"... men aldrig dum"

Jag måste säga att jag är väldigt tveksam till att kalla den hästens beteende för "dumt och ologiskt" baserat på det du beskriver här. Låter som en lite komplicerad häst med mycket tankeverksamhet. Vissa väljer att kalla det dum.
Skulle säga mkt komplicerad häst i vissa lägen som väljer dumma val ibland som försvårar det för henne själv.Men man har ju hittat på olika lösningar efter hand.Ingen nybörjarhäst.En svårpåverkad häst som kräver avslappning men samtidigt fast hand.

Djur på bete skall ha daglig tillsyn men det finns inget krav på att de skall visiteras, det är inget fel att göra det men jag har själv inte varit med om att någon gjort det.

Märkligt att du aldrig har träffat på någon som har ordentlig koll på sina djur. Jag har visserligen träffat på folk som inte gör det men det har också varit människor som inte sköter sina djur på ett bra sätt i övrigt heller.

Bara en nyfiken fråga, om hästarna får klara sig själva i 4-5 månader, hur gör ni då med hovvård? Skydd mot insekter?

Hur kan man säkerställa att den där tillsynen är tillräcklig om man bara tittar på hästen? För mig är det självklart att känna igenom, och även att lyfta benen och kolla hovarna. Mer än en gång jag hittat en sten fastkilad i trakten, eller en pinne som kilat sig fast. Hästen har inte varit halt (ännu...), så jag hade inte upptäckt det så.

Sen som fd fånghästägare så ingår kolla puls och känna om hovarna är varma i min dagliga kontroll på alla hästar, och alldeles särskilt på bete.. Och jag känner ju inte bara där och skiter i resten av benen.

När min ungponny kört in en pinne i flanken/ljumsken, så det syntes inget och inte halt. Men när jag som vanligt kände igenom så dels reagerade han ju starkt när jag närmade mig området, och så kände jag att det var kletigt i pälsen. Vid närmare kontroll så ett cm-stort hål i ljumsken (man var tvungen att sitta på huk och kolla underifrån upp i ljumsken) som det rann var ur. Ringde såklart vet, som efter us osv kunde konstatera att det inte var gjort samma dygn. Dvs trots visitation märktes det inte förrän det blev infekterat dygn 2. Gud vet när jag märkt det om jag bara kollat på honom, dygn fyra kanske?

Precis. Tyder rakt igenom på bristande förståelse att kalla hästen dum.
Tror inte du förstår vad jag menar men det verkar som du saknar insikt i hur andra tänker.Tråkigt med påhopp.Alla djur kan göra både dumma o kloka val anser jag och det gör inte att jag har mindre förståelse för dem bara för jag klär något hästen gör i ord.

@Bambi for president :love:

Intressant att hästar kallas dumma när de inte gör som vi vill. Säger väl allt insikt och ödmjukhet inför hästen både som art och som individ. Pinsamt.

Åh, tack :)

Ja, mina egna slutsatser av tråden så här långt är att man kan vrida på den här frågan åt många håll och jag tror/hoppas att de flesta behandlar sina hästar väl oavsett hur man formulerar sig. MEN, det är ändå en fråga om attityd till hästen och dess värde som individ och med det i åtanke blir det så mycket mer rätt att beskriva hästar i positiva, om än mänskliga, termer. Hur hästarna än beter sig så förtjänar de vår respekt (vi har makt över dem och tvingar dem till massor av saker) och därför anser jag att det är okej att kalla en häst snäll, men inte att kalla den dum, även om båda är "mänskliga" termer.

Frågan har egentligen två delar, dels hur hästens beteende faktiskt bör tolkas rent etologiskt (vilket kräver mycket kunskap och erfarenhet), dels etiskt och filosofiskt angående vilken rätt vi människor har att utöva makt över andra varelser och vilket ansvar det medför. Kallar man till exempel en häst snäll ligger det närmare till hands att berömma och klappa den, vilket den ofta förtjänar. Kallar man dem dum och anser att den borde veta bättre ligger det närmare till hands att tillrättavisa eller bestraffa, vilket den sällan (om någonsin) förtjänar. Även om inte just DU (självfallet ej riktat till dig @the_connemara ) bestraffar din "dumma" häst är det ändå ett synsätt som troligtvis bidrar till alldeles för många rapp, ryck och skrik från alltför många människor med sämre omdöme. Är det okej att se hästen som dum blir det lättare att skylla på dumheterna istället för att ifrågasätta sina egna handlingar (som troligtvis är grundorsaken till det dumma). Vidare, hur rätt kan det vara att spöa eller lappa till andra varelser bara för att vi råkar se det som befogat? Vem har vi etiskt rätt att utföra våld emot, annat än i självförsvar, egentligen? I många lägen använder vi alldeles för mycket våld mot våra hästar när borde använda våra hjärnor för att tänka efter lite istället.

Tror inte du förstår vad jag menar men det verkar som du saknar insikt i hur andra tänker.Tråkigt med påhopp.Alla djur kan göra både dumma o kloka val anser jag och det gör inte att jag har mindre förståelse för dem bara för jag klär något hästen gör i ord.

Hästen kan göra ett "dumt" val genom att dra sönder sig istället för att lirka sig loss men det bygger ju fortf på instinkt och impuls.

Den ÄR inte dum när den gör något som vi inte gillar. Utgår man från det när man hanterar eller tom försöker påverka ett djur så är man fel ute.

Alltså jag förstår inte öht hur det ens kan vara ett alternativ att TÄNKA att djur är dumma/elaka/jävlas med oss? Hur man än vänder och vrider på det, vilka exempel man än tar upp så har vi inte rätten att sätta oss över djuren på det viset.

Mvh vissa saker ÄR svartvita

Studera en hästflock och ojo de kan vara elaka vare sig det är en instinkt eller ej .Jag tycker det är fint att tänka att djur aldrig är elaka men jag tror inte på det.Jag försöker sätta mig in i hästen o föredrag givetvis beröm och positiv inlärning men hamnar jag i en pressad ögonblick situation

....pressad situation utan ett snabb vänlig lösning måste jag reagera med stark röst eller våld för att klara mig oskadd.tex häst som springer över mig.Det gör mig inte sämre hästmänniska att jag kan reagera lika starkt som en häst medlem i en flock

Det intressanta är ju, ur vems synvinkel beter den sig dumt? Ur hästens eller ur din? Och om man istället sätter sig i hästens position, beter sig människan dumt eller klokt i samma situation?

Vems perspektiv är viktigast? Ibland är vårt perspektiv viktigast, därför att vi har bådas liv i våra händer - hästen får bara inte springa rakt ut framför en bil eller backa nedför ett stup. Men när det gäller att hoppa hinder, göra krävande rörelser, rida ut utan andra hästar, gå förbi läskiga saker så är det ju mer frågan om vems vilja som är viktigast. Vi tycker förstås att det är vår. Men om hästen inte håller med, är det inte vår uppgift att motivera istället för att skälla och/elle rappa till med spöet?

Studera en hästflock och ojo de kan vara elaka vare sig det är en instinkt eller ej .Jag tycker det är fint att tänka att djur aldrig är elaka men jag tror inte på det.Jag försöker sätta mig in i hästen o föredrag givetvis beröm och positiv inlärning men hamnar jag i en pressad ögonblick situation

Det här att hästar kan vara hårda och våldsamma mot varandra hör egentligen inte hemma som jämförelse när vi talar om hur vi behandlar dem.
1. Vi kan inte jämföra våra dispyter med dem mellan hästar. En frisk häst i bra miljö ger alltid den andra hästen chansen att gå undan i en konflikt. Vi ger hästarna inte denna chans, vi pressar dem och håller fast dem samtidigt (med tyglar, skänklar, grimskaft, linor mm). Släpper vi hästen sticker den sannolikt ifrån oss, den stannar inte och "jävlas".
2. Vi är människor med etik och moral och i mänsklig moral ingår att inte vara våldsam annat är i nödsituationer. Att hästar sparkar varandra är inte en ursäkt för oss att vara "elaka" mot dem. Vi "slåss" aldrig på lika villkor. Hade hästar slagits med oss som de gör med varandra hade vi aldrig kunnat ha dem tama. De undviker att slåss med oss och vi har mängder av skäl att inte "slåss" med dem.

Du har skrivit om nödsituationer men jag tror att det är väldigt viktigt att definiera vad det verkligen innebär. För om det inte väntar en akut fara är det ju inte en "nödsituation" när hästen tvekar för att man vill rida ut ensam eller inte vill gå förbi något läskigt.

Jag sa inte nödsituationen var när hästen är tittig eller rids ut ensam.Friska hästar ger inte alltid andra hästar en första chans.Det händer om ej vanligt att de inte varnar.Vi kan inte hantera alla situationer precis som hästen inte kan hantera alla.Jag klandrar ingen för hur hen gör med sin häst vill bara ta det hela på en mer rimlig nivå.

Det är en helt annan sak att korrigera hårt än att kalla hästen dum. Jag har rätt stor tolerans mot hård korrigering när det görs av folk som kan, hästar tål mycket. Men inställningen att de är dumma har jag ingen tolerans med alls för den är helt ologisk.

Man kan inte jämföra "våldet" hästar emellan, och även det rymmer flera dimensioner - släktband, åldersskillnader osv, och det mellan människa och häst. Enklast för att förstå är kanske att jämföra med om en lärare ger en elev stryk. Bara för att elever sinsemellan ibland (ganska ofta för vår del) slåss på rasterna kommer inte eleven uppfatta en lärare som slår på samma sätt.

"Korrigeringar" är nog ett av de värsta orden jag känner till i samband med hästhållning, vill man använda våld så skall man åtminstone våga stå för det. Ingen av de äldre hästmänniskor jag lärt mig av har använt "korrigeringar" av den typen som man nu kan se tom. i hästprogram på tv - sorgligt.

Där konsten slutar tar våldet vid.

Man kan inte jämföra "våldet" hästar emellan, och även det rymmer flera dimensioner - släktband, åldersskillnader osv, och det mellan människa och häst. Enklast för att förstå är kanske att jämföra med om en lärare ger en elev stryk. Bara för att elever sinsemellan ibland (ganska ofta för vår del) slåss på rasterna kommer inte eleven uppfatta en lärare som slår på samma sätt.

"Korrigeringar" är nog ett av de värsta orden jag känner till i samband med hästhållning, vill man använda våld så skall man åtminstone våga stå för det. Ingen av de äldre hästmänniskor jag lärt mig av har använt "korrigeringar" av den typen som man nu kan se tom. i hästprogram på tv - sorgligt.

Där konsten slutar tar våldet vid.

Skriver under på detta till 100 %.

En sak som verkligen förvånar mig och gör mig sorgsen, är med vilken hetta folk försvarar rätten att bestraffa/korrigera sina djur eller beskriva dem med nedsättande termer. Jag brukar oftast försöka skriva genomtänkta inlägg här på forumet och enda gångerna jag mött riktigt mothugg sista åren är i dessa ämnen. Jag använde exakt samma citat som du ovan om våld, angående att jag inte kan se att det är rätt att slå en hund annat än i absolut nödvärn (det handlade om att slå hunden i huvudet till råga på allt, vilket många tyckte var helt okej) och fick svar som "ta inte i så du spyr"...

Varför är det så viktigt att försvara denna rätt? Är det skrämmande att tänka att vi människor faktiskt kanske inte har den självklara rätten att göra så med våra djur, eller är det ett ifrågasatt samvete som slår ifrån sig?

Jag är inte direkt någon fanatisk djurrättsaktivist så jag kan faktiskt inte se vad som är så provocerande.

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan där. Jag undrar hur ni hanterar situationer där folk har olika åsikter inom hästhanteringen. Såhär är läget för mig: Jag jobbar i...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 255
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 841
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår