medryttarhäst!

Sv: medryttarhäst!

Att mocka och fodra borde vara en självklarhet, speciellt om man får rida gratis, då borde man verkligen göra det utan att ifrågasätta!
Detsamma gäller kompisar; man borde ha så mycket sunt förnuft att man förstår att inte låta främmande människor rida någon annans häst. Att ta med kompisar till stallet någon gång nu som då kan jag tycka att är riktigt bra, eftersom det alltid är roligare med sällskap och ur ren säkerhetssynvinkel kan det ju också vara bra med ett par extra ögon, ifall något skulle hända.

Men om man inte är mogen som person och kan ta ansvar och vara självkritisk, då ska man nog inte ge sig in på detdär med medryttarskap riktigt ännu... å andra sidan måste man ju börja nånstans, så det gäller bara att hitta rätt! :)

Själv hade jag min första medryttarhäst när jag var 13-14, om jag minns rätt. Ett varmblod, som var snäll och lugn för det mesta, men nog kunde han sticka och jävlas med en allt!! Nu såhär efteråt så kan jag tycka att jag absolut inte var redo mentalt och kunskapsmässigt, men samtidigt ligger ju även ansvaret hos hästägaren. Denne måste ju kunna avgöra huruvida hästen och medryttaren passar ihop eller inte, annars kan det gå illa för både häst och människa.

Jag har annonserat efter medryttare tidigare, till en ponny jag hade.

Många som mejlade på annonsen, skrev en hel del oväsentligheter i mailen som fick mig att inte ens svara på dem. Skriv ihop en annons, och be sedan någon som känner dig, vet hur du rider, och känner till din kunskapsnivå, att läsa annonsen, och göra ev ändringar.

Jag letar själv medryttarhäst just nu, för att utveckla min egen ridning,
även om jag har tre egna pållar, så är de unga allihop och är under inridning och utbildning och jag saknar att sitta på en väl grundriden pålle som man kan slappna av lite på, och inte bara lära stopp-gå framåt-sväng.
Och det är en djungel!

Många som hör av sig, har oerfarna hästar som behöver ridas till, tvärtemot vad jag söker och några har velat jag ska betala fantasisummor för att rida en-två gånger veckan, och jag har undrat om de egentligen har råd att ha häst, eller om de skaffar medryttare som ska försörja deras häst och sen får rida lite bara för att ... ?!

Stort lycka till i alla fall, "din" häst kommer också dyka upp!

Det är viktigt att man även som medryttare ställer krav på omständigheterna. Ta inte bara första bästa man hittara för det blir lätt fel då.

Våren förra året bestämde jag mig för att leta medryttarhäst igen efter långt uppehåll från detta.
Tittade runt bland massa annonser, men hittade inget som passade. Mycket travare fanns det just då och det är inte av intresse för mig.
Tillslut la ja ut en annons med de "kraven" jag hade på en medryttarhäst. Angav också min kunskapsnivå och vad jag kunde hjälpa till med. Även att jag för tillfället inte kunde bidra med någon större ekonomisk summa. Blev ganska förvånad över hur många som svarade, samtidigt som många svar kunde förkastat ganska snabbt så de inte alls verkat läst vad jag skrivit.

Tillslut blev det ett 3 årigt nyinridet halvblod. Denna häst var jag medryttare på fram till januari 2011. Kände inte riktigt att jag utvecklades på det sätt jag ville och började leta efter en mer rutinerad häst. La åter igen ut en annons och fick några svar. Provred 3 hästar innan jag väl hittade rätt
Där jag är nu är helt underbart! Ägarna är toppen och hästen är så himla personlig och rolig :) Jag får verkligen en chans att utvecklas med denna häst. Tränar för tränare 2 dagar i veckan. Ska även slut med ridskolan nu för jag utvecklas mer med medishästen än vad jag gör på ridskolana.
Här ingår ingen mockning eller annat med undantag för dagar när ägarna inte kan, vilket inte är ofta. Det enda kravet de har är att man tar hand om och rider deras häst. Snart blir det dessutom en till :)

Om man vill bli medryttare rekomenderar jag att man annonserar i lokaltidning, affärer, ridskolor, privata anäggningar dit privatryttare söker sig för träning och de sajter som har häst som nisch samt blocket. Man kan också spana in intressanta hästar och anläggningar och helt fräckt fråga själv.

KL

Om man vill HA en medryttare så vette f-n hur man gör. Jag har sökt ett bra tag och nått fel gör jag väl för jag har inte fått ett enda napp (jo en som svarade på fel annons :crazy: )

Jag annonserar på flera sajter, ridskolan, hört mig för bland alla hästkontakter jag har och inte ett enda napp ännu. Jag har t.o.m satt ut TVÅ annonser lite olika formulerade på sajterna ifall man missat den ena eller att något i en annons verkat lite oklart. Jag har även svarat på annonser där medis söker häst men då varit för sent ute.

Jag kan inte låta bli att undra vad man som medryttare tycker är rimligt? Vad vill medisar ha? Då jag var medis hade jag tyckt att erbjudandet jag har hade varit för bra för att vara sant. Då cyklade man i ur och skur nära milen för att knappt inridet varmblod el liknande som knappt kunde gå rakt fram i skogen eller fatta en hyffsad galopp. Ridbana, vettig utrustnig till pållen, mordent stall eller fritt från syslor viste man inte vad det ens var. Och för det kunde man ibland t.o.m betala.

KL

Om man vill HA en medryttare så vette f-n hur man gör. Jag har sökt ett bra tag och nått fel gör jag väl för jag har inte fått ett enda napp (jo en som svarade på fel annons :crazy: )

Jag annonserar på flera sajter, ridskolan, hört mig för bland alla hästkontakter jag har och inte ett enda napp ännu. Jag har t.o.m satt ut TVÅ annonser lite olika formulerade på sajterna ifall man missat den ena eller att något i en annons verkat lite oklart. Jag har även svarat på annonser där medis söker häst men då varit för sent ute.

Jag kan inte låta bli att undra vad man som medryttare tycker är rimligt? Vad vill medisar ha? .

Vad är det för häst du har då och framförallt, vilken typ av medis söker du? Jag har suttit och kollat på mååånga annonser i mina dagar, jag kanske kan hjälpa dig med hur man ska formulera sig :)

Annonserna har du bl här på buke (samma på alla sajter) så du kan läsa dem själv. Klicka på Annonser 2 under mitt nick här bara :laugh:

Hästen är utbildad och tävlad MSV dressyr. DET framgår inte dock utan bara att hon är mycket väl utbildad. Detta för att ingen skall förvänta sig en häst i tävlingsform. Hon rids för fullt precis som vanligt men har en del muskler kvar att bygga efter föl.

Oj, du har ju tagit med allt! :D Hur hästen är, vilken typ av ryttare, var stallet finns, storlek och maxvikt etc. Du har dessutom tränare och tar inte betalt :eek: Ingen stalltjänst och hantering av andra hästar, etc...
Du måste ju ha haft maximal otur med medryttare.

Kom precis på förvisso att det KAN vara så att du avskräcker en del när du skriver att hästen kan bli kaxig med osäkra ryttare. Men är hästen "mycket häst" så är den ju det, punkt slut.

Min nya medryttarhäst testar mig för fullt just nu, men om ägaren hade skrivit i annonsen "testar nya ryttare" hade jag visualiserat en häst som slänger sig, bockar stegrar och springer över mig ;) Och då hade jag förmodligen inte svarat, feg som jag är. Men nu går det ju bra :)

På något sätt måste man sålla bort blåbären ;) Men alla ston blir ju lite kaxiga när hormonerna svallar ;) Sen gäller det bara från marken när det gäller henne. Ca 1 ggr/mån kan hon tjaffsa på stallgången och vara lite brötig sådär. Då vill jag inte ha någon som tänker "shit" och blir skrämd eller börjar gapa och skrika för då stressar hon igång.

Jag ville vara ärlig i min annons så ingen som känner sig osäker ringer och två månader senare hoppar av bara för att pållan trampat runt i stallgången och taktat till hagen ibland.

Tänkte också att den som är lite hästvan nog inser att "kaxig ibland" i kombination med trygg att rida och går fam över allt och är aldrig dum innebär en rätt okomplicerad häst trots allt.

Vi får väl se om någon dyker upp. Vi klarar oss så det är inget måste med en medis. Det var mest för att hästen älskar att få jobba och ridas så någon gång mer i veckan eller två vore kul för henne, mig kvittar det. Hon tävlas inte mer osv så vi MÅSTE ju inte utvecklas och träna för att prestera och nå vissa mål. Dyker rätt ryttare upp så gör det. :laugh:

Tack för att du läste och gav tips// Voff

Erbjud dig att hjælpa någon med dens hæst utan att du behøver rida då får du in en fot, kanske någon behøver medryttare i samma stall och om inte annat så har du iaf referenser från en hæstægare att ge mens du søker.

Tack för alla svar och intressanta inlägg. Nu har jag äntligen hittat en medryttarhäst :) lång tid tog det, fast om man verkligen vill ha en häst som passar en så får man leta ;) Det har jag lärt mig.

Va kul! Grattis!! :bump:

Själv har jag letat medryttarhäst i snart ett halvår. Jag har annonser ute lite här och där och jag kollar, framför allt, blocket varje dag. Jag hade blivit över lycklig om jag har en häst i sommar men jag vet att sånt här tar tid och för nån som jag som inte har jätte mycket erfarenhet kan det ju ta lite längre tid. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
338
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 543
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar