Mellanstora sällskapshundar - ny ras behövs

Sv: Mellanstora sällskapshundar - ny ras behövs

Jag tror nog det finns hundar till alla. Utan att man ska behöva ta fram nya raser.
Jag blir lite nyfiken. Du är noga nu med att säga att det ska vara rena sällskapshundar. Men hur vet du och ni andra att de hundar ni tar från Spanien är rena sällskapshundar? Kan ju vara vilka raser som helst i dom.
Och det måste ju inte vara småraser i en liten blandning. Har själv sett en schäfer/papillon. Och den hunden blev mindre i storlek än mina schnauzrar.

Ta nu inte detta som någon kritik, utan som en diskussion ;)

Jag blir mer och mer nyfiken på vad en sällskapshund egentligen är. Jag menar alla hundar duger ju till sällskap så länge de gillar att umgås med människor. Sedan har ju de flesta raser ursprungligen ett annat syfte av något slag, merparten någon typ av jakt eller modifierat jaktbeteende. En hund helt utan jaktinstinkter - finns det? Är det ens önskvärt? Då vill ju inte hunden leka med bollar eller kampa om trasan heller. Är det inte styrbart beteende vi vill ha? Med hundar som njuter av spänningen med alla lukter, men som ger f-n i att dra iväg på egna äventyr? Och sådana finns ju i alla möjliga och omöjliga yttre modeller...

Jag vill nog egentligen skrota stämpeln "sällskapshund". Alla hundar borde få vara mer eller mindre sällskapshundar - bara med olika behov och användning i övrigt. Ingen hund skulle behöva nöja sig med att bara existera, och det är lätt hänt när folk tror att rasen tillhör en grupp som bäst passar som soffkudde och söt accesoar.

Bra poäng och bra skrivet. Nej, jag ratar inte några raser och en spansk hittehund kan innehålla exakt vad som helst, ofta en hel del podenco som är en ras som tagits fram för kaninjakt. Är det idealet? Nej, naturligtvis inte.

Kanske avelsarbetet inom de flesta raser går mer och mer mot sällskapshundar eftersom detta är vad folk vill ha? Vad säger ni som avlar? Man brukar ju säga att "marknaden har alltid rätt" och att efterfrågan styr utbudet. Ta cocker spaniel som ett exempel. Det kanske är den vägen problemet ska lösas.

Jag tycker inte att den rasen som jag beskrivit finns riktigt,även om det finns individer inom alla raser som blir jättebra sällskapshundar. Hela idén med avelsarbete är ju att man modifierar arten i en genomtänkt riktning för att möta ett behov.

De hundar som kommer till Sverige från andra länder är ofta riktiga gatukorsningar med vad som helst, och inget ideal som jag ser det. Poängen är att de tas hit därför att det SAKNAS något som folk vill ha här hemma i Sverige. Om det redan fanns här, skulle vi då importera hundar? Vet ej, vad tror du?

Precis!

Jag vet heller inte vad sällskapshundar är egentligen. För oavsett vad jag gör med mina hundar, eller vilken ras jag haft. Så är det ju mina sällskapshundar. Jag vill ha med mig dom, umgås med dom, tävla om jag vill, träna mm. Men först och främst är det mina hundar som jag vill umgås med, sen vad vi gör på dagarna ska ju inte behöva avgöra om de är en sällskapshund eller inte.
Mina hundar är mina sällskapshundar, oavsett vad jag gör med dom.

Lejonelle skrev:
Jag tycker inte att den rasen som jag beskrivit finns riktigt,även om det finns individer inom alla raser som blir jättebra sällskapshundar. Hela idén med avelsarbete är ju att man modifierar arten i en genomtänkt riktning för att möta ett behov.

De hundar som kommer till Sverige från andra länder är ofta riktiga gatukorsningar med vad som helst, och inget ideal som jag ser det. Poängen är att de tas hit därför att det SAKNAS något som folk vill ha här hemma i Sverige. Om det redan fanns här, skulle vi då importera hundar? Vet ej, vad tror du?

Är det verkligen därför folk tar in hundar från Spanien? Bara för de inte hittar vad de vill ha här hemma?
Jag tror inte det. Jag får känslan av att det är lite coolt att få säga man har en hund från Spanien + att de som har en sån hund vill hjälpa hundar som har det svårt.
Är ju inte så dyrt att ta dessa hundar, så då kanske det är lite kul att få säga att man tagit en sån hund.
Nja, jag vet inte, men den känslan har jag fått.
Varför är väldigt många av dessa hundägare så snabba med att alltid säga *den kommer från Spanien*

Ni har båda en klok poäng. Jag spånar såhär:

Man har ju drivit avelsarbetet inom raserna genom att välja individer som har de egenskaper som man eftersträvar som föräldradjur. I många generationer har man valt ut individer med t ex bra apporteringsvilja och föremålsintresse för att få fram en viss typ av hundar som man har tyckt passat idealet. Ibland har behovet gjort att man korsar in andra raser, och om resultatet har blivit bra har nya raser kommit fram.

Hunden själv bryr sig ju inte om vad den ska apportera och tar säkert precis lika gärna apportbocken som en död and, om den uppmuntras på rätt sätt av föraren. Därför kan tex retrievers bli så trevliga brukshundar, deras egenskaper utnyttjas på rätt sätt fast inom en annan sport. Dessa blir trevliga lyckliga hundar och därför även jättebra sällskapshundar.

En frustrerad border collie som inte får valla blir däremot inte en så trevlig sällskapshund. Om jag vill ha en BC men inte har några får hemma kan jag leta upp en border som är garanterat dålig på att valla. Om många gör som jag och efterfrågar dåliga" border collie kommer ju rasen border collie att förändras/försvinna.

Det är så jag menar att det funkar mer och mer idag. Det finns efterfrågan på mellanstora hundar som inte är utpräglade arbetsindivider.

Folk vill leva med hundar. Jag tycker inte det är något fel, hunden har en enormt viktig friskvårdande funktion för oss människor. Det blir dåligt när man väljer en ras eller en individ som inte passar det syfte man har med sitt hundköp. Vi människor har alltid tidigare tagit fram nya raser som passat våra behov, varför skulle det vara fel att göra det även i framtiden? Detta givetvis betyder inte att jag tycker att folk ska ha sina hundar som acessoarer och inte ge dem utrymme att bete sig naturligt.

Tänkte på utvecklingen från en jakt-cocker till en "amerikansk päls-cocker"

Jag kan inte svara på varför andra människor köper en utländsk hund, kan bara svara på varför jag själv gjorde det. Såg det som en klar nackdel att den kom från ett hundhem men hittade inte det jag ville ha bland kennlar och privatannonser. Drog gränsen vid att hunden redan skulle finnas i Sverige då jag inte ville ta initiativ till ännu en import med allt vad det innebär.

Lejonelle skrev:
Ta cocker spaniel som ett exempel. Det kanske är den vägen problemet ska lösas.

Och jag som har gett mig på avelsarbete just för att det går utför med cocker :eek: Pga allt mer lågt ställda krav på arbetsdugliga hundar, är vi på vär att tappa allt som gör cockern till en suverän familjehund!

Så här menar jag:

Cockern ska stöta upp vilt under bössans räckvidd, vilket är 20-30 m. När viltet är stött ska hunden omedelbart stanna - helst sätta sig. Efter skott ska den på givet kommando kunna hämta in skjutet vilt - speciellt om det har fallit i vatten.

För att allt detta ska fungera problemfritt under jakt behöver man ha en hund som av sig själv håller rätt avstånd och sökmönster. Man behöver också ha en hund som av sig själv stannar när viltet går upp. Som jägare har du annat att göra än att hålla reda på vad hunden pysslar med i varje sekund. Du går i terrängen med ett skarpladdat vapen, och då är det viktigt att veta var man sätter fötterna... Den ultimata valpen för en jägare är den som bl.a spontant har en lagom radie och spontan stadga. Det är lätt att se hur de egenskaperna även passar familjehunden. Vidare är det bra med spontan apportering och vattenpassion - inte något familjehunden behöver kanske, men det sitter inte i vägen om den råkar ha det. Det sista, och inte minst viktiga, som en cocker behöver ha är förmågan att vänta på direktiv trots att hunden är otroligt laddad, och den ska gå bra ihop med andra hundar och människor. Visst ja, den ska heller inte vara ljudkänslig och "fessig", med en päls som tar hem hela skogen.

En familjehund av idag har stor nytta av de flesta av dessa egenskaper, men avlar vi inte på dem kommer de inte att finnas kvar fullt ut - så är det redan idag. Man har det ena eller det andra, men rätt få hundar har det mesta.

För mig är det självklart att cockern skall ha förmågan att arbeta, däremot så är det inte nödvändigt att den jagas över. Som uppfödare är det mitt jobb att föda upp hundar som motsvarar det ursprungliga som rasstandarden är skriven efter. Som det ser ut idag går det emot en attityd att alla raser ska vara "sällskapshundar", och det tror jag är livsfarligt. Det finns en lägstanivå som alla hundar behöver för att ha ett bra liv, och när den uppfylls är det många raser som fungerar som familjehundar. Kan man inte uppfylla den ska man inte skaffa hund, utan låna in ibland. Ju mer vi avlar på endast snälla hundar med ett visst utseende för att det är det som folk efterfrågar, ju större är risken att vi får måndagsexemplar som inte fungerar alls. Om jag föder upp en cocker som till skillnad från sin mor och far inte har alla delar för att fungera på jakt, så har de iallafall tillräckligt för att fungera som familjehund. Om jag istället föder upp en valp som till skillnad från sin mor och far inte fungerar som familjehund - vad har jag då? Kanske en harig sak som biter i trängda lägen, eller flyr i panik när en bil baktänder. Inget roligt liv för vare sig hund eller ägare.

Det här blev långt, men skyll dig själv som tog upp cockern... ;)

Summa summarum tycker jag inte att det finns ett problem att lösa vad det gäller fler raser - de som finns ska bara värnas om. Det problem som jag tycker mig se är istället att man vill ha hund mer än vad man vill ge tillbaka till hunden, och man sätter för låga krav på föräldradjur.

Lejonelle skrev:
Hejsan :)
Jag är mera oroad för hälsan hos de raser som redan finns framavlade. Ser man på hundar i de länder där aveln sköts av hundarna själva så främjar det naturliga urvalet en hundtyp lite av det slag som jag är ute efter. En mellanstor "hundig" hund utan extrem exteriör åt någondera hållet.
/Lejonelle

Det är just därför jag tycker att Perro sin pelo del peru och Faraohund är ypperliga hundar :) . Lagom storlek, trevliga, sunda, inte särskilt avlade hundar. Lite egensinniga, ja, men har samtidigt ett underbart temperament på annat sätt. Perron är sällskap rakt genom då den fungerat som nomadernas följeslagare. Faraon har ju jakt i sig, men som alla vinthundar så är den inte på ständig jakt efter jakt.

Whippet är ju en mer framtagen ras, men trots det har den behållit vinthundens sundhet. Den har mycket spring i benen, men dock mindre jakt i sig än andra vinthundar.

Tyvärr finns det ju dock att Perron och Faraon försämras som raser om de blir allt för populära, just med tanke på att avelsbasen i Sverige är ganska liten (inavel ger ju defekter). Men samtidigt så uppstår ju det problemet för en framavalad utpräglad sällskapshund. Hur friska raser man än väljer in så kommer avelsbasen till en början att vara liten och då får man hög inavelsgrad och defekter som ett brev på posten.

Hej - jätteintressant inlägg, kul att höra mer från någon som verkligen är insatt i cocker spaniel. Mycket tänkvärt hur de olika egenskaperna samverkar i rasen :bow:

Lejonelle skrev:
Jag kanske har fel angående bullterrier men har fått för mig att den ofta har svåra förlossningar och kräver kejsarsnitt, pga valparnas stora huvuden. Om detta även gäller staffen vet jag inte, vet du?

/Lejonelle

Om du menar den engelska bullterriern, så har du fel, ja. ;) Jag har aldrig hört talas om någon bulle som fått snittas pga av stora valphuvuden, och jag är rätt aktiv i rasklubben. Det finns heller inga reservationer för snitt när det gäller försäkring. Däremot finns det andra rasrelaterade sjukdomar, tyvärr.

ALLA hundar är i grund och botten framtagna till jakt!
Men vad sägs om Kooikerhondje eller Stabyhoun.

Alla hundar är ursprungligen inte tänkt och avlade för jakt..

Det beror på hur långt bort bakåt man tänker.....:angel: ;) ..... hunden är ju "släkt" med vargen :D Att det sedan grenat upp sig och farit olika vägar och till olika användningsområden för att bli mer utpräglade på ex. jakt, vallning, vakt, drag..... har ju skett för länge länge sedan vilket präglar de olika raserna idag.

Av vilken anledning skulle blandraser vara bättre sällskapshundar som nöjer sig med mindre aktivering? Blir aktiveringsbehovet mindre när man blandar en border collie med t.ex. en jämthund eller schäfer?!

Mexikansk Nakenhund är avlad som offerdjur till aztekernas gudar ursprungligen.

Jag skulle också vilja veta det..... Vilka raser är det tänkt att blanda? Som inte "duger" som dom är?:crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 482
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Min sambo och jag ska/vill skaffa vovve nästa år, något jag längtat efter länge och nu har tillfället när vi kan vara hemma med valp...
2
Svar
35
· Visningar
3 779
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar