Mellanbanor blir sommarbanor

Karros vantar

Trådstartare
Någon mer som har hört diskussionerna kring detta???

Tydligen ligger några banor riktigt risigt till (bland annat Gävle, Romme, Mantorp, Örebro) och redan i januari ska STC/ATG ta beslut om vilka mellanbanor som bara kommer att få köra trav på sommarhalvåret. Detta pga att det finns krav att man ska ha en speciell belysning på varje bana som kostar 10 miljoner kronor. Belysningen måste man ha för att man ska kunna sända högupplöst TV från banorna. ATG ska bekosta belysningen på banorna, men de har inte råd med belysning till alla. Enligt ryktet är det bara ca 14 st som får det. Några banor har sitt på det torra (Halmstad och Kalmar bland annat).

Jag tycker det är helt absurt och oerhört upprörande att man ska göra så här med vissa banor - oavsett vilka det blir!

Sv: Mellanbanor blir sommarbanor

Dom får väl starta lunchtravet tidigare, då behövs ingen belysning :idea: ;)

Mantorps 5000-krsdagar sänds väl ändå inte på TV... :angel:

Skittrist om det blir så...

Då har vi Eskilstuna som närmaste bana... :crazy:

*kl*

Att det är nödvändigt att skära ner på antalet banor/tävlingsdagar står nog klart, men jag trodde att det skulle vara baserat på andra faktorer än banbelysningen....
Tex så ligger 40 procent av landets banor norr om Dalälven, men bara 10 procent av befolkningen bor där.

Jag var med i en diskussion om det på banan i dag...

En bred grupp på 3 personer bestående av en proffstränare (från annan bana), en lärling och så jag.

Undrar om de bekostar Solvalla-flytten med dessa pengar??? :confused:

Gävletravet får dem ju inte ta bort :( Gävle och halmstad är ju sveriges finaste banor!

Den skulle bekostas av marken Solvalla har idag, enligt Travronden värd ca 2 miljarder.

I övrigt tror jag faktiskt att vi har lite för många banor framförallt i Norrland. Två Norrlandsbanor förutom Bergsåker kör trav den närmsta veckan. Östersund på söndag, inget av kallblodsloppen är fulla. P21-loppet är inte fullt. I Boden på torsdag är 6 av 10 lopp inte fulla, däribland p21-loppet. Slutsatsen måste ju bli att det körs för mycket lopp i Norrland.

*funderar*

vore ju heltsjukt om man "behåller" Kalmar och slopar Mantorp, när det, enligt min åsikt, oftast är betydligt bättre banunderlag på Mantorp.... fast vad hästarna springer på kanske är av mindre betydelse?:confused:

Jag vet inte riktigt, tycker det finns betydligt bättre banor än både Mantorp och Kalmar, den ena är ofta för hård och den andra för lös... :crazy:

Men eftersom två banor som är omnämnda här drabbar mig personligen, om det blir av, så känns det ju "så där". :mad:

*funderar*

vore ju heltsjukt om man "behåller" Kalmar och slopar Mantorp, när det, enligt min åsikt, oftast är betydligt bättre banunderlag på Mantorp.... fast vad hästarna springer på kanske är av mindre betydelse?:confused:

Kalmar är mer eller mindre garanterat att få vara kvar, pga sitt "avlägsna" läge så att säga (bara den banan i den delen av landet).

*kl*

Att det är nödvändigt att skära ner på antalet banor/tävlingsdagar står nog klart, men jag trodde att det skulle vara baserat på andra faktorer än banbelysningen....
Tex så ligger 40 procent av landets banor norr om Dalälven, men bara 10 procent av befolkningen bor där.

Nja,jag tror inte att det har med banbelysningen att göra!
Jag vet att alla banor fick en budget på hur mycket dom skulle spara för några år sedan.Dom banor som inte klarade att hålla denna budget,fick hot om att bli sommar banor.Och det är väll där vi är nu +att det ska väll sparas pengar till nya Solvalla!

Nja,jag tror inte att det har med banbelysningen att göra!
Jag vet att alla banor fick en budget på hur mycket dom skulle spara för några år sedan.Dom banor som inte klarade att hålla denna budget,fick hot om att bli sommar banor.Och det är väll där vi är nu +att det ska väll sparas pengar till nya Solvalla!

Det HAR med banbelysningen att göra.

Liknande trådar

K
Trav Nu har man alltså kommit fram till hur tävlandet ska se ut från år 2010. Länk till utförlig artikel på travronden, klicka...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 956
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar