Du inser ju själv att hon känner sig tryggast med sin flock. Jag förstår inte hur du då kan tycka att det är "ologiskt" av henne att försöka springa hem till den när hon blir rädd.
Även naturligt sett finns en variation som sammanlagt bidrar till en arts överlevnad. Vissa hästar är extra uppmärksamma och vissa är extra lugna. Det är lite som med människor med ADHD, det är ofta jobbigt för dem att vara hyperaktiva eller okoncentrerade. Men evolutionärt sett har de också styrkor, de är ofta äventyrliga, aktiva och vågar mer än många andra och har på så sätt fört mänskligheten framåt. Nu säger jag inte att din häst ens är åt ADHD-hållet, men hon kanske är en extrem spejare. Hennes liv blir extra jobbigt men hon är kanske också den enda som hade upptäckt den där motorsågen/rovdjuret på kilometervis avstånd och varnat sin flock.
Hmm.
Du kritiserar "oliktänktande" för att man förmänskligar hästars egenskaper.
Och så diagnosticerar du ADHD hos häst.
Logiken är inte kristallklar.
Självklart har hästar sina egna motiv för att göra som de gör. Logik hör inte till hästars mer utpräglade funktioner; snarare är de ju "programmerade" på att vara reaktiva - fly först och stanna sedan, i stället för logik - tänka först och agera sedan.
Jag håller med om att för att hantera en häst "rätt" behöver man fundera på hur hästarna fungerar, vad de "normalt" reagerar på och vilket stimulus som utlöser vilken reaktion.
Om jag (tjatig) ska återgå till grundfrågan: hästar som reagerar på ett givet stimulus; flyr när det händer något och då kanske tacklar människan, ser jag inte som "dum".
Däremot häst som tacklar människan mest för att den vill och kan, är "dum".
Jag ser alltså inte "dum" som ett uttryck för "korkad" utan som ett uttryck för "krånglar för att den vill och kan". Motivet kan vara "vill ha gräset där".
Men som jag läser dina inlägg har du hakat dig fast i att du ogillar uttrycket "dum" (som för övrigt inte är något jag brukar säga till eller om mina hästar, men jag kan absolut relatera till uttryckssättet utan att tycka att det är konstigt).
Du försöker undervisa oss andra om hur hästar fungerar; för att få oss att hålla med dig om att hästarna inte är "dumma" utan antagligen felhanterade eller felfostrade eller missförstådda.
Som jag själv menar, och som jag uppfattar att en del andra menar, så är det inte så att vi klagar på att hästen är dum och sätter oss fast där.
I mitt fall kan jag ibland konstatera att "äsch, nu är du dum/tramsig" och så gör jag något åt saken - eller accepterar att hästen har sitt beteende och då får jag förhålla mig till det så att hästens och min samvaro blir så behaglig som möjligt för oss båda.
I mitt fall är värderingen av "äsch, nu är du tramsig/dum" mest av axelryckningskaraktär.
Alltså: bara för att man kan tycka att hästen är "dum" (inte synonymt med ointelligent) behöver man inte se det som ett problem och det behöver inte betyda att man behöver din hjälp att förstå varför hästen gör som den gör.
Ibland gör en häst saker bara för att den vill och kan.