Mellanstor stallhund

Klipper in mitt inlägg rakt av från en av de andra rasvalstrådarna... I mina ögon är Kromfohrländern den perfekta stallhunden :up:

Låter som till stor del samma kriterier jag hade när vi valde hund. Det blev en Kromfohrländer och vi är fantastiskt glada för vår underbara Ludde :love:

11046292_10206080134627514_2597335049366723633_n.jpg

11035583_10206080133747492_8120544695837305843_n.jpg

10269373_10206147619474593_6622523474846319851_n.jpg
Vad har de för aktivitetsbehov? :)

Hunden kan gå hur långa promenader som helst, tror jag. Vi promenerar längre på helgerna än vardagarna och hundarna finner sig i att det är mer eller mindre aktivitet olika dagar. (Vi har två schnauzrar)

Vi leker mycket med hundarna, men det beror på att barnen håller på med dem väldigt mycket och jag har varit med på ett par olika kurser. Utställningar har det också blivit, om än i väldigt begränsad omfattning. Med den nya valpen hoppas jag att det blir lite mer, men vi får se hur det går.

Så, tja - hundrasen passar om man gillar lydnad, bruks, joggning, friluftsliv, familjeliv, you name it. Jag känner att det är en hund som kräver lite av mig som ägare, men där utmaningen är lagom stor.

Jag vet inte vad Drag Weight är, så jag kan inte säga om det passar schnauzern, men spontant... om en mops kan det (ved det nu är?), så kan säkerligen en schnauzer.
Drag weight är just att hunden drar vikter :)

Tänkte mer på om den fysiska aktiveringen räcker, eller skulle jag få ett monster hemma då? :D

Drag weight är just att hunden drar vikter :)

Tänkte mer på om den fysiska aktiveringen räcker, eller skulle jag få ett monster hemma då? :D

Jag förstod nästan det, men så tänkte jag att det var en mops, så nää... det måste vara något annat? :D

Jag tycker absolut inte att vi har några stressiga monster. Klart unghunden (sex månader) är lite lekfull, men det hör ju till. Huruvida din hund skulle nöja sig med lite drag är förstås svårt att säga, men lever du ett hyfsat aktivt liv och hunden får vara med, så räcker det en bit.

Rasen är lite reserverad mot främlingar och tycker mest om att vara med sin familj.

Jag förstod nästan det, men så tänkte jag att det var en mops, så nää... det måste vara något annat? :D

Jag tycker absolut inte att vi har några stressiga monster. Klart unghunden (sex månader) är lite lekfull, men det hör ju till. Huruvida din hund skulle nöja sig med lite drag är förstås svårt att säga, men lever du ett hyfsat aktivt liv och hunden får vara med, så räcker det en bit.

Rasen är lite reserverad mot främlingar och tycker mest om att vara med sin familj.
Då skulle de nog kunna funka alltså! :) Är ju mest ute efter en sällskapshund som inte kräver massor mer aktivitet (speciellt inte psykisk), men på en gård lär ju en hund ha att göra (typ vakta i schnauzerns fall, eller jaga råttor :P). Ska prata med lite uppfödare! :D

Ts du måste kolla på Welsh Corgi Cardigan!
Underbar ras som är precis vad du söker. En mångsidig hund som hänger med på det mesta men är nöjd med långa promenader, vara med i stallet och lite lagom aktiviteter ibland.
Jag har två stycken som är med jämt, alltid lösa. Önskar inget mer i en hund.

schäffer och labbe :) de jag mött har varit väldigt anpassningsbara och håller sig mer eller mindre nära en. visst kan de dra iväg en km efter vilt men de kommer alltid tillbaka ;).

ligger gärna och väntar i bilen men följer också gärna med på uteritten :).

har själv just nu en schabrador/rottis blandning som är en perfekt gårdshund, hon ligger helst i bilen eller sin säng hela dagen då man är ute. inget större energi behov men lite mycket jakt i bland. snäll mot allt och alla men inte överdrivet påträngande.
De schäffrar och labbar jag mött har varit likadana, är bara de gula labbarna som varit skit höga i energi och överdrivet glada ^_^.

Schäfer?
En bruksras?
No no no, de fungerar inte som rena sällskapshundar. Här hemma bor två stycken. En medioker variant med medel arbetsbehov som tydligt visade att han inte var helt nöjd med att gå i pension. Han är nio år nu och vill fortfarande jobba. Den andra är prestationsavlad och högtempererad. Den är knappt hanterbar om den inte får arbeta.

Jag vet ingen Schäfer ( annat än någon halvkass exteriörvariant) som skulle nöja sig med det TS beskriver.

Självklart är det inte bra eller okej med hundar som jagar, Har aldrig sagt det heller. Men drar hunden iväg så föredrar jag att den ger upp och kommer tillbaka än att fortsätta springa tills den inte hittar hem igen.
Schäfer har mer vallning och vakt än jakt i sig. Och det ser jag som positivt om man rider ut med hunden lös t ex, eler om den sliter sig ur kopplet av någon anledning. då hunden hellre håller ordning på "flocken" än drar iväg på egna äventyr.

Är långt ifrån en hund expert och har bara egen erfarenhet av bruksraser, och då jag själv och alla med hund som jag känner bor ute på landet så är mitt hund tips till ts format efter det. Har sett flera gårds hundar av olika raser som glatt ligger och slöar hela dagarna, och har sett flera gårdshudar som inte borde få vara utomhus okopplade.. de senare har främst varit terrier och boxer.
Och ser man till ts kriterier i första inlägget så tycker jag de stämmer in.

Schäfer har lite jakt
mycket pälsvård
finns mindre schäfrar
och de har rel få sjukdomar om de inte är av ngn av de sönder avlade utställnings typerna.

Lite jakt?
De har mycket jakt skulle jag vilja påstå då det jaktlust är en egenskap man avlar på. Unghunden skulle gärna dra på vilt om hon bara fick. Vill man slippa jakten är det exteriörvarianten som gäller.

Lite jakt?
De har mycket jakt skulle jag vilja påstå då det jaktlust är en egenskap man avlar på. Unghunden skulle gärna dra på vilt om hon bara fick. Vill man slippa jakten är det exteriörvarianten som gäller.
Och som du säger kräver ju även e-schäfrar att arbeta - ganska mycket dessutom. Jag var ju inne på schäfer för ett år sen när jag skulle skaffa min första hund (hade förälskat mig i en bruksschäfer som jag hade när jag jobbade som hundrastare. Underbar hund, men han fick ju arbeta mycket), men efter MYCKET snack i olika schäfer-grupper på facebook så var jag tvungen att inse att jag inte hade intresset för att kunna ge en Schäfer ett gott och lyckligt liv

Vad har de för aktivitetsbehov? :)

Det är en aktiv hund men klarar sig på promenader utan att bli knäpp även om alla hundar mår bra/bättre av att aktiveras. Jag och min sambo planerar barn inom de närmast åren och ville därför ha en roligt hund som man kan jobba med men som inte heller mår dåligt av att det kommer perioder när det bara blir promenader och följa med till stallet. Kromisen är en fantastisk agilityhund eftersom de är signalkänsliga och de är otroligt snabba på att lära sig alla vardagsregler, lydnadsmomenten tar lite längre tid ;)

Inkallning är förprogrammerat redan från födseln, jag antar att det hör ihop med att de inte gärna lämnar matte/husse och att jakten i dem är nästan obefintlig. Ludde kan dra några meter (ca 3-8) men stannar oftast själv och vänder direkt om jag kallar på honom.

Det finns ett reserverat drag i dem som gör att man ska tänka lite extra på att miljöträna första tiden men alla som jag har träffat är riktigt glada och härliga hundar.

Klipper in mitt inlägg rakt av från en av de andra rasvalstrådarna... I mina ögon är Kromfohrländern den perfekta stallhunden :up:

Låter som till stor del samma kriterier jag hade när vi valde hund. Det blev en Kromfohrländer och vi är fantastiskt glada för vår underbara Ludde :love:
Fniss
Jag hade en arbetskamrat med Kromfohrländer. En glad skit.
Kullsyskonet fick ett totalt gladryck och sprang i cirklar tills den ramlade i sjön :rofl:

OM man tränar den till det. Jag känner gott om ESS och få skulle tveka på att dra efter vilt på synretning om inte föraren hade koll. Flera av dom är dessutom väldigt glada i att dra på spår (Och det är uteslutande showavlade).
Springlar ska inte dra på vilt, inte på det sättet. Men det är klart om man inte tränar dom alls blir väl mer eller mindre alla hundar lite vilda och kan dra iväg. Annars nej jag håller inte med alls, har faktiskt inte träffat en enda springer som drar iväg på spår. Dom håller sig inom sin radie runt ägaren så att säga. Det är ju liksom det man avlar för att dom ska göra. Sen är det klart en och annan sticker ut men det är sällan.

Sen är dom ju hundar och man får såklart uppmuntra dom när dom håller sig runt omkring en, tränar man dom på att bli självständiga vilket dom verkligen inte är naturligt så blir dom ju det tillslut.

Anledningen till att jag gillar rasen så otroligt mycket är just att dom inte drar iväg på allt dom ser eller känner. Om man då inte tränar dom till det. Undantag såklart vissa få individer.

Titta på Eurasier, mer mellanstor och lagomsvensk kan det väl inte bli och så får du lite pälsvård också :)
Avlad från Chow Chow och en tysk spets till ren sällskap. "Nackdelar" kan vara att de likt Chow Chow tenderar att ty sig till en person mer än många andra raser och att de kan vara reserverade mot främlingar, något som stämmer dåligt på våran halvåring ;) allt är väl såklart individuellt.

Titta på Eurasier, mer mellanstor och lagomsvensk kan det väl inte bli och så får du lite pälsvård också :)
Avlad från Chow Chow och en tysk spets till ren sällskap. "Nackdelar" kan vara att de likt Chow Chow tenderar att ty sig till en person mer än många andra raser och att de kan vara reserverade mot främlingar, något som stämmer dåligt på våran halvåring ;) allt är väl såklart individuellt.
Den ska jag kika på!
Men det där ser jag inte som något negativt ;) Hellre en hund som älskar bara mig än älskar alla :P

Springlar ska inte dra på vilt, inte på det sättet. Men det är klart om man inte tränar dom alls blir väl mer eller mindre alla hundar lite vilda och kan dra iväg. Annars nej jag håller inte med alls, har faktiskt inte träffat en enda springer som drar iväg på spår. Dom håller sig inom sin radie runt ägaren så att säga. Det är ju liksom det man avlar för att dom ska göra. Sen är det klart en och annan sticker ut men det är sällan.

Sen är dom ju hundar och man får såklart uppmuntra dom när dom håller sig runt omkring en, tränar man dom på att bli självständiga vilket dom verkligen inte är naturligt så blir dom ju det tillslut.

Anledningen till att jag gillar rasen så otroligt mycket är just att dom inte drar iväg på allt dom ser eller känner. Om man då inte tränar dom till det. Undantag såklart vissa få individer.
Då träffade du inte våran förra kan man konstatera... ;) Han var en riktigt bra kortdrivande Eng Springer Spaniel och blev inbjuden till många olika jaktlag för att jaga. Hans syster var lika intresserad men där la ägarna ner tid på att hon skulle låta bli istället. Våran hade till och med dådkraften att kunna gå ikapp ett skadeskjutet rådjur och ta ner det, inte normalt till rasen men att påstå att de inte finns känns som att lova för mycket. Jag skulle aldrig lova någon att de fick en bra kortdrivande jakthund med Eng Springer spaniel men jag skulle heller aldrig lova motsatsen.
Men väljer man showavlade linjer så är chansen större att man får en hund som håller sig nära föraren.

11046292_10206080134627514_2597335049366723633_n.jpg

11035583_10206080133747492_8120544695837305843_n.jpg

10269373_10206147619474593_6622523474846319851_n.jpg

Åhhhh :love: jag ska verkligen lägga denna ras på minnet, jag var inne på en DS när det väl hade blivit dax för en hund till, men efter att läst lite om Kromfohrländern så vill jag verkligen kolla mer på dem. De låter så "lagom" :D
Dessutom helt fantastiskt söta! och det skadar ju inte precis.

Åhhhh :love: jag ska verkligen lägga denna ras på minnet, jag var inne på en DS när det väl hade blivit dax för en hund till, men efter att läst lite om Kromfohrländern så vill jag verkligen kolla mer på dem. De låter så "lagom" :D
Dessutom helt fantastiskt söta! och det skadar ju inte precis.

De är dessutom lite större än dansksvensk gårdshund. Det jag gillar med dem är den alldeles lagom storleken. Mindre hund än så är svårare för mig. Jag gillar schnauzer (ca 50 cm) och uppåt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 480
Senast: Lona
·
Hundavel & Ras Nu ni ska ni få ännu en rasvalstråd att skriva i ;) Jag har ju flyttat hemifrån och tar snart med mig min hund som för närvarande är...
Svar
16
· Visningar
2 096
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Börjar komma till ett vägskäl där det kan hända att jag förlorar min lilla älskling (ev flyttar min sambo och tar då hunden med sig) och...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 158
Senast: Fnattisen
·
Övr. Hund Jag har planer på att skaffa hund till nästa sommar eventuellt, men känner mig helt vilsen i denna djungel av hundraser - det finns ju...
2
Svar
27
· Visningar
2 940
Senast: Helben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar