K

Krabban

Okej, jag minns när jag var yngre så fodrades det inte alltför sällan med Melass, men idag känner jag ingen som fodrar med det. Grejen är den att jag vet i princip INGENTING om melass mer än att det oxå kommer från sockerbetan.

Så min fråga är; vad är det bra för? Hur fodrar man med det? Vilka värden har melassen? Berätta allt ni kan komma på!

Tack på förhand! :bow:
 
Melass är ganska kletigt att hålla på med, har ungefär samma värden som betfor fast innehåller inget fosfor. I de flesta färdigfoder finns melass som bindemedel. Betfor som är torkad sockerbetsmassa innehåller melass. Melass är känsligare än betfor då det kan jäsa. Jag känner också till när man var yngre att det fanns melass i var och varannan gård...men då fanns det MERA ko-bönder än hästfolk. Och dessa gav oftast korna melass. Inte alltför sällan hyrde man in sig i en ladugård. Och fick därmed ta det som fanns...dvs melassen då. I vart fall jag gjorde så.
 
Okej, ja tack för svaren. Alltså jag har själv aldrig fodrat med melass så jag kan mer eller mindre ingenting om det.

Varför gillade man att fodra med melass? något speciellt?
 
Vad jag minns använde vi det bara för att göra höet mer smakligt, ringlade alltså ut det över högivan i mindre mängder - 2-3 dl kanske på sin höjd. Smakade som stark sirap, fast mera beskt.

Melassen fanns i gröna dunkar med skruvlock på. Dunkarna var jättebra att använda när de var tomma som cavalettistöd och småhinder om man fyllde i lite sand eller grus och skruvade på locket igen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 293
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 212
Senast: ako
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 588
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp