Hur hanterar ni åsikter...

Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Håller med till stor del angående maktutövning. Däremot tänker jag att man faktiskt inte måste vara anhängare av någon direkt lära/filosofi/disciplin överhuvudtaget - och ändå får ett jättefint samspel med sin häst. :)

Vi har ju bara TS berättelse om vad som händer i stallet. Som jag skrev hade en annan person som jobbar där troligen beskrivit det annorlunda. En tredje person hade beskrivit det på ytterligare ett sätt, osv. Det är lite orättvist att döma bara rakt av.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Jag dömer bara efter det som har skrivits här. Kanske skulle haft en helt annan uppfattning om jag varit där själv. Men har svårt att tänka mig att ts skulle ljuga. Ser inte poängen med det alls. Vantrivs h*n så mkt tkr jag att man gott kan söka sig därifrån.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Har jag skrivit att jag tror att TS ljuger? Det tror jag absolut inte. Men hen berättar sin version, sin upplevelse. Skulle en arbetskamrat skriva här och lämna en annan version så tror jag inte att denne skulle ljuga heller, men jag är rätt så övertygad om att de kan tolka situationen olika.

Däremot finns tydliga påhopp, som att bli kallad dum i huvudet, vilket inte är acceptabelt.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Bara för att klargöra varför jag säger att jag föredrar NH men inte kan mycket där är att det jag lärt mig på de kurser jag gått är sådan filosofi och metod som jag alltid velat använda. :) Jag "skapar mitt eget NH", kan kalla det AR egen filosofi osv med. Men man kan säga att min egen filosofis största grundsten är NH (av det lilla jag vet där). Jag plockar delar från "alla metoder" och skapar min egen. Men nu hade ju inte tråden med det att göra men i alla fall. :)
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Jag plockar delar från "alla metoder" och skapar min egen. Men nu hade ju inte tråden med det att göra men i alla fall. :)

Lite OT.

Det är nog så här alla gör, förr eller senare måste man stå på egna ben och bestämma sig för hur man vill ha det och skapa en röd tråd i sitt eget sätt att hantera hästar. Eftersom du, enligt egen uppgift, inte har någon erfarenhet av NH så finns det få skäl att kalla det annat än din egna metod eller något alls för den delen. Är du intresserad av NH så lär dig mer, det är svårt att ha en bestämd uppfattning man egentligen vet lite om och än svårare att praktisera det.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Förstår dig och känner med dig... har varit i en liknande situation, fast då inte min arbetsplats utan där jag bor. Efter att ha blivit behandlad som att jag inte visst ett dugg om hästar, mött av en önskan av att jag skulle ändra mig (och mitt tankesätt), konstant ifrågasatt, iakttagen i all hantering och ridning och till sist påhoppad (ordentligt) så fick jag nog och har helt brutit kontakten med dessa människor. Jag har fått min revansch (eftersom jag endast försvarade mig vid påhoppet men bemötte all den andra kritiken med smarta svar och hade hela tiden svar på tal) genom att jag har betydligt bättre relation till mina hästar som också uppför sig 100ggr bättre än kritikernas hästar.

Jag tycker inte du ska stanna på arbetsplatsen, det finns så många andra människor i landet som kan få dig att må bra så varför stanna hos dem som trycker ner dig? Vissa människor har ju svårare än andra att ta in andra personers åsikter och såna sticker iaf jag snabbt lång väg ifrån, då dem har en tendens att trampa på folk och bre ut sig på andra människors bekostnad. Ett tips är att (om du nu inte vill följa/ följer en "lära" fullt ut) inte använda dig av begrepp och namn utan bara att kalla det "din" metod. Så fort man sätter sig själv i ett fack med ett särskilt namn på så blir det lättare för människor att hacka på den "lärans" filosofi, eftersom människor har alltid hört från ngn/ fått uppfattningen om att den läran ska vara dålig etc. Lär dig också förstå varför du hanterar dina hästar på ett visst sätt, dvs vad du vill ha ut av din hantering och varför den är bra enligt dig, för då får du lättare att på stående fot förklara och försvara din hantering vid eventuella påhopp.

Håller med och säger som karamelldrottningen: predika inte. Säg inte vad som är rätt eller fel utan bevisa med din hantering att det du gör är rätt så märker folk om det är bra eller dåligt och om dem vill ta efter eller inte.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

kl - jag tror att många blir provocerade av NH för om det är rätt, betyder det ju att hela deras sätt är fel. Och det är ju jobbigt;)

TS - Vad gäller att inte bruka våld, om dina arbetskamarater tycker det är rätt kan du ju kontra med att det var tillåtet att aga barn i Sverige fram till 1979. Fråga dem om de tyckte det var ok tidigare...Vem vet, det kanske kommer en lag mot att slå djur också...
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Fast vänta nu. Vadå AR? Som i akademisk ridkonst? Vad har det med saken att göra :confused:? AR är ingen filosofi utan en ridstil/inriktning.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Nej att nh är rätt betyder inte nödvändigtvis att vanlig hästhantering är fel. Beror helt på HUR man är å gör. Jag har sett både bra och dåligt inom båda. Men ändå väljer jag numer att säga att jag är för nh. Detta beror på olika kurser jag tagit osv som hjälpt men jag har inte varit den som köper allt. Utan bara tagit till det som har varit bra. Och själva filosofin ÄR bra men dock ej felfri. Så att folk som säger att BARA nh är nått att ha måste studera lite till säger jag :p. (praktisk å teoretisk).

Edit: har aldrig gillat att man säger hantering när man är med hästar. Har säkert skrivt det innan. Men datorn kan jag ev hantera. Döda ting. Men hur hanterar man en häst :grin:. Horsemanship låter MYCKET bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Menar inte att jag tycker att det ena är rätt eller fel, försökte mig bara pÅ en teori varför en del kanske känner sig hotade/ ifrågasatta eller vad det kan handla om.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Det här låter inte kul. Sök dig därifrån är mitt råd! Innan du blir så utmattad att du inte orkar. Det ska vara kul att vara i stallet och särskilt när det är ditt jobb. Du har ju beskrivit att du inte ens ha en chef som dela dina åsikter eller stöder dig på något sätt gentemot påhoppen. Till slut går man in i den berömda väggen. Och tyvärr ser man den inte själv förrän det är för sent (talar av egen erfarenhet). Det finns andra människor som tänker som du. Sök dig till dem!!
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Tänk att så många unga tror att de uppfunnit Hjulet igen o ser alla andra som ovilliga att lära om..:rofl: De vill frälsa Världen med sin nya lära som de inte ens själva kan ngt om.

Okunskap ... jo tjena.

Hmm du låter nästan lite bitter Axel? Väldigt, väldigt länge sen du va ung och lärde dig nåt nytt? ;)

TS: Jag skulle försöka att inte ta åt mig allt för mycket, utan mer se det som att det finns många sätt att göra "rätt" på. Självklart följer du hästägarens instruktioner när du hanterar andras hästar och det är naturligtvis inte okej att misshandla hästar, om sådant händer skulle jag prata med stallägaren. Försök att inte bli provocerad om de klagar på kallblod, tinkerhästar och allt vad det kan vara, du kan ju bara säga något om att smaken är som baken och flina. Om du vägrar bli upprörd orkar de snart inte bråka med dig mer :)
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Det låter som ganska okunniga människor det där, det är oftast bara såna som använder så stora ord. Vad man än tycker brukar man inte uttrycka sig på det viset. Det är nämligen ganska stor risk att man förlorar sin trovärdhet om man blir för stor i mun.

Personligen hade jag struntat fullkomligt i sånt prat och låtit dem hållas för sig själva utan att ta åt mig. Spunnit vidare på min tråd när jag hanterae hästarna och försökt lära mig mer för egen del. Jag hade inte heller försökt försvara mina åsikter och inte heller lagt mig i när andra roade sig med att spy galla på det jag står för i min närhet. Det hade helt enkelt inte rört mig i ryggen. Istället hade jag försökt prata om andra saker i deras umgänge och fått respekt som person på andra plan. Det är ingen mening att försöka försvara något som andra förkastat på det viset, det skulle ta för hårt på deras stolthet efter såna uttalanden att plötsligt byta åsikt. Det skulle i så fall vara en lång process som personerna i sig måste stå för själva.

Det är förstås lätt att säga för en som inte upplever problemet själv. Det finns faktiskt personer som inte ens jag tål att dela utrymme med, men det gäller främst då dessa gör inträng på mitt hästeri i form av att tvinga mig att göra saker och ting som inkräktar på det. Eller som hanterar hästar så illa att jag inte vill se eländet. I dessa fall hade jag bytt stall om det var möjligt. Eller tagit kontakt med huvudmannen på anläggningen för att höra om han eller hon har något att göra åt saken.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

kl

Eftersom det är din arbetsplats så hade jag till att börja med tagit upp det med chefen och/eller facket. Man ska inte behöva gå och må dåligt, känna sig utanför eller trakasserad osv på sitt arbete. Stallcheen bör dessutom ta upp det med de som har hästarna inackorderade, eftersom även den delen verkar vara ett problem. Hade du bara varit in ackorderad hade jag sagt byt stall och skit i dem, men det blir ju lite klurigare när du samtidigt jobbar där.

Ni har olika syn på hanteringen av era egna privata hästar, men stallet bör väl ha någon form av policy om hur allt ska göras? Jag tror inte som vissa här i tråden att du envisas med att ha hästen bakom dig och viftar med rep hela dagarna, utan uppfattar det snarare som att du tycker att det finns bättre sätt än att rappa till hästen när den är "olydig".

Visst ska man kunna ha en diskussion och en öppen debatt om hästhantering i ett stall, men när det går så långt så att någon predikar, någon kastar smädelser och hånar och någon gaddar ihop sig med en tredje mot någon annan - då har det gått för långt och någon utomstående eller "hägre i rang" måste sätta ner foten och få folk att fatta hur man beter sig.

För övrigt har jag slutat kalla min hästhantering för något alls. NH innefattar tydligen att man just viftar med rep och backar häsen i oändlighet. Det gör jag inte. Att kalla det horsemanship var visst också fel enigt allvetarna här på buke, för man får inte kalla något för horsemanship och sedan säga att man inte gör join-ups till exempel - då snor man någon annans idé och kallar den sin egen.

Jag hanterar mina hästar med säkerhet, respekt och omtanke - utan våld.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Hade jag sett någon slå en häst så hade jag spelat in det och stämt dem. Att slå ett djur är aldrig rätt och om du gillar kallblod och inte vill tävla är väll inte deras ensak. Väljer de att slå sina djur så kan man ju säga att det är de som inte har någon framtid, slår man sitt djur så är det ingen bra relation man har, hästen presterar sämre i ridningen och kommer vara på vakt hela tiden för den kanske får en smäll.
Jag har en häst som var människorädd när jag fick honom, fast han sprang över mig ett antal gånger, kastade av mig och ja, helt enkelt var livrädd. Hade det blivit bättre för att jag slått honom? Nej, det hade ju bara gjort honom ännu räddare. Nu är han världens gosigasre häst och totalt orädd, älskar människor och djur.

Jag har ett privatstall med förtillfället bara mina kompisar uppstallade och vi har ungefär samma åsikter om saker och ting. Fast jag är dressyrryttare, det är en hoppryttare, en fälttävlansryttare och en 8åring som rider en Shettis alltså typ ponnyryttare haha.

Jag skulle aldrig tolererat att någon slog sin häst i mitt stall.
Förolämpar de ryttare som inte vill tävla, slår sina hästar och förolämpar kallblod är det ingen annan än dem som borde bli skjutna i huvudet eller ha kedja i munnen -.-'
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Bra tips att spela in, men rent praktiskt jättesvårt att få till. Då ska man leta fram mobilen som ligger i fickan nånstans sen leta fram kamerafunktionen och då man ska börja spela in har tillfället redan gått förbi :grin:.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Sen är det ju också så att det generellt sett inte är olagligt att slå hästar. Regelrätt misshandel och djurplågeri - ja. Men det är det knappast tal om det här fallet. Inte som jag har uppfattat det i alla fall.
 
Sv: Hur hanterar ni åsikter...

Hehe det är tur att din ena kamrat inte har min pålla, då skulle bössan tagits fram direkt=)
Stå på dig med att du inte vill misshandla hästarna, behöver knappast någon motivation? I värsta fall så får du baka bullar och trycka in i gapet på högljudda stallkamrater ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 215
Senast: Sesca
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 616
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 695
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp