Nya banindelning klar - kommentarer?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kentucky
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nya banindelning klar - kommentarer?

Om jag förstått rätt ska Umeå visst köra trav på vintern, lunchtrav. Har jag missuppfattat?

Nej du har inte missuppfattat. Vad jag förstått så kommer Umåker att köra lunchtrav samt även trav på söndagar några gånger.
Visst kommer vi att tappa tävlingsdagar över vintern men jag tror inte att det blir så många som folk överlag tycks tro.
Ändå är ju detta ett knytnävsslag i ansiktet för oss aktiva. Det har varit nog illa sista vintrarna ändå då det bara varit Boden, Umeå, Bergsåker och Östersund som kört trav öht mellan november och februari.

Trots få tävlingstillfällen så är det tunt i startlistorna. V65-dagarna får i regel fulla lopp men de vanliga dagarna blir det oftast bara fullt i klasserna runt 100-200 000 kr.
Med 15000 kr i förstapris i vanliga lopp så känns det inte speciellt sporrande att åka 35 mil enkel väg. Kan ju vara en förklaring.

Ni har inte fulla lopp som det är, men vill ha fler, är det korrekt uppfattat? Vilka ska starta i dem? Ska alla få pengar för ni ska vilja åka?

Jag förstår att det är långa avstånd, men alla banor i södra och mellansverige ligger inte precis "runt knuten" heller.

Ni har inte fulla lopp som det är, men vill ha fler, är det korrekt uppfattat? Vilka ska starta i dem? Ska alla få pengar för ni ska vilja åka?
Jag tror inte Bodens vintertävlingar kommer att ha fler hästar, än Umåker vintertävlingar. Troligen färre, eftersom ännu fler kommer att ställa av hästarna vintertid pga avsaknaden av tävlingstillfällen inom rimligt avstånd. Kan man sprida tävlingarna geografiskt och även på ett vettigt sätt över året, vore det ju optimalt. Det heter ju att det ska gå att bedriva travsport över hela landet...
Nej, det handlar inte om att alla ska få pengar för att åka. Snarare MER pengar att tävla om, inom rimliga avstånd. Du kan ju snabbt göra en överslagsräkning på vad det kostar att åka 70 mil, ta ledigt från jobbet och övriga tävlingsomkostnader (kuskarvoden m.m.). Skulle din häst bli tvåa och få 7.500 kr (om det inte är SNÅL-skala), så är det nära nog ekonomisk förlust att åka... Då finns det tio-tretton hästar i samma lopp som får MINDRE pengar. Klart att man kan åka 70 mil enstaka gånger, men knappast om det är det ENDA alternativet. Då är det nog lätt att lägga av...

Tänk om man skulle hamna i P21-loppet av en eller annan orsak (kan hända alla och även bra hästar)...chans på 5.000 kr för att åka 70 mil en vardagskväll. Skulle du göra det?

Jag förstår att det är långa avstånd, men alla banor i södra och mellansverige ligger inte precis "runt knuten" heller.
Hur ofta tävlar ni med 15.000 kr i första pris?

Jag vet inte om jag missat något när jag kollar på "travkartan" i mellan-Sverige. Men nog sjutton tycker jag det ser ganska tätt ut mellan många banor...speciellt i förhållande till norrland vintertid fr.o.m. 2010. Beror kanske på om man använder glasögon eller cyklop (dvs är enögd).

Men då är det inte fler tävlingsdagar ni vill ha i Norrland, utan högre prissummor? Passar väl perfekt med lunchtrav då, högre prissummor och färre lopp (så kanske några blir fulla) Att bedriva travsport i hela landet bygger ju på att det finns hästar som tävlar, anmäls inga hästar blir det svårt att köra travlopp.

Du kan ju titta på prissummorna på Kalmar en vanlig dag, t ex den 2 januari kan du ju se själv. 12000 i en del och 15 000 i en del och ett litet p21 med 3000 på slutet (För de flesta är det faktiskt rätt långt till Kalmar). Jo, generellt har vi bättre priser i södra Sverige, men jag tror faktiskt det är lättare att tjäna 7500 i Östersund än på Åby.

Att utgifterna ökar mer än intäkterna är ju snarare ett branschproblem än ett norrlandsproblem.

Senast ändrad:

I dagsläget är det väl knappast så att någon behöver åka 70mil för ett p 21, loppen är ju inte fulla så alla kan få vara med och köra om 15 000.

Men då är det inte fler tävlingsdagar ni vill ha i Norrland, utan högre prissummor? Passar väl perfekt med lunchtrav då, högre prissummor och färre lopp (så kanske några blir fulla) Att bedriva travsport i hela landet bygger ju på att det finns hästar som tävlar, anmäls inga hästar blir det svårt att köra travlopp.

Du kan ju titta på prissummorna på Kalmar en vanlig dag, t ex den 2 januari kan du ju se själv. 12000 i en del och 15 000 i en del och ett litet p21 med 3000 på slutet (För de flesta är det faktiskt rätt långt till Kalmar). Jo, generellt har vi bättre priser i södra Sverige, men jag tror faktiskt det är lättare att tjäna 7500 i Östersund än på Åby.

Att intäkterna ökar mer än inkomsterna är ju snarare ett braschproblem än ett norrlandsproblem.
Hmm...borde ha varit tydligare. Vari ligger vinsten att flytta ca 8 vinterdagar från Umåker till Boden? Det vore väl bättre att sprida tävlingarna på ett geografiskt vettig sätt under tiden? Tycker jag i alla fall.

Lunchtrav innebär fem lopp. Eftersom även kallbloden ska vara med och tävla häruppe innebär det att det finns ca 15-20 klasser av hästar att skriva ut lopp för. Dvs att även om du vill starta, så kanske det finns en möjligt propp att anmäla till varannan eller var tredje lunchtrav. Körs det en lunch i månaden kan du ju räkna ut hur enkelt det blir att matcha för lunchtrav. Lunchtrav innebär med säkerhet också en ledig dag från jobbet.

Det låter som att det anmäls fyra till sju hästar i varje lopp här, men det är inte verkligheten. De lopp som blir tunna är unghästloppen, vissa kallblodsklasser och snabbloppen. Inget unikt för norrland, utan verkligheten även på Solvalla och de flesta banor. Snabbloppen skrivs ut nästan varje tävlingsdag, trots att det inte finns underlag. Ska inte ge mig in på proppskrivningen, men det finns övrigt att önska och det är en av orsakerna att det ser ibland ser tunt ut.

Hur långt har du/ni till Kalmar? Inte 35 mil va? Inte helt oväsentligt, så finns det ekonomiskt bättre tävlingsmöjligheter på närmare håll också?

Jag är inte säker att det är lättare att vara tvåa på Östersund, än att vara 4-5:a på Åby. Hur som helst finns ju MÖJLIGHETEN att tjäna 45-50.000 kr i förstapris på Åby...

Sedan är det ju alltid frågan om hönan eller ägget kom först. Om vi stryper prispengarna och tävlingarna i Norrland kommer intresset att minska och därmed färre hästar i träning och tävling och vi kan strypa ännu mer eftersom det inte "finns intresse" o.s.v.

Nej, alla kommer inte med i vanliga lopp. Det är stor skillnad mellan klasserna och på dig låter det som INGA lopp i Norrland är fullbelagda... Stämmer inte.

Lunchtrav innebär fem lopp. Eftersom även kallbloden ska vara med och tävla häruppe innebär det att det finns ca 15-20 klasser av hästar att skriva ut lopp för. Dvs att även om du vill starta, så kanske det finns en möjligt propp att anmäla till varannan eller var tredje lunchtrav. Körs det en lunch i månaden kan du ju räkna ut hur enkelt det blir att matcha för lunchtrav. Lunchtrav innebär med säkerhet också en ledig dag från jobbet.
Vill man bara se problem så ser man det. Tycker faktiskt det finns en viss bortskämdhet. Det ska alltid finns startmöjligheter, med mycket prispengar, på hemmabanan, när man är ledig från jobbet...

Hur långt har du/ni till Kalmar? Inte 35 mil va? Inte helt oväsentligt, så finns det ekonomiskt bättre tävlingsmöjligheter på närmare håll också?
Jag har 28 mil till Kalmar. Ja, det finns mycket bättre prispengar på närmare håll, men då ska man komma med och ha en häst som duger. Alla har inte hästar som duger i loppen med 50 i första (som faktiskt är riktigt tuffa), ska vi slå ihjäl dem?

Nej, alla kommer inte med i vanliga lopp. Det är stor skillnad mellan klasserna och på dig låter det som INGA lopp i Norrland är fullbelagda... Stämmer inte.

Den 2 februari var det kvällstrav på Umåker. 4 lopp var fulla, ett var kallblodslopp och ett var p21.

Vill man bara se problem så ser man det. Tycker faktiskt det finns en viss bortskämdhet. Det ska alltid finns startmöjligheter, med mycket prispengar, på hemmabanan, när man är ledig från jobbet...

Jag har 28 mil till Kalmar. Ja, det finns mycket bättre prispengar på närmare håll, men då ska man komma med och ha en häst som duger. Alla har inte hästar som duger i loppen med 50 i första (som faktiskt är riktigt tuffa), ska vi slå ihjäl dem?

Den 2 februari var det kvällstrav på Umåker. 4 lopp var fulla, ett var kallblodslopp och ett var p21.
Ja, detta får bli mitt avslutande inlägg i denna tråd. Kommer nog ingen vart...

Jag skaffade travhäst för att det VAR en hobby som var möjlig att kombinera med ett heltidsarbete, om man hade en någorlunda förstående chef. Det innebär att man huvudsakligen får tävla kvällar och helger på banor som inte ligger för långt borta. Dessa förutsättningar har förändrats...det går inte att kombinera en seriös trav-verksamhet med ett heltidsjobb i vår region längre. Kanske ser jag bara problemen, precis som du säger, eller är jag bara realist? Spelar ingen roll i slutändan för mig.

Nä, jag tycker inte att hästar som inte duger i 50tkr-lopp ska slås ihjäl. Travet SKA vara till för alla, i HELA Sverige...trodde jag i alla fall. Det ska finnas utrymme för dessa hästar också, liksom för det ska finnas utrymme för oss här uppe. Tycker jag i alla fall.

Trav på Umåker imorgon, med 15.000 kr i förstapris. Tio lopp i programmet, varav fem är fyllda. Tre av dessa är femton hästarslopp, dessutom. Övriga fem lopp har 14,13,11,10 och slutligen ett STC:s treåringslopp med endast fem hästar (30.000 kr). P21 behövs inte enligt dig, men som du själv skrev var det fullt den 2/2 och har tretton hästar imorgon... Jo, jag tror det behövs.

Passande nog kör även Jägersro V65-tävlingar imorgon, 6 lopp med 40.000 kr, 2 med 30.000 kr och 3 med 20.000 kr. Elva lopp alltså, sex är fyllda. Procentuellt ungefär lika med Umåker. De fem ofyllda loppen lockar 13,12,12,9 och 8 hästar.

Så i snitt antal startande per lopp:
Umåker: 12,2 st
Jägersro: 12 st

Vad tycker du att vi ska göra med Jägersro vintertid? De fyller ju inte ens loppen när det är V65... Till och med sämre än Umåker som ska stängas igen, när de kör om 15.000 kr.

Tidigare år när fler banor tävlade på vintern hade vi inte det här problemet i samma utsträckning. Min helt ovetenskapliga gissning är att det minskade antalet startande hästar till viss del KAN bero på att starttillfällena blivit färre och därigenom minskar också intresset. Man vill helt enkelt inte köra 70 mil för i stort sett ingenting. Hade vi 50 000 kr att köra om i loppen så visst, då hade även jag satt mig i bilen.

Nej, alla ska inte få pengar. Pengarna ska man tävla om och jag är en av få (?) som är emot 8 priser i loppen. Hur ofta ser man inte att det är 5-8 startande i ffa unghästlopp, både för kallblod och varmblod, där det räcker med att ta sig runt för att få ett bidrag...? En bra prestation ska belönas, ingenting annat.

Kunde inte hålla mig till mitt löfte om sista inlägg i debatten. Såg att 13 av de hästar som startar på Jägersro imorgon är dessutom utlandstränade. Tur för Jägers, annars hade det varit än mer ihåliga lopp i startlistorna..?

Ska bara tillägga att jag vill att Jägersro ska vara kvar året runt, precis som Kalmar, Gävle, Umåker, Boden och Östersund m.fl.

Jag skaffade travhäst för att det VAR en hobby som var möjlig att kombinera med ett heltidsarbete, om man hade en någorlunda förstående chef. Det innebär att man huvudsakligen får tävla kvällar och helger på banor som inte ligger för långt borta.

Då förstår jag, jag har aldrig haft det så. Jag växte upp med 10 mil till hemmabanan. Har alltid fått ta ledigt, från jag följde med pappa när jag gick i skolan, tills nu. Enda tiden som det inte behövdes var när jag pluggade, det var optimalt för att träna häst.

Ingen chef jag haft har någonsin nekat mig ledigt för något med hästarna. Faktiskt. Är själv chef och skulle ha ett enormt starkt skäl för att neka någon i min personal något motsvarande så länge de sköter sitt jobb.

Dessa förutsättningar har förändrats...det går inte att kombinera en seriös trav-verksamhet med ett heltidsjobb i vår region längre. Kanske ser jag bara problemen, precis som du säger, eller är jag bara realist? Spelar ingen roll i slutändan för mig.

Det är svårt i alla regioner. Jag har själv fått ge upp det tillfälligt och lämna bort hästen i träning. Men så jobbar jag klart mer än heltid också.

Nä, jag tycker inte att hästar som inte duger i 50tkr-lopp ska slås ihjäl. Travet SKA vara till för alla, i HELA Sverige...trodde jag i alla fall. Det ska finnas utrymme för dessa hästar också, liksom för det ska finnas utrymme för oss här uppe. Tycker jag i alla fall.

Ska alla få vara med, hur dåliga de än är? Svår fråga tycker jag. Det är bättre att de som hade hästar som inte dög köpte nya av någon stackars uppfödare som inte får sina sålda, samtidigt som jag vill ha en travsport med hästar som tävlar i många år...

Trav på Umåker imorgon, med 15.000 kr i förstapris. Tio lopp i programmet, varav fem är fyllda. Tre av dessa är femton hästarslopp, dessutom. Övriga fem lopp har 14,13,11,10 och slutligen ett STC:s treåringslopp med endast fem hästar (30.000 kr). P21 behövs inte enligt dig, men som du själv skrev var det fullt den 2/2 och har tretton hästar imorgon... Jo, jag tror det behövs.

Passande nog kör även Jägersro V65-tävlingar imorgon, 6 lopp med 40.000 kr, 2 med 30.000 kr och 3 med 20.000 kr. Elva lopp alltså, sex är fyllda. Procentuellt ungefär lika med Umåker. De fem ofyllda loppen lockar 13,12,12,9 och 8 hästar.

Så i snitt antal startande per lopp:
Umåker: 12,2 st
Jägersro: 12 st

Vad tycker du att vi ska göra med Jägersro vintertid? De fyller ju inte ens loppen när det är V65... Till och med sämre än Umåker som ska stängas igen, när de kör om 15.000 kr.

Utan att veta hur Jägersro uttalat sig i denna frågan så finns det en stor skillnad. Banorna i södra Sverige vill inte köra mer trav på vintern. Det finns det inte hästar till. De vill köra mindre nu och mer när folk vill tävla (vår/sommar/höst) men se det gick inte för det ska tävlas på två banor per dag, året runt. Vilket gör att några banor får köra nu, och mindre i sommar... Det lovar jag att inte var något de önskade. Halmstad har "aldrig" kört tävlingar i december och januari tidigare men nu måste de.

Tidigare år när fler banor tävlade på vintern hade vi inte det här problemet i samma utsträckning. Min helt ovetenskapliga gissning är att det minskade antalet startande hästar till viss del KAN bero på att starttillfällena blivit färre och därigenom minskar också intresset. Man vill helt enkelt inte köra 70 mil för i stort sett ingenting. Hade vi 50 000 kr att köra om i loppen så visst, då hade även jag satt mig i bilen.

Nej, alla ska inte få pengar. Pengarna ska man tävla om och jag är en av få (?) som är emot 8 priser i loppen. Hur ofta ser man inte att det är 5-8 startande i ffa unghästlopp, både för kallblod och varmblod, där det räcker med att ta sig runt för att få ett bidrag...? En bra prestation ska belönas, ingenting annat.

Vad tycker du om lunchtrav? Det är ju bättre pengar jämfört med vardagstravet. Jag tycker inte det är så dåligt med 25 000 i förstapris. Ni slipper ju möta två från Karis stall och någon eller några av Svanstedts hästar i varenda lopp. Kari snor de bra kuskarna och sedan stallkörningar på det... Så har vi det hela tiden. :mad:;)

Då förstår jag, jag har aldrig haft det så. Jag växte upp med 10 mil till hemmabanan. Har alltid fått ta ledigt, från jag följde med pappa när jag gick i skolan, tills nu. Enda tiden som det inte behövdes var när jag pluggade, det var optimalt för att träna häst.

Ingen chef jag haft har någonsin nekat mig ledigt för något med hästarna. Faktiskt. Är själv chef och skulle ha ett enormt starkt skäl för att neka någon i min personal något motsvarande så länge de sköter sitt jobb.
Du är nog lyckligt lottad, skulle jag tro. På ett av mina jobb fick jag bara ledigt, om jag ordnade ersättare för att kunna åka på en nära väns begravning... Jag behövde aldrig vara ledig för åka med starthäst där, vilket nog var tur för mig. Någon enstaka gång går det bra nu, men nog grymtas det om "de där j-la hamburgarna igen..." Sedan är det även inkomstbortfall, vilket åtminstone är kännbart för mig. Kanske inte för dig som har en chefsposition, antar jag.

Ska alla få vara med, hur dåliga de än är? Svår fråga tycker jag. Det är bättre att de som hade hästar som inte dög köpte nya av någon stackars uppfödare som inte får sina sålda, samtidigt som jag vill ha en travsport med hästar som tävlar i många år...
Allt är ju relativt...inte svart eller vitt. Jag vet att det finns de som nöter på med "usla hästar", utan att ge upp. De får heller inga framgångar och tar sällan upp starttillfällen för andra, men man kan inte heller tvinga dom att sluta med sina hästar. Visst vore det optimalt om alla visste när det är dags att ge upp eller kämpa vidare. Det är ju faktiskt så att h*n som har en usel häst idag, kan stå där med en stjärna i morgon...lite av travets tjusning!

Utan att veta hur Jägersro uttalat sig i denna frågan så finns det en stor skillnad. Banorna i södra Sverige vill inte köra mer trav på vintern. Det finns det inte hästar till. De vill köra mindre nu och mer när folk vill tävla (vår/sommar/höst) men se det gick inte för det ska tävlas på två banor per dag, året runt. Vilket gör att några banor får köra nu, och mindre i sommar... Det lovar jag att inte var något de önskade. Halmstad har "aldrig" kört tävlingar i december och januari tidigare men nu måste de.
Bra så blev vi till sist överens!! Låt de banor som VILL tävla på vinter och uppenbarligen klarar, trots svåra förhållanden, fylla loppen skapligt tävla. Varför TVINGA banor som inte vill köra och stänga de som vill. Låter ologiskt även för mig! Vi vill inte tävla mer på sommaren, när "alla" banor häromkring ska köra samtidigt. Det gynnar nog alla att sprida tävlingarna vettigt under året. Tror i alla fall jag...

Du är nog lyckligt lottad, skulle jag tro. På ett av mina jobb fick jag bara ledigt, om jag ordnade ersättare för att kunna åka på en nära väns begravning... Jag behövde aldrig vara ledig för åka med starthäst där, vilket nog var tur för mig. Någon enstaka gång går det bra nu, men nog grymtas det om "de där j-la hamburgarna igen..." Sedan är det även inkomstbortfall, vilket åtminstone är kännbart för mig. Kanske inte för dig som har en chefsposition, antar jag.
Då har du ett arbete där någon måste finnas på plats, alltid. Då blir det svårare, men mina vänner som jobbar så brukar inte ha så svårt att byta pass.

Jag valde ett sådant jobb där man inte är hårt bunden till att vara på plats just för att kunna hålla på med hästar och trav. Just nu har jag misslyckats iom att jag jobbar alltid och inte hinner med hästarna så som jag vill, men det är mitt eget val och inte för evigt.

Jag har alltid använt komp/flex/semester så det blir inget inkomstbortfall. Det är faktist inte så att man automatiskt blir ekonomiskt oberoende när man blir chef.

Bra så blev vi till sist överens!! Låt de banor som VILL tävla på vinter och uppenbarligen klarar, trots svåra förhållanden, fylla loppen skapligt tävla. Varför TVINGA banor som inte vill köra och stänga de som vill. Låter ologiskt även för mig! Vi vill inte tävla mer på sommaren, när "alla" banor häromkring ska köra samtidigt. Det gynnar nog alla att sprida tävlingarna vettigt under året. Tror i alla fall jag...

Jag tror att rotorsaken är att det är så extremt dåligt spel på de banor som inte är på atg-live. Det är det som är grunden till att tävlingsprogrammet styrs upp så hårt från centralt håll.

Senast ändrad:

Jag tror att rotorsaken är att det är så extremt dåligt spel på de banor som inte är på atg-live. Det är det som är grunden till att tävlingsprogrammet styrs upp så hårt från centralt håll.

Samt de där "svinen" som sitter där uppe på chefspositioner(;)) och vill enbart skydda sina alldeles för höga löner. Jag tror nog att travet är fördömt pga de styrande. Och de aktivas del i det hela är att vi inte har "klagat" mera eller helt enkelt slutat anmäla. Det är det sista draget vi har om alla slutar att anmäla i en vecka skulle ATG/STC gå i konkurs. Bara hotet om detta skulle nog göra susen för oss.

Jag tror inte tjänstemän på STC sitter på så feta löner, jag har varit på STC på jobbintervju och vad de erbjöd i löneväg var många tusenlappar under privat sektor... Chefslönerna tror jag inte heller är speciellt höga.

Det är inte lönerna som är problemet, det är besluten. Jag får uppfattningen att beslut inte tas på fakta, iallafall inte korrekt, oförvrängd fakta.

Jag tror inte tjänstemän på STC sitter på så feta löner, jag har varit på STC på jobbintervju och vad de erbjöd i löneväg var många tusenlappar under privat sektor... Chefslönerna tror jag inte heller är speciellt höga.

Det är inte lönerna som är problemet, det är besluten. Jag får uppfattningen att beslut inte tas på fakta, iallafall inte korrekt, oförvrängd fakta.

Det är båda delarna. Lönerna är för höga för att inse att man inte är bra nog för jobbet. Därför blir besluten dåliga. Satt på möte i Åbys amatörförening och där var det bara tjat hit och dit inget vettigt blev sagt. Så är det bara, beslut kan inte nås när det finns så många viljor på en gång. Tror samma gäller i STCs styrelse.

Det är båda delarna. Lönerna är för höga för att inse att man inte är bra nog för jobbet. Därför blir besluten dåliga. Satt på möte i Åbys amatörförening och där var det bara tjat hit och dit inget vettigt blev sagt. Så är det bara, beslut kan inte nås när det finns så många viljor på en gång. Tror samma gäller i STCs styrelse.

Eller så är lönerna för låga? Hade man haft högre löneläge hade man kanske attraherat mer kompetent personal och resultatet blivit bättre? Att ha dålig personal man vill bli av med är ett problem som finns överallt, men med en bra ledare kan även lågpresterare lyfta sig till en normalpresterande nivå.

Du kan inte jämföra avlönade tjänstemen och chefer med amatörer i en förening. Eftersom jag vet vilka som är med i Åbys amatörförening kan jag nog tänka mig hur det är. Oavsett hur många viljor som finns kan man alltid fatta beslut, man beslutar demokratiskt, eller så bestämmer den som utsetts till gruppens ledare.

Nu har vi helt kommit från ämnet.

Eller så är lönerna för låga? Hade man haft högre löneläge hade man kanske attraherat mer kompetent personal och resultatet blivit bättre? Att ha dålig personal man vill bli av med är ett problem som finns överallt, men med en bra ledare kan även lågpresterare lyfta sig till en normalpresterande nivå.

Varför ska vi nöja oss med en "normalpresterande" när sporten går under?:crazy::confused:
Vi ska inte nöja oss fören fler kan försörja sig på sporten och dess kring aktiviteter och att ALLA kan tävla på helt lika villkor. Korruptionen i sporten måste bort. Ledningen måste bort. Kompis körning måste bort. Lovade styrningar måste gälla oavsett om Kusk X kör åt tränare Y i vanliga fall men lovat tränare Z i just detta loppet. Anmälnings systemet och poängsystemet måste förändras. Detta rör bara lite av grunderna i problemet. Sporten kan inte och kommer inte att överleva när banor stängs ner hit och dit. Man kan "stänga ner" eller göra "sommar banor" av en del banor där det finns många banor men slå inte undan fötterna för tränare där det faktiskt inte finns så många start tillfällen.

Nu har vi helt kommit från ämnet.

Nejdå det är ju de styrande som bestämt detta ;)

Varför ska vi nöja oss med en "normalpresterande" när sporten går under?:crazy::confused:
Vi ska inte nöja oss fören fler kan försörja sig på sporten och dess kring aktiviteter och att ALLA kan tävla på helt lika villkor.

För att vi vi Sverige har lagstiftning som styr vilka skäl som är grund till uppsägning.

Korruptionen i sporten måste bort.
Finns det korruption i Svensk travsport? Det finns de som får fördelar av vissa anledningar, speciellt tidigare vid anmälningar, men menar du att mutor förekommer? Vem tar emot mutor? Är det polisanmält?

Kompis körning måste bort. Lovade styrningar måste gälla oavsett om Kusk X kör åt tränare Y i vanliga fall men lovat tränare Z i just detta loppet. Anmälnings systemet och poängsystemet måste förändras. Detta rör bara lite av grunderna i problemet. Sporten kan inte och kommer inte att överleva när banor stängs ner hit och dit. Man kan "stänga ner" eller göra "sommar banor" av en del banor där det finns många banor men slå inte undan fötterna för tränare där det faktiskt inte finns så många start tillfällen.
Du vet vad som är fel, men har du några idéer på hur man ska förändra med den summan pengar som finns? Det låter väldigt lätt på dig, men det kan jag lova att det inte är. Nu har du ju en utmärkt möjlighet att framföra dina åsikter till STC eftersom din sportchef kommer att börja där 1 juni.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka