Medryttare?

starcraft

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite på att kanske skaffa medryttare på en av mina hästar för att få lite avlastning både tidsmässigt och ekonomiskt, men det var väl en sådär säkert 5 år sen jag hade medryttare senast och då var det på lite andra villkor. Men vad är rimligt att medryttaren ska betala för att rida 2-3 dagar i veckan (sthlms-området)? Bör man skriva något kontrakt? Hur är ett sånt utformat?

Sv: Medryttare?

Jag har börjat fundera lite på att kanske skaffa medryttare på en av mina hästar för att få lite avlastning både tidsmässigt och ekonomiskt, men det var väl en sådär säkert 5 år sen jag hade medryttare senast och då var det på lite andra villkor. Men vad är rimligt att medryttaren ska betala för att rida 2-3 dagar i veckan (sthlms-området)? Bör man skriva något kontrakt? Hur är ett sånt utformat?

Det jag har sett kring Uppsala är kring 300-700 kr/månad. Dyrare kring Sthlm förstås. Det beror ju också på hur mycket stalljobb medryttaren hjälper till med, mer hjälp borde dra ner priset lite - det handlar ju om att ge och ta. Får medisen fler "privilegier", typ träna och tävla,tillgång till ridhus osv blir det väl dyrare.
Jag har aldrig skrivit på kontrakt utan bara kommit överens muntligt med hästägare. Det kan nog underlätta med ett skriftligt papper också utifall något går sönder, om någon blir skadad eller om det på något annat vis skulle uppstå en svår situation.

Det beror lite på vad det är för slags häst, om den är lätthanterlig, vad för slags ridning som får göras, får medryttaren åka på kurser/tävla? Vad för slags av stalljobb, hur tillgänglig anläggningen där hästen är och hur bra den är.

Jag betalar 400 kr för 2 dagar i veckan och min medryttarhäst står i sthlms området. Jag får tävla/åka på kurs. Får i stort sätt göra vad jag vill på mina dagar. Man kan åka komunalt till stallet och det finns en stor fin ridvolt.

det är bara mockning det handlar om förutom själva sköta/rida hästen. Det kommer finnas möjlighet till både träningar och tävlingar om allt funkar för medryttarens del. Står på en anläggning med det mesta, ridhus, ridbana, gräsbana, hinderpark, tränare på gården osv. liten promenad från både buss och tåg. Men ganska centralt. Hästen är både lätt att hantera och ganska lättriden. Utbildad ca LB/LB.

har ingen koll på priserna i ditt område eller hur pass utbildad och träningsbarn din häst är.. och krave n kan vara olika beroende på medryttaren, är det en med tränings och tävlingsambitioner, är det en som skolar din häst. är det en som bara vill motionera etc..

men det viktigaste SKRIV KONTRAKT! (det kan inte understrykas nog många gånger*)

Medryttarens åtanganden (mocka, motionera, inte låna ut hästen, inte transportera, vilken typ av träning och hur länge, bestämda dagar eller inte, ta med egen säkerhetsutrustning, ansvara för skador på häst, utrustning och miljö orsakade av slarv eller icke hästmannamässig hantering)
Hästägarens åtaganden (hästen hålls skodd, vaccinerad och försäkrad och med passande och hel utrustning)

samt Hästens uppgifter, uppstallningsplats, kontaktuppgifter, kostnad, betalningsdatum, löpande förlängning, uppsägningstid, signaturer på påbörjat medryttarei och underst signaturrader för avslutande, etc etc..
(en bra grej är att ha två månaders löpande kontrakt, betalar medryttaren för juni så har h*n i och med betalningen godkänt att kontraktet förlängs till och med augusti om inte medryttaren och ägaren i maj har skrivit på avslutsdelen, då skall medryttaren bara betala t.o.m juni om inte ni kommit överens om annat.)

*om du är osäker på att skriva kontrakt, läs några av de trådar om dåliga hingsthållare, fodervärdare, häst påprovmånader, medryttare och skötare som tar sig friheter, två kompisar delar på häst etc etc etc etc.. exemplen är många och när det har gått fel så blir det antingen jäkligt dyrt, psykiska sår, krossad vänskap, brutet förtroende eller/och i värsta fall en mycket lidande häst.. :(
så kontraktet är till för både din och medryttarens säkerhet och trivsel, och för att ni ska ha något att luta er mot om det uppstår frågor runt medrytteriet..

Senast ändrad av en moderator:

Hej,

Jag har både varit medryttare och haft medryttare till min häst. Jag har ALLTID tagit betalt av mina medryttare, likaså har jag ALLTID betalt när jag varit medryttare.

Ersättningen har varit i paritet med anläggningens service (egen ridhus, tränare på plats, paddock etc.) och att vi har delat hästen lika dvs. jag och medryttaren haft hästen som egen de dagar vi tagit hand om hästen.

Alla träningar och tävlingar planerades alltid tillsammans och bägge hade lika stor tillgång till hästen.

Samarbeten har fungerat MYCKET bra.

Jag personligen skulle inte ta betalt om jag som hästägare dikterade vad min medryttare fick görna och inte, och lika så skulle jag inte betala om jag var medryttare och jag fick enbart rida i skogen och inte träna.

Jag har alltid gått muntligt igenom med mina medryttare vad som gäller och alla har varit mycket nöjda... De har ju haft en egen häst att ta hand om...

Beror på vad det är för häst, men är det ett halvblod el liknande, finns ridhus och ridbana och ok uteridningsvägar som medryttaren får använda, och inte ligger för avlägset så kanske 1000 kr/månad. Det beror ju på hur mycket stallplatsen kostar också, är det fullskötsel kan du ta ett högre pris än om det är kollektiv och medryttaren behöver ta in- och utsläpp.

Personligen tycker jag att kontrakt är rätt onödigt. Litar du inte på medryttaren så tycker jag inte att du ska låta henne ta hand om din häst alls. Och om ni hamnar i bråk och bli så osams att ni inte kan reda ut saken genom att prata om det så tror jag inte att det är en bra idé att fortsätta, kontrakt eller inget kontrakt.

har ingen koll på priserna i ditt område eller hur pass utbildad och träningsbarn din häst är.. och krave n kan vara olika beroende på medryttaren, är det en med tränings och tävlingsambitioner, är det en som skolar din häst. är det en som bara vill motionera etc..

men det viktigaste SKRIV KONTRAKT! (det kan inte understrykas nog många gånger*)

Varför det? Varför kan man inte bara prata om saken? Man skriver ju inte kontrakt med barnvakten heller om vad hon ska göra och inte med barnet, så varför hästen?

Ledsen och osams kan man bli fast man har kontrakt.

500-800kr/månaden tycker jag men du kan alltid prova med 1000kr/månaden.

1000kr/månaden för att avlasta tidsmessigt och ekonomiskt, aldrig i livet. Har man åtagit sig att köpa häst så ska man ha tiden och pengarna. Behöver man sen hjälp vissa perioder så helt ok men då ska man inte ta betalt för att någon annan hjälper dig.

1000kr/månaden för att avlasta tidsmessigt och ekonomiskt, aldrig i livet. Har man åtagit sig att köpa häst så ska man ha tiden och pengarna. Behöver man sen hjälp vissa perioder så helt ok men då ska man inte ta betalt för att någon annan hjälper dig.

Jag har haft tiden och pengarna, men livet ser lite annorlunda ut nu än när jag köpte mina hästar. Detta är alternativet för mig istället för att sälja. Men jag säljer visserligen hellre hästen, men det är inte det lättaste heller alla gånger och då börjar man se sig om efter alternativ.

jag har aldrig haft kontrakt tidigare heller och heller inte haft när jag ridit andras hästar på "medryttarvillkor". Men man läser ju som sagt massa skräckhistorier här, hör och ser i stallarna man håller till. Absolut, att funkar det inte är det ju ingen mening att fortsätta det tänka samarbetet, men jag tänkte mer om det ibland är smartare/enklare/smidigare om man har det nerpräntat. Det är ju inte tänkt att jag ska ge ridanvisningar att skritta så och så länge, rid så och så många varv i trav, utan hoppas ju hitta någon med sunt förnuft som kan få sköta det mesta fritt.

Ja, och i så fall behöver du inget kontrakt. Om medryttaren gör något fel med hästen är det ju bara att säga till, eller hur? Ni kan ju ha kontakt.

Enda gången ett kontrakt verkligen kan vara till nytta är om du tänker stämma din medryttare, men är det verkligen värt pengarna att dra saken inför rätta om något går snett, exempelvis att medryttaren mockat dåligt?

Ja, varför inte. Det finns många i Stockholmsområdet som inte har råd eller tid med egen häst men som gärna "hyr in sig på ett hörn".
Inget fel med det. :laugh:

Jag betalade 300 kr för att rida (och fixa den dagliga skötseln, mockning matblandning, höpåsar etc) en ridtravare, skolad nånstans LC_LB
red 3 dagar i veckan ägaren red också 3 + att ägaren hade henne på hennes vilodag.
Hästen stod i stall med paddock spolplatta utanför och litet fikarum samt torrtoa utanför. Bussförbindelse fanns men hållplatsen låg ca 20 min promenad från stallet.
Ridhus fanns ca 10 min skrittväg bort, hyran för ridhuset delade jag och ägaren 50/50 (man betalade för hästen, inte för ryttaren).
Jag hade möjlighet att rida för tränare, tränaren tog 100 kr / gång ca 1/2 timme effektiv privatlektion (red fram själv före och skrittade av efter medan tränaren pratade om vad hon tyckte vi skulle öva på till nästa gång.

Jag tyckte och tycker fortfarande att det var ett fullkomligt rimligt pris.

En ridlektion på en timma på ridskolan kostade då ca 200 kr alltså en (1) lektion. ca 10-12 ryttare / grupp. Nu fick jag massa ridning och bli kompis med en häst för bara lite mer.

Det var i Göteborg jag red hästen, ifall det är av intresse.

1000kr/månaden är kanske lite i överkant, men eftersom hästen var lätthanterlig och lättriden och det värkar vara en trevlig anläggning ganska centralt och man kan åka komunalt så tror jag säkert att någon skulle nappa på det.

Jag tycker man bör skriva ett kontrakt! Hur lång tid det är tänkt att medryttaren ska vara medryttare, uppsägningstid, hur mkt denne ska betala, vad som ska göras med hästen, utrustning mm.

Det är väl ändå upp till var och en att bestämma vad det vill ha betalt respekive vad de är beredda att betala?

Och varför ska man inte ta betalt? :confused: Gäller det även när man hyr ut häst då eller, att det ska vara gratis alltså?

Varför det? Varför kan man inte bara prata om saken? Man skriver ju inte kontrakt med barnvakten heller om vad hon ska göra och inte med barnet, så varför hästen?

Ledsen och osams kan man bli fast man har kontrakt.

Därför att ett kontrakt kan intyga på vad ni kom överens om från första början. Aldrig haft kontrakt men oxå mer än 1 gång varit med om att hästägaren ändrat åsikt om vad denne behöver hjälp med och vad som från början ingick ingår inte längre. Ett kontrakt hade styrt upp detta och det hade inte slutat i att man behövt bli ovänner eller att samarbetet upphört då jag endast får skritta korta turer eller t.o.m inte rida alls utan longera/tömköra de dagar ägaren ej kan. När det från början varit uteritt i alla gångarter samt lättare ridning på bananibland + ev. träna för tränare.

Fast kontraktet spelar ju i det läget ingen roll - om ägaren inte vill att du ska rida mer än korta turer i skritt så kan du ju inte göra det. Det är ju ändå ägarens häst, och ägaren som bestämmer. Sen kan man ju prata om saken, och tala om att det inte var det man hade trott, och att man vill rida mer - och vill ägaren fortfarande inte att man ska rida så är det väl bara att sluta?

Jag skulle inte vilja rida mot ägarens vilja, oavsett om jag hade kontrakt eller inte. Om jag vet att ägaren inte vill att jag ska rida hästen så skulle det förta nöjet för mig, och jag skulle hellre välja en annan medryttarhäst vars ägare tycker det är bra att jag rider i så fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 811
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 454
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar