Nya banindelning klar - kommentarer?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kentucky
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nya banindelning klar - kommentarer?

Synd att dom tar Arvikas banor och kör på Årjäng dom kunde ju lagt de krutet på Åmål eftersom Åmål och Arvika är 800 meters banor och sommar banor.
Så hade det varit roligare att tävla tycker jag är så himla trött på 1000 meters banor jämt jämt jämt:crazy::devil:

Nu ligger väl Årjäng närmare till hands eftersom Arvika tillhör Årjängs licensområde. Åmål hade väl annars tackat och tagit emot lite fler tävlingsdagar...

Har man kallblod och tillhör Peabtravet blir det ännu svårare att hitta lopp.
Man vill ju kunna starta regelbundet varannan/var tredje vecka men då måste man fara ända till Bergsåker vintertid, 50 mil enkel väg.:eek:

Ja just de ja lilla Arvika ja:rofl:
Men jag undrar varför ni ska ha 4 banor på en så liten area :confused: 3 "sommar banor" iofs men ändå, tycker bara synd om andra delar av Sverige.
Såg just att Arvika inte stod med på listan? kommer dom köra alls där?
Och det var nog 2 år sedan jag var där men usch vilken box jag fick litet och mörkt och 200 grader varmt 6 hästar i samma stall och 4 skulle ut samtidigt på 2 platser:confused: dock borde jag säga att själva banan var riktigt fin den dagen jag var där.

Om du räknar på listan så ser du att det är 10 banor namngivna men står 13 i löptexten i första inlägget. Arvika och förmodligen de andra också är med i artikeln på travsport

det är bara att kuska runt östersund, bergsåker osv. har östersund vinterbana? iofs far jag hellre till norge och finland och startar där då. du får väl göra samma sak. :D

Tycker att det är synd och konstigt beslut om Gävle:confused:
För kolla hur mycket hästar det kommer dit runt om, som romme, rättvik och faktiskt mycket solvalla-hästar. Så Jag tycker att det va ett mycket dåligt beslut:mad:

Dessutom så försvinner det ännu mer kallblodslopp här i mellans sverige, och då blir det nnu glesare med start tillfällen....Annars har ju Gävle varit bra på att köra dessa lopp.
Förstår mig inte riktigt på dessa beslut. De pengar som sägs ska komma att gå till de aktiva..blir inte det som vanligt att de sätt in i storloppen?! Där är det ju ändå för det mesta dessa stor tränare som vinner. Medans amatörerna blir drabbade av färre start tillfällen:angel:

Har man kallblod och tillhör Peabtravet blir det ännu svårare att hitta lopp.
Man vill ju kunna starta regelbundet varannan/var tredje vecka men då måste man fara ända till Bergsåker vintertid, 50 mil enkel väg.:eek:

Jag tycker synd om er däruppe :(
Lär ju knappast gynna kallblodsloppen.

På något sätt bevisat igen att skrivbordsfolk anser att den nordliga svenska gränsen är en kilometer ovanför Uppsala..typ. :confused:

AM

Hjälp jag höll på att smälla av helt där alldeles nyss!!! Saknade vårat Dannero i tråden men såg att trådskaparen helt enkelt hade glömt ut att skriva dit oss. Trodde allvarligt att de tänkte stänga ner banan.

Korrekta listan är

Säsongsbanor
13 banor som arrangerar tävlingar mellan perioden 15 april - 15
oktober. Möjlighet finns till att förlänga säsongen ytterligare någon månad med lunchtrav. Säsongsbanorna tävlar upp till 24 dagar.
Arvika
Bollnäs
Dannero
Hagmyren
Lindesberg
Rättvik
Skellefteå
Solänget
Tingsryd
Vaggeryd
Visby
Åmål
Årjäng

Rätt ska vara rätt :angel:

Jag kopierade direkt ur den artikel jag hänvisade till, och där saknades ursprungligen tre banor. Efter att signaturen 'Klaus Koch' uppmärksammat det hela så ändrades artikeln:

"090129]
#2: Vart tog dom vägen?
Stackars Arvika, Bollnäs och Dannero. Får de inte tävla alls?

Mvh

Klaus K
AV: Klaus Koch"

*skjut inte budbäraren...*.....:D

Kollade på Rondens sida och Gävle-folket har väl redan börjat ifrågasätta beslutet men har inte riktigt fått något riktigt svar på vad de grundar det på..

tja, en anledning var helt enkelt att det är för dåliga resultat från Gävles tränare.
Ett annat var att befolkningsmängden var för liten och för lite spel.
Avstånden skulle till tvlingarna skulle oxå minskas då fler tävlingar skulle gå där flest hästar fanns och dom fanns inte i Gävle eller för den delen runt dom andra drabbade banorna.

Kallblodsloppen skulle inte minskas sas det på mötet som hölls i Gävle. Även att närliggande banor skulle gynnas med fler tävlingsdagar. Hur man nu kan tycka att 55 mil till nästa bana är att gynnas.
Nämna ska jag oxå göra att en av snubbarna vd för ATG kläckte ur sig att "han ville min sann inte att hans häst som var i träning på valla skulle behöva åka 30 mil för att tävla V65". Och då snackar vi om massor av människor som får över 40 mil till nästa bana för att kunna starta i vardagstrav.
HAn förstod inte heller hur folk kunnde vara missnöjda när det sattes in lunch trav i stället. Men vem som har ett vanligt jobb kan ta ledigt stup i ett för att hästen ska kunna starta?
Själv skulle jag vilja se dessa människor sätta sin häst i träning i Östersund och ta ledigt varje gång den skall ut och starta på lunchen samt få dessa extra mil att resa för att kunna starta på kvällen. Undr avad deras arbetsgivare säger då? FAst o andra sidan så är dom ju VD så då får man kanske göra lite osm man vill.

VArför inte plocka lite från alla banor i sverige? Och ev lite mer av någon annan men så att alla är med och hjäler till i besparingen som skall ge dom aktiva mer pengar. Pengar som o andra sidan äts upp av antingen ledighet som krävs eller merkostnader i respengar.

En fundering jag har är hur många procent det är som får det öite bättre och hur många procent det är som får det avsevärt sämmre.

Jo, nu vet jag också, var på mötet...

En fundering jag inte förstår mig på är varför de tycker det är så illa med procenten att Gävle-hästarna tar för lite av deras egna prispengar, det måste ju ändå vara roligt att så många faktiskt vill åka till Gävle och starta!
Gävle har massor med tvångsstrykningar och tex Valla har kört lopp sin inte är fulla!
Och jag skulle vilja se deras argument om den där procenten, hur många procent av Bodens pengar går till Finland, och hur är det med befolkningsmängden, som moderatorn sa på mötet, Gävle är ju en kuststad så det är lite glest med folk på högra delen av cirkeln! :D

helt otroligt vad dom har kapat här uppe. Att dom ska stänga ner Umeå över vintern är otroligt korkat. 20 mil till boden blir ända tävlingsmöjligheten nästa vinter då man inte far till bergsåker för en start.. då man har upplägget med tävling på vintern/sommarbete på sommaren blir det jobbigt. förstå anmälningarna till loppen till boden, den enda banan vintertid från sundsvall och uppåt! Det är nästan en tredjedel av hela sverige! Tror det kommer få folk att lägga av. Inte roligt för dom i Umeå, 35 mil till boden och (lika mycket?) till bergsåker..
katastrof för travsporten i norrland!

Om jag förstått rätt ska Umeå visst köra trav på vintern, lunchtrav. Har jag missuppfattat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka