Sv: medryttarhäst!
hugger sista knappen..
Jag har medryttare nu men det kommer väl att upphöra snart då medryttaren bestämt sig för att köpa egen häst. Har provat att ha några medryttare och jag skulle av olika anledningar egentligen behöva en åtminstånde över sommar och höst, men jag vet inte om jag orkar annonsera igen.
Jag har provat att ha annons ute, och haft en bunke tjejer/kvinner/damer som har kommit för att provrida och nivån på deras hästkunskaper/ridkunskaper har i flera fall varit så låg att jag inte känt mig trygg att lämna människan ensam i stallet, och än mindre på hästryggen. Flera kom direkt från ridskola utan erfarenhet om hur man rider när det inte är en lektionshäst som snällt lyssnar på ridläraren i mitten, de kunde inte fatta galopp och trodde att hästen svängde av sig själv vid hörnpasseringar etc.
Första gången gjorde jag tabben att skriva att hästen var trafiksäker, otroligt trevlig, pålitlig och hyfsat välutbildad, det var då alla ovanstående kom. De flesta av de som hade väldigt låga ridkunskaper var mest intresserade av att rida på ridbana, och det är inte intressant för mig. Ska min häst gå på ridbana vill jag att den ska gå i balans. Till gengäld så har hon varit skadefri i de 3 åren jag haft henne.
Nästa annons skrev jag mindre om hur okomplicerad min häst är men skrev vilka krav jag hade på medryttaren, minns inte vad jag skrev men kraven var: pålitlig, hästvan och att den kunde rida en häst i någon ändamålsenlig form om det skulle ridas på ridbana, alternativt en ryttare som inte hade så mycket kunskap eller vilja att rida på ridbana utan nöjde sig med att rida ut. Bor granne med ridhus och riktigt bra träningsmöjligheter, resultatet var att jag inte fick några svar alls!
Tycker att det finns fler annonser om hästar som behöver medryttare än tvärt om i Skåne iallafall..