"... men aldrig dum"

Intressant tråd visserligen, men jag får erkänna att jag inte förstår denna upphakning på vissa ord. Jag minns t.ex. att någon för ganska länge sedan tyckte att "trycka på rätt knapp" inte var ett lämpligt uttryck eftersom man då skulle se hästen som någon slags mekanisk manick...

I alla fall. När jag läser "inte dum" i annonser så tolkar jag det helt enkelt som att hästen ifråga inte brukar bocka, stegra, bitas, sparkas eller försöka kasta av ryttaren. Inget annat än så.

Att hästar inte tänker och resonerar på samma sätt som människor vet vi väl alla (?). Även om man nu råkar kalla hästen "inte dum" (eller "dum" för den delen).

Jaha?
Och?
Menar du att jag inte får tacka någon som formulerar sig bra? Bara för att jag formulerat mig annorlunda (och misslyckats med att förklara)?

Du får förstås tacka vem du vill. Det var bara en viss vändning, eftersom @parfymflaska skriver att hästar inte jävlas och du skrivit motsatsen, att hästar "jävlas, med flit" mer en än gång. Det blir ju lättare att förstå dig om du inte, upprepade gånger, skriver raka motsatsen till det du menar ;)

Jag håller med dig med "överlistandet"; att hästen kan tycka att det är extra kul för att den tog sin chans. Att den sen far runt med sin flock på ett extra livat sätt är jag övertygad beror på att det tycker det är kul och äventyrligt att leda sin flock och buss runt på ett sätt den inte brukar göra. Alltså, först "jippii, jag lyckades springa iväg", och sedan "wohoo vad kul det är att springa runt lös här med mina kids". Men inte "haha, nu gjorde jag det igen när jag fick chansen, trots att jag inte borde". Hästar tänker såklart inte i meningar och ord, utan de första meningarna jag skrev beskriver känslor jag tror att hästen kan ha, det håller nog alla med om som sett en busig häst som kommit lös. Den sista meningen beskriver dock inte bara en känsla utan ett resonemang, som kräver helt andra kognitiva resurser än en häst är utrustad med.

Jag tror du underskattar hästens förmåga (och kanske överskattar människans :)). Ett exempel på hur hästar faktiskt tänker i flera steg som jag tror de flesta känner igen är när man skall hämta en ovillig häst på bete, så länge man inte har med sig grimman är det inga problem att komma nära inpå hästen, klappa den osv. men i samma ögonblick du tar fram grimman sticker den sin kos och blir omöjlig att få tag i. Och det är inte själva grimman den känner obehag inför, på annan plats i ett annat sammanhang har den inte något alls emot att få grimman på sig. Det är ett bevis på att hästar, på sin nivå, har såväl förmåga att tänka i flera steg som en viss förmåga även till abstraktioner. Forskningen går också åt det hållet och man börjar mer och mer inse att människans förmåga till tänkande inte alls är så unikt inom djurvärlden som vi hittills trott.

Jag tror du underskattar hästens förmåga (och kanske överskattar människans :)). Ett exempel på hur hästar faktiskt tänker i flera steg som jag tror de flesta känner igen är när man skall hämta en ovillig häst på bete, så länge man inte har med sig grimman är det inga problem att komma nära inpå hästen, klappa den osv. men i samma ögonblick du tar fram grimman sticker den sin kos och blir omöjlig att få tag i. Och det är inte själva grimman den känner obehag inför, på annan plats i ett annat sammanhang har den inte något alls emot att få grimman på sig. Det är ett bevis på att hästar, på sin nivå, har såväl förmåga att tänka i flera steg som en viss förmåga även till abstraktioner. Forskningen går också åt det hållet och man börjar mer och mer inse att människans förmåga till tänkande inte alls är så unikt inom djurvärlden som vi hittills trott.
Tycker även forskningen om när hästar får välja själva när dom vill ha täcke eller inte oxå är ett tecken på att hästar kan tänka i flera steg och veta vad det innebär att att sätta mulen mot dom olika symbolerna för täcke av, på eller ingen förändring.

Jag vet inte var i tråden jag skrivit att hästar inte kan tänka i flera steg, jag menade i så fall i flera led. Att inte vilja bli fångad på betet är kortsiktigt, och grimman är förstås sammankopplad med att bli fångad. Så det är en form av konsekvenstänkande, men kortsiktigt. Det emotsäger jag absolut inte.

Människan är inte alls den enda som kan tänka i steg, det finns djurarter som kan tänka ut jättekluriga saker. Apor, fåglar och delfiner, för att nämna några... Även katter och hundar kan bete sig ganska avancerat. När jag pratar om led och konsekvens menar jag flera led, på längre sikt. Min uppfattning om hästen är att den är ganska impulsstyrd. Är den hungrig äter den allt som finns, den är lättskrämd och försöker ofta fly till vilket pris som helst även om själva flykten skadar eller tar livet av den, den svarar an på signaler och låter sig hanteras ganska villigt även om den far illa. Den är kort sagt designad för att överleva i nuet och det är evolutionära betingat även om det ser "dumt ut" i våra ögon att äta upp all mat direkt och stå hungrig senare, att slita hoven av sig istället för att lirka försiktigt och att inte sparka ihjäl människan som slår den.

Men mänskliga ord är ju hästen oftast snäll, tålmodig och finner sig i det vi gör med den. Med det menar jag inte att den är dum/ointelligent utan att vi ska vara tacksamma och ge den det bästa vi har tillbaka.

Intressant tråd visserligen, men jag får erkänna att jag inte förstår denna upphakning på vissa ord. Jag minns t.ex. att någon för ganska länge sedan tyckte att "trycka på rätt knapp" inte var ett lämpligt uttryck eftersom man då skulle se hästen som någon slags mekanisk manick...

I alla fall. När jag läser "inte dum" i annonser så tolkar jag det helt enkelt som att hästen ifråga inte brukar bocka, stegra, bitas, sparkas eller försöka kasta av ryttaren. Inget annat än så.

Att hästar inte tänker och resonerar på samma sätt som människor vet vi väl alla (?). Även om man nu råkar kalla hästen "inte dum" (eller "dum" för den delen).

Så kan man se det, om man inte vill haka upp sig ;) men väljer man att haka upp sig kan det leda till en intressant diskussion om etologi, etik och specifika hästars spännande äventyr :) jag tycker det är intressant att höra allas åsikter i ämnet!

Tycker även forskningen om när hästar får välja själva när dom vill ha täcke eller inte oxå är ett tecken på att hästar kan tänka i flera steg och veta vad det innebär att att sätta mulen mot dom olika symbolerna för täcke av, på eller ingen förändring.

Intressant! Det här har jag inte hört om. Har du någon referens man kan läsa?

Nej inte en del av leken utan ett sätt för s att få igång p, s leker inte med tuffa tag men blir tuff för att få igång lek och när dom leker är det galopp med bock, kickar och tvära svängar som är leken, s hade inte inte vågat vara så tuff för att få igång lek om gamla c fortfarande fanns kvar för c gick i mellan och sa till s om s var för jobbig på någon häst.

Det c gjorde kan jag se sin en form av moral och var guld att ha i flocken.

Jag har tänkt på det du skrev här och jag tycker att du har rätt, det kan vara en form av häst-moral. Hur man bör uppträda för sitt eget och flockens bästa.

Sen tycker jag INTE att man kan föra över moraltänket till hur vi tycker att hästen borde bete sig mot oss i alla hanterings/ridningssammanhang (säger inte att du skrivit det utan reflekterar bara över trådens tidigare innehåll). Att protestera vid ridning och hantering beror ju ofta på att hästen vill något annat än vi och den kan mycket väl ha rätt i det, även om vi tycker att den beter sig fel. Nu kommer vi även tillbaka till att det är vi människor som har makten och ansvaret och det blir komplicerat eller omöjligt att överföra beteende häst-häst till häst-människa. När man kallar hästen "dum" är det ju ofta pga hur den uppför sig mot människor. Och där funkar inte häst-moral så länge man inte lever i hästflocken och ser samma mening med livet.

Jag vet inte var i tråden jag skrivit att hästar inte kan tänka i flera steg, jag menade i så fall i flera led. Att inte vilja bli fångad på betet är kortsiktigt, och grimman är förstås sammankopplad med att bli fångad. Så det är en form av konsekvenstänkande, men kortsiktigt. Det emotsäger jag absolut inte.

Människan är inte alls den enda som kan tänka i steg, det finns djurarter som kan tänka ut jättekluriga saker. Apor, fåglar och delfiner, för att nämna några... Även katter och hundar kan bete sig ganska avancerat. När jag pratar om led och konsekvens menar jag flera led, på längre sikt. Min uppfattning om hästen är att den är ganska impulsstyrd. Är den hungrig äter den allt som finns, den är lättskrämd och försöker ofta fly till vilket pris som helst även om själva flykten skadar eller tar livet av den, den svarar an på signaler och låter sig hanteras ganska villigt även om den far illa. Den är kort sagt designad för att överleva i nuet och det är evolutionära betingat även om det ser "dumt ut" i våra ögon att äta upp all mat direkt och stå hungrig senare, att slita hoven av sig istället för att lirka försiktigt och att inte sparka ihjäl människan som slår den.

Men mänskliga ord är ju hästen oftast snäll, tålmodig och finner sig i det vi gör med den. Med det menar jag inte att den är dum/ointelligent utan att vi ska vara tacksamma och ge den det bästa vi har tillbaka.
Jag borde kanske skrivit att jag menade inlägget som allmän diskussion, alltså inte i polemik till ditt ursprungsinlägg där jag tycker du har helt rätt :)

Jag håller med dig. En "dum" häst är enligt vissa en som inte beter sig som människan vill. Jag skulle säga att det snarare är en mycket smart häst med mycket integritet och mod som vågar protestera mot det människan gör fel. Trots att den vet at den kommer få bestraffning (stryk, sporrad, ryckt i munnen) har den inte låtit sig kuvas.

När någon säger att deras häst är dum tänker jag att det är en intressant häst med en dum ägare. :angel:

Angående hästar som inte vill bli hämtade i hagen: Kan de säga det klarare? Jag vill inte vara med dig. Att vara med dig är inte kul, du pressar mig för hårt, du gör mig rädd eller jag får ont. Jag vill inte. Jag stannar här. Det är människans jobb att göra samarbete attraktivt och roligt för hästen så att den önskar att vara med oss och samarbeta med oss av egen fri vilja. Om hästen inte ens vill ha med dig att göra och springer från dig i hagen har ni enorma problem i er relation och det har inte ett dugg med själva hämtningen att göra.

Men ärligt vem har inte någon gång bestraffat en häst utifrån hur vi anser den ska bete sig o sen insett vi gjort fel.Kan man inte erkänna detta kan man inte utvecklas .Känns ibland som att vi ser ner på varandra för att vi ibland bestraffar våra hästar för hårt men det händer nog alla.Vi är inte mer än människor och hästar är 600 kg häst som vi inte alltid förstår eller rår på

Jag håller med dig. En "dum" häst är enligt vissa en som inte beter sig som människan vill. Jag skulle säga att det snarare är en mycket smart häst med mycket integritet och mod som vågar protestera mot det människan gör fel. Trots att den vet at den kommer få bestraffning (stryk, sporrad, ryckt i munnen) har den inte låtit sig kuvas.

När någon säger att deras häst är dum tänker jag att det är en intressant häst med en dum ägare. :angel:

Angående hästar som inte vill bli hämtade i hagen: Kan de säga det klarare? Jag vill inte vara med dig. Att vara med dig är inte kul, du pressar mig för hårt, du gör mig rädd eller jag får ont. Jag vill inte. Jag stannar här. Det är människans jobb att göra samarbete attraktivt och roligt för hästen så att den önskar att vara med oss och samarbeta med oss av egen fri vilja. Om hästen inte ens vill ha med dig att göra och springer från dig i hagen har ni enorma problem i er relation och det har inte ett dugg med själva hämtningen att göra.
Så enkelt tror jag inte det är för även om hästen får ett lustfyllt jobbb vill den kanske inte lämna sin flock o mat i hagen.Det behöver inte betyda dålig relation mellan häst o ryttare

Har själv haft en häst i 15 år och under dom åren blev hon alltid svår att ta in på våren och när hösten kom var det inga problem tills våren kom igen, ingen skillnad på rutinerna under året förutom att under vissa sommar kom det fler hästar in i hagen men att bli svårfångad började tidigare på året så inga fler hästar i hagen än vanligt när det började på våren.

Jag måste varit en trevlig prick under vintern och betydligt otrevligare under sommaren trots att hon var en sällskapshäst utan krav.

Men ärligt vem har inte någon gång bestraffat en häst utifrån hur vi anser den ska bete sig o sen insett vi gjort fel.Kan man inte erkänna detta kan man inte utvecklas .Känns ibland som att vi ser ner på varandra för att vi ibland bestraffar våra hästar för hårt men det händer nog alla.Vi är inte mer än människor och hästar är 600 kg häst som vi inte alltid förstår eller rår på
Jag erkänner att jag har behandlat hästar fel både fysiskt och psykisk men tycker inte vikten har något med det att göra.

Jag tycker verkligen att vi ska ha detta i åtanke ALLTID, att vi väljer hästarna och vi styr deras liv. De skulle ofta välja att inte vara med oss om de fick. Exemplen är många; de smiter och de vill inte låta sig fångas för att bara nämna något.

Det behöver inte vara nuvarande ägare/ryttares fel om en häst är svårfångad, det kan vara svårare om hästen blivit fel behandlad innan. Men även då kan man få den att ändra sig, enligt min egen erfarenhet.

@nullo-modo , kom det inte gräs i hagen på våren? Gick de i samma hage och utan gräs hela året? Fodrades de inne eller i hagen?

@Bambi jag tycker du har en mycket god insikt och resonerar sunt.
Ett tillägg ang "vem som hanterar hästen" - om det är "ett barn eller vuxen eller x eller y person " osv:
Det är ju heller inget permanent tillstånd att hästen tänker/har lärt sig att "nu är det X person och då är det detta som gäller" osv .

Faktum är ju att hästar läser av oss dagligen dags och många är mindre benägna temperaments och personlighetsmässigt att fråga , medans många andra frågar oftare .
Det är där det blir viktigt . Om människor som inte ser "frågorna" /förstår när "frågorna" kommer , blir det så att hästarna tar till vanor / beteenden som inte hade blivit vanor/beteenden om människor sett och förstått .

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 255
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar