"... men aldrig dum"

En del hästar är väldigt intelligenta och hittar alla på alla möjliga bus. En del hittar möjligheter till att inte behöva anstränga sig, kan vara att få av ryttaren, inte gå fram, börja backa osv. En del hästar som är intelligenta kan nog kallas dumma, av människor som är mindre smarta än sin häst ;)

Sant! Många gånger är säkerligen de "dumma" hästarna de som, med rätta, reagerar på "oönskat" vis.

@Bambi fast även om allt är sant så som du skriver osv, så just i säljannonser osv blir ju uttrycket ngt helt annat oavsett vad "dum" "betyder " .

Därav min tidigare kommentar i sammanhanget.

Ämnet i sig är ju jätteviktigt och intressant men jag känner lite att just ang försäljningsannons som din post initialt avser , att det blir lite av ett annat ämne . För mig som sagt just i en försäljnings annons blir det absurt att redovisa massor med dåligt uppförande/uppfostring/problem och sen klämma till med att "hästen är aldrig "dum" . Oavsett som sagt vad man lägger för värdering i termen "dum" .

Senast ändrad:
Jag tror mer att det är en beskrivning än att man vikt vid ordets betydelse. Jag vet att jag använt de orden själv men inte för att nedvärdera hästen eller ursäkta beteenden, snarare tvärtom :o

@Bambi fast även om allt är sant så som du skriver osv, så just i säljannonser osv blir ju uttrycket ngt helt annat oavsett vad "dum" "betyder " .

Därav min tidigare kommentar i sammanhanget.

Ämnet i sig är ju jätteviktigt och intressant men jag känner lite att just ang försäljningsannons som din post initialt avser , att det blir lite av ett annat ämne . För mig som sagt just i en försäljnings annons blir det absurt att redovisa massor med dåligt uppförande/uppfostring/problem och sen klämma till med att "hästen är aldrig "dum" . Oavsett som sagt vad man lägger för värdering i termen "dum" .

Jag valde just exemplet med annons för att det låter så förfärligt, precis som du skrivit. I annonssammanhanget blir det inte bara dumt utan "paradoxalt befängt" skulle man kunna säga...

Resonemanget kan man ju sedan föra vidare utöver annonssituationen. Varför har det uppkommit från första början? Med tanke på all forskning och vad vi vet om etologi idag, hur kan det vara acceptabelt att på allvar kalla hästen för dum? Oavsett situation är det ju lika fel, och i annonssammanhanget verkligen tragikomiskt. Marknadsför man sin häst med konceptet "... inte dum" radar man ju inte bara upp nackdelar utan befäster även någon sorts acceptans för att hästar faktiskt skulle kunna vara dumma. Även i den här tråden förekommer tydligen hästar som är både dumma, oschyssta och gör illa med flit...

Jag tror mer att det är en beskrivning än att man vikt vid ordets betydelse. Jag vet att jag använt de orden själv men inte för att nedvärdera hästen eller ursäkta beteenden, snarare tvärtom :o

Det är ju det som är så bakvänt! Hur kan det vara positivt att beskriva hästen på ett sådant vis? Uttrycker är förstås menat för att sälja, vem skulle vilja skriva negativa annonser, men om man tänker efter lite borde det finnas många många bättre sätt att beskriva hästen på...

Din unge valack kanske borde skaffat sig "egna marker" enligt de hästar som mobbade honom innan han fick stöd av sin vän.

Mycket skiljer våra tama hästars liv från de vilda, men det är där de har sitt ursprung och grunden till sina beteenden. I mänskliga ögon gör de massor av saker som kan se taskiga ut, men de har alltid sin förklaring.
Det kanske han tyckte, vad vet jag. Det jag däremot vet är att han passade på för att det var en ny flock, han hade inget att säga till om när hästarna lärt känna varandra. Det är också ganska typiskt, trots att var flera år äldre än vårt sto som bara var två år så gav han sig direkt när hon gick på, riktigt så att man såg hur skraj han blev. De två andra som hängt på stack direkt.

@Bambi Jag både håller med dig och inte :)

Människan är också ett djur och mycket av grunderna i det sociala samspelet mellan människor hittar man också hos högre djurarter, fast på deras intellektuella nivå. Precis som det finns fysiska likheter finns det även psykiska likheter.

Det kanske han tyckte, vad vet jag. Det jag däremot vet är att han passade på för att det var en ny flock, han hade inget att säga till om när hästarna lärt känna varandra. Det är också ganska typiskt, trots att var flera år äldre än vårt sto som bara var två år så gav han sig direkt när hon gick på, riktigt så att man såg hur skraj han blev. De två andra som hängt på stack direkt.

Ur valackens perspektiv låter det ganska rimligt att han försökte styra och ställa i flocken när han hade sin chans. Samma sak att han gav sig när han fick motstånd. Jag kan förstås inte veta varför de här sakerna hände, men att hästen skulle göra det för att vara taskig är orimligt i mina öron.

Vi människor har ju värderingar och etik, till skillnad från djur. Det är klart att ett hästbeteende kan se både taskigt och elakt ut, men jag tänker att en individ måste vara medveten om de här begreppen för att verkligen kunna beskrivas som elak. Om man jämför med små barn, till exempel. De kan klösa, bita och bråka med de är ju inte elaka människor för det. De är bara frustrerade och gör vad de kan komma på för att kommunicera. När de sedan blir större och vuxna har vi helt andra förväntningar på dem, därför att deras hjärnor ska ha utvecklat nya förmågor. Jag menar förstås inte att man ska jämföra barn och djur i andra sammanhang, utan här bara teoretiskt när det kommer till "ansvar" för sina handlingar.

@Bambi Jag både håller med dig och inte :)

Människan är också ett djur och mycket av grunderna i det sociala samspelet mellan människor hittar man också hos högre djurarter, fast på deras intellektuella nivå. Precis som det finns fysiska likheter finns det även psykiska likheter.

Människor har en förhållandevis stor hjärna, mycket större en djurens, och har andra förmågor att se långsiktiga konsekvenser och värdera sina handlingar.

Människor som har skadade frontallober tappar delar av dessa förmågor. De tänker ur ett mer egocentriskt perspektiv och blir impulsiva. I mina ögon är en sådan människa inte elak i ordets egentliga mening, även om det kan se ut så, för den kan inte göra annorlunda.

Djur är lite som frontallobsskadade människor ;) Det är inte schysst att lasta dem för saker de inte kan rå för.

En häst är för det mesta aldrig dum, den vet exakt vad den kan göra med olika människor.

Om någon påstår att en häst är dum beror det endast på att den människan inte har förmågan att läsa hästen och utföra de kommandon/använda sitt ledarskap som krävs i ett givet läge ...

Vidare kan man kanske tycka att hästar är "elaka" mot varandra när de mobbar ut eller tar i "onödigt mycket" och skadar varandra. Där tycker jag visserligen att man också ska tänka på att våra hästar lever i väldigt konstlade konstellationer och att vi människor har stor del i hur de kan bete sig. Vi styr deras yta, foder och vänner; saker som de ofta valt annorlunda om de fått möjlighet.

Hästar är samma art och kommunicerar efter mer liknande förutsättningar än häst-människa. Så även om kallar det att hästar kan vara "elaka" mot varandra, kan de verkligen vara elaka mot människor? Vi styr hela deras tillvaro och ställer krav så dem, och om de protesterar är de dumma..? Den "dumma hästen" försöker sannolikt bara säga till människan; sluta med det du gör, det gör ont, det är jobbigt, eller jag vill inte vara med dig. Men vi ger in hästen något val. Det är ju knappast så att hästen letar upp en människa att jävlas med, ber denna sätta sig på hästens rygg, kastar av och tycker sen att den fick ut något av det hela...

Ur valackens perspektiv låter det ganska rimligt att han försökte styra och ställa i flocken när han hade sin chans. Samma sak att han gav sig när han fick motstånd. Jag kan förstås inte veta varför de här sakerna hände, men att hästen skulle göra det för att vara taskig är orimligt i mina öron.
Fast han försökte inte styra och ställa utan han märkte att vår valack var lätt att ge sig på och därför tog han chansen. Människor fungerar på samma sätt, en del människor tycker om att mobba och gör det om de får möjlighet. Visst kan det vara lite stridigheter i en ny flock om rangordning men det är inte mobbing.

Fast han försökte inte styra och ställa utan han märkte att vår valack var lätt att ge sig på och därför tog han chansen. Människor fungerar på samma sätt, en del människor tycker om att mobba och gör det om de får möjlighet. Visst kan det vara lite stridigheter i en ny flock om rangordning men det är inte mobbing.

Fast sådär enkelt är det inte. Det finns människor som gillar att göra en massa saker av olika anledningar och det betyder inte att hästar gör det av samma anledningar.

"Stridigheter i en ny flock om rangordning" blir inte heller rätt att säga. Förr var det en vanlig uppfattning att hästar "gör upp" om en rangordning som sedan gäller, men den moderna forskningen har visat att dessa förhållanden är mycket mer dynamiska än så. En rangordning är inte linjär, den kan skifta mellan olika individer och grupper i samma flock och den kan variera i olika situationer. Därför tycker jag att det blir väldigt förenklat att säga att det "inte handlar om rangordning utan om mobbning" när det säkert finns många andra dynamiska faktorer som spelar in.

Av vilken anledning brukar hästar göra "sitt bästa" för att kasta av folk? Brukar friska, välridna hästar göra det?

Det är ju skillnad om en häst bockar för att bli av med ryttaren, eller om den bockar för att den är glad. Det är väl det man menar, att hästen inte bockar för att bli av med ryttaren (en skarp häst kan ju göra det för att ryttaren vill göra något hästen inte vill, och hästen blir förbannad), utan för att den t ex är glad.

Fast i en annons försöker man ju förmedla något om den häst man försöker sälja för att locka rätt köpare. Det handlar ju snarast om språkbruk och ordval, än hur man ser på hästars beteende och orsaken till detta tycker jag. Mina hästar har helt klart olika personligt och reagerar olika i samma situation - vissa har en mer 'Easy going' personlighet och andra en mer komplex och 'svår' - precis som vi människor. Jag skulle om min unghäst i en annons kunna säga att hon är pigg och lite hoppig studsig, men aldrig dum ...Med det menar jag att hon är ganska 'East going' , tar en rättelse utan att protestera och att ett oönskat beteendet är lätt för ryttaren att bryta om man bara är van vid unghästar ....Hade hon varit en individ som var 'svårare' ,satte emot och kanske hade en liten tendens till istadighet i sin personlighet ( vilket jag lägger i ordet 'dum') så hade jag väl snarare skrivit att hästen kräver en unghästvan och rutinerad ryttare eller ngt liknande ...

Fast i en annons försöker man ju förmedla något om den häst man försöker sälja för att locka rätt köpare. Det handlar ju snarast om språkbruk och ordval, än hur man ser på hästars beteende och orsaken till detta tycker jag. Mina hästar har helt klart olika personligt och reagerar olika i samma situation - vissa har en mer 'Easy going' personlighet och andra en mer komplex och 'svår' - precis som vi människor. Jag skulle om min unghäst i en annons kunna säga att hon är pigg och lite hoppig studsig, men aldrig dum ...Med det menar jag att hon är ganska 'East going' , tar en rättelse utan att protestera och att ett oönskat beteendet är lätt för ryttaren att bryta om man bara är van vid unghästar ....Hade hon varit en individ som var 'svårare' ,satte emot och kanske hade en liten tendens till istadighet i sin personlighet ( vilket jag lägger i ordet 'dum') så hade jag väl snarare skrivit att hästen kräver en unghästvan och rutinerad ryttare eller ngt liknande ...

Och jag skulle säga att du som ryttare inte är tillräckligt uppmärksam på hästen, så att hästen väljer att i vissa situationer ta kommandot, så att missförstånd inte skal uppstå ... sedan är det upp till dig som ryttare att lösa "problemet" på ett sätt som är tilfredställande för häst och ryttare utan att ty till piskan eller sporrar ...

Och jag skulle säga att du som ryttare inte är tillräckligt uppmärksam på hästen, så att hästen väljer att i vissa situationer ta kommandot, så att missförstånd inte skal uppstå ... sedan är det upp till dig som ryttare att lösa "problemet" på ett sätt som är tilfredställande för häst och ryttare utan att ty till piskan eller sporrar ...
Sure, men det kräver skicklighet och erfarenhet av ryttaren. En svårare häst riskerar att skrämma sin ryttare som då lättare hemfaller åt att ta till våld eller att ge upp . Som ngn skrev så handlar det ju om matchning av ryttare och häst och det är väl det som man försöker få till i en annons. Har man en lite tuff häst så bli ju ingen glad av om den som ska provrida blir livrädd efter 5 min pga att annonsen har förespeglat en mkt enklare häst att rida ...

Sure, men det kräver skicklighet och erfarenhet av ryttaren. En svårare häst riskerar att skrämma sin ryttare som då lättare hemfaller åt att ta till våld eller att ge upp . Som ngn skrev så handlar det ju om matchning av ryttare och häst och det är väl det som man försöker få till i en annons. Har man en lite tuff häst så bli ju ingen glad av om den som ska provrida blir livrädd efter 5 min pga att annonsen har förespeglat en mkt enklare häst att rida ...

Svår reklam för hästen är jag van vid ...

Min första foderhäst hade en ägare som tydligen inte kunde läsa sina hästar rätt.

Första instrukserna då jag skulle provrida henne var; Binda upp kort i boxen då hon ogillade ryktning och sadling, samt passa mig noga vid kratsning av hovarna för hon hade tendens att sparka ...

Damen stod blickstilla mitt i boxen utan uppbindning under hela proceduren, och gick två steg fram och tillbaka samt lyfte på hovarna för att kratsas utan antydan till spark.

Sedan när vi red ut fick jag besked om att hålla jäkligt strama tyglar för annars skulle damen sticka iväg ...

Nämda dam fick gå med lösa tyglar hela ritten, alltid tre steg bakom ägaren och dennes häst oberoende av gångart.

Så att ägare känner sin häst tillfredsställande för att rådgöra spekulant/köpare köper jag inte fören jag själv provridit :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 255
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30