Melodifestivalen 2024, ALLA deltävlingar + finalen

Bukeomröstning Mellofinalen 2024

  • 1. “When I’m Gone“ – Maria Sur

    Röster: 9 14,1%
  • 2. “Back To My Roots“- Jay Smith

    Röster: 11 17,2%
  • 3. “Awful Liar“ – Lisa Ajax

    Röster: 2 3,1%
  • 4. “Heroes Are Calling“ – Smash Into Pieces

    Röster: 19 29,7%
  • 5. “Give My Heart A Break“ – Cazzi Opeia

    Röster: 25 39,1%
  • 6. “Light“ – Annika Wickihalder

    Röster: 3 4,7%
  • 7. “Unforgettable“ – Marcus & Martinus

    Röster: 12 18,8%
  • 8. “It’s Not Easy to Write a Love Song“ – Dotter

    Röster: 7 10,9%
  • 9. “Que Sera“ – Medina

    Röster: 9 14,1%
  • 10. “Dragon“ – Liamoo

    Röster: 5 7,8%
  • 11. “Effortless“ – Jacqline

    Röster: 15 23,4%
  • 12. “Happy That You Found Me“ – Danny Saucedo

    Röster: 5 7,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    64
  • Omröstning stängd .
Nu har jag lyssnat på snuttarna! Bra deltävling!!

M&M låter som förra året. Det kommer säkert funka och de kommer nog gå till final direkt. Lite fantasilöst tycker jag som gillar när det sticker ut. Skickar vi det här så skickar vi samma som brukar skicka. Superproducerad pop sjungen av söta pojkar. Inte dåligt, men man har hört det ungefär fem miljoner gånger redan! Låten heter Unforgettable men jag skulle nog säga att den är rätt så Forgettable faktiskt. Det låter som att man behåll 90% av Air och förnyat med 10% bara.
Chelsea Muco Piggt, glatt och härligt! Festkänsla
Jay Smith Det här kan utmana om en finalplats!
Elecktra Jag älskar det! Humor, mello-referenser, skånska! Underbart! Beskrivningen en mix mellan Günther och After Dark är rätt bra!
Annika Wickihalder Härlig röst, låten är inte dålig men låter lite blek i det här sällskapet
Medina Låten är full med uttryck som que sera, bailando, loco loco, comme si, comme si, allez allez allez blandat med svenska med pigga och glada latinska melodier med en glad och härlig refräng. Jag förstår att de lagt den här låten sist i deltävlingen! Det här gör mig på gott humör och får mig att vilja dansa! Den kommer nog spelas på många sommarfester i år!

Min gissning:

M&M går nog tyvärr direkt till final. Övriga (minus Annika W) slåss om de andra platserna. Jag hoppas att Elecktra går direkt till final!

Jag hade önskat Medina och Elecktra direkt till final och Chelsea Muco och Jay Smith till finalkvalet. M&M är för fantasilösa som kommer med "samma låt" i år igen och Annika W är för blek trots bra röst och låt.
 
Tittar på snuttar av framträdandena:

M&M sterilt, kallt och opersonligt precis som låten. Men folk kommer nog tycka att det ser snyggt och proffsigt ut och de kommer nog vinna den här deltävlingen ganska övertygande och mycket möjligt hela Mello i år. Men jag tycker att det vore synd om vi återigen skickar söta pop pojkar med superproducerad opersonlig poplåt. Scenens stil är digital med lite inspiration från Benjamin Ingrossos LED-linjer, vilket skapar den kalla känslan. Den här gången får de sällskap av ett gäng dansare men förutom det påminner koreografin om förra årets.
Chelsea Muco Glada färger, dansare, men känns lite stelt. Hon fokuserar på att sjunga i den här pigga och glada låten. Markerar lite rörelser dansarna gör men ser inte helt bekväm ut på scenen. Det saknas energi tyvärr. Men jag gillar låten. Tror hon får mycket svårt att ta sig vidare.
Jay Smith kör konsertstilen. Med ett band med sig på scenen, låtens titel som backdrop. Han "spelar" gitarr medan han sjunger. Färgen är rödorange. Men han ser som väntat trygg och naturlig ut på scenen och låter bra. Jag tror att det här kan funka imorgon! Många kommer nog tycka om det här! Det känns äkta och genuint. Även om jag rocktjej hade önskat att han sjöng en riktig rocklåt istället för country! Men den här låten växer för varje gång jag hör snutten!
Elecktra har på sig en fluffig rosa klänning. Dansarna har svarta kostymer. LED-väggen bakom ser ut som om den glittrar av diamanter eller nåt sånt. Ingen överraskning nånstans. Men jag gillar det! Det är härligt med nåt som sticker ut och det tycker jag att Elecktra gör. Går rätt mycket i After Darks fotspår och det är ju härligt!
Annika W. Står själv på scenen vid ett mikrofonstativ och sjunger iförd en grå två delad klänning med lite glitter. Inget spännande eller nytänkande alls. Sekunden jag slutar höra låten har jag glömt den. Men det är inte alls dåligt egentligen och kommer nog få sina fans.
Medina Färgglatt, dans, de ser ut att vara många (!!!) på scenen. Men jag är ytterst tveksam till att det är en ny "In i dimman" faktiskt... I klippet saknas energin jag hade velat ha från dem... men det är ju ett väldigt kort klipp så det kan ju bli bättre när man ser hela numret imorgon.

Om jag skulle gissa så tror jag att Chelsea Muco och Annika W är de som åker ut imorgon.
 
Nu har jag också kikat på snuttarna och min spontana känsla är att detta är årets bästa deltävling.
M&M gör väl vad man förväntar sig av dem. Pigg och poppig låt.
Jag gillar Chelsea Mucos låt men hon kunde nog ha låtit bli att försöka dansa för det ser bara stelt ut.
Jay Smith gör säkert sin grej bra, men det tilltalar inte mig.
Elecktra - tja, de ska ju ha med lite olika musikstilar och personligheter. Inga mer kommentarer.
Medina, jag hoppas de får till sitt framträdande, för de vore värda att gå vidare med sin glädje och energi.
 
Jag undrar mest hur det ska gå för Israel i finalen. "October rain" är ju inte en jättebra titel, inte minst ihop med vissa textrader. Lite trist att de tycks göra det med flit. Låten lär vara riktigt bra och sjungs av en transperson - kan de resonera som att den därför inte "bör" uteslutas? Även fast uteslutningen självklart inte riktas mot artisten?
 
Jag undrar mest hur det ska gå för Israel i finalen. "October rain" är ju inte en jättebra titel, inte minst ihop med vissa textrader. Lite trist att de tycks göra det med flit. Låten lär vara riktigt bra och sjungs av en transperson - kan de resonera som att den därför inte "bör" uteslutas? Även fast uteslutningen självklart inte riktas mot artisten?
Hon är väl inte trans?
 
Jag undrar mest hur det ska gå för Israel i finalen. "October rain" är ju inte en jättebra titel, inte minst ihop med vissa textrader. Lite trist att de tycks göra det med flit. Låten lär vara riktigt bra och sjungs av en transperson - kan de resonera som att den därför inte "bör" uteslutas? Även fast uteslutningen självklart inte riktas mot artisten?

Men har EBU uttalat sig än? Det har gått rykten om att EBU granskar texten och om den bedöms vara politisk kan de be Israel att ändra den. Det har EBU gjort innan t.ex. när Georgien ville skicka rn låt som heter "We don't wanna put in". Israel ska ha gått ut med att de inte kommer ändra utan hellre drar de sig ur. Sen har jag hört andra rykten efter det som säger att de håller på att ändra texten. Så det verkar lite oklart än så länge.

Kommer de till start lär de bli utbuade likt Ryssland har blivit några år skulle jag gissa.
 
Men har EBU uttalat sig än? Det har gått rykten om att EBU granskar texten och om den bedöms vara politisk kan de be Israel att ändra den. Det har EBU gjort innan t.ex. när Georgien ville skicka rn låt som heter "We don't wanna put in". Israel ska ha gått ut med att de inte kommer ändra utan hellre drar de sig ur. Sen har jag hört andra rykten efter det som säger att de håller på att ändra texten. Så det verkar lite oklart än så länge.

Kommer de till start lär de bli utbuade likt Ryssland har blivit några år skulle jag gissa.
Det senaste jag läste var, att Israel vägrar att ändra i sin text.
 
Dana kom ut som trans vid 13 års ålder. Googla Dana International trans. Och med det menar jag alltså att Israel kör med en typ av greenwashing för att kunna slinka igenom med sitt politiska budskap. Inget annat. Dana är en fantastisk artist!
Dana ja, men nu pratar vi om en annan kvinna?
 
@Otherside funderar på om du kanske läst reaktioner på ett humorprogram från Israel som minst sagt är kritiska mot EBU i ett nummer, där de framhåller att de minsann skickat "a girl who that was a boy" (som i sig låter lite sådär) och en kroppspositiv artist, och därmed försöker idka lite greenwashing samtidigt som de likställer alla som är kritiska mot kriget i Gaza med Hitler. Där är sångerskan utklädd till Eden Golan (eller ja, har åtminstone en peruk med samma lila slingor), som alltså inte är samma person som Dana ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp