Melassvatten

Nominous

Trådstartare
Min häst är lite kolikkänslig om han dricker för lite. Så jag har testat ett tag att blanda betfor i en stor hink för att få han att dricka mera. Och det funkar hyffsat. Ju mer koncentrerat ju bättre. Så fort det är betfor i vattnet så dricker han en halv stor hink direkt när han kommer in. Så funderingen är att ge han melassvatten, bara en klick melass i så det smakar lite mer, för betforvattnet blir ju väldigt utspätt så han dricker det mest för att komma åt betforflingorna i botten. Melassvatten älskar han dock.

Men bör man vara orolig för tänderna? Eller är det viktigare att han får i sig tillräckligt med vatten än tanken på tänder?
Hur mycket mer skulle melassvatten på 10liter påverka tänderna än å äta en halv liter (torr) betfor om dagen? Eller oroar jag mig i onödan?

Det känns ju skönt att få han å dricka en hink vatten direkt när han kommer in så man vet att han dricker så man klarar sig när man åker på träning osv. Då kan det ju bli några timmar utan vatten och hård träning på det. För jag kan glömma att han dricker på träning.

Hur resonerar ni och hur mycket ska man oroa sig för socker för tändernas skull i melassvatten varje dag?
 
Sv: Melassvatten

Varför kan han inte få betfor då, om han nu tycker om det?

Jag fick rekomendationen från min veterinär att ge betfor till min kolikhäst för fibrernas skull.
 
Sv: Melassvatten

Varför kan du inte fortsätta med betforvatten om det fungerar?
Annars dricker många hästar gärna och mycket om de får varmt vatten, alltså riktigt varmt typ 40-50 grader.
 
Sv: Melassvatten

Varför kan han inte få betfor då, om han nu tycker om det?

Jag fick rekomendationen från min veterinär att ge betfor till min kolikhäst för fibrernas skull.

Min häst gillar inte betfor men melass slinker ner :)
Vill man att hästen ska äta mer kan man ju spraya melassvatten på höet också.
 
Sv: Melassvatten

Hästar är inte som oss, att de kan få hål i tänderna av för mycket socker. De har ett helt annat PH-värde i munnen än oss, så för den sakens skull är det ingen fara med att ge betor/melass.
 
Sv: Melassvatten

Varför kan han inte få betfor då, om han nu tycker om det?

Jag fick rekomendationen från min veterinär att ge betfor till min kolikhäst för fibrernas skull.

För att han gillar melassen så mycket bättre och om betforvattnet ska smaka nåt måste jag ge mycket betfor vilket gör att jag måste dra ner på hö då han är jävligt lättfödd. Med melass kan jag ge så mycket mindre men med jättemycket mer smak.

Varför kan du inte fortsätta med betforvatten om det fungerar?
Annars dricker många hästar gärna och mycket om de får varmt vatten, alltså riktigt varmt typ 40-50 grader.

Han får fingervarmt vatten :)

Min häst gillar inte betfor men melass slinker ner :)
Vill man att hästen ska äta mer kan man ju spraya melassvatten på höet också.

Haha äta mer tror jag inte!! :p Han är ruskigt lättfödd och jag får vända och vrida på varenda MJ jag stoppar i han, därför vill jag dra ner på betforn. Melassen krävs så mycket mindre av :)

Hästar är inte som oss, att de kan få hål i tänderna av för mycket socker. De har ett helt annat PH-värde i munnen än oss, så för den sakens skull är det ingen fara med att ge betor/melass.

Okej. Ja jag tycker jag känner igen det i bakhuvet. Då blir det melassvatten. :) Tack.
 
Sv: Melassvatten

Jag har en gammal gubbe som är riktigt slarvig med vatten , trots thermobar så äter han bara snö.
Fick kolik förra vintern och fick nu ett i januari igen.
Han får hinkar framför näsan flera ggr om dagen med diverse smaker i , så som äppelcidervinäger (vilket han gärna dricker sommartid) , äppeljuice , betfor , pepparmyntste (vilket har funkat flest ggr) , andra örttesmaker också , sirap ... osv.
Jag vätskar nu upp hnm 2 ggr per dag med betfibermix , gör en gröt först sen häller jag i extra vatten till en soppa och lägger i blötlagda linfrön med vätskan också och rapsolja i med ... !
Hade betforjuice innan , men trots sina 22 år så blir han så himla sockerstollig :D ... Så när jag fick se denna Betfibermix på Granngården så ville jag prova det istället och det har gått bra.
 
Sv: Melassvatten

Sockerstollig blir han absolut inte. Äter redan havre för att spökena ska jaga på han lite ;) Men MJ räcker inte till för nå mycket mer än hö, halm, havre och soja så då vill jag ta bort överflödiga MJ som känns onödiga. :) Och är alternativet dessutom mycket godare så är det ju bara ett stort plus :)
 
Sv: Melassvatten

Nä det har jag inte. han är skitdålig på salt överlag så på sommaren måste jag ge han halv dl i fodret. Saltstenar rör han knappt. Köpt en Himalaya idag får se. han tittade på den och fnös. :p Men testa ska jag göra, har dock inga jätteförhoppningar. :)
 
Sv: Melassvatten

Jag gav betforvatten till min förra vintern. Nu kör jag med Slobber Mash istället (Pavos), ett par deciliter i en mineralhink (8l) och så varmvatten på det som får stå ett tag. Det är mest poppis hos mina :) Men det är nog billigare med melass kanske :)
 
Sv: Melassvatten

Vad är Slobber Mashen för nånting? Är det spannmålsfoder eller är det typ betfiber? :) Ger det mycket smak i vattnet om man häller på mycket vatten?

Det som känns bra med melassen är ju att det är sjukt enkelt och dessutom billigt. 169kr för 15kg. Det räcker ju bra länge med en liten skvätt varje dag.:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 820
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp