Mellanstora sällskapshundar - ny ras behövs

Sv: Mellanstora sällskapshundar - ny ras behövs

Men för att kunna avla fram nått "nytt" behövs det ju ha funnits något "gammalt" att ta av för att få fram det nya.

Sv: Mellanstora sällskapshundar - ny ras behövs

Jag tror du gör det hela för omständigt.;)

Självklart finns det en ras för dig. Vad jag tror problemet sitter är att du är rädd för en "aktivitetskrävande" hund. Självklart ska du inte ha border collie, vorsteh, bruksschäfer, stövare, tysk jaktterrier eller någon annan utpräglad arbetande hund om du inte har för avsikt att jobba hemskt mycket med den.

Men det finns ju massor med "normalkrävande" hundar i olika storlekar. Bara för att en ras inte klassas som soffpotatis betyder inte att den behöver tre timmar hjärngympa per dag.;)
Sedan ska du inte skrämmas av att en hund anses vara till för bruks... kollar man på brukshundsklubbens träningar/tävlingar ser man att det finns massor med sk "bruksraser" som aldrig syns till där.

Tycker att Duvan har en bra poäng. Vad är en "sällskapshund"? Finns den överhuvudtaget?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Min sambo och jag ska/vill skaffa vovve nästa år, något jag längtat efter länge och nu har tillfället när vi kan vara hemma med valp...
2
Svar
35
· Visningar
3 779
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar