Bambi
Trådstartare
Jag håller inte med dig i hur du uttrycker dig. Antagligen har vi rätt lika uppfattning i grunden, men inte så som du uttrycker dig.
Hästar testar rang gentemot olika individer, även mot människan.
Jag håller med dig om att konstellationen häst-ägare inte är så lyckad i det här fallet och att bristande kunskaper och bristande "pondus" (i brist på bättre ord) hos ägaren bidrar till att det blir problem.
Hästen testar säkerligen vem av dem som kan bestämma. När den lyckas i sitt uppsåt att vara mer ranghög, blir det ett mönster som ägaren inte kunnat bryta.
Hästen i fråga verkar inte uppleva något större obehag av att ha sin ägare på ryggen men verkar trivas bättre utan. Jag tror inte att ryttaren rider så illa att han därför kastar av. Han visar helt enkelt att han kan välja att göra sig av med henne.
Ja, ägaren rider för dåligt. Och är lite för mentalt "vek" för den här hästen.
Men hästen har definitivt ett testande beteende. Han har bott hos mig i två år vid det här laget, och i vintras fick han "semester" en skoperiod.
Efter att ha fungerat alldeles utmärkt här, var han rätt krånglig de första veckorna när jag satte igång honom. Han ville väl se om han kunde bestämma om ridningen igen, eller om jag gjorde det.
Tanken är att hästen ska hem till sin ägare igen om någon månad; jag är inte säker på att det är en bra idé för jag är rätt säker på att de svårigheter man haft, kommer att vara tillbaka i oförminskad styrka efter ett par veckor när hästen märker att han kan bestämma igen.
Hästen är som han är, ja.
Och han är en liten buse.
Och jo, han testar. Inte för att det är obehagligt att bli ombedd att gå i en viss gångart utan för att han vill se om han slipper.
Faktiskt.
Jag tror på fullt allvar att han gör sina manövrer för att vara den som bestämmer ("jäklas").
Knappast i syfte att skada människan.
Jag har ett par andra hästar hos mig som också varit "problem".
En islandshäst och en nordis har attackerat människor och andra hästar i hagen.
Syftet kan ha varit att skrämma och hästarna har lyckats.
Jag håller med om att det är en kommunikationsfråga mellan häst och människa, men nog tycker jag att hästar som attackerar människor är "dumma".
En häst som attackerar människan med tänder och hovar när människan går för att hämta hästen i hagen är "dum" även om det är kommunikationsmissar som ligger bakom beteendet.
I båda hästarnas fall löste sig det hela snabbt hos mig, men båda har "hotat".
Jag anar att du egentligen reagerar mest på ordvalet "dum" men nog sjutton finns det hästar som är "svårare" än andra i kommunikationen; hästar som pga sitt beteende kan bli väldigt farliga i fel situation.
Sedan om du vill kalla dem för dumma eller något annat beskrivande ord är väl upp till dig.
Om man annonserar ut en "dum" eller "svår" häst så kan det ju vara lämpligt för både hästens och en potentiell köpares skull, att man är tydlig med att det är problem och inte bara för att det blev så i allmän sprallighet.
Nu kommer vi in på väldigt intressanta frågor om hur vi betraktar hästarna och oss själva. Vad innebär det att vara elak mot någon och vad är det som är speciellt med människan medvetande?
Självklart finns det hästar som är lättare och svårare. Vissa snälla och tålmodiga kan man göra nästan vad som helst med utan att det händer så mycket, medan vissa kräver att precis allting görs rätt för att det inte ska urarta. Där har jag aldrig sagt något annat. Vad jag menar är att för att vara medvetet elak, krävs det att man är ute efter en viss reaktion från motparten. Människor kan retas och jävlas för att se hur andra reagerar och sedan få en sorts tillfredsställelse bara av känslan. Vi kan känna och njuta i tanken både av "elaka" saker, som skadeglädje, eller se fram emot härliga händelser. Vi kan provocera och ställa till bråk på intellektuell nivå, vi kan tänka ut tankar och med våra ord härja och uppröra andra. Vi kan se konsekvenser på kort och på längre sikt av vårt beteende och vi har ett ansvar för hur vi uppför oss, då vårt samhälle vilar på etik och moral. Hästar har inte de här egenskaperna. De lever i nuet, de handlar i nuet eller kortsiktigt och de kan inte smida onda planer. En häst kan kasta av och få en omedelbar "belöning" i en fri rygg, den kan sedan ha kul och kanske galoppera en extra runda. Men den tänker inte - "nu ska jag kasta av, hoppas människan gör sig illa" vilket vore jävligt och elakt. Återigen, vi kan inte lasta dem för egenskaper de saknar och ge dem underförstått ansvar de inte kan ta.