medryttarhäst!

K

krk

hur ska jag göra jag? jag har snart letat efter en medryttarhäst i ett halvår.
antagligen är det en unghäst eller så ligger det för långt iväg eller så måste man ha körkort.

HJÄLP MIG!!!!:confused:

Sv: medryttarhäst!

Det är väl bara att fortsätta leta??
Lägg ut annonser lite här och var, och maila lite annonsörer (heter det annonsörer?).. Se till att skicka BRA mail, dvs inga låååångt utläggningar om hurvida du ridit grannen hästar och så där, utan rakt och ärligt tror jag uppskattas!

Bra svar! I annonsen ska den viktigaste informationen finnas, detaljer kan man ta genom telefon eller mejl.

Oh, i have been there! Jag började söka efter sommaren och fick medryttarhäst i mars. Jag var inne på ett antal sidor varje dag och kollade på varenda annons som verkade intressant, vissa hemsidor var inte särskilt bra, medan andra var jättebra, men kolla på alla sidor! Jag hittade min medryttarhäst på en av sidorna som jag trodde på minst

Googla på medryttarhäst sökes, så hittar du förmodligen massa hemsidor, även om det kanske kommer in en annons var tredje dag om medryttarhäst så är det värt att kolla ofta. Lägg ut egna annonser på många olika sidor så du vänder dig till så stor grupp som möjligt. Sprid till dina kompisar och föräldrars kompisar att du letar medryttarhäst så kanske de hör talas om att någon söker medryttare och kan hjälpa dig:) Sätt upp lappar på ica eller liknande, jag satte även ut lapp på en ridsportsaffär och på ridskolan jag red då, testa även att sätta ut på andra ridskolor. Jag vet att det är jättefrustrerande att aldrig hitta någon, men fortsätt leta, det lönar sig!

Jag hade samma problem med att det alltid låg för långt bort eller att man var tvungen att ha körkort. Jag vet att det är jättesvårt, men du kommer hitta en ´häst en dag:) Jättelyckatill i ditt sökande:D

Aaah!, jag har också letat i typ 1 halvår, helt omöjligt om man inte känner någon! :O Har varit på väg med några ibland, sen så har dom typ dissat ;) haha, aja, men ska nog hitta någonting strax! Hoppas jag... :O Allt e för långt bort, alldeles för dyrt, asså, betala 1000 kr för att rida 1 gång i veckan på en ponny? nee, tror inte det, men kan helt klart tänka mig betala 500 ;) Aja, men lycka till! :D

Du jag kan berätta att medryttarhästar inte växer på träd.
Jag letade först i 2 år innan jag hittade en, sedan i 4 år!
Nu senaste året har jag slutat att leta då tiden förtillfälligt läggs på skolan. Men jag tycker absolut inte att man ska tro att medryttarhäst är något man hinnar på ett halvår :P

Hur lång tid det tar beror nog helt på var du bor och hur gammal du är.
När jag sökte ny medryttarhäst i höstas blev det träff direkt på första annonsen jag svarade på, letade alltså i mindre än en vecka.
Tidigare har det tagit lite längre tid, men oftast bara någon månad. Men när jag var under 18 och inte hade körkort var det såklart svårare. Och jag har aldrig behövt betala något, kanske bara så att jag haft tur?

Bara att fortsätta leta är jag rädd. Det är svår att hitta medryttarhäst, i alla fall om man bor i storstadsområdena. Det finns helt enkelt inte samma antal hästar som hästtjejer :).

Svara på annonser, åk runt i de stora stallen i ditt område och hör efter om någon är intresserad, sätt gärna upp lappar om att du finns tillgänglig (gärna med referens). De flesta hästägare väljer någon som de redan känner till, så försök att synas mycket ute i stallen och visa att du är intresserad.

Tack för svaren :) nu har jag letat yttliggare ett år och ni har rätt det kan ta tid. jag har prov ridit många ställen, men inget har passat, så snart dyker det väl upp något.

Det tog 3/4 år innan jag hittade min första medryttarhäst. Man kan absolut inte vara kinkig med att inte åka långt och man passar inte perfekt med hästen på provridningen.
Men sen när jag skulle leta efter nästa häst nappade det på första annonsen jag svarade på!
Nr. 3 tog det två månader att hitta. Så det är absolut mycket, mycket lättare att hitta häst när man varit medryttare tidigare. Om det är till någon hjälp.

Men som alla andra sagt, leta överallt

Jag håller med här.
Nu menar jag inte att TS är överdrivet kräsen, men utifrån vad jag har hört i min egen bekantskapskrets är folk lite väl petiga när de letar medryttarhästar. Visst att det ska kännas rätt, men att förvänta sig att hästen ska gå perfekt första gången man rider den är väl ändå lite förmätet? Det tar ett tag att lära känna en häst, huvudsaken är att man känner sig trygg med den så får resten bli en utvecklingsgrej tycker jag...

Dessutom kan de inte tänka sig att åka länge än ca 20 min - med BIL? :confused: De vill inte betala mer än 400 i månaden, de vill ha ridhus, de vill inte mocka, de vill ha tillgång till tränare och transport och allt vad det heter...

Alla gånger jag har letat medryttarhäst har det gått max 3- 4 mån att hitta - och då har jag ändå mina egna krav, t ex att det ska finnas busskommunikationer, att hästen ska vara lugn och trygg (och det är faktiskt inte så många hästar som INTE beskrivs med raden "kräver rutinerad och modig ryttare). Jag är dessutom lång och väger ca 80 kg så de mindre hästarna går bort, osv. Nu bor jag iofs i Stockholm så det finns kanske lite mer att välja mellan här.

Jag letade tillsammans med ett par kompisar. Vi tog helt enkelt cyklarna och gav oss iväg till den "hästtäta" delen av samhället och frågade första bästa person med ridkläder om de ville ha hjälp med sina hästar :laugh: Nu ville vi mest bara sköta om hästarna, ridning var inte så viktigt, men det dröjde inte länge innan vi red också och sen blev det medryttarhäst på samma ställe och på den vägen är det. Nu är jag inne på tredje hästen i samma stall :p Skulle inte kunnat hitta bättre. Det kan ju vara bra om du vill pussa på lite hästar medans du letar om inte annat. Många hästägare har nog aldrig tänkt tanken och lägger därför varken ut annonser eller läser andras, så gör nåt aktivt som visa vem du är och vad du kan! :laugh:

Sätta ut annons i tidningar och på ridklubbar/mataffärer el liknande är också en bra ide :)

Oj, fortfarande inte hittat någon? Här nere i Skåne finns det ju massvis med hästar, någon måste väl ha en häst du kan rida!? :eek:

Själv hade jag nog grym tur då, verkar det som... Jag la ut en annons på blocket och fick sedan några erbjudanden om olika hästar i närheten, eller som man kunde ta sig ut till med buss, då jag inte har bil nu. Provade först ett sto några gånger, som visserligen var trevlig och fin, men kanske lite för svårriden för mig, så när jag sedan fick ett erbjudande om ett fullblod så provade jag även denna och - klick! Superhäst och superställe! Bussförbindelse och jag får rida gratis i utbyte mot att jag hjälper till i stallet! Är mer än nöjd :)

Hoppas du hittar någon snart, aktivt sökande måste väl löna sig förr eller senare. Lycka till!

hugger sista knappen..

Jag har medryttare nu men det kommer väl att upphöra snart då medryttaren bestämt sig för att köpa egen häst. Har provat att ha några medryttare och jag skulle av olika anledningar egentligen behöva en åtminstånde över sommar och höst, men jag vet inte om jag orkar annonsera igen.
Jag har provat att ha annons ute, och haft en bunke tjejer/kvinner/damer som har kommit för att provrida och nivån på deras hästkunskaper/ridkunskaper har i flera fall varit så låg att jag inte känt mig trygg att lämna människan ensam i stallet, och än mindre på hästryggen. Flera kom direkt från ridskola utan erfarenhet om hur man rider när det inte är en lektionshäst som snällt lyssnar på ridläraren i mitten, de kunde inte fatta galopp och trodde att hästen svängde av sig själv vid hörnpasseringar etc.

Första gången gjorde jag tabben att skriva att hästen var trafiksäker, otroligt trevlig, pålitlig och hyfsat välutbildad, det var då alla ovanstående kom. De flesta av de som hade väldigt låga ridkunskaper var mest intresserade av att rida på ridbana, och det är inte intressant för mig. Ska min häst gå på ridbana vill jag att den ska gå i balans. Till gengäld så har hon varit skadefri i de 3 åren jag haft henne.
Nästa annons skrev jag mindre om hur okomplicerad min häst är men skrev vilka krav jag hade på medryttaren, minns inte vad jag skrev men kraven var: pålitlig, hästvan och att den kunde rida en häst i någon ändamålsenlig form om det skulle ridas på ridbana, alternativt en ryttare som inte hade så mycket kunskap eller vilja att rida på ridbana utan nöjde sig med att rida ut. Bor granne med ridhus och riktigt bra träningsmöjligheter, resultatet var att jag inte fick några svar alls!

Tycker att det finns fler annonser om hästar som behöver medryttare än tvärt om i Skåne iallafall..

Att medryttarna är "kräsna" har jag med upplevt. Jag har letat lite smått till min ponny, någon som kan hjälpa mej en dag i veckan så jag kan plugga ordentligt. Men de flesta tycker det är för mycket jobb. Jag vill ju att de ska mocka och fodra! Maten är redan iordninggjord, det enda de behöver göra är att slå vatten på det och lägga höet i blöt (hästen IR, lite för mycket socker i höet).
Jag vill dessutom inte att de ska släpa med en massa kompisar och låta dem rida. Kompisen får gärna följa med till stallet, men jag vill inte att de rider utan att jag vet vad det är för människa!
Där är det många som har backat redan innan provridning.

Vad är det som har hänt egentligen? Hur kan man tycka att det är jobbigt att mocka en box och fixa lite foder? Satt precis i tråden som handlar om de äkta hästtjejerna som ett slags utdöende släkte. Ungarna idag verkar vara så otroligt curlade.

Om jag får barn någon gång i framtiden och de vill rida så ska jag ta mig fan inte mocka och fixa åt dem (när de är tillräckligt gamla för det). Sånt hör till hästeriet!

KL.
Jag tror att ett stort problem är att du inte är så gammal. Att vara medryttare är ett stort ansvar och många tvekar att lämna det till ungdomar, framförallt eftersom dina föräldrar inte verkar stötta dig så värst mycket i detta (såg din tråd om övertalning).
Med tanke på ditt nick så vet jag nog vilken klubb du håller till på. Kan du inte kolla där om någon behöver skötare eller medryttare? Min första medryttarhäst hittade jag på precis den klubben, jag var nog 14 år då tror jag. Då hade jag ridit där i 2 år, dessutom höll jag alltid till där på helgerna, hjälpte till på nybörjarlektioner, mockade, fodrade, släppte in hästar, lassade hö, var skötare på en lektionshäst osv. Sådant gör att man syns, man visar att man tar ansvar och man lär känna de äldre/de som har egna hästar. Så om du fortfarande inte hittat någon häst att hjälpa till med hade jag börjat rannsaka mig själv där. Kanske syns du för lite?

Ja, kanske skulle man synas och göra lite mer stallsysslor på ridklubben. Jag kan hålla med att man är väldigt lat om man inte palla fodra och mocka. Själv tycker jag att det är ganska självklart, då man hjälper till. Jag bor ju i nord östra skåne som verka vara hur tomt som helst på hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
338
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 543
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar