Medryttare?

Sv: Medryttare?

Nu har jag haft egen häst i 14 år,,,och om jag skulle välja att sälja av mina hästar för att bli medryttare så jag iaf absolut INTE gnälla över o betala 500 spänn/månad om hästägaren skulle vilja ha det.
Inte heller om hästägaren skulle vilja ha lite mer än så.

Jag skulle spara massor av pengar på det jämfört mot vad egen häst kan kosta men samtidigt slippa det 100%-iga ansvaret som en hästägare har. Lixom 500 spänn....det är eller är knappt krafftfodret för en häst ju.

Jag skulle tänka att det är ju till hästen pengarna går.
Till den individ jag vill lägga min tid och kärlek på.

om priset kan jag inget säga, men jag vill stark(!) rekommendera kontrakt! varför är så många i tråden negativa till detta?? är båda muntligt överens så borde de väl vara lika överens om att kunna skriva ner det på papper?

Hade själv världens bästa medryttare i många år, tog inget betalt, höll lektioner för henne o hästen ibland, och vi blev riktiga "vänner" :) jag kunde alltid lita på att hon ställde upp om det behövdes o allt var jättebra.. tills en olycka inträffade då hon skulle rida en dag och "tappade" en sprillans ny sadel i golvet. enligt sadelmakare hade bommen gått av, men detta var ändå inte något hon tänkte betala, så det blev ett stort och långdraget bråk om detta tyvärr, och hon slutade också som medryttare.

så skriv kontrakt! visst kan man säga att man gå med på det o det, men när något sedan händer är det lätt att backa och rent av blåneka om inga papper finns, det kan kosta. :cry:

Därför att ett kontrakt känns som en misstroendeförklaring. Litar man inte på medryttaren, ja då tycker jag att man ska välja en annan medryttare som man litar på. Skriver du kontrakt när någon lånar din bil eller passar din katt eller barn?

Det vanliga är inte att man skriver kontrakt tillsammans, det vanliga är att ägaren kommer med en färdig kravlista när man börjar som medryttare.

Angående sadeln - hade ni kommit överens om på förhand om hur ni skulle göra om något gick sönder? Om inte, vad får dig att tro att ni hade kommit att tänka på att skriva in det i kontraktet, när ni inte kom att tänka på att prata om det?

Därför att ett kontrakt känns som en misstroendeförklaring. Litar man inte på medryttaren, ja då tycker jag att man ska välja en annan medryttare som man litar på. Skriver du kontrakt när någon lånar din bil eller passar din katt eller barn?

Det vanliga är inte att man skriver kontrakt tillsammans, det vanliga är att ägaren kommer med en färdig kravlista när man börjar som medryttare.

Angående sadeln - hade ni kommit överens om på förhand om hur ni skulle göra om något gick sönder? Om inte, vad får dig att tro att ni hade kommit att tänka på att skriva in det i kontraktet, när ni inte kom att tänka på att prata om det?

Jag tycker inte alls att ett kontrakt är en misstroendeförklaring; det är snarare ett tecken på att man är SERIÖS.

Jag skriver inget kontrakt om någon vill låna min bil för jag lånar helt enkelt ALDRIG ut den. Jag vet att det finns så mycket som kan gå sönder på en bil att jag inte vill ta risken att det händer med någon annan som jag sedan måste tjafsa med.

Jag vet att det finns ryttare i Stockholm som gladeligen skulle betala rätt så rejäla summor för att få vara medryttare och slippa EGNA stallhyror på måååånga tusenlappar i denna del av Sverige.

Låt tillgång och efterfrågan styra helt enkelt. Om du kan få bra betalat av en medryttare så ser jag inget fel i detta. Ofta har jag upplevt (tyvärr) att det man betalar för; det "sköter" man bättre.

Får man rida gratis är det inte alls så noga alla gånger (nu generaliserar jag förvisso).

nej vi hade ju inte det tyvärr, så detta har jag fått lära mig den jobbiga vägen, och skulle därför inte drömma om att inte skriva kontrakt ang utr med mera idag. jag har ju lärt mig min läxa. för även om det skulle vara ett muntligt avtal och jag litade på personen så skulle denna kunna säga att det inte alls var överenskommet. och detta tror jag inte bara skulle kunna hända mig!

Tror jag betalade upp till 50:- per gång när jag var medryttare och då behövde jag inte mocka och stallet låg centralt. Men ganska dyrt iom hästens utbildningsnivå.
Min sista medryttare på min egna ponny behövde inte betala då hästen var så svår, så det var nästan omöjligt att hitta nån som kunde rida. Då var det extra viktigt att tydligt förklara att den var besvärlig och hur hon bäst kunde lösa det.
Jag hade bara muntligt avtal men skulle jag ha häst o medryttare nu (när jag är äldre o klokare:D)skulle jag ha skriftligt.

om något går snett, exempelvis att medryttaren mockat dåligt?

Nu är det ju inte det man har kontraktet till, utan tillexempel om det skulle hända en olycka och hästen skulle bli skadad då medryttaren har hästen, vems ansvar är det då?

jag står inför samma dilemma som du. jag läser på universitetet å vet att jag kommer att få en tuff höst.

jag har aldrig haft medryttare innan, men hittar jag den "rätta" personen som kan hjälpa mig tänker jag slå till.

jag har inte bestämt om jag ska betalt eller inte iom att jag får hjälp men det kanske är dumt att inte ta betalt oxå med tanke på hur fattig man är!:confused:

jag tror att det kan vara svårt att ha medryttare då man själv gör på ett visst sätt och sen kommer ngn annan in i bilden å gör på sitt sätt!

men jag tror att som många andra sagt att det är viktigt med klara riktlinjer för vad som gäller!

häls. Sofie Andersson

hm för att få rida 2-3 gg i vecka tror jag nog man skulle kunna ta typ 1000 kr beroende på vad stallhyran kostar såklart, + lite vad de olika ridmöjligheterna är, får man bara promenadrida eler våram n möjlighet att rida och träna på en bana. Jag skulle nog skriva ett papper just utifall det händer något ifall nånting går sönder eller ifall hästen blir skadad. Är nog oxå bra att skriva vad som ingår och gäller för att vara medryttare. typ det här ska göras varje gång ....
mm.

Jag är själv medryttare, och min nuvarande medryttarhäst skrev vi kontrakt på. Tidigare har jag varit medryttare utan kontrakt, och måste säga att jag nog i slutändan hejar på att ha avtalet skriftligt.. Då vet man exakt vad som krävs av mig i tex stallsysslor som mockning, in/utsläpp, "uppsägningstid" om jag måste sluta och vad jag ska betala i månaden. Jag har inte varit med om några konflikter med andra jag ridit för, men känns tryggare för mig iallafall nu när jag har kontrakt.

Jag betalar 500 kr/mån för en bra, utbildad häst som jag rider själv 1 gång i veckan, och rider för tränare 1 gång i veckan för 150 kr/gång och då är vi max 2 ryttare + ett insläpp eller utsläpp i stallet med allt vad det innebär (mockning, fodra etc). Tycker det känns lagom! Får även tävla med honom, och även rida mer vissa veckor om ägaren inte hinner med. Stallet ligger ca 1,5 mil från mig utan bussförbindelser, har paddock, fina ridvägar samt ett litet, litet ridhus man kan longera i på vintern. Är även fälttävlanträningar på vår och sommar en gång/vecka som jag får vara med på.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en medryttare på min häst.Hon rider,mockar och fixar stallet 3 dagar i veckan.Hon betalar 500/månaden för detta och verkar tycka att de är helt ok. Jag litar på henne,är de ngt som jag är missnöjd med (man är ju lite hönsmamma)så berättar jag de för henne.Finns ju ingen anledning att hålla inne med de. Hon får träna han en av sina dagar i veckan för tränare.Jag har sagt att jag ställer upp och kör då hon inte fyller 18 förens i December.Men träning och hyra av transport får hon själv stå för jag kan tänka mig att stå för bensin om hon inte ska åka 10mil enkel resa liksom.Vi har paddock hos oss och relativt närma till många ridhus med bil så de är lugnt.
Jag tror man märker väldigt snabbt om man inte trivs med medryttaren och om hästen inte trivs.Min medryttare föreslog själv att vi skulle prova en månad för att se att allt funka med häst och bussförbindelser.När jag sen frågade henne om hon ville vara kvar då jag tyckte de kändes bra så blev hon jätteglad så:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 811
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 454
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar