avsikt. Vill hon skritta så galopperar han iväg åt ett håll, gör tvärvändningar så hon tappar balansen och åker av.
Vill hon galoppera så kan han möjligen tänka sig att trava långsamt. Vill hon åt höger så springer han åt vänster.
Vill hon stå stilla så går han - till närmsta grästuva där han rycker åt sig tyglarna.
Bockar för att slänga av henne - bara för att.

Visst jäklas han, för att visa att han är starkare än ägaren.

Se även mitt senaste inlägg ovan.

För det första finns inte ordet "testa" för mig. Inte i den meningen att hästen skulle välja att "testa" för testandes skull, utan snarare att det är helt naturliga reaktioner för ett djur som har relationer till olika människor. Hästen får en impuls och fungerar det och ger en bra respons kommer det fortsätta med beteendet, precis som det skulle gjort även om det inte var någon människa inblandad. Om de gillar att göra något och det funkar så fortsätter de såklart och har inget primärt syfte att "testa" olika människor.

Jag tvivlar inte en sekund på att fjordingen beter sig som du beskriver, och att den kanske är en busig och envis typ. Men de situationer du beskriver beror knappast på att hästen är elak. Den gör saker den har lust att göra och ägaren sätter uppenbarligen inte stopp. Tror du att hästen gör de här sakerna med syftet att jävlas och göra illa människan?!

1. Att välja gångart, tempo och riktning är väldigt basal grundträning. Klarar hästen, eller för del delen ryttaren, inte detta är det ju dags att skaffa en beridare eller tränare som kan se till att signalerna går fram och att hästen får rätt respons på sitt beteende.

2. Avkastningar. Förutsatt att hästen är frisk och inte har ont någonstans så är det väl ytterligare hästens sätt att tala om att det inte är särkilt behagligt att ha denna ryttare på ryggen och att hästen hellre är utan. Ryttaren rider illa, hästen kastar av, slipper ryttaren, upprepa ggr X och beteendet är befäst. Problemet är att ryttaren rider för dåligt, inte att hästen är elak. Hästen är som den är, skicka upp en bättre pilot så slutar nog hästen upp.

Vidare, enligt ovan, är detta säkert en lite busig och envis häst som tar sina chanser. Men det betyder ju inte att den är elak, utan att ryttaren i så fall valt fel häst om den inte lyckas lösa problemet.

Se även mitt senaste inlägg ovan.

För det första finns inte ordet "testa" för mig. Inte i den meningen att hästen skulle välja att "testa" för testandes skull, utan snarare att det är helt naturliga reaktioner för ett djur som har relationer till olika människor. Hästen får en impuls och fungerar det och ger en bra respons kommer det fortsätta med beteendet, precis som det skulle gjort även om det inte var någon människa inblandad. Om de gillar att göra något och det funkar så fortsätter de såklart och har inget primärt syfte att "testa" olika människor.

Jag tvivlar inte en sekund på att fjordingen beter sig som du beskriver, och att den kanske är en busig och envis typ. Men de situationer du beskriver beror knappast på att hästen är elak. Den gör saker den har lust att göra och ägaren sätter uppenbarligen inte stopp. Tror du att hästen gör de här sakerna med syftet att jävlas och göra illa människan?!

1. Att välja gångart, tempo och riktning är väldigt basal grundträning. Klarar hästen, eller för del delen ryttaren, inte detta är det ju dags att skaffa en beridare eller tränare som kan se till att signalerna går fram och att hästen får rätt respons på sitt beteende.

2. Avkastningar. Förutsatt att hästen är frisk och inte har ont någonstans så är det väl ytterligare hästens sätt att tala om att det inte är särkilt behagligt att ha denna ryttare på ryggen och att hästen hellre är utan. Ryttaren rider illa, hästen kastar av, slipper ryttaren, upprepa ggr X och beteendet är befäst. Problemet är att ryttaren rider för dåligt, inte att hästen är elak. Hästen är som den är, skicka upp en bättre pilot så slutar nog hästen upp.

Jag håller inte med dig i hur du uttrycker dig. Antagligen har vi rätt lika uppfattning i grunden, men inte så som du uttrycker dig.

Hästar testar rang gentemot olika individer, även mot människan.
Jag håller med dig om att konstellationen häst-ägare inte är så lyckad i det här fallet och att bristande kunskaper och bristande "pondus" (i brist på bättre ord) hos ägaren bidrar till att det blir problem.
Hästen testar säkerligen vem av dem som kan bestämma. När den lyckas i sitt uppsåt att vara mer ranghög, blir det ett mönster som ägaren inte kunnat bryta.

Hästen i fråga verkar inte uppleva något större obehag av att ha sin ägare på ryggen men verkar trivas bättre utan. Jag tror inte att ryttaren rider så illa att han därför kastar av. Han visar helt enkelt att han kan välja att göra sig av med henne.

Ja, ägaren rider för dåligt. Och är lite för mentalt "vek" för den här hästen.
Men hästen har definitivt ett testande beteende. Han har bott hos mig i två år vid det här laget, och i vintras fick han "semester" en skoperiod.
Efter att ha fungerat alldeles utmärkt här, var han rätt krånglig de första veckorna när jag satte igång honom. Han ville väl se om han kunde bestämma om ridningen igen, eller om jag gjorde det.

Tanken är att hästen ska hem till sin ägare igen om någon månad; jag är inte säker på att det är en bra idé för jag är rätt säker på att de svårigheter man haft, kommer att vara tillbaka i oförminskad styrka efter ett par veckor när hästen märker att han kan bestämma igen.

Hästen är som han är, ja.
Och han är en liten buse.
Och jo, han testar. Inte för att det är obehagligt att bli ombedd att gå i en viss gångart utan för att han vill se om han slipper.
Faktiskt.

Jag tror på fullt allvar att han gör sina manövrer för att vara den som bestämmer ("jäklas").
Knappast i syfte att skada människan.

Jag har ett par andra hästar hos mig som också varit "problem".
En islandshäst och en nordis har attackerat människor och andra hästar i hagen.
Syftet kan ha varit att skrämma och hästarna har lyckats.

Jag håller med om att det är en kommunikationsfråga mellan häst och människa, men nog tycker jag att hästar som attackerar människor är "dumma".
En häst som attackerar människan med tänder och hovar när människan går för att hämta hästen i hagen är "dum" även om det är kommunikationsmissar som ligger bakom beteendet.
I båda hästarnas fall löste sig det hela snabbt hos mig, men båda har "hotat".

Jag anar att du egentligen reagerar mest på ordvalet "dum" men nog sjutton finns det hästar som är "svårare" än andra i kommunikationen; hästar som pga sitt beteende kan bli väldigt farliga i fel situation.
Sedan om du vill kalla dem för dumma eller något annat beskrivande ord är väl upp till dig.

Om man annonserar ut en "dum" eller "svår" häst så kan det ju vara lämpligt för både hästens och en potentiell köpares skull, att man är tydlig med att det är problem och inte bara för att det blev så i allmän sprallighet.

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 255
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar